Gå til innhold

Er dette norgesrekord?


Tiit

Anbefalte innlegg

Foreldrene mine har et kjøleskap som fungerer som bare det. Dette satte de inn på kjøkkenet for 35 år siden, og har ikke byttet det ut. det har vært i bruk hele tiden, og se faktisk helt ok ut ennå. det er elextrolux. Har aldri hørt om noe annet kjøleskap som har vart så lenge, og gjennom flere utskiftinger og opppussinger. Noen bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den gang ble faktisk slike ting bygd for å vare, ikke for å gå ut en måned etter garantidato, slik de gjøres i dag. Det hadde rett og slett vært dårlig bedriftsøkonomi for firma å lage feks kjøleskap som varer så lenge. Hva gjør man når alle har fått seg kjøleskap? Vente 20 år før man produserer nye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre har hatt sitt i 30 år nå... Nesten like bra da. Det var oprinnelig grønt, hehe. Men når de pusset opp kjøkkenet fikk de det lakkert hvitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er samme type som mine foreldre sitt, de har også ett gammelt Elextrolux kjøleskap. De arvet det etter min onkel og tante (de fikk det til bryllupet sitt og det er vel 39 år siden om jeg ikke tar helt feil).

Det kjøleskapet er helt utrolig. Det har begynt å bråke litt, men fungerer ellers (plagsomt) bra. Det har gått litt sport i det, de vil ikke bytte det ut før det dør - og begynner nå å bli en smule utålmodig (og veldig nysgjerrig på hvor lenge det er mulig at ett kjøleskap kan leve)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg må skifte oppvaskmaskin etter 12 år, og vaskemaskin etter knappe 10 år, er det klart jeg begynner å tro at TING VAR BEDRE FØR...

Endret av Mini_me
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men de bruker strøm.. Også er de mye mer brannfarlige enn nye kjøleskap.

Men ja, jeg er enig i at elektroniske artikler har blitt dårligere. Mine foreldre hadde en vaskemaskin i over 20 år.. Men så brukte den 2 ganger så mye vann per vask enn moderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de bruker strøm.. Også er de mye mer brannfarlige enn nye kjøleskap.

Men ja, jeg er enig i at elektroniske artikler har blitt dårligere. Mine foreldre hadde en vaskemaskin i over 20 år.. Men så brukte den 2 ganger så mye vann per vask enn moderne.

Er de blitt dårligere pr krone eller er det bare slik at de fleste idag kjøper varer som er billigere enn før? Med billigere tenker jeg på antall timer man i gjennomsnitt må/måtte jobbe for å kunne betale gjenstanden. Jeg er ikke sikker selv. Kanskje en kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dere har rett i at varer som ble produsert tidligere var laget for å vare. Det ble jo heller ikke laget masse av alt, så alle hadde ikke tilgang eller penger til å kjøpe ting slik som nå. OG for å klare å dekke den enorme etterspørselen lages alt på en lettere måte og som også ikke er garantert bra vare.

Husk bare når de første mobilene kom ut!! Jeg husker min første mobil nokia 3210, DEN tålte alt den!! Og den fungerer fortsatt! (har selvsagt kjøpt ny for leeenge sida..hehe) men poenget er at mobilene jeg har kjøpt etter den tid, kolapser etter 1-2 års bruk! Samme gjelder vel kjøleskap, oppvaskmskin osv.. (vår oppvaskmaskin røyk etter 3 år! hrrmf!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre hadde en sånn halvautomatisk vaskemaskin i 30 år. En og annen del måtte byttes (stort sett sentrifugereima), men reparatøren, som jobba i en elektrobutikk, sa at de ikke måtte finne på å bytte den ut. Han kunne ikke anbefale noe av det de hadde i butikken, for den her maskina var mye bedre uansett. Han protesterte villt da min mor sa hun ønsket seg en ny...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine har en oppvaskmaskin som min far var helt bestyrta over at var begynt å fuske litt. "Den var jo bare noen få år ganmmel" som han sa. Men når vi begynte å regne etter så fikk vi den i 1983. :-D

Noen burde fortsette å lage slike kvalitets-varer. Om jeg hadde valget så ville jeg heller kjøpt noe som var bygd for å vare i 10 - 20 år, enn noe som ikke var det. Selv om det var litt dyrere. Det handler jo også om å ta ansvar for det stadig voksende søppelberget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Bestefaren min har fortsatt komfyren på kjøkkenet som han og bestemor kjøpte rundt 1965, tror jeg det var. Men den bruker veldig lang tid på å varme opp ovnen, så jeg ville nok byttet den ut. Men jeg blir likevel glad av å se at det fins ting som kan vare så lenge, i motsetning til i dag.

Endret av Frk Åberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges eldste kjøleskap er det langt ifra. Det finnes nok fortsatt en god del hvitevarer fra 70-tallet som fortsatt er i bruk rundt omkring i landet. Jeg kjenner selv en familie som har et kjøleskap fra 60-tallet.

Etter et lite søk på nettet kom jeg over en artikkel om et 60 år gammelt kjøleskap som fortsatt er i bruk:

http://www.tvedestrandsposten.no/lokale_ny...icle2811455.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg vil også ha et kjøleskap som varer!!... vårt ble bare ett år gammelt. for tre dager siden sluttet det bare å fungere. og det værste med hvitevarer nå til dags er at det ikke lønner seg å sende de til reperasjon. så vi er på utkikk etter ett nytt. foreløpig har vi maten stående ute på trappa i en boks til vi finner noen som har et skap å låne oss til vi får tak i penger til å kjøpe et nytt.

kvaliteten på det som lages i dag er alt for dårlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt barndomshjem hadde vi en Vascator (?) vaskemaskin som hadde stått der siden huset ble bygget i 1956. Den ble kassert rundt 1995. Fryseren var samme årgang og stod igjen da huset ble solgt for tre år siden..

Men Miele har vel fremdeles 25 års garanti? Hvis man vil ha ting som varer, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil også ha et kjøleskap som varer!!... vårt ble bare ett år gammelt. for tre dager siden sluttet det bare å fungere. og det værste med hvitevarer nå til dags er at det ikke lønner seg å sende de til reperasjon. så vi er på utkikk etter ett nytt. foreløpig har vi maten stående ute på trappa i en boks til vi finner noen som har et skap å låne oss til vi får tak i penger til å kjøpe et nytt.

kvaliteten på det som lages i dag er alt for dårlig!

Det er jo garanti på kjøleskapet, men ikke sikker på hvor mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I mitt barndomshjem hadde vi en Vascator (?) vaskemaskin som hadde stått der siden huset ble bygget i 1956. Den ble kassert rundt 1995. Fryseren var samme årgang og stod igjen da huset ble solgt for tre år siden..

Men Miele har vel fremdeles 25 års garanti? Hvis man vil ha ting som varer, altså.

Står i elkjøp sin avis at Miele har 10 års garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...