Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg kunne tenke meg å begynne å trene, og ser jo at nå er den beste tiden da man hele tiden ser reklamer for ting som begynner.

Jeg kunne tenke meg nye venner, så vil gjerne være med på noe som er litt sosialt. Jeg har ikke trent på mange år, bortsett fra noen turer ut en sjelden gang, så kan ikke være alt for hardt til å begynne med. Noen som har noen tips? Bor like ved Lillestrøm og vil helst ikke inn til Oslo, så fint om det er noe som ligger rundt her.

Edit: trenger ikke å slanke meg eller noe sånt, kun for å komme i bedre form og få mer energi

Endret av Tussi!
Videoannonse
Annonse
Gjest Tigress
Skrevet

Hva med turorientering eller kampsport? Riktig sosialt! I Lillestrøm er det i hvert fall en ju jitsu-klubb (Skedsmo JJK), og på Strømmen er det en karate-klubb som er veldig bra (Skedsmo KK). De fleste orienteringsklubber har nybegynnerkurs, og det er riktig sosialt.

Skrevet
Hva med turorientering eller kampsport? Riktig sosialt! I Lillestrøm er det i hvert fall en ju jitsu-klubb (Skedsmo JJK), og på Strømmen er det en karate-klubb som er veldig bra (Skedsmo KK). De fleste orienteringsklubber har nybegynnerkurs, og det er riktig sosialt.

Tenkt litt på kampsport. Ei venninne som ville ha meg med på kickboksing på Lørenskog, men er ikke det veldig hardt å begynne med?

Turorientering hørtes mer ut som noe for meg. Hvordan fungerer det da? Vet mora mi har orienteringskart og alt sånn, men hu går bare for seg selv når hun vil.

Gjest Tigress
Skrevet

Jeg har drevet med kampsport, og nybegynnertrening er beregnet på nybegynnere, så det bør gå bra - de tilpasser jo nivået. Husk at alle klubber vil gjerne både rekruttere og holde på nye medlemmer, så det er ikke særlig konstruktivt å ta livet av dem på første trening.

Turorientering er jo en kartpose man kjøper og så labber man ut i skogen når man selv vil. Det jeg tenkte på var at de fleste orienteringsklubber har nybegynnerkurs på vårparten, og der kan du sikkert treffe likesinnede. Om vinteren er det ofte gateløp, og det er ingenting i veien for å gå flere. Og da tenkte jeg at du kanskje traff noen som også har lyst til å ta seg en tur. Jeg vet at Østmarka O-klubb i hvert fall har arrangert slikt før, og o-miljøet har veldig godt rykte på seg for å være sosialt!

Skrevet
Jeg har drevet med kampsport, og nybegynnertrening er beregnet på nybegynnere, så det bør gå bra - de tilpasser jo nivået. Husk at alle klubber vil gjerne både rekruttere og holde på nye medlemmer, så det er ikke særlig konstruktivt å ta livet av dem på første trening.

Turorientering er jo en kartpose man kjøper og så labber man ut i skogen når man selv vil. Det jeg tenkte på var at de fleste orienteringsklubber har nybegynnerkurs på vårparten, og der kan du sikkert treffe likesinnede. Om vinteren er det ofte gateløp, og det er ingenting i veien for å gå flere. Og da tenkte jeg at du kanskje traff noen som også har lyst til å ta seg en tur. Jeg vet at Østmarka O-klubb i hvert fall har arrangert slikt før, og o-miljøet har veldig godt rykte på seg for å være sosialt!

Kanskje sjekke opp litt på det da. Tusen takk for gode tips :)

Skrevet

Hvis du planlegger å bli gravid i nærmeste fremtid (som det ser ut til av tickeren din) så er kanskje ikke kampsport tingen. Du kan ikke drive med det mens du er gravid, så det er kanskje lurere å begynne med en ikke-kontaktsport som du også kan holde på med under graviditeten. Det er jo kjipt å måtte slutte med en gang du har begynt.

Ellers er kampsport glimrende. Jeg trener selv karate. Det er knallgod trening, med styrke, smidighet, hurtighet, balanse, utholdenhet, mental trening, og i tillegg er det sosialt, og trening med mening. Nybegynnerkursene er lagt opp til at folk ikke skal trenge være i god form når de begynner. De ser ann nivået til de enkelte, så det å være i dårlig form er ikke noen hindring. Men altså, graviditet går dårlig sammen med kontaktidretter, særlig slike med kast og slag/spark mot magen.

Da passer vel turorientering bedre, det er også gøy, og ikke bare "meningsløs" veiving med armer og bein (jada, jeg er aerobichater :P )

Skrevet

Bra måte å si det på, :fnise: aerobic er ikke akkurat noe for meg heller nei. Det med graviditet hadde jeg ikke tenkt på nei, kan vel ikke gjøre noe innen kampsport så fort jeg finner ut jeg er gravid så. Tusen takk for opplysningen, er ikke alltid man klarer å tenke på egenhånd.

Virker som det er orientering jeg må satse på da. Noen som vil være med? :)

Gjest Tigress
Skrevet

Ugh, med den signaturen der burde jo jeg også ha lagt merke til det... Sorry - jeg skylder på tette bihuler og litt redusert hjernekapasitet!

Fant forresten klubbsida til Østmarka OK: http://ostmarkaok.no/

Nå er det turorientering på ski som gjelder, de postene er satt opp slik at de skal være greie å nå fra løyper, noe som sikkert betyr at det går greit å gå på beina også, dersom snøen uteblir... Ski er forresten helt super trim, og det kan du også gjøre under mesteparten av graviditeten tror jeg - det er snilt mot ledd. Østmarka OK sine poster har tidligere vært spredd rundt om på vestre Romerike (Gjelleråsen, Skjettenkollen, Rælingsåsen, Åmotdammen, Tristillen og Flateby), det samme gjelder sikkert for vinterpostene. Bor du på østsida av Lillestrøm er jeg litt usikker på hvilke klubber som er, men ringer du til noen i Østmarka OK kan de sikkert fortelle deg det.

Gjest Fëawen
Skrevet

Hva med lagidrett? Basket, håndball, innebandy? (Fjellhammar har basket lag i hvertfall).

Har selv drevet med lagidrett, og det pleier jo å være litt sosialt.

Og skulle du bli raskt gravid, kan du jo bli med på trening og det sosiale en god stund. Og da har du noe gøy å starte med, når du bare er "deg selv" igjen :jepp:

Skrevet
Hva med lagidrett? Basket, håndball, innebandy? (Fjellhammar har basket lag i hvertfall).

Og skulle du bli raskt gravid, kan du jo bli med på trening og det sosiale en god stund. Og da har du noe gøy å starte med, når du bare er "deg selv" igjen :jepp:

Håndball og andre sporter hvor man har fysisk kontakt med andre og får seg noen trøkker i form av taklinger og slikt skal man ikke holde på med etter de første tre månedene. Det kan også bli litt mye hoftevridninger, med tanke på bekkenplager og slikt.

Skrevet
Ugh, med den signaturen der burde jo jeg også ha lagt merke til det... Sorry - jeg skylder på tette bihuler og litt redusert hjernekapasitet!

Fant forresten klubbsida til Østmarka OK: http://ostmarkaok.no/

Nå er det turorientering på ski som gjelder, de postene er satt opp slik at de skal være greie å nå fra løyper, noe som sikkert betyr at det går greit å gå på beina også, dersom snøen uteblir... Ski er forresten helt super trim, og det kan du også gjøre under mesteparten av graviditeten tror jeg - det er snilt mot ledd. Østmarka OK sine poster har tidligere vært spredd rundt om på vestre Romerike (Gjelleråsen, Skjettenkollen, Rælingsåsen, Åmotdammen, Tristillen og Flateby), det samme gjelder sikkert for vinterpostene. Bor du på østsida av Lillestrøm er jeg litt usikker på hvilke klubber som er, men ringer du til noen i Østmarka OK kan de sikkert fortelle deg det.

Hehe. Jeg burde jo tenkt på det selv å, men vet ikke hva jeg skal skylde på. Har pratet med østmarka. De hadde ikke noe annet enn rekrutten som da er disse små, men de skulle gi meg beskjed når de begynte med de, så kunne jeg bli med når de hadde "foreldrekurs". Virker jo ikke like spennende det da, men da kommer jeg jo i hvertfall eventuelt i gang med noe.

Tenkte faktisk på ski etter jeg var inne på siden deres i går, så jeg og mora mi skal kanskje ta en skitur på søndag hvis været blir bra. Kjøpte meg ski til en obligatorisk tur på videregående og ikke brukt de siden. Men fikk faktisk lyst til å prøve en tur.

Det fins vel ikke så mye lagidrett for nybegynnere? ellers så er det faktisk noe jeg kunne tenkt meg. Spilte håndball noen år på barneskolen, men kan ikke si jeg husker noe av det.

Å bli gravid kan jo ta veldig lang tid, så kan jo egentlig ikke la det hindre meg så mye heller, men jeg gidder ikke betale masse for noe jeg plutselig ikke får vært med på fordet.

Skrevet
Jeg kunne tenke meg å begynne å trene, og ser jo at nå er den beste tiden da man hele tiden ser reklamer for ting som begynner.

Jeg kunne tenke meg nye venner, så vil gjerne være med på noe som er litt sosialt. Jeg har ikke trent på mange år, bortsett fra noen turer ut en sjelden gang, så kan ikke være alt for hardt til å begynne med. Noen som har noen tips? Bor like ved Lillestrøm og vil helst ikke inn til Oslo, så fint om det er noe som ligger rundt her.

Edit: trenger ikke å slanke meg eller noe sånt, kun for å komme i bedre form og få mer energi

Det jeg tenker, er hvorfor ikke yoga og pilates..? Det er kjempegøy! Du blir sprek, får en fantastisk kropp, og det er utrolig bra for sinnet i tillegg!

De sier jo det at yoga er bedre enn Botox ;)

Lykke til

Gjest Tigress
Skrevet

Yoga og pilates kan du i hvert fall drive med mens du er gravid, og det er jo absolutt en fordel.

Jeg har imidlertid ikke god erfaring med yoga som trening, bare som tøying, og legger alltid inn yoga på hviledager da jeg ikke skal trene likevel, eller etter trening som avslutning. Kan ikke si det virker særlig fremmende på verken kondisjon eller styrke. Men hvis du skal få mer energi er det kanskje bra, eller? Men dette er nok individuelt, altså.

Skrevet
Yoga og pilates kan du i hvert fall drive med mens du er gravid, og det er jo absolutt en fordel.

Jeg har imidlertid ikke god erfaring med yoga som trening, bare som tøying, og legger alltid inn yoga på hviledager da jeg ikke skal trene likevel, eller etter trening som avslutning. Kan ikke si det virker særlig fremmende på verken kondisjon eller styrke. Men hvis du skal få mer energi er det kanskje bra, eller? Men dette er nok individuelt, altså.

Enig, yoga er heller ikke trening etter min mening. Men det er veldig bra som tøying, og for å roe ned.

Skrevet
Enig, yoga er heller ikke trening etter min mening. Men det er veldig bra som tøying, og for å roe ned.

Da vet ikke jeg hvor dere har trent yoga, men man kan absolutt utvikle styrke av yoga. Du har også forskjellige typer yoga, du har klassisk yoga, som er mer body and mind og så har du Ashtanga yoga, som du blir svett av, og det fokuseres mere på styrke.

Skrevet

Men er ikke yoga og sånn, bare på treningssenter? Syns det er altfor dyrt på senter, da det ikke er noe der jeg liker å trene med.

Gjest Tigress
Skrevet
Da vet ikke jeg hvor dere har trent yoga, men man kan absolutt utvikle styrke av yoga. Du har også forskjellige typer yoga, du har klassisk yoga, som er mer body and mind og så har du Ashtanga yoga, som du blir svett av, og det fokuseres mere på styrke.

Kan du forklare hvordan? Jeg har alltid lurt på hvordan yoga kan utvikle styrke all den tid det å bygge muskler er avhengig av at muskelfibrer rives over så de kan bygges opp igjen. Den yogaen jeg var med på var et begynnerkurs, men var lite fokusert på sinn, for å si det sånn. Jeg har gjort den solhilsenen om morgenen en del, og da blir man varm, men den er verdiløs som styrkebygging, helt super som tøying og komme-i-gang-om-morran-øvelse. Setter pris på seriøs forklaring, for dette har jeg lurt en del på.

Skrevet
Kan du forklare hvordan? Jeg har alltid lurt på hvordan yoga kan utvikle styrke all den tid det å bygge muskler er avhengig av at muskelfibrer rives over så de kan bygges opp igjen. Den yogaen jeg var med på var et begynnerkurs, men var lite fokusert på sinn, for å si det sånn. Jeg har gjort den solhilsenen om morgenen en del, og da blir man varm, men den er verdiløs som styrkebygging, helt super som tøying og komme-i-gang-om-morran-øvelse. Setter pris på seriøs forklaring, for dette har jeg lurt en del på.

Ashtanga Yoga:

Det viktigste kjennetegn ved Ashtanga yoga er vinyasa prinsippet. Vinyasa betyr synkronisert pust- og bevegelsessystem. Hver bevegelse har en tilhørende inn- eller utpust. Det legges vekt på flyt og balanse. F.eks pust inn, løft armene, sett håndflatene sammen og se opp på tomlene - pust ut bøy deg fram, senk armene og plasser hendene på gulvet. Dette var vinyasa nr. 1 og 2 i Surya Namaskar, som er den første øvelsen i Ashtanga systemet. På mange måter likner vinyasa systemet en koreografert dans der pusten danner rytmen som bevegelsene følger.

Hensikten med vinyasa er å gjøre deg varm og svett. Dette har en rensende effekt på kroppen. Svetten skiller ut avfallsstoffer og blodet flyter fritt til alle muskler og ledd. Pusten bringer friskt oksygen til cellene i kroppen og fjerner stivhet og spenninger. Rekkefølgen av stillinger er nøye sammensatt. Til sammen utgjør de en sekvens som gradvis åpner kroppen og utvikler styrke, balanse og konsentrasjon. I tillegg har øvelsene terapeutiske virkninger på indre organer. Det finnes seks ulike sekvenser eller serier i Ashtanga. Du må beherske alle øvelsene i en serie før du kan gå videre til neste. Den første serien kalles "Yoga terapi" og består av øvelser som bedrer balansen i skjelettet. Ved å styrke store muskelgrupper i mage/rygg og å strekke "hamstrings" og hofteledd, kan vi oppnå et bedre forhold mellom styrke og fleksibilitet.

Denne typen yoga passer for deg som liker å bevege deg. Det er ingen forutsetning at du er spesielt myk, men jo oftere du praktiserer jo bedre resultater: etter hvert som du husker serien utenat, kan du praktisere dem på egenhånd hjemme: det er bedre å trene 15 min hver dag enn å gjøre et "skippertak" nå og da. Det viktigste er at du konsentrerer deg om pusten og det indre fokus. Etter hvert vil du merke at du slapper av selv i de krevende fysiske øvelsene og at du får mer energi.

Ashtanga yoga er en kraftfull yogaform med nøye sammensatte øvelser som blir gjort i en bestemt rekkefølge (serie). Musklene blir aktivert på en naturlig måte og en spesiell pusteteknikk blir brukt som et viktig redskap gjennom øvelsene. Timen gir god fysisk trening med sine sekvenser av styrkende øvelser og krevende stillinger som du fordyper deg i.

Ikkesant, det som er med ashtanga yoga (eller power yoga), er det at der er poenget at du skal få opp pusten, og de stillingene man står i ar ganske fysisk krevende. Der hvor jeg har trent er det både elementer av armhevinger, planken, sittende knebøy osv hvos man holder stillingen såpass lenge at man virkelig rister i kroppen. Og sår man opp pulsen, får man også opp energiomsetningen i kroppen. Og høyere forbrenning, mindre kroppsfett. Og mindre kroppsfett, mere synlige muskler...=)

Han yogalæreren jeg har er dyktig, vært lærer i over 30 år.

Du utvikler ikke STORE muskler av yoga, men lange smidige muskler. Det er derfor jeg trener yoga og pilates ved siden av all den vektløftningen jeg tar også. for og mykne opp kroppen, og bli mere utholdende til det jeg gjør.

Hilsen en treningsfanatiker=)=)=)

Gjest Tigress
Skrevet

OK, det er vel et prinsipp, men kan nok konkludere med at det ikke fungerer for meg: kan pusteteknikkene fra kampsport, og mitt problem med disse stillingene er at de ikke er harde nok. Eller var, der jeg gikk på kurs. Ikke fikk jeg opp pulsen og jeg måtte kle på meg masse for å holde varmen. Tøyinga derimot fikk jeg mye igjen for, men der hadde jeg også mer å gå på (jeg er ganske godt trent, særlig når det gjelder styrke). Det er kanskje mulig at jeg burde ha gått på mer avanserte timer, men jeg ville jo helst lære det fra grunnen av.

Takk for forklaringen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...