Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #1 Skrevet 9. januar 2008 Hei. Jeg lurer på om det er mange som går til legen for en generell sjekk? Slik som man gjør hos tannlege og optiker... Trenger man gjøre det samme hos legen? Jeg har ikke vært på noen generell undersøkelse siden barneskolen (er i midten av tjueårene nå), burde jeg bestille time? Hva slags undersøkelse bestiller man i så fall?
Gjest rikkerikke Skrevet 9. januar 2008 #2 Skrevet 9. januar 2008 Det er ikke slik at man må til legen om man er frisk, men om det er så lenge siden barneskolen siden man var hos legen for en sjekk er det jo flere ting som kanskje kunne vært greit å sjekke opp. Blodprøver (legen vet hva som kan være aktuelt). ellers er det jo gjerne viktig å få tatt en gynekologisk undersøkelse om du er kvinne. Vet at flere menn med mye arvelige sykdommer går til sjekk med blodprøver for å sjekke vitaminer, kolesterol mm samt sjekk av pungen. Men, som sagt er man frisk behøver man ikke gå til lege. Heldig den som slipper! Om man bestiller time bestiller man bare time og sier man ønsker en generell sjekk.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #3 Skrevet 9. januar 2008 Det er ikke slik at man må til legen om man er frisk, men om det er så lenge siden barneskolen siden man var hos legen for en sjekk er det jo flere ting som kanskje kunne vært greit å sjekke opp. Blodprøver (legen vet hva som kan være aktuelt). ellers er det jo gjerne viktig å få tatt en gynekologisk undersøkelse om du er kvinne. Vet at flere menn med mye arvelige sykdommer går til sjekk med blodprøver for å sjekke vitaminer, kolesterol mm samt sjekk av pungen. Men, som sagt er man frisk behøver man ikke gå til lege. Heldig den som slipper! Om man bestiller time bestiller man bare time og sier man ønsker en generell sjekk. Jeg har vært på GU altså så det er ok, men aldri tatt blodprøve, og har vært veldig lite syk...
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #4 Skrevet 9. januar 2008 Jeg har vært på GU altså så det er ok, men aldri tatt blodprøve, og har vært veldig lite syk... Ingen grunn til å gå årlig til legen hvis ingenting feiler deg og du ikke har noen plager. La heller legen få besøk av pasienter som trenger legetilsyn.... Det anbefales gu med celleprøve hvert 3. år hvis du er seksuelt aktiv. Ellers kan du være glad for at du er frisk...
Supraspinatus Skrevet 10. januar 2008 #5 Skrevet 10. januar 2008 (endret) Jeg må det i jobben. Endret 10. januar 2008 av Supraspinatus
Nigo-san Skrevet 10. januar 2008 #6 Skrevet 10. januar 2008 Jeg går bare til legen når jeg er halvdød, men det er jo ganske vanlig å ha en bedriftshelsetjeneste som evt kaller inn til generell sjekk? Hvis ikke tror jeg ikke jeg hadde stresset med det, hvis alt virket greit og jeg følte meg frisk og rask...
Redlady Skrevet 10. januar 2008 #7 Skrevet 10. januar 2008 Har hørt at kvinner bør ha gynekologisk undersøkelse ca hvert 3. år. Også bør en ha det når en får ny sexpartner.
Uno Skrevet 14. januar 2008 #8 Skrevet 14. januar 2008 Nei, ikke årlig for å sjekke bare for å sjekke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå