Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2003 #1 Del Skrevet 23. april 2003 Er det noen som har vært i Plakias på Kreta? Vi vurderer å dra dit, men vet lite om stedet. ER det en landsby, er det butikker og restauranter, går det busser derfra til feks. Knossos og Samariravinen? Og i samme slengen.. Er det noen som har gått samariravinen? Var det slitsomt? Er ikke i altfor god form, men har lyst til å gå.. Hvor lang tid brukte dere? Takknemlig for alle tips.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 23. april 2003 #2 Del Skrevet 23. april 2003 Er visstnok en ferieby med noen av de beste strendene på Kreta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest female Skrevet 23. april 2003 #3 Del Skrevet 23. april 2003 Jeg har vært flere steder på Kreta, men ikke Plakias. Jeg gikk Samariarvinen for 2 år siden, i september. Da var jeg 45 år, og ikke i spesielt god form, bare vanlig "gå-form". Du må ikke ha vonde bein, knær eller rygg. Det er hardt for knærne med veldig mye nedoverbakke, bruk gode tursko. Jeg hadde et par kraftige Spotec-sandaler og et par kraftige tursko og byttet underveis. Ta med gnagsårplaster. Det var veldig varmt, og en må gå forholdsvis fort, jeg syns ikke vi fikk nyte opplevelsen skikkelig. Hadde et par korte pauser og en lengre spisepause, jeg tror vi brukte ca 5 timer. Du må drikke masse vann underveis, det er kilder i fjellveggene du kan fylle vannflasken fra, husk også å spise, jeg var helt tom med blodsukkernivået nesten på minus etter hjemturen med buss fordi jeg spiste for lite. Ikke la deg skremme av dette, for turen var en flott opplevelse. Det nesten beste jeg har smakt i mitt liv var en Mythos øl på den første kafeen vi kom til, for ikke å snakke om å kaste av seg klærne og gå rett i havet etterpå!! ubeskrivelig. Dessuten får du et par morsomme dager etterpå med verdens værste "gangsperre" lårmuskler, og du kan se når folk går på gaten hvem som var i Samaria dagen før....... God tur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 23. april 2003 #4 Del Skrevet 23. april 2003 Knossos og Samariaravinen ligger på hver sin side av Kreta, som er Middelhavets største øy. Så de ligger ikke i nærheten på den måten. Men du - det er skrevet en del om Kreta her før, søk og se om du ikke finner noen tråder. Ellers så er Knossos og det arkeologiske museet i Heraklion et must. På lik linje med Samaria. Anbefales. Ta med gode sko. Og ikke fritidsskoene du går søndagstur med - skikkelige sko. Gjerne fjellsko om du har. Og en ekstra mellomtykkgenser - det kan være kaldt på toppen før du begynner å gå. En flott tur jeg gikk en gang i uken i noen måneder for mange år siden... Invester også i en reiseguide om Kreta. Der kan du lese litt, forberede deg til å vite litt om reisemålet ditt. Ha en fantasisk tur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest apollo Skrevet 25. april 2003 #5 Del Skrevet 25. april 2003 Plakias er en veldig liten by på sørkysten av Kreta, som har en fin strand men ikke så mye mer... :-) Det finnes ikke mange restauranter, og de som er der er ikke spesielt billige. Ikke så langt fra Plakias ligger en spesiell strand som heter Palm beach of Preveli. Det er en av få palmestrender på Kreta, ikke så lett tilgjengelig (hvilket gjør at man slipper de store folkemassene) men absolutt verdt et eller flere besøk. Krystallklart vann, perfekt for snorkling. Hvis dere vil ha litt liv og røre på kveldene, og flere alternative spistesteder etc - vil jeg heller anbefale at dere reiser til Rethymnon som ligger på nordsiden av Kreta, bare et par mil fra Plakias. Derfra kan man ta seg rundt med bil eller scooter til både Plakias og Prevelistranden. Rethymnon er den tredje største byen på Kreta, med en suveren sandstrand. Herfra går det naturligvis busser til hele øya, og ikke minst utflukter til alle de populære utfluktsmålene (som Knossos og Samariaravinen, som begge to er et "must" om du reiser til Kreta). Mvh Forhenværende reiseleder på Kreta! ;o) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2003 #6 Del Skrevet 25. april 2003 Vi har nå faktisk bestilt hotell i Rethymnon, Apollo, så det var fint å lese at det var et bra sted.. Det var ikke ledige plasser i Plakias, og jeg var også litt betenkt siden det var så lite (hadde kanskje blitt tungvint å komme seg rundt til de andre stedene). Har du noe erfaring med å sykle i området (med Rethymnon som utgengspunkt)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå