Gå til innhold

Dark Dog, Redbull, Battery


Væren

Anbefalte innlegg

Jeg har noen gutter på 11 og 13 som maser om å få kjøpe disse drikkene.

Jeg er noe skeptisk; inneholder de ikke mye koffein etc.?

Har jeg rett når jeg tror dette ikke er bra for barn, eller er jeg på viddene og alt for streng i forhold til hva de heller i seg?

Kan noen opplyse meg???

Takk!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter min mottatte opplysninger så er det nok noe rett i det du har hørt...Les på innholds deklarasjonen neste gang du handler.

Har selv en gutt på 13 som absolutt skulle ha av disse når vi handlet,men forbudet kom ganske raskt her i huset icon_smile.gif

Klem fra Freetime icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten; skal huske å lese nøye på boksene! Jeg har til nå ikke kjøpt en eneste av dem, men det er "sååå godt!!!", de har fått smake av kameratene sine, selvfølgelig.

Klem tilbake fra12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke ha gitt det til dem.

De inneholder en del koffein og annet rart.

RedBull er ikke engang lov å selge i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

guarana er en type stimuli som er i slekt med koffein. bare koffeienen tilsvarer endel kopper kaffe (var det 10 i redbull?).

skjønner ikke at myndighetene tillater disse sentralstimulerende stoffene, langt mindre selge dem over disk! overdose gir samme symptomer som ved koffeinoverdose.

skjelving, svimmelhet, høy hjertefrekvens, nedsatt konsentrasjon, svettetokter m.m.

du gjør nok rett i forby barnet ditt å drikke dette. det er kanskje en motesak blandt de unge nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette høres jo ikke sunt ut i det hele tatt! Var omtrent som jeg trodde, ja!

Tror jeg opprettholder forbudet, jeg!

Så får jeg heller være streng mamma - igjen!!!

Klem fra12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

De energidrikkene som selges i Norge er ikke så ille som dere skal ha det til, myndighetene her i landet er nok litt for strenge til det. Tror ikke battery tilsvarer mer en et par kopper kaffe.

Likevel bør en følge med barna hvis de drikker dette, fordi noen rett og slett ikke tåler det og kan få raseriutbrudd etc.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om folk som har gått i bakken av blanding Battery/sprit, men har aldri tatt skade av det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en enkelt boks i ny og ne er sikkert ikke direkte skadelig, men dette er stoffer som er både avhengighetsskapende og farlig i store mengder. ville dere gitt barna deres kaffe? guarana fremstilles fra en plante som på mange måter gir den samme virkningen som cola-planten (oppkvikkende m.m).

at noen kollapser eller blir aggressive av inntak av disse stoffene bør jo være et varsku om at dette kanskje ikke er så ufarlig som vi vil tro.

abstinenser i forbindelse med koffein/guarana er gjerne hodepine, tretthet, aggresjon og nedstemthet.

bare dropp morgenkaffen en morgen og sjekk det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Som tidligere nevnt, er Red Bull ikke lovlig i Norge, som så mye annet snadder. Jeg vil ikke si at disse "energidrikkene" er skadelige i seg selv, har drukket triple espressoer siden jeg var tretten og har ingen andre varige men enn en ganske stor koffeinavhengighet. Men det skal for all del ikke drikkes før leggetid! Og koffeinholdige drikker skal som kjent ei heller brukes som blandevann...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"feil" blanding av Red bull og sprit førte faktisk til et dødsfall i Sverige tror jeg det var.

I Norge er det ulovlig og importere Red B. og Svenskene har ikke lært en dritt og blander fremdeles icon_smile.gif

Hold på krava du Vinga og anbefal dem lett brus istedet icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke Vinga, det var meg, hehe, og jeg står framdeles på krava!!!

Klem til Thea!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

icon_lol.gificon_lol.gificon_lol.gificon_lol.gif

Aner ikke hvordan jeg klarte å tulle med de navna der,men jaggu gikk det icon_razz.gif

Synes Væren også skal stå på krava jeg,alle sammen faktisk icon_smile.gif

Klem til Væren fra sulleguri nr 1 icon_wink.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Thea har rätt. Det finns dödsfall där det är misstänksamt om det är blandningen energidryck och vodka som orsakat dösfallet i Sverige, bland annat ett i Sundsvall.

Det är emellertid inte bevisat att det var så, varför inget förbud finns. Det ska emellertid kommas ihåg att motsatsen inte heller är bevisad (dvs. att det inte var blandningen av energidryck och vodka som orsakade dödsfallet). Om jag inte missminner mig är det så att blandningen kan vara farlig för hjärtat (?).

Som konsument tycker man att varor som förtäres ska vara bättre prövade och att det ska finnas mera kunskap om blandningar som denna som misstänks vara farlig. Jag tycker att det är helt rätt att vara försiktig med energidrycker då det är tveksamt att de är farliga. Stå på dig Vaeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse drikkene er mye omtalt og har og er fortsatt blitt mye brukt på dataparty som for eksempel The Gathering (det vet jeg for jeg har jobbet der) og i andre situasjoner hvor det er om å gjøre å holde seg våken lengst mulig.

Så svaret er JO, de inneholder absolutt mye koffein !12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg holdt på å stryke med når jeg drakk battery blandet med sprit. Ikke fordi Battery er skadelig, men det skjuler spritsmaken utrolig godt!

Hestkuk kompisene sprita selvsagt opp noe sinnsykt mens jeg var å slo lens. Sovna ute i - grader icon_frown.gif

Med mindre fjortisene drikker det sammen med sprit, noe de fleste selvsagt gjør før eller senere, er slike Koffeinleskedrikker ganske harmløse.

Tror dere ikke et forbud mot Battry bare vil gjøre det mer spennende å prøve det på fest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser bare til testen som ble utført på TV2 hjelper deg...

http://www.tv2.no/magasiner/hjelperdeg/art...articleID=35400

Etter denne testen å dømme får du i deg like mye energi som ved å spise en appelsin... Det står også at barn ikke bør drikke det. muligens fordi det inneholder så mye koffein?

1212[ Dette Innlegg er endret av: MissS den 2002-04-08 13:25 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler ikke kaffe pga koffeinen, drakk allikevel (av en eller annen ustyrtelig teit grunn...) to drinker med meget lite sprit og ellers red bull..... kropp, hode og ellers fungerte seriøst ikke på over ett-to døgn etterpå!!!!

Koffein er i seg selv en gift som vi tilfører kroppen. De fleste tåler den i små doser, blir avhengig og venner seg til størrre og større doser. Jeg gikk fra lite/ingenting til stor dose på veldig kort tid, og tåler idag ikke mer en MAKS en halv kopp!!!!

Dette er farlig! Dette er ett stoff kroppen vår egentlig ikke har godt av!

Skjønner godt at du ikke ønsker at dine barn skal drikke dette! Hold dem unna så lenge du kan bestemme! 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten, alle sammen!

Det virker som om denne saken er grei; disse drikkene er ingenting for barn, og alle svarene har bare overbevist meg om at det er riktig å holde på sitt iblant!

Takk til dere alle for svar!

Klem fra12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...