Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #1 Skrevet 9. januar 2008 11-åringen skulle bare spille på nettet. Det endte med at hun ble tvunget til å blotte seg for en 26-åring foran et webkamera. «Retten ser alvorlig på siktedes handlinger og det forhold at fornærmede på gjerningstidspunktet kun var 11 år tillegges vekt i skjerpende retning. Overgrepet mot fornærmede medfører en risiko for at hun på lengre sikt er påført skadevirkninger av psykisk art» heter det i dommen. Man kan jo begynne å lure på hva nordmenn er vært. Det finnes vel ikke så veldig mye værre ting å gjør det mannen gjorde. Han fikk 60 dagers fengsel. Hvordan er det mulig når retten ser på siktelsen som alvorlig? 60 dagers fengsel er jo ingen ting, to måneder er det. Hvorfor er starffen for å ødelegge et barn så utrolig lav?
Lovedrop Skrevet 10. januar 2008 #2 Skrevet 10. januar 2008 (endret) Man kan jo begynne å lure på hva nordmenn er vært. Det finnes vel ikke så veldig mye værre ting å gjør det mannen gjorde. Helt klart en stygg sak, men det finnes veldig mye verre ting å gjøre enn det mannen gjorde. F.eks voldtekt og drap. Jeg er enig i at straffene for sedelighetsforbrytelser bør økes. Endret 10. januar 2008 av Lovedrop
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #3 Skrevet 10. januar 2008 Mange alvorlige overgrepssaker blir bare henlagt fordi de er vanskelige å bevise. Vold og seksuelle overgrep burde fått mye høyere prioritet. Men loven er gammel og den er laget av menn. Storberget gjør en god innsats på dette området. Dessverre er det mange menn som prøver å dysse ned vold og seksuelle overgrep mot kvinner. Se bare på mange menns holdninger når debattene raser som verst etter oppslag og kampanjer i media. Skremmende.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #5 Skrevet 10. januar 2008 Dessverre er det mange menn som prøver å dysse ned vold og seksuelle overgrep mot kvinner. Se bare på mange menns holdninger når debattene raser som verst etter oppslag og kampanjer i media. Skremmende. Jeg synes det er mer skremmende at jeg aldri har hørt om en kvinne som har blitt dømt for sedelighetsforbrytelser? For jeg tror ikke det er fordi kvinner ikke begår sedelighetsforbrytelser.
Gjest Frk Åberg Skrevet 10. januar 2008 #6 Skrevet 10. januar 2008 Tror du at dette bare skjer i Norge? Jeg tar heller ikke noe ansvar for det denne mannen gjorde. Selv om vi begge er nordmenn. Ellers er det ille, ja. Jeg kan bare henvise til diskusjonen om hva som burde være den seksuelle lavalder. Slike saker minner meg om hvorfor jeg tror det er viktig å fokusere på at barn ikke skal være tilgjengelige for å tilfredsstille voksnes seksuelle lyster. Det ille med mange av disse sakene, er også hvis bildene sirkulerer rundt på nettet, og de ikke kan gjøre noe for å stoppe det.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #7 Skrevet 10. januar 2008 Tror du at dette bare skjer i Norge? Jeg tar heller ikke noe ansvar for det denne mannen gjorde. Selv om vi begge er nordmenn. Ellers er det ille, ja. Jeg kan bare henvise til diskusjonen om hva som burde være den seksuelle lavalder. Slike saker minner meg om hvorfor jeg tror det er viktig å fokusere på at barn ikke skal være tilgjengelige for å tilfredsstille voksnes seksuelle lyster. Det ille med mange av disse sakene, er også hvis bildene sirkulerer rundt på nettet, og de ikke kan gjøre noe for å stoppe det. Klart det ikke bare skjer i Norge, men her er er det norsk lov og strafferamme som gjelder.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #8 Skrevet 10. januar 2008 Tror du at dette bare skjer i Norge? Jeg tar heller ikke noe ansvar for det denne mannen gjorde. Selv om vi begge er nordmenn. Ellers er det ille, ja. Jeg kan bare henvise til diskusjonen om hva som burde være den seksuelle lavalder. Slike saker minner meg om hvorfor jeg tror det er viktig å fokusere på at barn ikke skal være tilgjengelige for å tilfredsstille voksnes seksuelle lyster. Det ille med mange av disse sakene, er også hvis bildene sirkulerer rundt på nettet, og de ikke kan gjøre noe for å stoppe det. Klart det ikke bare skjer i Norge, men her er er det norsk lov og strafferamme som gjelder.
Gjest Frk Åberg Skrevet 10. januar 2008 #9 Skrevet 10. januar 2008 Klart det ikke bare skjer i Norge, men her er er det norsk lov og strafferamme som gjelder. Joda. Og det er ikke sånn at jeg er noen ekstrempatriot, men jeg syns bare det var underlig at ts spør om nordmenn er verdt noe fordi en nordmann har begått en forbrytelse. Hvis man skal ta alle forbrytelser innover seg på den måten at man skal skjemmes over å tilhøre samme nasjonalitet, kan man bare legge seg ned med en gang. Men man skal aldri slutte å reagere på slike saker.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #10 Skrevet 10. januar 2008 Joda. Og det er ikke sånn at jeg er noen ekstrempatriot, men jeg syns bare det var underlig at ts spør om nordmenn er verdt noe fordi en nordmann har begått en forbrytelse. Hvis man skal ta alle forbrytelser innover seg på den måten at man skal skjemmes over å tilhøre samme nasjonalitet, kan man bare legge seg ned med en gang. Men man skal aldri slutte å reagere på slike saker. Nei, det er ikke forbryterne jeg sikter til, men offeret. Hva er nordmenn vært når når man nesten kan gjøre hva som helst og ikke få noe spesiell straff. Altså, hva offeret er verdt. Jegr er heller ingen patriot.
Gjest Frk Åberg Skrevet 10. januar 2008 #11 Skrevet 10. januar 2008 Nei, det er ikke forbryterne jeg sikter til, men offeret. Hva er nordmenn vært når når man nesten kan gjøre hva som helst og ikke få noe spesiell straff. Altså, hva offeret er verdt. Jegr er heller ingen patriot. Ok, beklager. Da misforstod jeg fullstendig. 60 dager er ikke mye for en slik utnyttelse av en mindreårig. Samtidig er det faktisk en seier at han ble anmeldt i utgangspunktet og dømt, siden mange tilfeller av overgrep mot barn aldri blir anmeldt, og også henlagt. En slik sak kan gjøre at andre tør å anmelde lignende forhold. Det bør også være et skille mellom dette lovbruddet og andre seksuelle overgrep. Altså, når noen får et par-tre år for fysiske overgrep, må straffen for å presse noen til å kle av seg være lavere. Men 60 dager er ikke mye, nei. Generelt er jeg ikke for lange fengselsstraffer, men når det gjelder seksuelle overgrep mot barn, heller jeg mot at det å beskytte samfunnet ved å holde ham borte burde veie mye tyngre her enn i en del andre saker.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #12 Skrevet 10. januar 2008 La oss si at han hadde fått ett års fengsel i stedenfor? Ville det nødvendigvis forandret noe? Ville jenta fått det noe bedre? Det viktigste må være at han aldri gjør noe lignende igjen. Jeg tror det beste hadde vært om han ble dømt til behandling istedenfor fengsel. Fengsel skaper ikke akkurat mønsterborgere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå