Gjest Bond Skrevet 13. januar 2008 #1 Skrevet 13. januar 2008 Hei.. har vært forkjølet nå for over 2 uker, uten noe virusinfeksjon. Det ser ut som det bare var noe sterk forkjølelse. Nå hoster jeg fortsett litt og er litt tett i nesen men har ikke lenger feber og hosting har blitt 'åpen' og ikke krampeaktig lenger. Føler meg generelt ganske ok. Jeg er så forferdelig lei av å ikke trene, men vil ikke trene for tidlig heller. Hvor lenge etter å ha vært syk skulle en vente? Er det greit hvis jeg fortsett hoster en del, men føler meg bra ellers? Vil ikke sitte hjemme, vil bli kvitt juleslapphet!
Supraspinatus Skrevet 13. januar 2008 #2 Skrevet 13. januar 2008 Forkjølelse skyldes et virus. Du kan trene lett og se hvordan det går. Ikke begynn hardt med en gang fordi du har mye "å ta igjen". Et annet aspekt ved det er smittefare. Hvis du fortsatt er syk er det ganske dårlig gjort å gå på et treningsstudio og spre smitte. http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/he...er/page941.html http://www.kroppsform.no/content/view/33/1/
Gjest Tigress Skrevet 13. januar 2008 #3 Skrevet 13. januar 2008 Jeg har nettopp vært syk, og jeg løser behovet for å lee på meg ved gå turer - ikke plager jeg noen med nysinga mi og jeg får frisk luft. Så holder jeg heller på litt lenger på lav intensitet, uten å plage luftveiene. Ulempen med å prøve seg frem er jo at hvis det viste seg å være for tidlig, så går en gjerne rett i dørken med ny infeksjon.
Gjest Bond Skrevet 13. januar 2008 #4 Skrevet 13. januar 2008 (endret) Forkjølelse skyldes et virus. Er det alltid dette? Virus må du jo få fra noen, å få smitte, forkjølt kan en bare bli med å ha for lite klær på, da er det bare infeksjon, nei? Og hos legen tok de jo blodtest å se om det var noe virus og det var det ikke. Men ellers - å gå på tur ser ut til å være en god ide, takk! Endret 13. januar 2008 av mrs_bond
Supraspinatus Skrevet 13. januar 2008 #5 Skrevet 13. januar 2008 (endret) Er det alltid dette? Virus må du jo få fra noen, å få smitte, forkjølt kan en bare bli med å ha for lite klær på, da er det bare infeksjon, nei? Og hos legen tok de jo blodtest å se om det var noe virus og det var det ikke. Men ellers - å gå på tur ser ut til å være en god ide, takk! Ja. Det en myte det at du blir forkjølet fordi du er kald. Du blir forkjølet fordi du er smittet. Hvis du er kald, våt, etc så kan du har redusert immunforsvar, som gjør deg lettere sårbar for smitte. Selv om forkjølelsen er forårsaket av virus, kan bakterier sette seg i slimhinnene når de er skadet av virusangrepet. Det kan føre til ørebetennelse og bihulebetennelse. Du kan lese mer her: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321010 Endret 13. januar 2008 av Supraspinatus
Gjest Bond Skrevet 13. januar 2008 #6 Skrevet 13. januar 2008 Hmm, det er da rart lege sa direkte at det ikke var noe virus?
Paladin Skrevet 13. januar 2008 #7 Skrevet 13. januar 2008 En person smitter fra dagen før, sykdommen bryter ut til 1-3 dager etter utbrudd. Smitten skjer med luftbårne dråper i forbindelse hoste og nys. Smitten kan også skje via hendene hvis man har fått virus på hånden og deretter fører hånden opp til øynene eller nesen. Ts har vært syk i omtrent 2 uker og da er det lite trolig at hun lenger kan smitte andre. Som tommelfingerregel angående trening ved sykdom kan man si at dersom man har feber så bør man holde seg hjemme. Føler man seg uvel og sliten så bør man også være hjemme. Hvis tilstanden er slik at man føler seg i stand til å trene og man ikke har feber så er det greit, men man bør ikke anstrenge seg veldig hardt. Dette fordi man blir raskere sliten når man strir med en lett sykdom. Jeg får mer energi etter lettere trening når jeg for eksempel er forkjølet. Man føler seg bra etterpå og ubehagene er mindre en stund. Så jeg prøver å komme i gang igjen med lett trening så raskt som mulig etter at jeg har blitt forkjølet. De første dagene holder jeg meg hjemme fordi da er man tung i hodet, nesen er tett og man nyser mye.
Gjest Bond Skrevet 13. januar 2008 #8 Skrevet 13. januar 2008 ah, dette var fint å vite - takk! det skal bli lettere gym da i morgen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå