Gå til innhold

hvordan si nei?

Fremhevede innlegg

Gjest ensom ulv
Skrevet

Det siste året har jeg lagt om livet mitt endel, begynt å trene jevnlig og gått mye ned i vekt. Dette er jeg kjempefornøyd med, har funnet gode treningsrutiner og noe jeg liker å holde på med, nemlig jogging ute i skog og mark ALENE. En venninne som også sliter med vekta har blitt inspirert og ønsker også å starte opp, noe som jo er kjempebra og jeg er veldig positiv og støttende til. Problemet er at hun vil vi skal trene sammen, at jeg skal dra henne med ut etc! Men jeg elsker å trene alene og har ikke lyst på en treningspartner. Jeg liker å trene alene for å finne roen og bare ta hensyn til meg og mine treningsbehov, følge egen dagsform og føler meg litt "treningshemmet" når jeg føler at jeg må ta hensyn til andre eller at jeg sinker. Nå har jeg forsiktig antydet at til min venninne hvordan jeg føler det, men da får jeg inntrykk tilbake om at det da ikke blir aktuelt for henne å gjøre noe med vekta og at det er min skyld...... Hun vil at jeg skal være hennes personlige trener og dra henne med, rett og slett mosjonere henne! Hun vil ikke trene alene noen dager heller, men at vi må trene sammen hver gang hun skal trene.

Hjelp, hvordan si nei?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare å si det rett ut det-. At dersom hun ikke klarer å gjøre noe med vekta uten å får trene med deg, så hadde det ikke hjulpet uansett. Det er ikke mulig å gå ned i vekt uten å legge inn egeninnsats.

Gjest ensom ulv
Skrevet

men jeg føler meg som en sabotør.... Jeg vet jo hvor vanskelig det er å komme igang selv, og jeg har jo en lang vei igjen jeg også. Men sier jeg nei oppfatter jo hun det som om jeg ikke er støttende. Jeg vil jo hjelpe, støtte og motivere, bare ikke trene sammen med henne hver gang. Jeg vet det ikke er mitt ansvar å slanke henne, det MÅ hun gjøre selv....

Gjest =tentacle=
Skrevet
Nå har jeg forsiktig antydet at til min venninne hvordan jeg føler det, men da får jeg inntrykk tilbake om at det da ikke blir aktuelt for henne å gjøre noe med vekta og at det er min skyld......

Er det en voksen dame som driver med slik utpressing? Du må bare være bestemt og si at treningen er viktig egentid for deg, og at en del av din motivasjon for å trene er nettopp det å fokusere innover på deg selv. Gi henne tips og tilby henne gjerne å være med noen ganger, men hold på at du kommer til å trene alene i fortsettelsen fordi du har behov for det.

Hun luller seg inn i at hennes behov er viktigere enn dine nå, men du har ikke plikt til å ta deg av behovene til et voksent menneske. Hun må selv bestemme om det å bli i bedre form/gå ned i vekt er så viktig for henne at hun vil ta et tak også uten å ha selskap hele tiden. Vil hun ikke det, så er det hennes valg. Bare marker at det er ikke du som tar det valget for henne, du velger kun for deg selv. Vil hun bli sprek, har hun full frihet til å bli det, uten deg.

Skrevet

enig med Tentacle, si ifra hvorfor du ikke ønsker å ha alle treninger sammen med henne, slik at du viser hva som er viktig for deg også.

Du kan jo trene litt sammen med henne, dersom du får til å motivere deg for det,men at all trening skal være sammen er direkte tåpelig, ihvertfall når hun legger ansvaret på deg.

Ta en prat og forklar henne at hun faktisk må ha viljen til å gjøre noe med dette selv, at du kan være med henne og trene noen ganger, når det passer, men at hun faktisk har ansvar for sin egen helse og at du ikke på noen som helst måte kan gjøres ansvarlig, hun bør ikke få lov til å gjøre deg om til en sjef over hennes trening.

skjønner godt hva du sier om treningen din, synes det er best å trene selv jeg også, når jeg trener både på helsestudio og ute i naturen, velge tempo og mengde selv, kunne slappe av i hjernen og bare rette all fokus mot kropp og treningen. Det er en deilig måte å koble av på, legge allslags dagsens mas vekk for en liten stund.

Gjest ensom ulv
Skrevet

Joda, jeg vet hun er urimelig, men jeg skjønner også at hun synes det er vanskelig og ikke helt forstår at det faktisk er vanskelig for meg også. Selv om jeg nå trener regelmessig, så er det vanskelig å dra meg selv ut og jeg har bare hverken lyst eller overskudd til å også dra henne med. Jeg har foreslått 1 dag i uka, men hun synes det er for lite. Dessverre kommer jo min manglende lyst til å gjøre dette frem som en avvisning, jeg hadde nok blitt lei meg jeg også om jeg følte at jeg ikke fikk støtte.

Æsj, jeg må vel bare bli tydligere og si nei, og prøve å få frem hvorfor det er viktig for meg.

Skrevet

Enig med de andre her - hun har ansvar for egen helse. Trenger hun drahjelp, kan hun vurdere personlig trener fra et treningssenter? Jeg skjønner deg veldig godt - jeg foretrekker også å trene alene :)

Gjest Tigress
Skrevet

Ja, eg trur du berre må vere tydeleg. Du har jo møtt ho på halvvegen med å seie ein gong i veka. Det er ikkje ditt ansvar å lufte ho, det må ho gjere sjølv! Det er mange menneske (eg er ein) som likar å trene aleine, for meg så er det mental opplading, og noko eg ikkje vil vere utan, du må berre prøve å vere tydeleg.

Gjest ensom ulv
Skrevet

Takk, det er godt å få støtte her! Glad jeg ikke er den eneste som liker å trene alene, får inntrykk av at de fleste helst vil trene med andre. Jeg tok problemstillingen opp med noen kolleger, og da fikk jeg inntrykket av at det er egoistisk av meg å ikke stille opp mer... Nåja, de har kanskje inntrykk av at det har vært lettere for meg enn det det faktisk har vært. Jeg har ikke snakket så mye med dem om hvor vanskelig det til tider har vært og fortsatt er. Kanskje det vil hjelpe å bli mer tydelig på at også jeg sliter og er ikke alltid automatisk motivert.

Skrevet
Jeg har foreslått 1 dag i uka, men hun synes det er for lite.

vel, da får du si ifra klart da, at 1 gang i uka eller ikkenoe, for du har faktisk gitt henne god mulighet til å sette igang da. Dersom du gjør som hun vil, så ender dere jo lett med å ikke gidde noen av dere, fordi du ikke har motivasjon nok til begge og hun ikke eier motivasjon i det hele tatt.

Gjest ensom ulv
Skrevet
Dersom du gjør som hun vil, så ender dere jo lett med å ikke gidde noen av dere, fordi du ikke har motivasjon nok til begge og hun ikke eier motivasjon i det hele tatt.

Dette er vel akkurat det jeg er mest redd for skal skje, så jeg har sagt jeg kan trene med henne 1 dag i uka i tillegg til mine faste dager. Siden hun er i ganske dårlig for vil nok gåturer være det mest realistiske i begynnelsen, og da kan jeg se på det som restitusjon for meg. Men jeg vil ikke gi henne 1 av mine 3 faste dager, jeg har ikke kommet så langt at jeg klarer være fleksible i forhold til de dagene, og ikke vil jeg gi opp mer enn 1 ettermiddag i uka i tillegg til en og annen søndagstur om det passer. Jeg er jo villig til og støtte med alt mulig annet, bare ikke være hennes personlig trener.

Skrevet
Dette er vel akkurat det jeg er mest redd for skal skje, så jeg har sagt jeg kan trene med henne 1 dag i uka i tillegg til mine faste dager. Siden hun er i ganske dårlig for vil nok gåturer være det mest realistiske i begynnelsen, og da kan jeg se på det som restitusjon for meg. Men jeg vil ikke gi henne 1 av mine 3 faste dager, jeg har ikke kommet så langt at jeg klarer være fleksible i forhold til de dagene, og ikke vil jeg gi opp mer enn 1 ettermiddag i uka i tillegg til en og annen søndagstur om det passer. Jeg er jo villig til og støtte med alt mulig annet, bare ikke være hennes personlig trener.

høres jo ut som en fin løsning det, så lenge du har mulighet til å bruke fire kvelder/ettermiddager på trening, så bør det være en god start for henne med den ene dagen ut med drahjelp.

Gjest Gjest_Trollmor_*
Skrevet

Mine løpeturer er hellig! Det er den tiden jeg får tenke en hel tanke ute å bli avbrutt, høre på musikk, svette og bare tenke på meg selv!

Har vært samme sted som deg, det jeg gjorde var vennlig, men bestemt sa at dette var min egentid, likte best å slippe å forholde meg til noen når jeg trente. Det du desuten kan bruke som argument er at siden dere er i så frskjellig form, vil dette hindre deg i å få utbytte av treningen. Noen ganger er det viktig å klare å si nei!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...