Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 Har en BMI på 22.9. Er det bra? Føler meg tykk... Men hvem jenter på 20 år gjør ikke det...huff...
Paladin Skrevet 11. januar 2008 #2 Skrevet 11. januar 2008 (endret) Har en BMI på 22.9. Er det bra? Føler meg tykk... Men hvem jenter på 20 år gjør ikke det...huff... BMI på 22,9 er helt normalt. Kun når du har BMI over 30 vil du bli kalt for overvektig. Med BMI mellom 25-30 så sies det at man er i litt godt hold. BMI mellom 20-25 er normalområdet og du er omtrent midt i der. Men du bør ikke legge for mye vekt på BMI fordi den ikke tar hensyn til benbygning, muskelmasse etc. BMI regnes kun ut på grunnlag av vekt og høyde. Det er ikke særlig nøyaktig. Muskelmasse er mer kompakt enn fett (det vil si at den veier mer enn fett pr volumenhet). Så en person med mye muskelmasse kan ha veldig lite fett på kroppen og allikevel få en høy BMI. En person med tung benbygning kan være slank og allikevel veie ganske mye. H*n vil også få ganske høy BMI. Livvidden sier mye mer om du er overvektig eller ikke, men aller best er å se på underhudsfettet ved å måle disse med spesielle kallipere. Dette kan gjøres i treningsstudio, men du kan få en pekepinn ved å klype i huden din på ulike punkter på kroppen. Her bør tykkelsen ikke være mer en et par cm. Jeg er overbevist om at med en BMI på 22,9 så er du IKKE overvektig. Du skal være veldig spinkel og ha lite muskelmasse for å ha så lav BMI og ha mye fett på kroppen. Husk at om du har BMI under 20 så sies det at du er tynn (godt under middels). Så du ligger midt i normalområdet og trenger ikke bekymre deg for vekten. Problemet ligger nok mer på at man som 20 åring ser i speilet og sammenlikner seg med de radmagre fotomodellene. Om de skal være malen så er jo nesten alle tykke. Husk også at de fleste menn liker kvinner som har former og har litt "kjøtt på beina". Det er det få magre kvinner som har. Så hvilke kvinner som er mest populære hos menn er ikke akkurat så tynne som mange unge kvinner håper å være. Med alderen lærer mange kvinner dette og føler ikke lenger noe behov for å være sylslank. Endret 11. januar 2008 av Paladin
Gjest Bond Skrevet 11. januar 2008 #3 Skrevet 11. januar 2008 (endret) En person med tung benbygning kan være slank og allikevel veie ganske mye. H*n vil også få ganske høy BMI. Hmm... jeg tror jeg leste i et eller annet sted at akkurat dette hadde egentlig ikke så mye å si - forskjellen er ikke i kiloer, men noen hundre gram. Er ikke sikker om dette og husker ikke hvor jeg leste heller.. ? Men resten kan jeg godt signere - muskel veier mer enn fett. Og 22,9 er absolutt normal! Forresten - mange med ganske lav BMI kan være i ganske dårlig form og ha ganske høy fettprosent. Å være slank betyr ikke alltid at en er sunn og i god form. Endret 11. januar 2008 av mrs_bond
Concertina Skrevet 11. januar 2008 #4 Skrevet 11. januar 2008 Hmm... jeg tror jeg leste i et eller annet sted at akkurat dette hadde egentlig ikke så mye å si - forskjellen er ikke i kiloer, men noen hundre gram. Er ikke sikker om dette og husker ikke hvor jeg leste heller.. ? Jo, jeg mener å huske at selve vekta på beina ikke har så mye å si, men hvordan kroppen er bygget, altså fasong og hvor man har høyere muskelmasse er gjerne genetisk og vil jo ha innvirkning på BMI. Feks noen er kraftigere rundt lårene/rompa og ikke en slankekur i verden kan gjøre noe med det faktum, samboeren min er en av de og han er *slank* men BMI påstår at han er lettere overvektig... (søstra hans har samme kroppsform, hun er slank og godt trent, men veier nesten like mye som meg, jeg er smårund for tiden - og går jeg ned så kan jeg bli skrapa på alle andre deler av kroppen (inkl ansiktet) og fremdeles ha litt mage og love handles...*sukk*)
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #5 Skrevet 11. januar 2008 BMI på 22,9 er helt normalt. Kun når du har BMI over 30 vil du bli kalt for overvektig. Med BMI mellom 25-30 så sies det at man er i litt godt hold. BMI mellom 20-25 er normalområdet og du er omtrent midt i der. Må bare korrigere litt her: BMI > 30 = Fedme BMI 25-29,9 = Overvekt BMI 19-24.9 = Normalområdet BMI <18 = Undervektig
Mann 42 Skrevet 30. januar 2008 #6 Skrevet 30. januar 2008 BMI-en høres helt fin ut, og jeg kan ikke se at en person med din BMI skulle være overvektig. Da måtte du i såfall ha en veldig spinkel kroppsfasong ellers, og ha veldig lite muskler. Hvis du er normalbygd, så høres du ganske slank ut, syns jeg. De skikkelig pussige utslag av BMI-beregninger, får man på de kraftigere bygde, som gjerne kan være i kjempegod form, muskuløse og trente, men med en BMI som indikerer sykelig overvekt.
Gjest BMI Skrevet 30. januar 2008 #7 Skrevet 30. januar 2008 jeg kan bare konstatere hva de andre allerede har skrevet. Du er helt normal Her har jeg funnet to ulike kalkulatorer for måling av BMI. I ditt tilfelle har du ikke noe å frykte. BMI på 22 er bra - og det som går i kategorien normal vekt. Pasienthåndboka bmi-kalkulator
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #8 Skrevet 30. januar 2008 Kun når du har BMI over 30 vil du bli kalt for overvektig. Med BMI mellom 25-30 så sies det at man er i litt godt hold. For noe stort tull!! Jeg har en BMI på 25,7 og ved sist legetime ble min OVERVEKT et av temaene..! Ingen som nevnte noe om "godt hold, men ikke overvektig" der, nei..!
Mann 42 Skrevet 30. januar 2008 #9 Skrevet 30. januar 2008 For noe stort tull!! Jeg har en BMI på 25,7 og ved sist legetime ble min OVERVEKT et av temaene..! Ingen som nevnte noe om "godt hold, men ikke overvektig" der, nei..! Enkelte leger er en smule anale når det gjelder tall.... Hvis blodtrykket ditt ligger bittelitt over "faregrensen" så er det grunn til å diskutere din hypertensjon når du kommer til legesjekken. Ligger det bittelitt under, så er det ikke noe problem. Ligger kolestrolen hårfint under, er det ingen grunn til noen intervensjon, ligger den et lite hakk over, så blir man anbefalt kolestrolesenkende, og kontrollmålinger. Det er ganske tåpelig, egentlig. Det virkelig interessante spm burde vel være: Hvordan kjennes det ut å være deg i din kropp? Har du det bra? Har du energi til å komme gjennom dagene på en trivelig måte? Sover du godt? Er du i fysisk bra form, og er kroppen din på lag med deg? Hvis svaret blir ja på alle spm, så tror ikke jeg at det er noen grunn til rynke panna selv om BMI teknisk sett ligger i overvektsområdet.
Paladin Skrevet 31. januar 2008 #10 Skrevet 31. januar 2008 For noe stort tull!! Jeg har en BMI på 25,7 og ved sist legetime ble min OVERVEKT et av temaene..! Ingen som nevnte noe om "godt hold, men ikke overvektig" der, nei..! Jeg synes selv at det er for bastant å si at en person er overvektig kun fordi BMI er noe over 25. Selve BMI konseptet er veldig lite presist. Det er mye bedre å måle fettprosenten om man skal få svar på om man er reelt overvektig eller ikke. Overvektig er dessuten et negativt ladet ord og jeg synes det blir galt å si til en person at med 26 i BMI så er du overvektig. Har man endel muskelmasse kan man faktisk ha helt normal fettprosent med en BMI mellom 25-30. I følge tabellen som legene bruker så står det overvekt på BMI mellom 25-30 og fedme over 30. Noen sier fedme 2 over 35 og fedme 3 over 40. Dette sier ikke all verden mener jeg. Mange mennesker er veldig usikre på seg selv og sin egen kropp og bruker BMI begrepet slik som fanden leser bibelen. Det kan da ikke være riktig. Jeg håper at legene våre bruker andre målemetoder enn BMI for å bestemme om en person er såpass overvektig at h*n trenger medisinsk hjelp og veiledning. Å bruke BMI begrepet gir meg assosiasjoner til det som skjedde med hopplandslaget hvor man brukte BMI for å bestemme minimumsvekt som hopperne kunne ha. Sigurd Pettersen for eksempel fikk ikke lov til å konkurrere kun fordi han hadde for lav BMI. Så han måtte legge på seg. At han var naturlig tynn var ikke så viktig for FIS. Hvis man absolutt skal gi en merkelapp på mennesker ut fra BMI tall synes jeg at det er mindre skadelig å si at man er i godt hold enn at man er overvektig når man har en BMI noe over 25. Ingen bør kunne kalle en person overvektig kun utfra å få et BMI tall presentert. Man må kunne se på livvidden, fettprosent etc. før man kommer med en slik karakteristikk. Dette gjelder spesielt leger. Man kan drive mennesker over i spiseforstyrrelser om man ser seg blind på BMI og ber normalvektige slanke seg tilfeldigvis fordi det har kraftig benbygning og mer muskler enn normalt og "uheldigvis" en BMI litt over 25. For meg virker det merkelig at en lege lar en BMI på 25,7 bli et tema for overvekt under en legekonsultasjon. Det hadde vært noe annet om legen hadde snakket om å spise sunt og å trene. Det kan alle mennesker ha nytte av å høre. Jeg vil ikke kalle en person med BMI på 25,7 som overvektig uten å se på hele personen. Jeg hadde for eksempel en BMI på 26 og en livvidde på 85cm. Det kan da ikke kalles overvekt når man er en mann?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå