Gjest Lorette Skrevet 12. januar 2008 #1 Skrevet 12. januar 2008 Disse Ste er en undervurdert gruppe. Det er problemer og gleder. Jeg har truffet flere som har hatt æren av å være STE i mange år, og nu er "barnebarna" kommet. Dette går mye på menn sin rolle i dette. Vil tro det er mange menn som opplever dette. Har to eksempler. Begge mennene kommer tidlig inn i livet til disse barna. De blir fulgt opp av disse STE, igjennom barndom, ungdomstid og inn i voksentid. På lik linje hva en biologisk far ville ha gjort. I begge tilfeller har biologisk far vert fraværende. Aldri besøk, ingen som dukket opp ved skolestart/slutt og andre begivenheter. Det dreide seg om noen tlf.samtaler og pakke i posten til jul og gebursdag. Barna var ikke så små at de ikke forsto at det ikke var biofar, så de har alltid vert omtalt med navn. Så kommer dagen de får kæreste/samboer, barn. Biofar er nå også fraværende. Ikke sett noen av barnebarna. Det er STE som stiller opp her også....helt naturlig for de.... STE som gleder seg til å bli bestefar./bestemor. Dette er folk som ikke har egne barn. Så mener den andre del av foreldre til disse "barnebarna" at barna har besteforeldre.........men de kan få kalle de STE det de vil og hva som er naturlig for de..... Barna hører jo disse personene blir omtalt kun ved navn, så det blir naturlig.... Jeg har sett rundt meg og det blir ofte sånn. Traff senest noen i dag som har vert STE siden barna var to,men "barnebarna" brukte konsekvent fornavn. Slik vil det fortsette at du blir bare STE.......................... Syns det er naturlig at den biobesteforelder blir omtalt som beste m/f der det er kontakt og kjenner barn/barnebarn
Saeria Skrevet 12. januar 2008 #2 Skrevet 12. januar 2008 Jeg kan bare svare ut i fra min familiesituasjon. Jeg selv har stefar. Far er død og har vært det i mange år. Selv bruker mine søsken og jeg stefars fornavn, da vi faktisk har hatt et godt forhold til biofar og det ville være unaturlig for oss å kalle han far/pappa. Mine søsken har barn. Alle barna kaller vår stefar for bestefar. Det er tross alt det han er for de. De har hatt ham der siden de var nyfødt alle sammen. De har vokst opp med at han er bessen. Det har vært helt naturlig for mine søsken å se han som barnas bestefar selv om det ikke er naturlig for dem selv å kalle ham pappa. Han er bestefar på lik linje med enhver annen bestefar og også den øvrige familie ser på han som bestefar og ikke ste. De eldste av barnebarna vet at de også har en bestefar som ikke lever lenger og de har ingen problemer med det.
Gjest Lillesi Skrevet 12. januar 2008 #3 Skrevet 12. januar 2008 Svigerfar vart enkemann for 15 år sidan og gifta seg på nytt nokre år seinare. Min mann og broren var ungdommar/ vaksne og flytta heimfrå før svigerfar gifta seg, dei har dermed aldri budd saman med denne dama og har derfor ikkje noko nært forhald til henne. Dette har også noko med væremåte og kjemi å gjere. Så når vi venta vårt første barn lurte vi veldig på kva ho skulle titelerast som. Vi var veldig einige om ikkje å bruke bestemor eller noko liknande. Dermed vart det fornamn på henne og besta og besten på mi side og farfar til svigerfar. Ein dag då barnet vårt var ca 2 år kalla han henne for mosta, eit namn som vi vaksne syntest var eit "kjælenemn/tittel" på henne som vi kunne akseptere og leve med. Så vi støtta barnet veldig på dette, og mosta er svært glad for å bli kalla dette av barnebarna. Så her løyste dette problemet seg nesten sjølv på ein grei måte.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2008 #4 Skrevet 12. januar 2008 Svigerfar vart enkemann for 15 år sidan og gifta seg på nytt nokre år seinare. Min mann og broren var ungdommar/ vaksne og flytta heimfrå før svigerfar gifta seg, dei har dermed aldri budd saman med denne dama og har derfor ikkje noko nært forhald til henne. Dette har også noko med væremåte og kjemi å gjere. Så når vi venta vårt første barn lurte vi veldig på kva ho skulle titelerast som. Vi var veldig einige om ikkje å bruke bestemor eller noko liknande. Dermed vart det fornamn på henne og besta og besten på mi side og farfar til svigerfar. Ein dag då barnet vårt var ca 2 år kalla han henne for mosta, eit namn som vi vaksne syntest var eit "kjælenemn/tittel" på henne som vi kunne akseptere og leve med. Så vi støtta barnet veldig på dette, og mosta er svært glad for å bli kalla dette av barnebarna. Så her løyste dette problemet seg nesten sjølv på ein grei måte. Ja skønner der en part kommer sent inn i livet,men nå snakker jeg om der en har vert STE både for barn og "barnebarn"
Zarabi Skrevet 12. januar 2008 #5 Skrevet 12. januar 2008 Jeg kjenner at jeg kan ikke forestille meg at mine barn kaller mine foredres nye ektefeller (liker ikke ordet steforeldre, så buker det derfor heller ikke) for besteforeldre, de har to besteforeldre fra min side, og trenger ikke flere. Nå har jeg riktignok god kontakt med begge mine foreldre, men jeg kjenner jeg blir sint og lei meg av tanken på at mine barn skulle ha kalt de for noe annet enn de ordentlige navnene deres.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå