Gå til innhold

Belysning i stue

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Sofie_*
Skrevet

Er det noen som har gode tips om belysning i en stue som har stor takhøyde?

Jeg ser for meg noe fra taket, men det er veldig høyt og taket er skrått i tillegg. Det er mange store vindu i stua, så veggplassen er også begrenset...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis taket ikke hadde vært skrått, ville jeg sagt en stor lysekrone. Men siden det er skrått i tillegg, høres det ut som du burde sette spotter (med dimmer) på strategiske steder. Det er veldig vanskelig å belyse en leilighet, så hvis du har penger til overs, ville jeg leid inn en interiørarkitekt en liten time. Da får du masse gode tips og får en fint opplyst leilighet :)

Skrevet

Vi har også høyt under taket. Vi var hos en "belysningsekspert", og fikk beskjed om at det mest optimale for belysningens del, er uplights, så det skal vi gå for :)

Gjest Gjest_Sofie_*
Skrevet

Tusen takk for svar!

Huset er nybygd, så jeg tror ikke jeg har så lyst til å begynne å rive ned taket for å legge spotter. Men det irriterer meg at utbygger ikke la spotter i taket der. Deler av stua har vanlig lavt tak og der er det felt inn spotter med dimmer. Men den delen av stua som sofagruppe og spisebord er blir det for mørkt nå i mørketida. Takhøyden er på det høyeste 5 meter.

Hvordan gjør man det med uplights?

Er litt usikker på om det er intriørarkitekt her i byen, men det frister å benytte en interiørarkitekt. Vet dere hva det vil koste sånn ca?

Skrevet

Jeg tror en venninne av meg betale ca 600 kroner for en time/halvannen. Hun kom med masse tips om hvordan møblere en kronglere leilighet. Venninnen min ble kjempefornøyd og angret aldri på pengene hun brukte på kunnskapen. :)

Skrevet

Vi har også spotter i taket der dette er lavt.

Uplights plasseres på veggen, og lyser opp mot taket. Takt reflekterer lyset ned igjen, så man får et mer behagelig lys enn ved downlights. Dette gjelder særlig ved luft under taket. Vi skal ha det midterste bildet på http://www.creolight.no/ -> kolleksjon -> atelier sedap

Må bare spare litt først. "Skipet" koster rundt 4000, og vi skal ha tre av dem...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...