theamoren Skrevet 9. januar 2008 #1 Skrevet 9. januar 2008 eller tok dere den i fra dem med "makt"? Og hvordan gikk det? Hva mener dere er det beste? Min gutt er 3,5 år og elsker smokken sin. han nikoser seg med den. har den når han skal sove og av og til hvis han er veldig trøtt og vil slappe av på sofaen(noe som jeg prøver å slutte med, blir litt mye at han bare vil kose på sofaen da).. Vet om alt det med tennene... Men syns de skal kose seg med denne smokken jeg.. Og har ikke hjerte til å ta den i fra han...
Gjest lissi32 Skrevet 9. januar 2008 #2 Skrevet 9. januar 2008 eller tok dere den i fra dem med "makt"? Og hvordan gikk det? Hva mener dere er det beste? Min gutt er 3,5 år og elsker smokken sin. han nikoser seg med den. har den når han skal sove og av og til hvis han er veldig trøtt og vil slappe av på sofaen(noe som jeg prøver å slutte med, blir litt mye at han bare vil kose på sofaen da).. Vet om alt det med tennene... Men syns de skal kose seg med denne smokken jeg.. Og har ikke hjerte til å ta den i fra han... Han er stor nok til å slutte, samt skjønne at han er for stor gutt til dette nå. ;O) Spør om han ønsker seg en leke som han kan få om han slutter med smokken. Forklar at han er stor gutt, og store gutter kan ikke smokke. Jeg garanterer at det kun vil være de 3 første dagene det blir hyl og skrik, så går det over. Lurt å minne han på at siden han var så flink å slutte med smokken fikk han jo leken han ønsket seg. Jeg syns ikke det er feil å belønne noe så stort. Det føles grusomt for foreldrene å ta fra dem noe som man tror de er totalt avhengig av, men det er mer smertefritt enn man tror. De som har det verst er kanskje foreldrene
theamoren Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 9. januar 2008 Takk det var jo godt å høre. gruer meg så til å ta den i fra han .. dakar.. (typisk foreldre ja) ja han skal få sparkesykkel. og gi smokken til sabeltann.. men han er ikke med på dette enda... men han er stor nok Lurer på om vi skal vente til etter sydenturen vi skal ha i begynnelsen av juni.. vet ikke.. tenker bare den er grei å ha da...
prinsessa Skrevet 9. januar 2008 #4 Skrevet 9. januar 2008 Det vi gjorde var og klippe hull i smokken, da "smaker" den ikke like godt. Vi sa at han hadde blitt så stor at han hadde fått så skarpe tenner at det gikk hull på de. Så snakket vi litt og han sa at han ville gi de ødelagte smokkene til julenissen. Så kom julenissen på besøk og han leverte smokkene sine og fikk en gave igjen. Vi hadde regnet med hyl og gråt etter dette også men det gikk overraskende bra og han spurte vel bare etter den et par ganger og da sa vi at julenissen hadde fått dem og da var det helt greit.
Gjest lissi32 Skrevet 9. januar 2008 #5 Skrevet 9. januar 2008 Takk det var jo godt å høre. gruer meg så til å ta den i fra han .. dakar.. (typisk foreldre ja) ja han skal få sparkesykkel. og gi smokken til sabeltann.. men han er ikke med på dette enda... men han er stor nok Lurer på om vi skal vente til etter sydenturen vi skal ha i begynnelsen av juni.. vet ikke.. tenker bare den er grei å ha da... Unnskyldninger, unnskyldninger, unnskyldninger;O) Hvorfor er smokken grei å ha i sydenferien? Du høres jo ut som en røyker som bare MÅÅÅ ha røyk fordi du er stresset... Han klarer vel fint å kose seg på ferie uten smokk. Kanskje han blir syk? Da vil han jo trenge smokk. Kanskje han bli lei seg, slår seg? Nei gi deg nå hønemor. Å se 4 år gamle gutter smokke er helt for jævli;O) *hilsen slemme meg* Bare ærlig.
Gjest lissi32 Skrevet 9. januar 2008 #6 Skrevet 9. januar 2008 Det vi gjorde var og klippe hull i smokken, da "smaker" den ikke like godt. Vi sa at han hadde blitt så stor at han hadde fått så skarpe tenner at det gikk hull på de. Så snakket vi litt og han sa at han ville gi de ødelagte smokkene til julenissen. Så kom julenissen på besøk og han leverte smokkene sine og fikk en gave igjen. Vi hadde regnet med hyl og gråt etter dette også men det gikk overraskende bra og han spurte vel bare etter den et par ganger og da sa vi at julenissen hadde fått dem og da var det helt greit. Ja ikke sant;O) Er foreldre som har det verst med at barna slutter med smokk!
Gjest Gjest-M- Skrevet 9. januar 2008 #7 Skrevet 9. januar 2008 Jeg ser faktisk barn på 6-7 år med smokk inni blant, og jeg syns det ser helt grotesk ut.....æsj.... En 3 og et halvt åring klarer dette helt fint, med rett motivasjon. Det med å klippe hull i smokken var kjempelurt.
theamoren Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 9. januar 2008 Klippe hull i smokken ja... kanskje jeg skal prøve det!
Gjest Mysticgirl Skrevet 9. januar 2008 #9 Skrevet 9. januar 2008 Mine gutter brukte smokk til de var over 4 år! Men da bare om natten. De sluttet vel på dagen da de var 3,5 år, slik din er nå. Jeg forstår din frustrasjon, for ungene blir så mye roligere med smokk Men sier meg enig i at gutten er stor nok til å slutte med smokk Lykke til
la Flaca Skrevet 9. januar 2008 #10 Skrevet 9. januar 2008 Jeg stresser ikke med det der jeg. Har en på 3,5 og en som straks blir 2 år og begge bruker smokk. Eldste hadde sikkert sluttet for lenge siden hvis det ikke var for lillebrors arsenal som flyter over hele huset. Så lenge han bruker smokk så kommer hun til å gjøre det også, så de kommer nok til å slutte samtidig. Når de er 4 og 5,5.
Nigo-san Skrevet 9. januar 2008 #11 Skrevet 9. januar 2008 Hvis du prøver å ta fra gutten smokken, og samtidig gir uttrykk for at du er lei for å gjøre det, du synes du er slem, han burde egentlig få kose seg men det er dessverre tid for å slutte og det er kjempetrist etc... så hvordan tror du han oppfatter deg da? Håper du ikke leser meg feil, for det er ikke ment som kritikk. Men det virker som du legger veldig mye av dine egne følelser inn i den saken her, og det gjør det jo ikke akkurat lettere for gutten å skjønne hva som skjer... Det er så forskjellig når man avvenner barna med smokk. Noen synes et år med smokk greier seg, andre mener to, tre, fire... Jeg satte grensen ved treårsdagen, for min personlige mening er at de ikke trenger den etter den alderen, og jeg synes ikke noe om store barn som ikke klarer å snakke fordi de har munnen full av smokk (men som sagt, det er bare min personlige mening). Dagene før treårsdagen snakket vi om at "Nå blir du stor gutt, store gutter bruker ikke smokk, det er for babyer." Det hele gikk overraskende greit, de var helt med på den logikken, og etter å ha lagt fra seg smokken på treårsdagen tror jeg de spurte etter den max et par ganger hver, før det gikk rett i glemmeboka. Det er vel forskjellig hvordan barn reagerer på å bli tatt fra smokken, noen sliter sikkert mer enn andre. Men en gutt på 3,5 er helt sikkert stor nok til å kunne forstå argumentene dine. Og jeg tror det er viktig at når vi foreldre først har bestemt oss, så er vi konsekvente, og at vi ikke gir inntrykk av at det er "leit" og at vi egentlig er "slemme". Det gjør nok bare saken verre... Lykke til!
Gjest snazaroo Skrevet 10. januar 2008 #13 Skrevet 10. januar 2008 Her ble smokkene gitt til Kaptein Sabeltann rett før 4 årsdagen. Kaptein Sabeltann gir nemlig de smokken til de nye babyene som kommer. De nye babyene må jo få smokker de også, ikke sant? Gikk helt utrolig bra. Men, det skal sies han var jo 1 måned fra 4 år, så det skulle bare mangle. Egentlig burde vi gjort det tidligere. Førstemann vet dere, så vi tenkte egentlig ikke lenger.... Men nestemann, skal gi sine smokker til kaptein Sabeltann til sommeren nå, 3 måneder før 3 årsdagen. Satser på at det går greit vi Tror vi foreldre legger mer i det enn barna, slik som flere over her sier også. Dersom vi SPØR om barna KANSKJE skal gi den bort, men viser at vi foreldre egentlig ikke har så lyst til å ta den fra dem, osv, kan jo gi miksede signaler? Vi SA at til sommeren SKAL du gi dem til sabeltann, og så gjorde vi det. Enten var det bra å bare være bestemt på det, eller så var han så stor at han bare synes det var greit. liksom. Kjører samme taktikk på minstemann iallefall. Ikke vis at du nøler eller ikke trives med beslutningen! Lykke til da!
Dalila Skrevet 10. januar 2008 #14 Skrevet 10. januar 2008 Når barn blir såpass store før vi tar fra dem smokken så er det mange av dem som får et slags "sentimentalt" og følelsesmessig forhold til den. Sånn var det med sønnen min. Vi ventet for lenge, tror ca 2 år er optimal alder, for da er det litt sånn ute av syne ute av sinn. Et par kvelder med bråk og det er over. Men sønnen min var over tre år og det var hjerteskjærende. Han skjønte logikken i at han var stor og ikke trengte den, men han var liksom så glad i den, og tanken på å kaste den eller gi den bort var fæl... (Han hadde bare èn,som han sov med om natten og som vi selvfølgelig skiftet ut med jevne mellomrom) Så vi laget et "titteskap" (en liten boks med vindu i) som vi hengte ovr døren på soverommet hans, der fikk smokken bo! Så kunne han se på den om kvelden. Heheh. Den hang der i mange år. Men det var aldri noe spørsmål om å ta den ned og i bruk. Kanskje barn reagerer så sterkt fordi vi på død og liv skal kaste dem eller gi dem bort?
Gjest imli Skrevet 10. januar 2008 #15 Skrevet 10. januar 2008 Huff, så store unger med smokk... Hvordan klarer de å snakke da? Nei, vet du hva... Ikke for å være slem altså, men en unge på 3,5 år er altfor stor til å bruke smokk! Du får mange gode råd over... Jeg ville i alle fall ikke gjort det til noen stor sak, det gjør vondt verre tror jeg. Greit å gi ham en liten belønning selvfølgelig, men jeg ville ikke gitt gutten inntrykk av at det var veldig vanskelig/skummelt å slutte med smokk (noe du sikkert kan gi inntrykk av fordi du ikke vil at gutten skal bli lei seg).
Gjest Gjest-M- Skrevet 10. januar 2008 #16 Skrevet 10. januar 2008 Jeg er førskolelærer og jobber på en småbarnsavdeling med 0-4 åringer, hvor de fleste bruker smokk. Hos oss får de stort sett bare ha smokken når de skal sove, eller hvis de er veldig lei seg. Ellers ligger smokken i hylla, de trenger jo ikke gå med den i munnen til en hver tid. Vi er mest opptatt av at språkutviklingen blir dårligere med smokk. Prøv selv å snakke med en propp i munnen, og som voksen har man jo et fullt utviklet språk. Hvis barnet skal gå med smokk i munnen mye av sin våkne tid, får det dårlig munnmotorisk trening, og språk er kanskje det området vi må sette inn mest ekstraressurser på i vår barnehage. Mange barn har språkvansker, og smokken bidrar ikke akkurat til å utvikle et godt språk.
Knøttet Skrevet 10. januar 2008 #17 Skrevet 10. januar 2008 Jeg mener at man ikke bør lyve til barna, slik som mine foreldre gjorde mot meg. De sa til meg at reven hadde tatt smokken min... Da er det mye bedre å si det som det er, at ungen er stor nå, og ikke trenger smokken lengre. Gjerne forbered ungen på det på forhånd, som f.eks dere tidligere i tråden som sa at til sommeren skal du slutte, eller noen dager før f.eks 3årsdagen. Å gi smokken til Sabeltann, eller henge den på et offentlig smokktre (vet de har det i Ålesund iallfall) er også en god idé, men synes ungen ikke skal tvinges til det. Det kommer iallfall vi til å gjøre når vi får unger som skal slutte
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #18 Skrevet 10. januar 2008 Jeg og søster`n ga dem til nissen, bytta i en pakke Ellers så jeg en gutt på 3-4 år på senteret i dag, som gikk med smokk i munnen, og det synes jeg er unødvendig. Når de er så gamle og fortsatt bruker smokk synes jeg det bør begrenses til natt. Her blir smokken borte til 3årsdagen.
theamoren Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #19 Skrevet 10. januar 2008 Huff, så store unger med smokk... Hvordan klarer de å snakke da? Nei, vet du hva... Ikke for å være slem altså, men en unge på 3,5 år er altfor stor til å bruke smokk! han hadde bare smokken når han sov så da trenger han ikke snakke.. nei han gikk ikke rundt med den det er det værste jeg ser! men men jeg sluttet med den i går kveld.. klippet et lite hull i den og sa at det var fordi han hadde blitt så sto og tennene var blitt så store da og litt skarpe så da ble det hull i smokken. gikk greit det. fortvilet ble han jo og var litt problemer med å få roet han da han skulle sove.. lå lenge og gråt etter smokken.. han var instilt på dette for vi har forberedt han på det lenge.. og han føler seg selv for stor til det.. så på morgenen i dag fant han smokkene sine som vi festa til noe fyrverkeri vi hadde igjen fra nyttår og fyrte de opp til englebarna i himlen.. noe han syns var veldig stas! etterpå her har det gått så greit atte så gikk lettere enn jeg trodde.. men blir spennende og se når han snart skal legge seg!
prinsessa Skrevet 10. januar 2008 #20 Skrevet 10. januar 2008 Så fint at det ikke så greit, er ofte lettere enn oss foreldre forestiller oss. Sønnen vår sluttet med smokken når han var 3.5 år. Og slutte før ville vi ikke pga at han fikk en lillesøster når han var 3 år. Og da syns det var best at han fikk ha den litt til. Og litt etter litt ble sutten mindre interessant og da begynte vi som sagt og klippe huller og sa han hadde fått så skarpe tenner. Vi trodde at han ville ta smokkene til lillesøster men det gjorde han faktisk ikke en eneste gang så kanskje han var klar til og slutte men trengte litt hjelp. Selv om sønnen min brukte smokk "lenge" har han faktisk et utrolig språk har hele tiden vært veldig tidlig ute med språket. Vi har alltid fått tilbakemeldinger på at han har vært flink til og snakke. Men han gikk ikke rundt med smokken hele dagen altså, han fikk den når jeg hentet han i bhg og koset seg med den sofaen til middagen var klar og så fikk han den igjen når han skulle legge seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå