Gå til innhold

Hvitmalte vegger


Gjest Yoghurt

Anbefalte innlegg

Gjest Yoghurt

Jeg er utrolig lei av at alle hus har hvitmalte stuer, kjøkken, ganger, soverom... Er så lei. I gata hvor jeg bor (rekkehus) er samtlige hus utstyrt med store stuevinduer og jeg har talt meg fram at ca 95 % har hvite stuer (orginalt var de i umalt tre), og jeg finner det så gjennombarka kjedlig. Er det vireklig så fint, eller er det bare en trygg farge "alt går med hvit" "hvit kan ikke se stygt ut"?

Vil se farger jo!

Endret av Yoghurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk har hvite vegger fordi de er trendsettere, også handler de på Ikea fordi de er trendsettere. På den måten får de et hjem som avspeiler hvem de er, og som ikke er likt noen andre hjem.

Ellers har hvitt og minimalisme vært ut i flere år nå. Nå er det farger som gjelder, men det forstår nok den trendsettende nordmann først om 3-4 år. :ler:

Jeg er for øvrig helt enig med deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil se farger jo!

Jamen så mal dine egne vegger da :ler: .

Jeg er av dem som har hvitt alt - og det er ikke noe forsøk på å være trendsettende. Men gjennom mange år så har jeg skaffet meg diverse møbler i forskjellige farger så skulle jeg hatt farge på veggene i tillegg så ville det blitt totalt kaos. Gjennom hele "grønn vegg med furu brystningspanel" perioden lengtet jeg etter hvite vegger og nå har jeg endelig fått det.

Og dem kommer jeg til å beholde, for jeg har verken råd eller lyst til å hive ut alle møblene, male vegger og kjøpe inn nye møbler som matcher mine nymalte limegusjejordfargede vegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest puselabb

Jeg synes hvitt er det fineste, og passer best til min stil. Ville aldri hatt noe annet i stua. Hvitt passer til alt, da er det lettere når man skal kjøpe møbler og nips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvitt er jo ikke bare hvitt...

Personlig er jeg ikke glad i hvit-hvit (Som eggeskall) så hos oss har vi valgt magnolia, som ikke er helt hvitt. Den passer veldig godt til mange farger. Har brun salong og reclinere og tilbehør/pynt i både rødt, grønt, lilla, oransje, gull. Noen møbler i lys bjørk, seksjonen som var sort, er nå malt i magnolia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig fint å brekke av den ellers hvite stua (jeg prefererer lys antik) med en farget vegg. F.eks. mørke brun eller mørke grønn. Baroktapet el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes hvite vegger er helt ok, eller gjerne i en grålig nyanse eller svak farge om man er flink til sånt. Hvis veggene er hvite er det lettere å strekke den litt lengre når det gjelder møbler, bilder o.l, hvis veggene har en farge må man ofte være forsiktig for å balansere farger på møbler opp mot denne. Ideelt sett synes jeg det er fint om noen av veggene har struktur, f eks tømmer e.l., da kan godt flatene være umalt eller i en litt røffere farge. Men i de fleste nyere hus er det jo ikke så mye sjarm i veggen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig lei av at alle hus har hvitmalte stuer, kjøkken, ganger, soverom... Er så lei. I gata hvor jeg bor (rekkehus) er samtlige hus utstyrt med store stuevinduer og jeg har talt meg fram at ca 95 % har hvite stuer (orginalt var de i umalt tre), og jeg finner det så gjennombarka kjedlig. Er det vireklig så fint, eller er det bare en trygg farge "alt går med hvit" "hvit kan ikke se stygt ut"?

Vil se farger jo!

På slutten av 80-tallet var det samme trenden med hvite vegger. jeg hadde det selv(veldig kort periode) Det var veldig kaldt....når jeg ser på ganle bilder, kan jeg ike skjønne folk var ærlig med meg når de så farven....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Folk har hvite vegger fordi de er trendsettere, også handler de på Ikea fordi de er trendsettere. På den måten får de et hjem som avspeiler hvem de er, og som ikke er likt noen andre hjem.

Ellers har hvitt og minimalisme vært ut i flere år nå. Nå er det farger som gjelder, men det forstår nok den trendsettende nordmann først om 3-4 år. :ler:

Jeg er for øvrig helt enig med deg. :)

Jeg tror umalt panel er på vei tilbake. Men det vet jeg selvsagt ikke.

Ellers vil jeg si at også farger har vært in i noen år, samt kontrastvegger, enten malte eller stormønstret barokktapet.

Men hvitt er jo ikke bare hvitt...

Personlig er jeg ikke glad i hvit-hvit (Som eggeskall) så hos oss har vi valgt magnolia, som ikke er helt hvitt. Den passer veldig godt til mange farger. Har brun salong og reclinere og tilbehør/pynt i både rødt, grønt, lilla, oransje, gull. Noen møbler i lys bjørk, seksjonen som var sort, er nå malt i magnolia...

Eggeskall er sammensatt av litt grå og litt gult, så den er ikke ren hvit.

Det viktigste er tross alt at de som bor der trives, enten de er eller tror de er trendsettere. Jeg ser forresten ikke på det som særlig rart at man lar seg påvirke av trender, det gjelder jo innenfor de fleste områder.

Endret av Helen Parr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunn litt enig. Jeg kan ikke helt skjønne de som har helt hvitmalte vegger, for meg blir det litt for minimalistisk. Men for all del, det passer hos noen. Det betyr derimot ikke at jeg kommer til å male mitt hus fargesprakende. Selv liker jeg også litt hvitt, litt lyse farger, noe som ikke er altfor heftig. Kommer veldig an på egentlig og det spørs hva slags rom som skal innredes. Men et helt hvitt hus ønsker jeg ikke.

