Gå til innhold

Angst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en blanding av panikkangst og generalisert angst, ispedd litt hypokondertendenser... Har begynt med Efexor fast for et par mndr siden, og heldigvis blitt mye bedre. Kan evt også ta Atarax ved behov. Avog til går jeg dessverre fortsatt ned i kjelleren og har dårlige dager/perioder. Noen som har det slik?? Hvordan takler dere det? Har dere noen råd til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har en blanding av panikkangst og generalisert angst, ispedd litt hypokondertendenser... Har begynt med Efexor fast for et par mndr siden, og heldigvis blitt mye bedre. Kan evt også ta Atarax ved behov. Avog til går jeg dessverre fortsatt ned i kjelleren og har dårlige dager/perioder. Noen som har det slik?? Hvordan takler dere det? Har dere noen råd til meg?

Vanskelig og gi deg noen råd da..

Jeg har det slik, altså har panikkangst og en ustabil personlighetsforstyrrelse som det heter (hørs så fælt ut) Jeg nekter og ta medisin, men prøver og holde mye i sjakk med trening og kosthold.

Jeg regner med du går i behandlig, altså psykriatisk? ellers kan jeg anbefale psykomotorisk fysioterapi, trene og spise sunt.

Disse bølgedalene, må være der, de er endel av oss, vi må lære oss og takle de best mulig. Hvordan blir en lang individuell jobb

For meg hjalp det masse å bli gravid, utrolig nok. (er gravid i 10 uke nå)

Skrevet

Bruker du bare piller eller går du til noen form for behandling?

Jeg føler at mange bare blir satt på piller uten noe spesielt mer behandling en det, og har selv nektet piller mye pga det. Synes det er en uting å BARE gå på medikamenter, det kan nok gjøre dagene levbare for mange, men de fjerner jo ikke problemet, og lærer heller ikke brukeren å leve med den delen av angsten som de må leve med videre.

Og om du ikke går til noen annen form for behandling, er min anbefaling å gjøre det.

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Jeg sliter stort sett kun med de fysiske symptomene på angst, det er dette som for meg skaper angsten. F.eks. hjertebank, skjelving på hender og i stemme. Er dette noe antidepressiva og angstdempende medisiner kan redusere, eller sløver denslags medikamenter kun ned de angstfylte tankene?

Skrevet
Jeg sliter stort sett kun med de fysiske symptomene på angst, det er dette som for meg skaper angsten. F.eks. hjertebank, skjelving på hender og i stemme. Er dette noe antidepressiva og angstdempende medisiner kan redusere, eller sløver denslags medikamenter kun ned de angstfylte tankene?

Hjertebank kan tas med betablokkere, tror og det påvirker skjelvingene. Benzo er også et alterntiv, men iblandt gitt i liten grad pga avhengighetsfare.

Skrevet

Hei TS

Jeg hadde det omtrent som deg for et par år siden, med panikkangst pluss sykdomsangst. Har du forsøkt kognitiv terapi mot plagene dine?

Jeg vil forresten anbefale noen bøker av en psykiater som heter Ingvard Wilhelmsen:

" livet er et usikkert prosjekt"

" hypokondri"

"kongen befaler"

Disse handler om bl.a angst, spesielt sykdomsangst, og hvordan du kan mestre livet på en bedre måte. Bøkene er enkle og lette og forstå. Anbefales på det varmeste :)

Lykke til

Skrevet
Hjertebank kan tas med betablokkere, tror og det påvirker skjelvingene. Benzo er også et alterntiv, men iblandt gitt i liten grad pga avhengighetsfare.

Betablokker er ikke et alternativ til antidepressiva. Betablokker skal ikke tas på daglig basis av folk som ikke har fysiske forårsakede hjerteforstyrrelser. Hvis økt hjertefrekvens er et resultat av psykiske plager, så er ikke betablokker noen løsning.

Det er mange leger som nekter å skrive ut betablokker til f.eks. folk som ber om det ifbm. stress og nerver før eksamen, framføringer o.l. Og da er det snakk om konkrete hendelser som ikke er på daglig basis. For en person med sosial fobi som plages med hjertebank, vil eventuelt betablokker måtte tas daglig, hvilket ikke er forsvarlig.

Skrevet
Bruker du bare piller eller går du til noen form for behandling?

Og om du ikke går til noen annen form for behandling, er min anbefaling å gjøre det.

Foreløpig bruker jeg bare medikamenter, men vurderer å kontakte en psykolog etterhvert... Må jeg ha henvisning fra lege forresten?

Skrevet

Meditasjon og yoga har svært god dokumentert effekt mot angst og psykiske problemer. all trening og avspenning hjelper også.

Skrevet
Foreløpig bruker jeg bare medikamenter, men vurderer å kontakte en psykolog etterhvert... Må jeg ha henvisning fra lege forresten?

om du ikke har råd til å betale for en privat psykolog, så må du ha henvisning fra lege, og gjør det fort, for ventetiden på psykologer med avtale er lang dessverre (kommer litt an på hvor du bor selvsagt)

Jeg for min del følte at det å ta piller alene, ville bli som å få smertestillende ved ett benbrudd, uten å gipse det, så jeg gikk heller med skaden med smertene, inntl jeg fant en måte som funket for meg, til å fikse selve problemet istedenfor å bare døyve smerten. (endte på akupunktur, det har fungert veldig bra for meg, men all behandling fungerer veldig indivduellt, piller kan være kjempebra på deg, mens det ikke fungerer bra på andre, akupunktur fungerer bra på meg, men jeg vet om andre som ikke har fått noe effekt av det eller bare blitt skremt av effekten, så finn sin måte.)

Skrevet
Jeg vil forresten anbefale noen bøker av en psykiater som heter Ingvard Wilhelmsen:

" livet er et usikkert prosjekt"

Disse handler om bl.a angst, spesielt sykdomsangst, og hvordan du kan mestre livet på en bedre måte. Bøkene er enkle og lette og forstå. Anbefales på det varmeste :)

Jeg har bestilt denne boka nå da - kanskje det går an å legge om tankene sine litt....

om du ikke har råd til å betale for en privat psykolog, så må du ha henvisning fra lege, og gjør det fort, for ventetiden på psykologer med avtale er lang dessverre (kommer litt an på hvor du bor selvsagt)

Har hørt det er lang ventetid ja. Tenkte å se det litt an, prøve så godt jeg kan først å legge om tenkene, lese boka nevnt ovenfor og begynne å mosjonere regelmessig. Ei jeg kjenner hadde veldig god hjelp av det mot sine angstplager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...