Gjest Anonym666 Skrevet 9. januar 2008 #1 Skrevet 9. januar 2008 Hey Jeg er en gutt på 16 år, fant ikke noe annet forum orker ikke registrere men drit på. Trenger noe hjelp fortest mulig. Jeg har da røyka hasj i et år. Og har fått angst og er paranoid hele tiden. Har vert clean som ei nyvaska bukse i 2 måneder. Og lurte på hvordan jeg blir kvitt angsten og det med å være paranoid. Trodde ikke hasj var farlig, men det var visst det på den måten at jeg fikk angst og har blitt drit paranoid. Ikke akkurat det jeg ønska meg til jul. Men det har seg sånn at jeg er 16 og tørr ikke snakke med mor eller vertfall ikke far om det Hva burde jeg gjøre?? Hadde lest litt på nett og funnet mange fakta som var helt lik dette her: "En del unge mennesker kan få psykiske problemer, og er man disponert for psykiske lidelser som schizofreni eller angst, kan hasjbruk være en trigger til disse tilstandene. Rene hasjpsykoser forekommer ikke rent sjelden. Ofte vil en hasjbruker reagere med aggresjon når THC-stoffene går ut av kroppen, og man blir oppfarende enn ellers, kan reagere voldsomt på ellers små bagateller". Og jeg har hørt på ungdom skolen at det var det hasjen gjorde med dg og bla bla. Trodde det var bare bullshit som alt annet dem sier på skolen. Men lærere vet virkelig hva de snakker om, tydeligvis :S Takker for alle svar jeg kan få Mvh. Anonym gutt på 16;)
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #2 Skrevet 9. januar 2008 Hei! Du må snakke med en voksen. Om ikke forelrene dine så kanskje en rådgiver på skolen? Eller en annen voksen person du stoler på. Eller gå til legen? Tror de har taushetsplikt fra du er 16 år......? Helsestasjonen?
Gjest Blondie65 Skrevet 9. januar 2008 #3 Skrevet 9. januar 2008 Hei ungdom. Så bra at du er "clean" nå. Jeg foreslår at du tar en prat med ppt tjenesten på skolen og får en henvisning til psykolog. Du burde snakke med foreldrene dine om dette for de er de nærmeste til å hjelpe. Hva er det verste som kan skje hvis du snakker med dem? Tenk igjennom det. Tror du ikke de ser at du har problemer og merker at du er oppfarende - kanskje det blir en ren lettelse for dem å få høre deg fortelle at du er i ferd med å få båten på rett kjøl, men det svaier litt fremdeles og det hadde vært greit med et drivanker?
Vici Skrevet 10. januar 2008 #4 Skrevet 10. januar 2008 Ikke vær redd. Alt skal bli bra.. Husk, det er du selv som har klart å ta det første steget i riktig retning. Vær stolt av deg selv. Mens du venter på videre hjelp kan du gjøre små ting som hjelper deg akkurat der og da. Kanskje har du en tidligere hobby/interesse du kan starte med igjen? Ikke sperr deg inne... gå små turer. Unngå gater, finn heller en fin sti i skogen. Kanskje begynne å trene? Kampsport og yoga er noe jeg gjerne vil anbefale. I den fasen du er i nå vil du mest sannsynlig ha/få angst med én gang du ikke har noe å gjøre på. Lag deg en liste over utrolig masse gjøremål, slik at du ikke blir sittende å gruble.
tineline Skrevet 10. januar 2008 #5 Skrevet 10. januar 2008 Du kan jo snakke med foreldrene dine om angsten og paranoian, selvom du ikke nevner hasjen? Alle kan få angst, uavhengig av stoffmisbruk. Jeg ville dessuten kontaktet en psykolog. PP-tjenesten har tilknyttet psykologer. Det er gratis og skjer i skoletiden. Foreldrene dine trenger ikke få vite noenting om disse konsultasjonene. Hvis du vil snakke med PP-tjenesten, kontakt rådgiver på skolen.
Gjest rikkerikke Skrevet 10. januar 2008 #6 Skrevet 10. januar 2008 Om du ikke er klar for å snakke med dine foreldre er det ikke avgjørende at du gjør det nå for å få hjelp fremover. Det kan være nødvendig og lurt på sikt, men kanskje trenger du noen utenfor å snakke med først. Her finner du voksne å snakke med og du kan være helt anonym: Rustelefonen tlf:08588. De kan veilede deg videre i jungelen av hjelp, og har snakket med mange i din situasjon før deg. Du er ikke alene om å ha opplevd dette, og du har tatt et viktig valg ved å stoppe nå! Lykke til!
Redlady Skrevet 10. januar 2008 #7 Skrevet 10. januar 2008 Leger og helsepersonell har taushetsplikt om du henvender deg til de. Dette gjelder også helsesøster på skolen din. Jeg syns det er kjempe bra at du har sluttet og ønsker deg lykke til videre! Jeg heier på deg
Gjest chillinutz Skrevet 4. august 2010 #8 Skrevet 4. august 2010 ta kontakt med noen å snakke, går selv til psykolog for angts og jeg syns det hjelper, men vis legen din spør om du trenger noe beroligende, (benzo) så takk nei med en gang
Gjest Mann Skrevet 4. august 2010 #9 Skrevet 4. august 2010 Jeg har røyket cannabis stort sett hver dag i en periode på, ja, i overkant av 4 år. Hadde jo problemer med angst og depresjoner før dette, noe som var årsaken til at jeg tok i bruk cannabis, men jeg kan hvertfall si at det blir ikke bedre. Det blir titusen ganger værre. Det blir titusen ganger bedre når du er påvirket, men problemet er når du slutter. Det første du må gjøre er å kutte helt ut med røøøkinga, og så må du ringe til DPS eller SMP og få deg en time der. Da får du en psykolog som du kan snakke med og så finner dere ut av hvilken behandling du trenger. Kanskje han alene kan snakke deg til bedre tanker, men hvis ikke er kanskje terapi eller en angst gruppe noe du kan delta på. Det er utrolig vanskelig å takle slike problemer helt alene og selvom det de måtte fortelle deg er noe du visste fra før av, så er det fortsatt helt annerledes når andre tar tak i problemet ditt og forteller deg hva du må gjøre. Du får en bekreftelse på hva du skal gjøre, de setter opp en plan, og til slutt, i bunn og grunn er den eneste som kan hjelpe deg, det er deg selv, og da er det snakk om viljestyrke. Min erfaring er at det tok 3 år med slit for å komme tilbake til "normal". Men nå er ikke cannabis vært det eneste problemet for meg, men også alkohol, benzodiasepiner, amfetamin, heroin og kokain. Cannabisen ble på en måte bare noe "standard" som alltid var der, om du skjønner. På den annen side er det ikke noe skadelig ved cannabis om du har tingene dine i orden og klarer å nøye deg med en joint en sjelden gang i ny og ne når du føler for det. Dessuten er det absolutt ikke noe bedre å rave rundt på byen helt dritings hver helg, men det har noe med det å være klar og edru og være seg selv til en hver tid. Så hverken cannabis eller alkohol er bedre enn det ene eller andre. Bare vær i dine fulle fem slik at du er fullt bevisst over alt som skjer rundt deg og i ditt indre og la mennesker rundt deg kunne stole på at den du er, det ER deg. Vet ikke om du skjønner dette, men. Lykke til! Det ordner seg uansett, hvis du bare har lyst til at det skal ordne seg. Og ikke tro at du er "skadet" for livet for det er du ikke. Alt kan gjøres noe med og alt kan bli bedre. Du må bare vite hva og hvordan og få hjelp til det.
Gjest Mann Skrevet 4. august 2010 #10 Skrevet 4. august 2010 En ting til; La foreldrene dine vite hva du har gjort, for selv de er ikke så dumme at de ikke har lagt merke til forandringer ved deg. Men det er slik foreldre er, de er naive og de er veldig glad i deg, så det første de tenker på er ikke akkuratt at du har røyket cannabis. Men de vet veldig godt at noe er annerledes ved deg. Bruk samvittigheten din og fortell de rett ut hva du har gjort og hvilke problemer du sitter igjen med og la de være klar over at dette er noe du er villig til å gjøre noe med. De støtter deg uansett. Det eneste er at de fortjener å vite hva du holder på med.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2010 #11 Skrevet 4. august 2010 Ts startet tråden i 2008. Går det ikke an å sjekke slikt før dere drar frem en tråd og svarer?
