Gå til innhold

Betaling av barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnehagen har stengt 3 uker i juli, det er 6 plandager. + at det er stengt i påsken og i juledagene. Det kan da ikke stemme og bare ha en mnd betalingsfri da?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest-M-
Skrevet

Det virker som du er misfornøyd med barnehagetilbudet deres. Tror det ville være lurt for deg og innkalle til et foreldrerådsmøte, og så ta opp sakene i styret/kommunen deres.

Skrevet

Sjekk i vedtektene til barnehagen.

Dersom dette står der, så kan de gjøre det, for det som står i vedtektene godtar du når du takker ja til plassen

Har nettopp sjekket for guttenes barnehage, og der står det at vi ikke får betalingslette for planleggingsdagene.

Står det ikke noe om betaling for planleggingsdagene her, ville jeg tatt det opp med bhg/bhg-ansvarlig i kommunen

Skrevet

Blir fordelt ut, vet du. Kan hnde du hadde betalt et par kroner mer i mnd uten disse fridagene. Uansett er det noe en vet om og må legge opp etter. Ikke et hyggelig svar, nei, men jeg er litt lei av å høre klager om at barnehager tillater seg å ha planleggingsdager slik at foreldrene må passe sine egne unger når de har betalt for bhg. Men saken er at disse dagene kommer ikke som lyn fra klar himmel. Det er planleggingsdager hvert år. Men noen foreldre møter med ungen på trappa og blir sur fordi de ikke bare kan levere den

Skrevet

Skal sjekke vedtektene. Det er ikke bare snakk om plandager, det er også stengt hele påsken, samt hele romjula.

Skrevet

Står det i vedtektene, så har du godkjent det

Skrevet
Skal sjekke vedtektene. Det er ikke bare snakk om plandager, det er også stengt hele påsken, samt hele romjula.

Forresten, påskeuka, samt romjula utgjør ca en uke.

I tillegg til 3 uker ferie på sommeren, så blir dette en måned.

Du får jo en måned betalingsfri

Skrevet

Klippet dette fra vedtektene.

Alle barnehagebarn skal ha 4 ukers ferie i løpet av barnehageåret. To uker må tas i forbindelse barnehagens feriestenging i uke 29 og 30. En uke kan tas i forbindelse med jul og påske. Barnehagens planleggingsdager kan regnes inn som en uke av barnets ferie.

Skrevet

Men her står det jo at barnehagen har stengt 2 uker i juli. 2 uker sengt i juli, stengt i romjul, samt mandag, tirsdag og 1/2 onsdag før påske + plandager blir vel omtrent 1 måned som er betalingsfri? Jul- og nyttårsaften regnes også som halve dager.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Barnehagen har stengt 3 uker i juli, det er 6 plandager. + at det er stengt i påsken og i juledagene. Det kan da ikke stemme og bare ha en mnd betalingsfri da?

Betalingene i barnehagen blir regnet ut fra det totale kostnadsbilde og totale inntekter. De pengene som kommer inn er nødvendig for å på barnehagene til å gå rundt. Vurdert å skaffe deg en au pair eller dagmamma, da kan du forhandle som du vil. Tenker bare stakkars barnehageansatte jeg. Du burde heller sette pris på at noen gidder å ta seg av barna dine når du ikke er der for dem selv.

Gjest snazaroo
Skrevet

Vår private barnehage hadde stengt hele juli, hele romjul og hele påske, samt 4 planlggingsdager i fjor. En betalingsfri måned.

Jeg tenkte ikke så mye over det egentlig, trodde det var vanlig.

Men i år, skal de kun ha 3 ukers stengt i juli da.

Det gjorde det lettere for en del familier å få ferien til å gå rundt.

Noen fikk f eks ikke ferie mer enn 2 uker uker i juli, og den andre forelderen fikk de to andre ukene osv. Dermed var det en del som ikke fikk noe ferie sammen i en familie og sånne ting. For oss gikk det greit, så jeg tenkte ikke noe på det.

Jeg klager altså ikke, ville bare si hvordan vi har det.

Hovedinnlegger; kanskje du skal ta en prat med styret dersom du mener noe er feil?

Skrevet
Tenker bare stakkars barnehageansatte jeg. Du burde heller sette pris på at noen gidder å ta seg av barna dine når du ikke er der for dem selv.

Hvorfor så synd på barnehageansatte?

De har selv valgt den jobben de har.

Skrevet

Og nå er det vel heller ikke slik at foreldrebetalingen går direkte til de ansatte. barnehagene får inn mer penger i div tilskudd pr barn, enn hva foreldrebetalingen utgjør.

