Gå til innhold

BRUKKET LILLEFINGER

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_christofa_*
Skrevet

Hvor handicappet blir man med en brukket lillefinger?

En venn av meg har nemlig brukket lillefingeren og har gips på den og den vedsiden av. Men h*n kan jo ikke gjøre noe.....Blir helt frustrert. Trodde man fant andre løsninger og måter for åå gjøre ting på, selv om det kan ta litt lenger tid. Kn man virkelig ikke gjøre når man har gips på????

Jeg har aldri brukket noe så jeg vet ikke, håper på svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo an på hva du mener med "ikke gjøre noe". Har man gipset eller bandasjert sammen to fingre på høyre hånd og i tillegg skal holde hånden i ro begrenser det seg jo hva man kan gjøre. Har man en kontorjobb el. lign. kan man sikkert fint gå på jobb, men har man et yrke der man er avhengig av å bruke hele hånden og f.eks. løfte ting, blir man vanligvis sykmeldt 1 - 2 uker.

De første dagene er det uansett ganske vondt.

Gjest Gjest_christofa_*
Skrevet

H*n jobber i SFO. Ikke spesielt vanskelig jobb....Vi tar jo den jobben h*n ikke kan, og det er har blitt mye. H*n er kun 2 øyne for tiden, er ikke ute i utetiden engang. hehe, godt å få ut frustrasjonen her, kan jo ikke klage til de på jobb, som syns h*n er fantastisk som er på jobb i det hele tatt.

Skrevet

Han kan jo sikkert stå ute, men brudd kan faktisk bli ganske vonde hvis man blir kald. Å håndtere unger fysisk, kan han jo sannsynligvis heller ikke gjøre, så da blir det vel ikke så mye igjen...

Uten at jeg er noen ekspert på området, så er det så vidt meg bekjent ikke vanlig å gipse helt ukompliserte fingerbrudd. Er bruddet rent, tapes bare den brukne fingeren til den ved siden av. Det kan jo tyde på at bruddet er litt mer enn vanlig komplisert og har større behov for ro.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg kan svare, jeg har nemlig brukket lillefingeren og vært gipset akkurat slik.

Den hånden som er gipset er ubrukelig og skal holdes høyt mesteparten av tiden. De første dagene gjorde det inn i h... vondt og jeg angret skikkelig på at jeg ikke fikk sykemelding disse dagene.

Tenk over alt du bruker to hender til: knytte skolisser, luereimer, hettesnorer, skjære mat, åpne bokser, ta på sko, løfte, etc. Prøv å gjøre dette med en hånd uten å bruke den andre som støtte (det kan du ikke - A) det gjør veldig vondt, B) det hindrer at beinet gror).

Hvis det i tillegg er høyrehånden som er gipset ...

I den tiden jeg hadde gips på reiste folk seg uoppfordret på bussen, butikkpesonale la varene i pose for meg, etc.

Vær klar over at beinbrudd er en alvorlig skade, selv om den ikke er livstruende. Jo mer din kollega klarer å holde hånden i ro, jo bedre vil den gro og jo fortere vil vedkommende være ute av gipsen. Så istedet for å kritisere en som går på jobb og gjør det han eller hun kan, bør du rose vedkommende og tre støttende til.

Gjest Blondie65
Skrevet
Han kan jo sikkert stå ute, men brudd kan faktisk bli ganske vonde hvis man blir kald. Å håndtere unger fysisk, kan han jo sannsynligvis heller ikke gjøre, så da blir det vel ikke så mye igjen...

Uten at jeg er noen ekspert på området, så er det så vidt meg bekjent ikke vanlig å gipse helt ukompliserte fingerbrudd. Er bruddet rent, tapes bare den brukne fingeren til den ved siden av. Det kan jo tyde på at bruddet er litt mer enn vanlig komplisert og har større behov for ro.

Tror ikke bruddet trenger være spesielt komplisert. Det kommer vel mer an på hvor bruddet er. Min finger knakk helt inne ved hånden, tvers av i et lukket brudd og den fingeren ble tapet til neste finger samt at det ble gips på utsiden og ned hele håndleddet (halve hånden var i gips).

Hvis jeg glemte meg og beveget fingeren inni der eller belastet den hånden kjentes det ut som jeg fikk støt i hele armen. Så jeg var glad for den gipsen som til slutt minnet meg på hva som gikk an og ikke.

Skrevet
Tror ikke bruddet trenger være spesielt komplisert. Det kommer vel mer an på hvor bruddet er. Min finger knakk helt inne ved hånden, tvers av i et lukket brudd og den fingeren ble tapet til neste finger samt at det ble gips på utsiden og ned hele håndleddet (halve hånden var i gips).

Du har helt sikkert rett! Jeg er som sagt ingen ekspert.

Trådstarter må også huske på at sykmeldingsreglene er slik at man ikke uten videre blir sykmeldt for et finger-, arm- eller benbrudd. Kan man gjøre noe, kan man også gå på jobb. Det kan være ytterst irriterende for kollegaer siden man får gjort lite og kanskje også trenger hjelp, men slik er altså reglene. Jeg har selv vært på jobb uten å kunne gå og jeg tipper jeg irriterte vettet av vedkommende på nabokontoret som måtte hente mine utskrifter, kopiere for meg osv. osv.

Skrevet

Jeg har aldri brukket noe heldigvis, men kjenner nok som har det, og selv om man har gips, så betyr ikke det at man da kan bruke hånden som vanlig.

Prøv å fest ene hånden bak på ryggen og gjør den ubrukelig, så prøver du å leve normalt en kveld, ser hvor enkelt ting er kun med en hånd, hva får du til og hva får du ikke til? Og det er bare hjemme, på jobb har du mye mer fysisk aktivitet som krever begge hender.

Gjest Gjest chris
Skrevet

takker for svar. Føler meg som verdens verste kollega.

Ikke meninga å kritisere, men jeg bare lurte på hva som var vanlig.

Men rart at han da ikke ble sykemeldt. Vi hjelper så godt vi kan , og er jo glad for at han hjeper oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...