Gå til innhold

Olje - hvor ofte fylle?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte i sommer en Nissan Almera 97 modell. Siden da har jeg kjørt mer enn 350 mil, og har enda ikke fylt på olje! Ække det litt rart da?! Altså, det har blitt peila og det har vært olje nok. Den forrige eieren peila/fylte aldri olje! Også litt rart.

Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At bilen din ikke bruker olje er ubetinget positivt. Oljen skal smøre motoren, ikke forbrukes.

Det er dessuten et lukket system og bilen din skal i utgangspunktet ikke bruke opp oljen. Men på eldre biler er det ofte slik at de "svetter" dvs at litt av oljen forsvinner ut likevel. Litt svetting på en eldre bil er ok. Begynner den å bruke mye er det på tide med en verkstedstime + at det er vitktig å etterfylle. Noen ganger er det nok å bytte toppdekselpakningen. Andre ganger holder ikke det og du må ha ny topp. Det innebærer muligens en sliping av toppen og skifte av toppakningen. Da er det mest fornuftig å gå innom iallefall et par verksteder for å få bekreftet at du trenger en ny topp. Siden en god del mekaniske verksteder er igler som liker å suge mest ut av lommeboken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest gjester

Hei.

Kor ofte du skal skifte olje kjem nok litt ann på kor nøyen du er, men la oss sei at du er ein nøyen person som vil at bilen skal vare lengst mulig.

Da er det greit å skifte olje kvar 5000 km.Det gjer eg og har aldri hatt problem med bilen min, går som ei klokke.

Vanlige mannen i gata skifter nok ikkje oftere enn kvar 10000 km.

Men det har lite for seg å skifte olja hvis du ikkje skifter filteret også.

olja som blir tappa av bilen er som regel veldig mørk, ( noko eg kan garantera at di olja er siden det ikkje har vore skifta olja som du veit om) dette er "skjeten olja".Det vil alltid komma slitasjestøv og smuss i olja og dette blir meir som eit fint pusse/slipe middel for motoren.

For å behalde motoren lengst mulig fjerner me den gamle olja, og filteret.

Deretter fyller me på ny.

Er faktisk ikkje nokon heksakunst, nett det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På biler fra tidlig 90-tall og utover trenger man vanligvis ikke etterfylle olje dersom motoren fungerer som den skal. Man gjør oljeskift etter gitte intervaller, typisk samtidig med annen service.

Dersom olja ikke blir mørk forholdsvis raskt tyder det på at olja ikke tar med seg dritten fra motoren, men lar det ligge som avleiringer rundtomkring. Moderne oljer smører som de skal selv om de ser skitne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg bytter olje rundt ca 5000-7000km å da er olja møkk-brun/svart... det er sikkert lurt å bytte oljefilter for hver gang du bytter olje også.. slik at det ikke blir for mye grums i filteret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! :)

Jeg skjønner at det er en god ting at jeg ikke må fylle olje med jevne mellomrom. Oljeskift en gang i året kanskje, f eks hver vår?

Har planer om å stelle godt med bilen i alle fall!

Forhåpentligvis vil oljelampa lyse når det er på tide å fylle hvis det skulle gå så langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...