Gå til innhold

Hvor lang tid?

Gjest Gjest_Hønepøne_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Hønepøne_*
Skrevet

Hvor fort er det normalt å merke bivirkninger av hormonell prevensjon? De psykiske, spesielt?

Jeg har akkurat begynt.. 9 dager siden. Jeg har blødd konstant siden da, og det er jo ikke så unormalt og kan vel i verste tilfelle ende opp med å blø mer el mindre kontinuerlig ut "testperioden" på 3 mnd.

Det som er verre, er at jeg allerde føler at jeg merker mindre sexlyst, føler meg mer deppa og irritabel og har hatt hodepiner opptil flere ganger om dagen. Innbiller jeg meg dette fordi jeg er så skeptisk til hormonell prevensjon (...likevel overtalte jeg meg selv til å begynne igjen.. jeg vil så gjerne ha mulighet til å hoppe over mensen, for jeg virkelig, virkelig hater den!), eller er det reellt at disse mentale bivirkningene er her allerede?

Er det noen vits å fortsette hvis disse er reelle? Jeg vet at blødningene kan gi seg, men hvis man først har "fått" de mentale 'ulagene', er det noen sannsynlighet for at disse forsvinner ved fortsatt bruk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvor fort er det normalt å merke bivirkninger av hormonell prevensjon? De psykiske, spesielt?

Jeg har akkurat begynt.. 9 dager siden. Jeg har blødd konstant siden da, og det er jo ikke så unormalt og kan vel i verste tilfelle ende opp med å blø mer el mindre kontinuerlig ut "testperioden" på 3 mnd.

Det som er verre, er at jeg allerde føler at jeg merker mindre sexlyst, føler meg mer deppa og irritabel og har hatt hodepiner opptil flere ganger om dagen. Innbiller jeg meg dette fordi jeg er så skeptisk til hormonell prevensjon (...likevel overtalte jeg meg selv til å begynne igjen.. jeg vil så gjerne ha mulighet til å hoppe over mensen, for jeg virkelig, virkelig hater den!), eller er det reellt at disse mentale bivirkningene er her allerede?

Er det noen vits å fortsette hvis disse er reelle? Jeg vet at blødningene kan gi seg, men hvis man først har "fått" de mentale 'ulagene', er det noen sannsynlighet for at disse forsvinner ved fortsatt bruk?

Hvilken hormonell prevensjon bruker du?

Blir du veldig dårlig eller de ødlegger all lyst anbefaler jeg at du tar en prat med legen og får byttet til et annet merke eller type prevensjon.

Det finnes jo mange forskjellige typer og merker, så det skal nok finnes noe du ikke føler deg ødelagt av.

Jeg bruker p-pillene Loette28, de er det lite hormoner i. De har vikert veldig bra, ettersom jeg har migrene og hormoner påvirker migrenen. Har ikke fått noe nedsatt lyst eller andre bivirkiniger.

Ta en prat med legen og se hva dere kommer fram til. Det ordner seg nok :)

Gjest Gjest_Hønepøne_*
Skrevet

Jeg begynte på p-ring for 11 dager siden.

Jeg ringte legen i dag, og jeg skal se om jeg klarer å "holde ut" fram til jeg evt får time hos henne for å finne på noe alternativ.

Jeg føler meg veldig lite tålmodig som ikke holder ut under 2 uker med bivirkninger, men jeg føler på meg at det ikke kommer til å gi seg med det første. Blødningene er ikke "spotting", men som normale, noe mindre mens-blødninger. Jeg er svimmel, oftere kvalm enn vanlig, har noe magesmerter til og fra i varierende styrke, hadde mye lengre og kraftigere menssmerter, er sår i skjeden og føler meg nedstemt og savner allerede intenst intimiteten med kjærsten min. Særlig fordi jeg også føler på meg at det blir lenge til neste gang, hvis jeg fortsetter med ringen. Om nedstemtheten kommer som en reaksjon på bivirkningene jeg opplever, eller om det er en av bivirkningene av hormonene, vet jeg ikke.

Jeg er ikke klar for å blø i 2-3 mnd før ting går seg til eller man finner ut at jeg må prøve noe annet/gi opp hormonprevensjon... Kanskje er jeg for svak når jeg ikke holder ut "såpass".

Til slutt kan jeg jo si at jeg føler at p-ringen "skjemmer meg". Jeg føler den er der hele tiden, selv om jeg ikke faktisk kjenner den fysisk utenom når jeg har litt magesmerter. Nå som jeg endelig har den, føler jeg at det er helt uaktuelt å ha den inne under sex.

Ang plassering - hadde den først langt oppe, sånn at jeg såvidt fikk tak den, men pga smerter forsøkte jeg å ha den "såvidt innenfor". Noe mindre vondt av det, og skulle så prøve å skyve den lenger opp igjen nå som "hovedmensen" er over, men nå er det for sårt og vondt til at jeg klarer. Og livmortappen er fortsatt hard og nedsunken... er ikke det bare rett før mensen at den skal være sånn? evt ved eggløsning (som jeg jo ikke skal ha med hormonprevensjon)?

Dette ble mye, regner ikke med noen svarer på alt dette, men godt å få det ut i alle fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...