Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har begynt på pilatestrening etter jul. Det er en herlig form for trening. Er det andre som også trener pilates og som synes det er bra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er topp. Den virkelig gode effekten for du når du har holdt på en stund og hele holdningen din er blitt endret, kroppen mstrukturert og du er blitt sentrert slik at bevegelsene starter fra senter. Da føler man seg utrolig ye bedre.

Skrevet

Ja, jeg har trent pilates i ca. 2 år og liker det.

Det styrken du får i rota av din musklatur er kjempefin. Og som det blir nevnt, din holdning blir om mulig enda bedre.

Pilates har i likhet med yoga en avspenningsperiode som gjerne legges til slutten av timen. Dette er det jeg setter mest pris på innen pilates og yoga.

Trener du noe annet i tillegg til pilates? Det gjør jeg.

Jeg ser på pilates som et lite tillegg og/ eller en avspenning som er nødvendig om du trener mye annet.

Skrevet

Hvor trener dere pilates? Jeg tar det på Spenst og der er det blandet med mye rart, bare 10-20% av timen er jo ren pilates egentlig, resten er noe blanding av yoga-inspirerte øvelser, balanse, noe kampsportaktige greier og da også avspenning.

Er det avspenning i pilates egentlig? Det er det ikke det i de videoene jeg hadde tidligere i det minst, så jeg trodde det hele med avspenning var noe de hadde lagt til i den treningstudio jeg går til?

Og jeg tar dette også som en tilleggstrening.

Skrevet

Jeg har tatt ulike kurs, og trener egentlig ren pilates på 3 ulike steder i Oslo.

Kan nevne Sats Ila og Pilates Room. Der har de ren pilates. Det du antakelig har trent på Spenst er nok Flyt & Pilates, som er veldig likt BodyBalance for de som kjenner til dette. Det er stor forskjell mellom ren pilates og andre inspirasjonstimer.

Alle steder jeg har trent pilates gjennomføres avspenningsekvenser.

Gjest Ballerina
Skrevet

Jeg elsker pilates!! :-D Nå i høst har jeg hatt problemer med skuldrene mine så derfor har det bare vært pilates (bedre med det enn ingenting), og det er herlig! Ellers så trener jeg mye kondisjon utenom da :) Kan vel ikke si at det er så veldig høyt tempo på de timene ;) Men vi har rene pilatestimer - ingenting annet :)

Skrevet

Jeg skal prøve ut et par pilatestimer i neste uke, hva er egentlig forskjellen mellom pilates og flyt & pilates på SATS? Er det hardt for en som ikke har trent særlig styrke (og har dårlig balanse..)? Trener stort sett bare kondisjon.

Gleder meg til å prøve! :)

Skrevet

Jeg vet ikke akkurat om SATS men i Pilates finnes det jo alltid modifikasjoner for begynnere av alle øvelser. Snakk med treneren i begynnelsen av timen og si at hun/han skulle vise dem og kanskje?

Skrevet (endret)
Jeg skal prøve ut et par pilatestimer i neste uke, hva er egentlig forskjellen mellom pilates og flyt & pilates på SATS? Er det hardt for en som ikke har trent særlig styrke (og har dårlig balanse..)? Trener stort sett bare kondisjon.

Gleder meg til å prøve! :)

Hei.

Ja, gled deg! Men husk - gi det noen ganger før du avgjør om dette er treningen for deg. Kan hende du liker det med én gang, men det kan også hende du syns det er litt kjedelig/rart. I tilfelle det siste, så gi det noen sjanser til og en ny treningsglede vil stige fram :) (hahaha, nå hørtes jeg helt mongo ut :P )

Ren Pilates - her finnes over 500 øvelser. Det er en slags styrketrening, som krever mye konsentrasjon og et sterk senter/vridningssted (mage/rygg)/Powerhouse.

Riktige holdninger og stillinger er avgjørende for en god trening. Mange øvelser med mange repetisjoner. Kan være kjedelig enkelte ganger syns jeg, men andre ganger er det superintenst. Det blir vel ofte hva en gjør det til selv.

Ikke kondisjonstrening.

Flyt og Pilates er en time som krever litt mer kondisjon (ikke mye), og som har litt mer fart i perioder. Det er en time med øvelser hentet fra og inspirert av yoga, pilates, thai chi og noe mer som jeg ikke husker. Jeg elsker yogadelen i denne samt thai chi.

Ingen fare at du ikke har trent styrke fra før og at du har dårlig balanse. Nettopp dette vil du få av begge disse type timer.

Har du prøvd yoga?

Endret av Vici
Skrevet

Jeg driver med ren pilatestrening på et tettsted på nordvestlandet. Det er veldig godt for kroppen. Jeg driver bare med pilatestrening. Har et aktivt arbeidsforhold så jeg orker ikke noe annet. Jeg er sliten etter at jeg kommer hjem fra jobben.

Skrevet
Hei.

Ja, gled deg! Men husk - gi det noen ganger før du avgjør om dette er treningen for deg. Kan hende du liker det med én gang, men det kan også hende du syns det er litt kjedelig/rart. I tilfelle det siste, så gi det noen sjanser til og en ny treningsglede vil stige fram :) (hahaha, nå hørtes jeg helt mongo ut :P )

Ren Pilates - her finnes over 500 øvelser. Det er en slags styrketrening, som krever mye konsentrasjon og et sterk senter/vridningssted (mage/rygg)/Powerhouse.

Riktige holdninger og stillinger er avgjørende for en god trening. Mange øvelser med mange repetisjoner. Kan være kjedelig enkelte ganger syns jeg, men andre ganger er det superintenst. Det blir vel ofte hva en gjør det til selv.

Ikke kondisjonstrening.

Flyt og Pilates er en time som krever litt mer kondisjon (ikke mye), og som har litt mer fart i perioder. Det er en time med øvelser hentet fra og inspirert av yoga, pilates, thai chi og noe mer som jeg ikke husker. Jeg elsker yogadelen i denne samt thai chi.

Ingen fare at du ikke har trent styrke fra før og at du har dårlig balanse. Nettopp dette vil du få av begge disse type timer.

Har du prøvd yoga?

Har ikke prøvd yoga, ser utrolig vanskelig ut, men det er vel en treningssak.

Skal prøve pilates nå i kveld! (SATS dans også, men det er en annen sak...) Trenger jeg noe av utstyr? Bruker man vanlige joggesko? Noe annet jeg må tenke på?

Skrevet
Ja, jeg har trent pilates i ca. 2 år og liker det.

Det styrken du får i rota av din musklatur er kjempefin. Og som det blir nevnt, din holdning blir om mulig enda bedre.

Pilates har i likhet med yoga en avspenningsperiode som gjerne legges til slutten av timen. Dette er det jeg setter mest pris på innen pilates og yoga.

Trener du noe annet i tillegg til pilates? Det gjør jeg.

Jeg ser på pilates som et lite tillegg og/ eller en avspenning som er nødvendig om du trener mye annet.

Er det nok og trene pilates en til to ganger i uken?

Synes det er godt men kjedelig desverre.

Skrevet (endret)
Er det nok og trene pilates en til to ganger i uken?

Synes det er godt men kjedelig desverre.

Ja, det er nok med 1-2 ganger pr uke. Men få gjerne inn 1-2 treningsøkter til med annen type trening pr.uke for best effekt :)

Slik at du totalt trener et eller annet 3 ggr. pr uke :)

Endret av Vici
Skrevet
Har ikke prøvd yoga, ser utrolig vanskelig ut, men det er vel en treningssak.

Skal prøve pilates nå i kveld! (SATS dans også, men det er en annen sak...) Trenger jeg noe av utstyr? Bruker man vanlige joggesko? Noe annet jeg må tenke på?

Jeg syns pilates er best uten sko, og med myke godt bevegelige klær. Trenger ikke trange tights el.

Skrevet

Har prøvd både ren pilates og flyt & pilates over to dager nå, og herregud så stiv og støl jeg er i dag! Spesielt i mageregionen. Betyr vel at jeg fikk trent. ;) Jeg synes pilates var utrolig gøy, og det blir sikkert enda bedre når man etterhvert får taket på øvelsene. Jeg har ekstremt svak kjernemuskulatur fant jeg ut, hadde problemer med bl.a. "rulleøvelsen" og andre øvelser som var litt "situp's-aktige".

Flyt & pilates var om mulig enda bedre, blandingen av pilates, yoga, tai chi og inspirasjon fra asiatisk kampsport gjorde at det aldri ble kjedelig. Pusteøvelser, meditasjon, jeg følkte meg fantastisk etterpå. Pilatestimen synes jeg var best i strømpelesten, mens flyt & pilates fungerte best barføtt.

Kommer definitivt til å fortsette med begge deler! I tillegg til spinning. Må nok investere i nye treningsklær, da jeg brukte de tettsittende klærne jeg bruker under spinningtimene, og ser for meg at det blir bedre med løsere klær. :)

Skrevet

Så gøy at du likte det!!

Ja, det passer best med myke løse klær på slike timer :)

Skrevet
Ja, det er nok med 1-2 ganger pr uke. Men få gjerne inn 1-2 treningsøkter til med annen type trening pr.uke for best effekt :)

Jeg trener gjennomsnittlig fem dager i uken.Kondisjon.

Skrevet

Hvor lenge bør en pilatesøkt helst vare da?

Skrevet
Hvor lenge bør en pilatesøkt helst vare da?

Optimalt er 50-60 min. Men en kan godt ta en effektiv økt på 30 minutter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...