Gjest GossipGirl Skrevet 8. januar 2008 #1 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Hvilke dialekter synes du er finest, og hvilke kan du absolutt ikke fordra? Personlig synes jeg Stavanger-dialekten er utrolig nydelig. Har både en eks-kjæreste og en kjæreste som kommer derfra. Synes også Kristiansand-dialekten er fin, men liker Stavanger-dialekten hakket bedre. Endret 8. januar 2008 av GossipGirl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #2 Del Skrevet 8. januar 2008 Hvem er det egentlig som bryr seg om slik? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GossipGirl Skrevet 8. januar 2008 #3 Del Skrevet 8. januar 2008 Hvem er det egentlig som bryr seg om slik? Si det. Jeg har hørt så mye rart, derfor kan det være interessant å høre hva folk her inne mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovedrop Skrevet 8. januar 2008 #4 Del Skrevet 8. januar 2008 Hvem er det egentlig som bryr seg om slik? Hvem er det som gidder og skrive et innlegg i en tråd på et forum i et emne man ikke bryr seg om og som ikke tilføyer emnet noe som helst? Jeg synes haugesundsdialekt og vestlending er de peneste. Trøndersk skårer nederst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betsy Skrevet 8. januar 2008 #5 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Er det Møre-dialekten jeg digger, mon tro? Ellers synes jeg ingen dialekter er direkte stygge. Eneste måtte bli når noen snakker nynorsk, det klinger ikke bra (men det blir jo noe annet igjen). Den morsomste dialekten må bare være ArneBrimidialekten - jeg har en tendens til å rødme når han er på tv. Endret 8. januar 2008 av Betsy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #6 Del Skrevet 8. januar 2008 Oslo og Vestfold dialekt er værst, virker kunstige og fordreide, nærmest som talefeil. Fineste er vanskeligere, synes de fleste untatt Oslo og Vestfold er OK. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest s0l Skrevet 8. januar 2008 #7 Del Skrevet 8. januar 2008 Jeg synes de snakker utrolig pent på Nordmøre. Bergensdialekta synes jeg er utrolig fæl, uffameg.. Synes også (som noen lengre opp) at det lyder forferdelig stygt når de snakker nynorsk. Selv er jeg trønder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #8 Del Skrevet 9. januar 2008 Fineste: Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #9 Del Skrevet 9. januar 2008 Sunnmøre, Stavanger og Bergen scorer lavest når det gjelder dialekter. Oslo vest/Bærum/Asker er finest. Trønderdialekt er artigst. Sognedialekt er vanskeligst å forstå. Øvre gudbrandsdalsdialekt er rarest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirina Skrevet 9. januar 2008 #10 Del Skrevet 9. januar 2008 Styggeste må uten tvil bli Solør-dialekten. Ellers har jeg ingen formening om hvilken dialekt som er finest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catgirl Skrevet 9. januar 2008 #11 Del Skrevet 9. januar 2008 Østlandsk er morsomt og syns Tønsberg dialekt og rundt der er koselig:-) Bergensk kan være pent hos noen folk, men takler ikke den overbergenske dialekten (Er selv fra Bergen) Liker ikke Trøndersk så godt, men det varierer med hvem som snakker. Alt er egentlig relativt og kommer veldig an på hvordan brukeren bruker språket på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catgirl Skrevet 9. januar 2008 #12 Del Skrevet 9. januar 2008 Glemte å si: Nordlansk er det morsomste som fins! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovedrop Skrevet 9. januar 2008 #13 Del Skrevet 9. januar 2008 Må si meg enig, bergensdialekt kan jeg faktisk like Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dolce Skrevet 9. januar 2008 #14 Del Skrevet 9. januar 2008 Jeg synes at de fleste østlandsdialektene er mer eller mindre fæle å høre på. Dialektene i Rogaland og Troms derimot... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amles Skrevet 9. januar 2008 #15 Del Skrevet 9. januar 2008 Stavanger og telemark er de fineste. Blir faktisk tent av å høre stavanger dialekten.. Hehe! Flaks at jeg fant meg en mann fra Stavanger! Styggest er Toten og Solør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 9. januar 2008 #16 Del Skrevet 9. januar 2008 Finnmarksdialekten fasinerer meg. Ellers er det med dialekt som med mennsker, det jeg kjenner liker jeg ofte best. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Svima* Skrevet 9. januar 2008 #17 Del Skrevet 9. januar 2008 Syns Stavanger-Haugesund-Bergensdialektene er stygge. Liker de fleste østlandsdialektene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #18 Del Skrevet 9. januar 2008 Er lite glad i Stavanger- og Haugesundsdialekter, selv om det også kommer an på hvem som prater og litt lokale forskjeller. Verst når de synges, og jeg er av den oppfatning at Kristoffer Joner og Pia Tjelta skulle vært dubbet (Joner skulle kanskje i tillegg vært tegnet over) Har også litt problemer med noen Sørlandsdialekter, spesielt "mandalitt", den høres så klagende ut (kommer nok an på hvem man har kjent derfra). Bodødialekt liker jeg heller ikke, men har ikke problemer med andre nordnorske dialekter. "Vulgær" Bergensdialekt får jeg også bakoversveis av, men kjenner mange bergensere som snakker helt fint... Ellers synes jeg både endel trøndersk og "østfoldsk" er nokså morsomt å høre på - spesielt breie inn-trønderske (innlands) dialekter snakket av eldre folk som knapt har vært utenfor fylket og dermed ikke har modifisert seg litt for å bli forstått, men har likevel valgt å bosette meg begge steder helt frivillig De fineste dialektene synes jeg blant annet er fra Vest-Telemark og Gudbrandsdalen , Oppland, Hedmark nord for Elverum (spesielt Trysil), Buskerud (Hallingdal), Sogn (selv om det ikke alltid er lett å forstå, samme greia som trøndersk), Romsdal og Nord-Møre (og tildels Sunnmøre unntatt Ålesund). Hva man liker kommer nok mye an på hvor man er fra selv og hvem man har blitt kjent med fra ulike områder. Jeg er fra Oslo opprinnelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulva35 Skrevet 9. januar 2008 #19 Del Skrevet 9. januar 2008 Jeg er østlending, men bosatt i Rogaland. Lenge før jeg traff min kjære var jeg forelsket i dialekten her. Sjarmrende har jeg alltid synes. Delvis sørlandsdialekt også. Jeg liker dialekter jeg, så syggest :klø: Vel kanskje dialekter i nord ikke er så fine i mine ører. Oslo og omeng synes jeg i grunn ikke har noen dialekt, selv om jeg kommer derfra og snakker bokmål selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RedFox81 Skrevet 9. januar 2008 #20 Del Skrevet 9. januar 2008 Liker nordland-dialekter, som Narvik, Tromsø, men synes Bodø-dialekt er den styggeste som finnes, den og Fredrikstads. Arendals er veldig gøy. Resten er helt greie. :icon_smile: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå