Gå til innhold

Hvordan få i katten ormemiddel?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Før katten vår blir utekatt skal vi gi den en ormekur. Men hvordan får vi det i katten???

Jeg ser på det som nesten like vanskelig som å skulle gi slikt til unger ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaff deg typen kur som er på tube, vær to stykker, den ene tar katten på fanget og kiler en finger inn i munnviken på den slik at den må gape opp - den andre hjelper til med å sette tube/sprøyta inn rett over fingeren - skyv den litt lenger inn enn du tror slik at den ikke får spyttet ut igjen - trykk ut riktig dose, slipp umiddelbart taket med fingeren og stryk nedover halsen på dyret slik at det blir stimulert til å svelge - og voila :)

Gjest Gjest_pusemor_*
Skrevet

Med mykje møye og besvær og litt svinn ved at kremen også havner andre steder enn i munnen på katten. :ler:

Jeg har vært alene om å gi katten min ormekur og det går, dog ikke uten protester fra katten. Jeg holder henne fast inntil meg og dytter spissen inn i munnen hennes.

Det er verre å fjerne flått fra katten alene enn å gi henne ormkur. :)

Skrevet

Kan du ikke bare blande middelet i noe mat? Foreksempel leverpostei.

Jeg bruker ormekur i pilleform på mine katter, da bare knuser jeg de mellom en skje og blander det i noe godt de liker :) Skulle jo tro det funker like bra med sånn på tube.

Lykke til :)

Skrevet

Det fins også ormekurer som gis som en dråpe på huden i nakken, hvis det viser seg at katten er helt umulig å få i tabletter. Det er reseptbelagt og heter Profender.

Gjest Spadamen
Skrevet

Eg brukar knuse pillene og blande dei med noko som kattane likar. Det vere leverpostei eller anna. Fungerer bra.

Ormekur er forresten ikkje forebyggande, så du treng ikkje gi det til katten før du slepp den ut =)

Skrevet

Jeg løser opp tabletten i litt vann og gir katten den med engangssprøyte. Fungerer kjempefint og jeg klarer det greit alene.

Skrevet
Hei! Før katten vår blir utekatt skal vi gi den en ormekur. Men hvordan får vi det i katten???

Jeg ser på det som nesten like vanskelig som å skulle gi slikt til unger ;)

Et tips jeg kan gi deg er å få tak i slik orme middel som du gir i nakken på katten.

drypper det på huden til katten.

Jeg har alltid hatt problem med å gi katten min ormemiddel og tok det opp med en vetrinæren og hun tipsa meg om det middelet.

Selges uten resept og ikke dyrt heller. Både jeg og pus er fornøyd nå.. :ler:

Skrevet (endret)

Nå er det stort sett hund jeg har gitt medisiner, men nå sist var det ormekur til både hund og katt. Min løsning er å blande tablettene/pastaen i foodprosessor (Har en gammel en som brukes til slikt, ja...) sammen med noe dyrene elsker å spise og når jeg har veid "ingrediensene" nøyaktig på forhånd er det også greit å fordele. (Det er tross alt og stort sett ikke livsviktig om de får 48,5 mg. den ene dagen 52,3 mg. den andre hvis fordelingen er noenlunde riktig og de får riktig dose totalt sett for å bruke noen helt tenkte tall).

Endret av Leo
Skrevet

Storepusen min NEKTER å spise mat som er blandet med den knuste ormekur-pillen! (Og da har jeg blandet godt og prøvd forskjellig type mat). Så jeg knuser pillen,blander det med litt kattemelk og spruter det ned med sånn plast-sprøyte. Han liker det ikke,men det går ned og fort gjort :)

Skrevet (endret)
Jeg løser opp tabletten i litt vann og gir katten den med engangssprøyte. Fungerer kjempefint og jeg klarer det greit alene.

Ja, det enkle er ofte det beste. Jeg gjør det på samme måten med katten. Med hunden legger jeg bare tabletten bakerst på tungen og holder munnen dens lukket til den svelger. En godbit etterpå, og alt er glemt.

Endret av Brunhilde
Skrevet

Jeg har brukt flytende middel som settes på hunden i nakken. Fort gjort og må ikke gjenntas over flere dager :)

Skrevet

Mine nekter å spise noe som er blandet med knust tablett, og sånn pasta smaker visst vondt for den spytter de bare ut igjen. Så her i hjemmet er det enklest med tabletter. Og Panacour tabletter er vel også de som tar flest typer orm. Hvis det er vanskelig å få ormekur i katten så er det viktig å huske på at det er bedre at de får litt for mye enn litt for lite medisin. Får de for lite så kan ormen bli resistent og enda vanskeligere å bli kvitt.

Skrevet
Jeg har brukt flytende middel som settes på hunden i nakken. Fort gjort og må ikke gjenntas over flere dager :)

Men hvor får jeg kjøpt det? På "menneskeapotek"? Er uerfaren, har kun hatt katten siden 1/12....

Skrevet
Eg brukar knuse pillene og blande dei med noko som kattane likar. Det vere leverpostei eller anna. Fungerer bra.

Ormekur er forresten ikkje forebyggande, så du treng ikkje gi det til katten før du slepp den ut =)

Er det ikke forebyggende? Jeg mener å ha lest et sted at den skal ha ormekur ca hver 3.måned, og at det er forebyggende....

Hvordan vet jeg om katten har fått orm da? Er det ikke bedre å gi den kuren ganske ofte, for å forhindre at den får? Det er jo temmelig ekkelt å oppleve, sikkert for katten også....?

Skrevet

Det er viktig å gi katter som er ute og jakter ormekur med jevne mellomrom. Jeg gir til hunden og katten på samme tid, ca 2-3 ganger i året.

Skrevet

Ormekur er ikke forebyggende, gjest. Den tar det som finnes i kroppen der og da. Man ser ikke alltid om katten har mark før de blir virkelig mange, så det er like greit å gi kur jevnlig. Jeg gir hver 6.uke etter råd fra vet.

Anbefaler Milbemax, en bitteliten pille som er lett å gjemme i en bit kylling eller noe annet godt. Orale ormekurer virker mer effektivt enn dråper i nakken.

Skrevet (endret)

Jeg dytter bare tabletten ned i svelget, masserer på halsen. Ferdig! Ikke gjør et nummer ut av det, du bestemmer!!

Har du utekatt, så gi katten hver tredje måned! 4 ganger i året, altså. Joda, den virker forebyggende, på en måte, ved at den tar egg før de får klekket, slik du tar driten før det utvikler seg.

Hvis det tredje øyelokket synes (blinkhinna som synes når de trøtte) i helt våken tilstand og ligger over nesten halve øyet, er det et tegn på orm, så vet du det :)

Endret av NovaFlare
Skrevet

Jeg dekker pilla med leverpostei og vips forsvinner det inn i gapet på katten. Ikke noe problem! Men pilla kan ikke synes! Den må være helt dekt av leverpostei.

Skrevet

Skjønner jeg er heldig som har en tålmodig pusegutt.. Prøvde å knuse tabletten og blande med uimotståelig godis, men ble gjennomskua hver gang. Løsninga ble å ta ham på fanget, putte tabletten langt bak i munnen og holde haka oppe slik at han ikke får spytta ut. Han furter litt etterpå, men det går fort over. Som nevnt foran: du er sjefen (i alle fall når det gjelder ormekur;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...