Gå til innhold

Hvorfor skal vi ha et nytt operahus???????


Modesty Blaise

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvorfor ingen protesterer på at vi bygger et nytt operahus til mange milliarder kroner, når det står så dårlig til med skoler og sykehus i dette landet? Dette kan ikke forsvares. Jeg skjønner ikke at det er lov en gang å bruke penger på slikt, når det er så store nedskjæringer overalt og når en ser hvor dårlig stilt det er med enkelte i dette landet. Jeg klarer ikke å fatte hvem som kan ta en slik horibel beslutning ved å bruke så mye penger på et nytt operahus når vi har et greit operahus. Jeg skjønner ikke at det går an, er dette lov? det er uforståelig hele greia og det rareste er at ingen protesterer mot dette, heller. Jeg blir opprørsk og forbanna på slike ufornuftige beslutninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å veie den ene budsjettposten opp mot en annen er den eneste måten vi vet - bortsett fra at det ikke er så enkelt...

En annen ting er at et samfunn må ta en avgjørelse på hva dette samfunnet skal inneholde og hvilken infrastruktur det vil ha.

I dette ligger at vi må bestemme oss for om vi vil ha postvesen, kollektivtrafikk, offentlig sykehus, kultur etc. You name it.

Norge har bestemt seg for at det jeg nevnte ønsker vi å ha, og tilby våre borgere + en masse andre ting naturligvis. Tv-kanaler, barnehager, sportarenaer osv osv osv.

Alt dette koster.

Alt dette er ikke like livsviktig.

Men alt er viktig på sin måte i et sivilisert samfunn. Og vi har bestemt oss for at dette vil vi ha. Da må vi også betale hva det koster.

Har du vært i Operaen? Det har jeg. Det er stusslige greier. Jeg kjenner også en som jobber der. Og arbeidsmiljøloven er omtrent fraværende. De arbeider under forhold som er rimelig håpløse. Så du kan jo gjette at de er ganske fornøyd med å få nye arbeidsforhold som er vårt land verdig.

Jeg synes kultur er viktig, og jeg synes ikke det ville vært oss verdig å ikke ha en Opera. Jeg går ikke der ofte. Men når jeg gjør, så gir det meg noe. Ikke plaster eller eldreomsorg, men noe til mitt liv. Samme som når jeg går på teater - eller hva en riktig god film på kino eller en bok kan gi meg. Og det ville vært et meget fattig samfunn som ikke hadde plass til kunst og kultur - og sport (selv om jeg ikke er noen fan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dagens Opera er kjipe greier, ja - og jeg er helt enig i at det måtte komme et nytt operabygg med en ganske annen standard.

Men det er likevel et stykke derfra til å konstruere en ny bydel med milliardprosjekter og -utgifter til veier, tunneler, infrastruktur og masse annet dill-dall. Her har gigantomanien tatt overhånd for våre kjære (?) stortingspolitikere.

Uansett; vi har selv valgt inn dem som tok avgjørelsen - og det er vanskelig å sette opp budjsettposter mot hverandre. Hvorfor betaler vi så ufattelig mye for våpensystemer vi aldri bruker (hvis ikke vi skal gjenerobre Jämtland og Härjedalen), hvorfor betaler vi ut altfor mye i sosialhjelp, hvorfor har vi et svæææært kontantstøttebyråkrati når man heller kunne økt barnetrygden i stedet, hvorfor i all verden har vi tre forvaltningsnivåer (kutt ut fylkeskommunen!), hvorfor brukes det masse penger på å opprettholde nynorskkvoter, hvorfor...

I en slik sammenlikning kommer egentlig operaen ganske gunstig ut, spør du meg... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så vil igangsetting av et så stort prosjekt gi mange nødvendige arbeidsplasser i byggenæringen. Vi trenger det.

For det andre mener jeg at kultur er viktig i et samfunn. Det er viktig å bruke litt penger på dette. Men verdien av kultur kan kanskje ikke måles i penger, men uten kultur blir vi fattige...

For det tredje så mener jeg at Oslo kan få positive ringvirkninger med et flott bygg som vi kan skryte litt av. Tenker da særlig på turistvirksomhet, at utlendinger ha lyst til å komme til en flott by. Det gir en del penger inn i kassa.

Skal vi først sette budsjetter opp mot hverandre, så kan vi kanskje sammenligne veiprosjekter med sykehus?, overføringer til landbruket med sykehus? kontantstøtte og barnehagereform med skolen? etc, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest embla i.i.

Nå har ikke jeg lest alt i denne tråden, så med fare for å ha missforstått: Jeg syns det er utrolig lite gjennomtenkt å sette opera opp mot skole/sykehus.

I ett av verdens rikeste land (*gjeesp*) finnes det midler til begge deler. Slik er det bare, slik må det bare være. Land som ikke tar vare på kultur og som ikke tar seg råd til slike stasbygg, blir fattige land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Jeg gleder meg til den nye operaen er en realitet.

D er for jævlig at våre sangtalenter ikke har en hjemmescene og at vi operaelskere må til d store utland for å se god opera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt vilt at det skal bygges en ny opera.

Lite gjennomtenkt og helt unødvendig etter min mening.

Tusenfryd snakker om fraværet av arbeidsmiljøloven,- hjelper det å bygge et nytt palass av en ny opera da ? Hvordan det isåfall..?

Er enig med Modesty Blaise,- er dette så nødvendig for oss (dvs. Oslo borgere) at det må overgå alle andre trengende saker ?

Skjønner ikke dette jeg :roll:

De legger jo ned og flagger ut alt som er og budsjett og personale kuttes ned over alt. Barnehager, skoler, studiesteder og offentlige etater er lik null snart. Sånn skal det ikke være.

Og så kommer politikerne og skal ha en ny opera som koster fletta av oss ?

JEG har vært på operaen før, da jeg bodde i Oslo. JEG fant ikke noe galt med den i allefall....

Jeg har irritert meg over dette lenge og jeg har ingen holdepunkter for å godta dette !!!

Jeg synes faktisk det ER gjennomtenkt å sette operaen opp mot sykehus og manglende økonomi. Det blir feil prioriteringer og jeg mener at det ikke kan forsvares på noen måte. Arbeidsledigheten stiger og stillinger blir kuttet ned på i stedet for opprettet pga dårlig økonomi og "effektivisering".....

Man MÅ prioritere!

JEG synes også at det er vilt at vi her i "utkantnorge" "bondelandet" - kall det hva dere vil, må jobbe og betale skatt som kommer hovedstaden tilgode. Satt litt på spissen, jeg vet.... Men likevel.

En ting er å kontruere og bygge denne operaen, men som Trøffelhelten nevner, så er det en noget drøy sum på prosjektet og det kan isåfall heller ikke da sammenliknes med veibygging og dill-dall..... Det er en dråpe i havet i forhold til operaen.

Og til sist,- når man snakker om at folk selv har valgt de som sitter og bestemmer dette.

Ærlig talt! SÅ svart hvitt er det ikke og denne "unnskyldningen" kommer igjen i annenhver politiske samfunnsdebatt :roll:

JEG og de jeg kjenner har ikke valgt de som sitter der de sitter,- faktisk!

Den blir for drøy. Dere vet nok sabla godt at det ikke er så enkelt som dere sier. For at jeg skal få mitt parti / mine politikere til å kunne bestemme, så skal det utrolig mye til. For jeg går ikke med strømmen og har heller ikke stemt på de største partiene.....

Må stikke, men er spent på denne debattens senere svar.

Er vi så så imot denne galskapen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har faktisk råd til det meste her i landet - hvis vil vil. Norge er ikke noe fattig land - vi er et av verdens rikeste.

Men vi har en offentlig fattigdom her i landet. Det offentlige systemet har vokst, men samtidig forvitrer de sosiale velferdsordningene vi har tatt for gitt, som skole, sosialomsorg og eldreomsorg. Staten har tatt strupetak på kommunene gjennom manglende overføringer av midler til pålagte oppgaver.

Og det merker vi alle.

Privatisering er "Gud" i dag. Og alt skal lønne seg.

Og da blir vi fattige.

Som et av verdens rikeste land, der de aller, aller fleste har det godt, og selv de som ikke har det godt har det mye bedre enn de som har det ille i andre land, må vi ta oss råd til ting som ikke er lønnsomme - sånn bedriftsøkonomisk.

Vi må ta oss råd til kultur - også den kulturen et mindretall "liker". Hvem vet - kanskje vi i dag sponser en "Rafael"? Vi vet det bare ikke, fordi det er ettertiden som vil peke ut de store stjernene.

Og som en kulturnasjon må vi også ha råd til ulike teatre - som kanskje setter opp stykker med dundrende fiasko, for å sette omm et glitrende godt stykke. Selv Ibsens stykker var omstridt - dengang-da.

Og vi må ha råd til orkestre som spiller musikk man aldri vil høre på P4.

Og en Opera må vi også ha. Den gamle funker ikke - rett og slett, hverken for de som har arbeidsplassen sin der, eller de som skal se og høre.

Har vi ikke råd til dette, og til galleriene og bibliotekene, blir vi et grått og fattig folk med nisselua langt ned over nesetippen - så langt ned at vi ikke ser vår nabo engang - kun vår egen navle og våre egne skotupper.

Om den burde ligge der den en plassert - det har vært diskutert - men det er faktisk for seint å diskutere også det nå, for det er vedtatt, og arbeidene er satt igang. Og det skaffer mange en kjærkommen arbeidsplass og arbeidsinntekt....... noe som også er økonomisk viktig.

Tenk også litt på hvilken plass operaen i Sidney har - alle vet om den.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at et operahus er unødvendig nå, nettopp på grunn av at det står så dårlig til med skoler og helsevesen.

Alle vet da at en må bruke penger på det som MÅ til, før en kan begynne å flotte seg med luksusting.

Politikerne skylder på dårlig økonomi når det gjelder skoler og helsevesen. Selv om en ikke kan sette budsjetter opp mot hverandre, kan vel alle se misforholdet her. Jeg mener at landet vårt må få en tilfredsstillende standard på nødvendige ting før en kan begynne å bruke SÅ MYE på et operahus, som kun kommer noen få til gode, dvs helst de som er samfunnets vinnere fra før, eller de som skulle være så heldig å bo nær hovedstaden.

Jeg er enig i at vi trenger kultur, og at vi skal ta vare på den, men dette kan vente.

For å sette det på spissen:

En betaler først sine regninger. Hvis det da blir noe til overs, kan en kjøpe f.eks den flotte kjolen en har drømt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Joda, hvis man anser kultur som luksus.... Jeg anser kultur (også kultur som faller utenom poulær kultur) som livsviktig for sivilisasjon.

(Og - hvis vi nå skal diskutere ulike grupper opp mot hverandre, så mener jeg: legg ned kongehuset og bygg opera!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Og - hvis vi nå skal diskutere ulike grupper opp mot hverandre, så mener jeg: legg ned kongehuset og bygg opera!!!)

Ja se her, nå kan vi virkelig få fart i debatten. Dette var en interessant problemstilling :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla
JEG synes også at det er vilt at vi her i "utkantnorge" "bondelandet" - kall det hva dere vil' date=' må jobbe og betale skatt som kommer hovedstaden tilgode. Satt litt på spissen, jeg vet.... Men likevel.[/quote']

Hvis man ser på hvor de store skatteinntektene i landet kommer inn, så er det i det sentrale østlandsområdet. Det har alltid vært slik at de som bor i sentrale strøk betaler for velferdsgoder på bygda, så det argumentet der holder overhodet ikke.

Ellers er jeg veldig enig med Bettie og gjest her som påpeker at kultur ikke er luksus. Jeg vil bo i et land som tar kultur på alvor og ser at dette er med på å utvikle fantasi og kreativitet hos de som bor i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du,gurimalla! "Det har alltid vært slik at de som bor i sentrale strøk betaler for velferdsgoder på bygda," Dette vil jeg gjerne at du dokumenterer.Legg gjerne ut en link!

*ehh..*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg gleder meg vilt til operaren er ferdig.

Håper det blir bygget opera i Bergen og Trondheim også.

Det er et kulturtilbud som faktisk er veldig populært og etterspurt.

Syns det blir helt feil å sammenligne bygging av opera med skoler/sykehjem.

I et sammfunn som vårt bør og skal, det være plass og penger til begge deler.

Kultur er viktig for sammfunnsutvilkingen, og vår allemene dannelse.

Da mener jeg all slags kultur fra revy på bygda til musikk og opera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Det er naivt å tro at mer penger vil bli brukt på skoler og helse hvis man ikke bygger en opera. Dessuten er operprosjektet en skikkelig "spareopera" sammenlignet med operahus i utlandet, f.eks. københavn. Alle pengene som man bruker på infrastrukturen rundt operaen er penger som likevel før eller siden likevel måtte brukes til akkurat dette forå kunne utnytte området maksimalt. Jeg vil påstå at hvis det hadde vært snakk om å bygge en gigantisk innendørs fotballstadium ville de fleste som er imot operaen jublet! Jeg foretrekker operahus og har lite fortåelse for alle pengene som legges i fancy idrettshaller som gleder noen få sportsidioter. Hvorfor ikke bruke noen av de pengene p skole og omsorg???

Det dummeste prosjektet jeg vet om er de som vil bygge bro over hardangerfjorden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

?

Hvem sier det, gurimalla ?

Som en annen bruker her sier, har du bevis for den ?

I alledager, den har jeg i allefall ikke hørt før :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Vi kan avtale at vi bruker skattepengene til goder i de forskjellige fylkene. Det hadde vært en fordel for oss i byen.

Tror dere virkelig at vi ville ha råd til å bygge en bro/tunnel til alle norske øyer hvis det ikke hadde vært for penger som går fra sentrale strøk? Jeg sier ikke at det ikke skal være en slik fordeling. Synes bare det er litt irriterende at folk på bygda skal sutre når man bruker penger til noe i hovedstaden.

Link - her er informasjon om skatteinngang fra de forskjellige fylkene hentet fra Statsbudsjettet: http://www.statsbudsjett.dep.no/2003/dokum...teprp/ved01.htm

Her kan man blant annet se at de som bor i Oslo betaler mest skatt, med Akershus på 2. plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

At innbyggerne i Oslo og Akershus betaler mer individuell skatt er egentlig uvesentlig, siden det meste av det vi betaler inn går til fylke og kommune.

Dessuten skapes det store verdier i utkantene. eks. olje og fiskerier ++

Det er faktisk, for en stor del eksportintekter av dette vi lever av her i landet.

Og operaen skal bygges med midler fra staten ikke Oslo kommune.

Så jeg ser ikke helt problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Folk fra Oslo og Akershus betaler også mest skatt til staten. Jeg er klar over at de fleste pengene Norge tjener kommer fra Oljen og fiske.

Mitt svar var i stor grad ment til Diva som var veldig bekymret for at skattepengene hennes ville gå til en unødvendig opera i hovedstaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...