Mvh Yvonne :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt lei hvite vegger. Merkelig hvordan så mange synes sennespgule farger var så flott på begynnelsen av 90-tallet, mens så mange nå synes hvite vegger er fine. ;)

(Og, ja, folk skal få lov til å ha hvilken farge de vil på veggene).

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitt er fint .. jeg har nesten helt hvite vegger i hele huset mitt .. og har ikke angret en dag.

Det er ikke veggene jeg ønsker å fremheve i huset - veggene skal bare være en behagelig bakgrunn .. Jeg har masse kunst på veggene og det er dette jeg ønsker å fokusere mitt blikk på - ikke veggene eller gardinene ..

For meg skal hjemmet mitt være en avslappende oase som gir meg ro og fred og som er avslappende for øynene ..

Fargesprakende vegger hadde vi på 90-tallet .. og det ble jeg ferdig med for godt på den tiden ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bodde på en overfyllt, liten hybel i fire år. Da jeg kjøpte meg leilighet malte jeg alle veggene helt hvite, praktisk talt kritthvitt. Det var lenge veldig deilig, jeg hadde ikke engang lyst til å henge opp bilder.

Nå har jeg lyst på farger og/eller mønster i alle rom, men jeg har ikke råd til å pusse opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hvite vegger (eggehvit) i oppholdsrommene, synes det er deilig med mye lys (orginalt så var det bonderødt og bondegrønt i stua, stjal utrolig mye lys), har tregulv og masse møbler i forskjellige treslag, så det er ikke akkurat kaldt og minimalistisk (som er det mest misbrukte ordet for å beskrive en stil, det er ikke veldig mange som har det minimalistisk). Jeg vurderer å male den ene endeveggen i stua i en grønntone, for å skape en kontrast til resten av veggene, får se om jeg gidder, synes egentlig det er veldig fint slik det er. Vi skal pusse opp gjesterommet og soverommet nå snart, gjesterommet tror jeg vil få en olivengrønnfarge (har ikke bestemt meg), mens soverommet blir i bruntoner.

Jeg tror ikke ubehandlet panel kommer til å bli in igjen, men jeg tror muligens beiset panel kan bli ganske populært :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske små rom og da forstørrer det rommene litt med hvite vegger kontra å ha mer farger på. Rommee blir jo lysere også.

Synes også som mange andre sier det er bedre å ha farge på møbler og det man har på veggene - da er det grei med en nøytral farge mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er glad i skarpe, klare farger og liker best mørke tresorter. Som bakgrunn for fargerike bilder, et og annet møbel med farge på og hovedsaklig mørke (eller hvitmalte) tresorter, så syntes jeg hvite vegger er ypperlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke ubehandlet panel kommer til å bli in igjen, men jeg tror muligens beiset panel kan bli ganske populært :)

Det er jeg enig i. Ubehandlet panel har så mange ulemper, det gulner ujevnt og uforutsigbart, suger til seg fett o.l og generelt stjeler det lys, så jeg tror de fleste som har hatt ubehandlet panel tidligere vil kvi seg veldig for å prøve en gang til. Da må det i hvert fall være andre tresorter som eldes penere enn furu. Vi leier hus hvor det er mye ubehandlet panel, og det eneste positive jeg kan si om veggene er at det er "hyttekoselig". Det er upraktisk på så veldig mange måter (særlig på kjøkkenet...) at det i seg selv forhåpentligvis burde være nok til å utelukke dets tilbakekomst.

Men beiset eller oljet tre, patinering av ulikt slag (f eks tre som har bleknet utendørs) eller ubehandlet tømmer blir noe annet, det kan se veldig fint ut kombinert med andre materialer som glass, betong og metall. Ellers vet jeg om de som har lakkert gulnet panel i stua si fortsatt og sikkert ikke vil kvitte seg med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hvitt kun i den ene stuen og på ett av soverommene (riktignok ikke valgt selv, det var slik da vi flyttet inn). Ellers er det varierende farger, men jeg har planer om å bytte noen av dem ut for jeg synes de er for sterke og dominerende, samt stjeler lys (f.eks. er veggene på vårt soverom mørkegrønne og jeg syntes det var stilig først, men nå er det mer dystert, men den helt lyse grønnfargen på et av de andre soverommene liker jeg derimot godt). Fargene blir ikke nødvendigvis byttet med hvitt, men det bør være lyse farger. Hvitt har jo fordelen av at det passer med alt og gir mye lys til rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Det er jeg enig i. Ubehandlet panel har så mange ulemper, det gulner ujevnt og uforutsigbart, suger til seg fett o.l og generelt stjeler det lys, så jeg tror de fleste som har hatt ubehandlet panel tidligere vil kvi seg veldig for å prøve en gang til.

Ja, det er jo bare ren og skjær ukvalifisert gjetting jeg driver med. :)

Jeg synes bare jeg har sett en tendens i interiørmagasiner at de presenterer mer og mer ubehandlet tre i store flater, som for eksempel tak-til-vegg-skapfronter som går over hele vegger, mye ask, som ikke har samme kvistmønster som furu og som er lysere. Så jeg mener ikke at ubehandlet furu slik vi kjenner det fra tidligere, strengt tatt kommer tilbake igjen i sin opprinnelige form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...