Gå til innhold

Kastrering av hunkatt


*Svima*

Anbefalte innlegg

Jeg har en hunkatt som er 5 mnd gammel og har fått sin første løpetid. Den stakkars kastrerte hankatten min blir seksuelt trakassert, og hunkatten er så høylydt at jeg er redd for naboklager. Har ringt til dyrlegen for å bestille time til kastrasjon, men han sa at de ikke kastrerer hunkatter før de er 8-9 mnd gamle. Hvorfor kan hun ikke kastreres før egentlig? Kommer uansett ikke til å slippe henne ut før til våren, men hun er jo kjønnsmoden og jeg er redd for at hankatten kommer til å rømme huset hvis han ikke får være i fred snart. Skjønner ikke dette jeg... Er det noen god grunn for at hunkatter ikke kan kastreres når de er så unge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har bestilt kastrasjon av våre to hunkatter nå i slutten av januar. Og de er seks mnd på den tiden. Det er bare å finne en annen dyrlege. Eneste argumentet jeg har hørt for å vente (til de er seks mnd) er at de da er store nok til at de finner litt lettere de delene som skal fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hunkatt ble kastrert den dagen hun fylte 6 måneder. Hun hadde aldri hatt løpetid, og tid for kastraksjon var blitt avtalt når hun var biteliten.

Tror nok du får kastrert henne hos en annen dyrlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring en annen klinikk!

Jeg hadde ikke støttet klinikker som er med på å bidra med at en del katter kanskje ble drektige i vente av å bli kastrert!

Kanskje klinikken ikke har nok kunnskaper om kastrering, siden de setter denne aldersgrensen?

Katten din kan fint bli kastrert nå, siden hun har hatt sin første løpetid.

Mange norske veterinærer sette dette som grense for kastreringen.

Enkelte dyrleger kastrerer også kattunger, noe som er veldig utberedt i andre land enn Norge, som er kommet lengre i utvikling når det gjelder behandlingstilbud til dyr.

Jeg ville også ha ringt rundt til forskjellige klinikker for å sjekke ut priser. Pris på kastrering kan variere veldig mye avhengig av hvor i landet du bor.

Jeg tenker at normalpris på kastrering av hunnkatt ligger et sted mellom 1200-1500 kr, og da bør du få med smertestillinde og body inkl. i prisen.

Lykke til med kastreringen!

Endret av spezitas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var 7 mnd da hun ble kastrert. Veterinæren jeg brukte sa at de kastrerer fra ca 6 mnd alder. Ring en annen veterinær og forklar problemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei.

Hun kan kastreres etter fylt 6 mnd, jeg anbefaler en annen klinikk som vet litt mer om hva han driver med : )

Vet at ulingen er helt uutholdelig men når hun har løpetid så er det velsig viktig å ikke bli sur på henne og kjefte på henne med lek med henne , få henne til å tenke på andre ting, det hjalp iallefall for katten min.

Hann katten min fløy jo på henne , tror han holdt på å bli gal.

Nå er hun kastrert og har det helt fint : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...