Mindre foreldrebetaling går jo ikke utover lommeboka til de ansatte

Skrevet

La meg få minne om at barnehager drives på ideellt grunlag, altså uten profitt.

de vet nok hva de gjør for å få regnestykket til å gå opp skal du se ;)

Skrevet

Vi bruker en kommunal familiebarnehage og der følges de skoleruten, dvs fri 4 uker på sommeren, de har en uke høsteferie, en uke vinterferie, stengt i romjul - i tillegg til planleggingsdager.

1 betalingsfri måned.

Dette er det tilbudet vi fikk, som vi grein oss til, dette visste vi da vi skrev oss inn, dette står i kontrakten.

Jeg synes ts får ufortjent mye kjeft for å være negativ, ref den andre tråden også - samtidig stusser jeg over at foreldrekontakten er så dårlig informert.

Skrevet
La meg få minne om at barnehager drives på ideellt grunlag, altså uten profitt.

Ja, kjære, lev i troen.

Ikke fått med deg en stor sak i media for et år siden, eller så, som omhandlet en "barnehagekjede" (som jeg ikke husker navnet på) som satt igjen med MASSE overskudd?

Ingen som gjør sånt bare for morro (sjelden i allefall)

Gjest snazaroo
Skrevet
Ja, kjære, lev i troen.

Ikke fått med deg en stor sak i media for et år siden, eller så, som omhandlet en "barnehagekjede" (som jeg ikke husker navnet på) som satt igjen med MASSE overskudd?

Ingen som gjør sånt bare for morro (sjelden i allefall)

Dette husker jeg også.

Jeg tror at vår private barnehage, med en eier, har tjent på dette. De får mye støtte per barn, i tillegg til foreldre utbetaling. De ansatte tjener under andre barnehageansatte, vi betaler mer for mat enn andre barnehager i nærmiljøet, (får færre måltider også) vi betaler ekstra for julegaver barna lager i julen, tar med diverse mat eller kaker dersom barnehagen har noe ekstra, osv osv.

Eieren starter i disse sager opp enda en barnehage i nærmiljøet, så penger er hun nødt til å tjene på dette. Ellers hadde hun ikke hatt råd til å starte enda en, med knapt 2 år mellom hver oppstart?

(I tillegg til å bygd seg hus på privaten også, så penger får hun)

Som noen over her skriver, dette er det tilbudet vi GREIN oss til å få, så det er ikke bare bare å bytte barnehage dersom man ikke er fornlyd heller....

Vel, jeg gidder ikke klage på vår barnehage, det er mer positivt enn negativt, og ungene trives gdt. Men jeg tror også at det er sjelden at noen gjør dette for morro. Det er MYE jobb å starte opp og drive, så noe må de få igjen.

Skrevet

Herregud, er det galt å tjene penger også nå? Der jeg jobber selger vi ting og vil tjene penger på det. Barnehager selger tjenester og skal vel tjene penger på det. Min familiebarnehage har masse støtte fra kommunen, men det er jo levebrødet hennes, hun jobber da vel for faen ikke gratis? Hvem av oss gjør det da?

Nå synes jeg dere må slappe av litt. Er dere ikke fornøyde med tilbudet, så finn på noe annet. Jeg mener det, selv om dere tenker man ikke har noe valg.

Vi elsker barnehagen vår, barnet vårt elsker å være der, vi elsker det den gir oss som en hel familie. Hun jobber hardt og jeg er evig takknemlig for at det er folk som gidder ta seg av andres unger.

Om hun da avspaserer en dag som for oss heter planleggingsdag eller v i betaler for mindre enn man skulle tenke seg -så er det henne vel unt og det gir oss maks - tross alt.

Skrevet
(I tillegg til å bygd seg hus på privaten også, så penger får hun)

Hva sier du? Makan...har folk råd til hus når de jobber? Ja, da tjener de for mye.

Ja, jeg er spydig og dro det ut av en sammenheng, men se hva du skriver da.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Mange private barnehager som er organisert som foreldrelagsbarnehager har ikke-økonomisk overskudd nedfelt i vedtektene. Det er også i det siste flere barnehageutbyggersleskaper som som går inn i selve driften av barnehagen også, og man kan se at de ikke tjener noe særlig på selve driften av de enkelte barnehagene. Jeg tror de har en del underselskaper som de outsourcer tjenester til. For eksempel regnskap og lønning, entreprenør osv.

Enkelte barnehager har åpent hele året, enkelte har stengt. Barna skal i utgangspunktet alltid ha fire ukers ferie enten barnehagen har steng i juli eller ikke. Om dette rent teknisk organiseres som en måned med betalingsfri eller tolv måneders betaling, tror jeg er ett fett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...