g@brielle Skrevet 9. januar 2008 #1 Skrevet 9. januar 2008 Vi har fått forespørsel fra et interiørmagasin om å stille opp for en reportasje. Dette er jo gøyalt, men samtidig er jeg ikke helt sikker på om jeg vil «åpne mitt hjem» for offentligheten slik. De har sagt at de kan anonymisere det, men likevel ... Er det noen andre her som har vært med på dette, og kan fortelle litt om prosessen?
Gjest Interiør gjest Skrevet 9. januar 2008 #2 Skrevet 9. januar 2008 Magasinene har ofte "anonyme" reportasjer hvor de kun forteller hvilken by eller område huset ligger i, men naboer vil ofte kjenne igjen huset ettersom det nesten alltid tas bilder av et vindu. Og da ser man utsikten. Hvis utsikten fra dine vinduer er lett gjenkjennelig, så forbered deg på å bli gjenkjent av misunnelige naboer. Det er ikke alltid de tar bilder av hele rommet, men bare viser utsnitt. Ofte har de selv med tepper, puter, lys, blomster osv. for å skape stemning. De ommøblerer også ganske ofte slik at akkurat det utsnittet av rommet de viser blir fint. Sånn sett blir bildene av rommene fort ugjenkjennelig. Har du spesielle bilder eller malerier på veggene så husk også at venner og kjente kan gjenkjenne de. Men altså, vinduene kan kjapt røpe deg.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #3 Skrevet 9. januar 2008 Vi har også fått en sånn forespørsel, og var positive helt til vi leste en sak i nyhetsbildet i fjor, hvor et bilde tatt under en slik seanse ble brukt til noe helt annet i ettertid. Husker jeg ikke helt feil, så var det snakk om et bilde fra en sånn type du nevner som ble resirkulert i en artikkel om problemer som kan oppstå når man har downlights i tak, og igjen at dette fikk en negativ utvikling da samme bolig ble lagt ut til salg og det ble dratt paralleller til artikkelen om downlights. Tror den saken ble avgjort i retten, og at konklusjonen var at det er fotografen som eier bildene. Det var nok til at vi takket nei til å åpne vårt hjem for en reportasje. Vi vil selv avgjøre i hvilke forbindelser bilder fra vårt hjem skal brukes.
Kristaa Skrevet 9. januar 2008 #4 Skrevet 9. januar 2008 Vær nå ihvertfall anonym... Leste i siste Bolig Pluss en reportasje om et eldre ektepar. Dette var riktignok i Danmark, men å fortelle at "her oppbevarer damen i huset" sølvtøyet sitt, og så trykke bilde av dama er i beste fall vågalt
Antoinette Skrevet 9. januar 2008 #5 Skrevet 9. januar 2008 Jeg har renovert et hus og blitt forespurt om å stille opp men takket nei av de samme grunnene som allerede er nevnt. Særlig det med å fotografere ut vinduene- her er det for det meste skog men fra enkelte vinduer kan man gjenkjenne hvor huset er hvis man bor her. Særlig siden jeg har en flott Kirke som nærmeste nabo. Er ikke interessert i at alt og alle skal kunne se hvordan jeg har det, særlig ikke siden det kan trigge nyssgjerrigheten til innbruddstyver og andre gærninger.
Gjest Gjest_Andrine_* Skrevet 9. januar 2008 #6 Skrevet 9. januar 2008 Er ikke interessert i at alt og alle skal kunne se hvordan jeg har det, særlig ikke siden det kan trigge nyssgjerrigheten til innbruddstyver og andre gærninger. Enig. Kloke ord.
Gjest *Mim* Skrevet 9. januar 2008 #7 Skrevet 9. januar 2008 Jeg har renovert et hus og blitt forespurt om å stille opp men takket nei av de samme grunnene som allerede er nevnt. Særlig det med å fotografere ut vinduene- her er det for det meste skog men fra enkelte vinduer kan man gjenkjenne hvor huset er hvis man bor her. Særlig siden jeg har en flott Kirke som nærmeste nabo. Er ikke interessert i at alt og alle skal kunne se hvordan jeg har det, særlig ikke siden det kan trigge nyssgjerrigheten til innbruddstyver og andre gærninger. Jada.
Gjest Loni Skrevet 10. januar 2008 #8 Skrevet 10. januar 2008 Jeg skjønner ikke det argumentet om at man blir avslørt på utsikten? OK, hvis man har noe helt spesielt utenfor vinduet skjønner jeg det, men ingen har da samme utsikt som naboen? Når jeg ser ut av vinduet hos naboen ser jeg da noe helt annet enn når jeg ser ut av mitt eget vindu. Sitter folk og studerer utsikten ut gjennom vinduene i disse interiørreportasjene? Trodde de så på interiøret, jeg.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #9 Skrevet 10. januar 2008 Jeg tror at uansett om man blir anonymisert er det selvfølgelig en risiko for at noen kjenner igjen huset. Noen ganger kjenner man igjen hus eller andre kjennemerker på utsiden, eller man kjenner igjen bilder etc man har sett gjennom vinduene. Folk som har vært på besøk i huset vil selvsagt også kunne kjenne seg igjen. Men jeg lurer egentlig litt på hvor mye det gjør - det at noen har skjønt at det er én bestemt bolig gjør vel ikke dette huset mer attraktivt for tyver? Med mindre det er som i Frysepulvers eksempel; her er sølvtøyet, her er Munch-litografiene og her er de ekstremt eksklusive designartiklene som i tillegg er lette å ta med seg og omsette, men langt fra alle boliger i slike reportasjer utmerker seg ved at det er verdifulle samlinger av det ene eller det andre... Jeg vet om noen som har latt huset være med på sånt, og med fullt navn, men har aldri hørt at det ble noe problem (ingen hadde verdifulle ting som ble vist fram, det var mer fokus på gode løsninger, lys og farger). Strengt tatt tror jeg ikke den gjennomsnittlige innbruddstyv sitter og leser boligblader for å finne koselige hus å bryte seg inn i, men selvsagt; har man ting av samlerverdi og som det er et illegalt marked for kan det være lurt å ikke stille det til allmen skue, tyver som er ute etter sånt blar seg kanskje gjennom disse artiklene. Men jeg skjønner jo også at man kan føle seg generelt ukomfortabel med å vise fram hjemmet sitt i et blad. Og man bør nok regne med at naboer og venner kjenner igjen boligen.
g@brielle Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 10. januar 2008 Nå har jeg rukket å tenke litt mer på det, og jeg heller nok mer og mer mot å si nei. Synes dere alle kommer med synspunkter jeg kan kjenne meg igjen i. En av dere nevnte at de ofte ommøblerer og har med seg saker for å piffe opp. Det er en av de største årsakene til at vi er skeptiske. Skal vi vise frem hjemmet vårt, skal det ihvertfall være i vår «drakt», ikke en eller annen stylists. Det med innbruddstyver hadde jeg dog ikke tenkt på. Vi har en ganske stor kunstsamling (vi har begge fra kunstnerfamilier og har arvet mye), og det er denne som fikk bladet interessert i utgangspunktet, så der har vi ennå mer å tenke på.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #11 Skrevet 10. januar 2008 Ja, med tanke på kunstsamlingen ville jeg i hvert fall vært forsiktig, med mindre dere har god sikkerhet med alarm og låser. Det høres ut som et interessant hjem å få innblikk i (og private kunstsamlinger burde vært stilt ut oftere), men det betyr jo ikke at det er noe dere _bør_ gjøre
Gjest Utsikt Skrevet 10. januar 2008 #12 Skrevet 10. januar 2008 Jeg skjønner ikke det argumentet om at man blir avslørt på utsikten? OK, hvis man har noe helt spesielt utenfor vinduet skjønner jeg det, men ingen har da samme utsikt som naboen? Når jeg ser ut av vinduet hos naboen ser jeg da noe helt annet enn når jeg ser ut av mitt eget vindu. Sitter folk og studerer utsikten ut gjennom vinduene i disse interiørreportasjene? Trodde de så på interiøret, jeg. Nabohuset til venninnen min var i et magasin for ikke lenge siden. Gjett hvordan jeg vet det? Jo fordi jeg så min venninnes hus på et stort bilde hvor de hadde fotografert vinduet. Se etter selv, - det er ofte bilder av gardiner (og dermed også vinduer med utsikt) i slike reportasjer.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #13 Skrevet 10. januar 2008 Magasinene har ofte "anonyme" reportasjer hvor de kun forteller hvilken by eller område huset ligger i, men naboer vil ofte kjenne igjen huset ettersom det nesten alltid tas bilder av et vindu. Og da ser man utsikten. Hvis utsikten fra dine vinduer er lett gjenkjennelig, så forbered deg på å bli gjenkjent av misunnelige naboer. Det er ikke alltid de tar bilder av hele rommet, men bare viser utsnitt. Ofte har de selv med tepper, puter, lys, blomster osv. for å skape stemning. De ommøblerer også ganske ofte slik at akkurat det utsnittet av rommet de viser blir fint. Sånn sett blir bildene av rommene fort ugjenkjennelig. Har du spesielle bilder eller malerier på veggene så husk også at venner og kjente kan gjenkjenne de. Men altså, vinduene kan kjapt røpe deg. Er ikke sikkert det blir registrert av naboer, kjente. Ikke alle som kjøper de bladene der. Har en bekjent hvor hytten var slått opp med flere sider----i et av landets mest solgte blader på den fronten. Ingen av bekjente, naboer som ante noe.
Serene Skrevet 11. januar 2008 #14 Skrevet 11. januar 2008 Bare nysgjerrig: Betaler de godt for slike reportasjer?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå