Gå til innhold

Migrene/hodepine

Fremhevede innlegg

Gjest hodepinesara
Skrevet

Jeg er ei 29 år gammel jente som sliter mye med hodepine. Er arvelig belastet med migrene. Plagene går opp og ned; i enkelte perioder kan det være bra ganske lenge, mens det andre ganger er skikkelig ille. Nå har jeg hatt hodepine mer eller mindre hver dag i desember og januar. Skikkelig slitsomt! Smertene øker i takt med aktivitetsnivået, og det virker som hodepinen utløses av ingenting/hva som helst. Har fått Relpax og Imigran av legen min. Disse medisinene hjelper av og til, men jeg synes ikke det i lengden er noen holdbar løsning å spise så mye medisiner.

Det verste er ikke selve smertene, men derimot hvor hemmet jeg blir i hverdagen. 50% av alle planer jeg måtte ha går som regel i vasken, og i migreneperioder får jeg vært lite sosial, jobbet lite og generelt gjort lite. Dette gjør meg veldig frustrert.

Noen som har det som meg, og kan komme med gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En jeg kjenner som har mellom 10-15 anfall i måneden, har hatt stor glede av å gå til osteopat. Kanskje du skal prøve det?

Har flere i min nærmeste familie med migrene, så føler med deg, det er helt jævlig å være vitne til, så kan bare tenke meg hvor jævlig det må være å ha det! Setter min egen bortimotkroniske hodepine i bakgrunnen..

God bedring! :klem:

Gjest rikkerikke
Skrevet

Kan si jeg kjenner meg igjen ja. Ikke noe hyggelig å legge planer og stadig være den som må avlyse...

Det er viktig å få en skikkelig utredning slik at du bruker riktige medisiner til rett tid. Om man sliter med både migrene og spenningshodepine er det viktig å klare å identifisere forskjellen. Jeg hadde en periode hvor jeg hadde migrene hver eneste dag. Etter hvert forsto jeg at årsaken var at jeg fikk medikamentindusert hodepine, altså hodepine/migrenesmerter som ble utløst av bruk av medisiner. Måtte ta en pause i all medisinering for å bli kvitt dette. Migrenemedisiner skal ideelt sett ikke brukes mer enn 8 ganger pr. måned... En utfordring når anfallene bare strømmer på. En spesialist kan jo også hjelpe deg å prøve ut ulike andre forebyggende medisiner.

Når det kommer til å leve med migrene, så har jeg selv i stor grad tatt tiden til hjelp. Jeg har klart å senke forventningene til hva jeg skal være med på, og jobber intenst med å holde en jevn døgnrytme med nok søvn. Jeg forsøker også å spise regelmedssig og f. eks ikke sove for lenge om morgenen. I fohold til venner hvor jeg får dårlig samvittighet for at jeg ofte melder avbud, forsøker jeg å gjøre an dre hyggelige ting, som å sende kort, blomster eller hyggelige tekstmeldinger og således være ekstra oppmerksom.

Jeg har hatt stor glede av å føre migrenekalender. Dette har vært til stor praktisk hjelp i all kontakt med lege/nevrolog og i forhold til å få aksept for behov for sykemelidng når det virkelig blir nødvendig. Samtidig hjelper det meg å minne meg om at jeg ikke kan forvente at jeg er like aktiv som mange andre når det kommer til å kombinere jobb med studier og andre aktiviteter. Min forventning til meg selv justeres bedre slik.

I forhold til jobb har det vært en hjelp for meg å ha vedtak om at NAV dekker alt mitt fravært fra første fraværsdag, ikke fra 14. dag som vanlig. Dette er egen søknad og vedtak fra NAV og må søkes via lege. Da vet jeg i alle fall at min arbeidsplass i teorien ikke taper på mitt fravær, og raskere vil kunne sette inn en vikar om fraværet blir mer langvarig.

Ellers forsøker jeg å gjøre en hyggelig ting hver dag, særlig de dagene jeg er frisk. Tiden da går så fort til alt praktisk man ligger etter med, og jeg forsøker å være bevisst på også å gjøre noe hyggelig for meg og de nærmeste da.

Ble visst litt langt dette... Lykke til. Du er i alle fall ikke alene!

Skrevet

Det er mange ting som kan virke inn så man får anfall og det er også forskjellig fra person til person. Det hjalp meg å bytte p-piller. Hadde også hyppige anfall før, og dette hjalp. Blir vel aldri kvitt det helt, men det er bedre. Du kan også bli utredet av en nevrolog. Si fra til legen at du vil undersøkes av en.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...