Gjest Ozzi Skrevet 8. august 2010 #12 Skrevet 8. august 2010 Dette er noe du må slite deg gjennom selv, ikke fortell til hverken lege eller andre at du har brukt hasj!!! Hasjbruk er ulovlig og straffbart, og selv om leger og psykologer har taushetsplikt, vil de garantert sladre og du sitter i klisteret for alltid. Misbruket kommer på rullebladet ditt, du får trøbbel med å få førerkort og jobber som krever "totalavhold" (men ikke fra alkohol..)og du vil ganske enkelt bli stemplet som narkoman og utskudd resten av livet. Er selv i førtiårene og nevnte til legen min i forbindelse med en helseundersøkelse at jeg gjerne brukte cannabis for å redusere alkoholforbruket mitt. Og da var helvetet igang. Etter en måneds tid ble jeg kalt inn til politiavhør, bolig ransaket, jobben forsvant og med den omtrent alle jobbkollegaer og -venner, de bare skuler stygt på meg eller møter ikke blikk i det hele tatt. Jeg VAR en gang en sukssrik familiemann med over middels inntekt og full kontroll på livet mitt, nå har det meste gått rett i dass, bare fordi "noen" har forbudt et rusmiddel som alle seriøse rusforskere sier er uomtvistelig mindre skadelig og mindre avhengighetsdannende enn alkohol og nikotin. Så JA, du HAR grunn til å være paranoid nå, men hold det for deg selv. Spis sunt, trim jevnlig i fri natur og frisk luft og ta en kur med "Hypericum" (reseptfritt på apoteket) så kommer du nok over den dårlige perioden. Oppsøk gjerne legehjelp, men som sagt: IKKE går offentlig ut med at du har brukt hasj, du blir ALDRI kvitt stempelet og stigmatiseringen!
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #13 Skrevet 8. august 2010 Uff, du må ha møtt på en lege som er skutt i hodet. Legen skal ikke videreformidle dette til politiet, det fikk jeg selv streng beskjed om fra flere hold når jeg var redd for å fortelle om det til min lege (jeg spurte forskjellige instanser på et generellt basis) Så derfor fortalte jeg alt til min lege, at jeg hadde røyket hasj i mange år...enda ikke fått problemer av den grunn. Politiet kan uansett ikke gjøre noe på grunnlag av at noen kanskje HAR røyket hasj. Enten så overdriver du noe innmari, eller så ligger det mer bak det hele enn at du bare fortalte legen din at du har røyket hasj
AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #14 Skrevet 9. august 2010 En venn av meg fikk psykose pga hasj, han begynte å høre ting, stemmer som fortalte at han skulle drepe og så for seg forskjellige ting. Han fikk hjelp og medisiner da, og bruker ikke hasj lenger nå. Men han har fått psykiske skader og fungerer ikke 100% lengre. Så ja du har rett i å være forsiktig gutt.
Daniel84 Skrevet 9. august 2010 #15 Skrevet 9. august 2010 Dette er noe du må slite deg gjennom selv, ikke fortell til hverken lege eller andre at du har brukt hasj!!! Hasjbruk er ulovlig og straffbart, og selv om leger og psykologer har taushetsplikt, vil de garantert sladre og du sitter i klisteret for alltid. Misbruket kommer på rullebladet ditt, du får trøbbel med å få førerkort og jobber som krever "totalavhold" (men ikke fra alkohol..)og du vil ganske enkelt bli stemplet som narkoman og utskudd resten av livet. Er selv i førtiårene og nevnte til legen min i forbindelse med en helseundersøkelse at jeg gjerne brukte cannabis for å redusere alkoholforbruket mitt. Og da var helvetet igang. Etter en måneds tid ble jeg kalt inn til politiavhør, bolig ransaket, jobben forsvant og med den omtrent alle jobbkollegaer og -venner, de bare skuler stygt på meg eller møter ikke blikk i det hele tatt. Jeg VAR en gang en sukssrik familiemann med over middels inntekt og full kontroll på livet mitt, nå har det meste gått rett i dass, bare fordi "noen" har forbudt et rusmiddel som alle seriøse rusforskere sier er uomtvistelig mindre skadelig og mindre avhengighetsdannende enn alkohol og nikotin. Så JA, du HAR grunn til å være paranoid nå, men hold det for deg selv. Spis sunt, trim jevnlig i fri natur og frisk luft og ta en kur med "Hypericum" (reseptfritt på apoteket) så kommer du nok over den dårlige perioden. Oppsøk gjerne legehjelp, men som sagt: IKKE går offentlig ut med at du har brukt hasj, du blir ALDRI kvitt stempelet og stigmatiseringen! ØØØØØØØØØØØh............................ du sier ikke dette til en 16 åring vett. Vet om folk som har blitt paranoid osv etter å ha røyka hasj jeg og, og det gikk så langt at han tok livet sitt. Vet ikke hvor ille TS sin situasjon er, men ettersom du er så ung, så tror jeg det er best du snakker med noen om dette. Enten din lege eller noen på skolen. Disse har taushetsplikt, og kan vel derfor ikke gå til politiet? og som du sier selv, så har du jo ikke røyka på 2 mnd. Ang foreldrene dine, så regner jeg med de merker forandringer med deg også, så det hadde kanskje vært greit å snakka med de, om du har et godt forhold til dem iallefall..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå