Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har sett det står på pakningsvedlegget at det må utvises forsiktighet ved f.eks bilkjøring fordi medisinen kan nedsette reaksjonsevnen.

Betyr dette at man skal se dette an, eller skal man holde seg helt unna bilen ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville sett det an. Noen blir veldig sløve av sånn medisin, andre blir ikke det. Så du får nok kjenne etter selv.

Går fast på sånne medisiner, men jeg tar de alltid på kvelden og kjører ikke før dagen etter da.

Skrevet

Jeg gikk også fast på slike "trekant-piller" en periode jeg hadde svangerskapskløe, og fikk beskjed om å ikke kjøre de første dagene før jeg så hvordan virkningen var på meg.

Heldigvis reagerte jeg ikke, ellers hadde det blitt problemer når jeg skulle få behandling for bekken, kontroller, osv

Skrevet

Mener at hvis du er i en ulykke f.eks der det er din feil vil nok ikke forsikrings selvskapet betale mye tror jeg fordi det vil si at du kjørte i rusa tilstand så du like gjerne kunne ha drukket mener jeg!

Det må da stå ett sted på nette. Jeg har gått på sånt og fått streng beskjed om å ikke kjøre bil, men jeg merka jo ikke noe, men lot jo vær å kjøre!

Skrevet

Pillene skal tas på kvelden, så når jeg er ute og kjører på dagen så vil jo ikke effekten være på max.

Tenkte å se det litt an også, merker det jo om man føler seg sløv og da holder man seg jo unna bilen, men var usikker på om det er en lov om det siden pakningsvedlegget var litt diffust.

Skrevet

Jeg mener det er en lov på det. Men jeg er innmari dårlig på å finne sånt på nett. Kan og hende jeg tar feil. Men jeg hadde ikke turt å kjøre før jeg hadde undersøkt det!

Gjest =tentacle=
Skrevet
Har sett det står på pakningsvedlegget at det må utvises forsiktighet ved f.eks bilkjøring fordi medisinen kan nedsette reaksjonsevnen.

Betyr dette at man skal se dette an, eller skal man holde seg helt unna bilen ?

Det betyr se det an, men det blir ikke greit å være deg om det skjer noe, for da vil du bli holdt ansvarlig for å kjøre i påvirket tilstand. Om du selv overlever ulykken, selvsagt. Folk reagerer forskjellig på slike medisiner, ved minste tvil om du er fullt oppmerksom mens du tar tablettene, dropper du kjøring.

Skrevet

SNAKK MED LEGEN DIN OM DETTE!

Informasjon hentet fra legemiddelhåndboka:

Forskrivning av et legemiddel med varseltrekant innebærer en advarsel til brukerne om ikke å føre motorvogn eller betjene farlige maskiner inntil man er kjent med sin egen reaksjon på medikamentet. Legen bør tilråde at pasienten ikke kjører bil den første uken et trafikkfarlig legemiddel benyttes. Ved lengre tids bruk av preparatet kan pasienten, når han føler seg kvalifisert til det, i samråd med sin lege som kan foreta en klinisk vurdering, gjenoppta bilkjøring eller andre risikofylte aktiviteter. Dette vil særlig være aktuelt for pasienter med smerter som behandles med opioider. Her kan bilkjøring vurderes gjenopptatt når doseringen av smertestillende legemiddel har vært stabil i minst en måned. Det er imidlertid mest tilrådelig at pasienten aldri kjører de nærmeste 2–4 timene etter inntak av et psykoaktivt legemiddel.

Legemiddelhåndboka finner du her og mer info finner du i G15 Trafikk, risikofylt arbeid og legemidler

under generelle kapitler.

Når det gjelder ansvar ved kjøring under påvirkning står følgende:

Er konsentrasjonen lav og ikke vesentlig forskjellig fra det man vil forvente å finne ved vanlig terapeutisk bruk, og er resultatet av den kliniske undersøkelsen upåfallende, vil sjansen for at det forelå påvirkning bedømmes å være lav. I tilfeller hvor analyseresultatene gir mistanke om påvirket kjøring, vil politiet anmode om en sakkyndig vurdering av inntakets størrelse og påvirkningsgrad under den aktuelle kjøring. I en slik sakkyndig vurdering inngår resultatene fra den kliniske undersøkelsen som en viktig faktor. Det er etablert praksis for at man i de aller fleste tilfeller bare bedømmer medikamentkonsentrasjoner som er langt høyere enn hva som kan oppnås ved vanlige behandlingsdoser som trafikkfarlige. Pasientene kan således føle seg rimelig trygge for ikke å bli urettferdig dømt for kjøring i påvirket tilstand dersom de bruker medisinsk berettigede preparater forsvarlig i samsvar med bruksanvisningen, og dersom de selv ikke kjører når de føler seg uskikket til det.

Også dette finner du i samme kap.

Skrevet

Jeg kjører på både Paralgin Forte og migrenemedisiner, men alle er jo ikke like.

Jeg merker ikke noe når jeg tar disse.

Kjører aldri etter en slurk alkohol

Skrevet
Jeg kjører på både Paralgin Forte og migrenemedisiner, men alle er jo ikke like.

Går sikkert greit det. Helt til man er innvolvert i noe og får problemer med både loven og forsikringsselskaper.

Skrevet (endret)

Jeg har AD/HD og tar ritalin. De har varselstrekant.

Jeg er inne til jevnlig kontroll hos lege , men er klarert for å kjøre bil.

Tar jeg andre medisiner med rød trekant kjører jeg ikke bil.

Man er ofte ikke klar over egen reaksjonsevne eller oppførsel om man går på nye ukjente tabletter, så jeg hadde vært skeptisk

Endret av Snibel
Skrevet
Går sikkert greit det. Helt til man er innvolvert i noe og får problemer med både loven og forsikringsselskaper.

Her står det jo ganske godt forklart i sitatet til gjest over her da, at det ikke skal ha noe å si "lovmessig"...

Gjest -been there, done that-
Skrevet
Her står det jo ganske godt forklart i sitatet til gjest over her da, at det ikke skal ha noe å si "lovmessig"...

Forsikringsselskapene sier ofte noe annet.

-been there, done that-

Og eventuell bruk ved kjøring MÅ på forhånd avklares ved lege . Noe det står i sitate ellers får man problemer med loven også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...