Gå til innhold

Hekk (som skjerm mot naboen)

Tjorven

Anbefalte innlegg

Vi har nå fått ordnet litt hjemme og dratt opp gamle råtne bærbusker som stod nedenfor huset vårt. Vi har nå lyst til å sette opp en hekk her, som også skal skjerme litt mot naboen.

Noen som har noen gode råd/tips omkring det å plante hekk? Noe spesielt vi bør tenke på? Noen hekkplante dere anbefaler? Hvor mye koster det med hekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke så mye om hekk, men et tips for at det ikke skal bli så dyrt...

For leeenge siden når mine foreldre skulle ha hekk rundt hele hagen husker jeg de var hos onkel som klippet sin hekk den dagen. Min far tok med seg ganske mye (de har laaaaang hekk!!) av det onkel klippet av og tok med hjem.

Der ble dette satt i 10 liter bøtter til de fikk røtter(som man gjør med potteplanter...) og ble så plantet i et "blomsterbed" til neste år. Da ble de plantet ut som hekk rundt hagen. Det ble en fin hekk selv om den tok lang tid- og veldig billig!!

Dersom det ikke er kjempelangt dere skal ha hekkenkan den sikkert plantes ut i år etter og ha fått røtter, hjemme måtte det gjøres sånn pga vanning....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

På programmet "Äntilgen hemma" på svensk TV4 i går ble det plantet hekk. Hvis du går inn på hjemmesiden til TV4 finner du noen tips i hvert fall. Han gartneren var også på chat'n der etterpå, så kanskje noen lurte på det samme som deg. Han snakket forøvrig om en meterpris på hekk på 80-90 kroner for hekk med blader som var to år gammel. Dersom du skulle ha hekk på nærmere 2 meter (4 år) kostet dette fort 2500,-!! Så det er billigst å ha tålmodighet.

Men dersom dere vil hindre innsyn er det kanskje best å velge hekk av tuja eller lignende planter. Så mye mer vet jeg dessverre ikke.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilken hekk dere velger, pass på å sjekke hvor høye buskene kan bli. Dersom de blir for høye for fort risikerer dere å skjerme for sol både for dere selv og naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk over om du vil ha en vintergrønn hekk eller ikke.

Kjøpte bok på mammutsalget i år "Hekker i hagen". Du kan jo låne den eller lignende bøker på biblioteket så får du litt inspirasjon og ideer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en hekk uten torner!!!

Rundt hagen min er det en gammel hekk med vanvittige PIGGER som stikker meg opp når jeg klipper den. Og etterpå må kvistene behandles som spesialavfall så man ikke stikker seg en gang til. Au, au, og atter au! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest diandr

Gud så mye folk vet her inne på dette forumet!! Og dette er ikke spydigt! Kan ikke skjønne hvordan jeg greide meg før jeg oppdaget kvinneguiden. Og all den kunnskapen, man kan til og med spørre om hekker og få svar. Hvem er det som sier at kvinner ikke kan???? Og hvordan i huleste greier jeg å få disse smilene opp i innleggene.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke veldig god på det med hekk :D men vi har en hekk som heter alperips. Den kan bli nesten to meter høy og er veldig lett å klipp og holde i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har plantet en lindehekk som var 40 cm da vi kjøpte den for 5 år siden.

Vi betalte 1600.- for 80 hekkplanter til en hekk på 150 meter. Nå er den kjempeflott. Vi klipte den hardt ned hvert år slik at den ble tett og fin nede.

Den er ikke vintergrønn, men nydelig likevel :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar foreløpig.

Har tekt litt på tuja-hekk, men har i det siste lagt merke til en del tuja-hekker som ikke er noe fine og ser fryktelig srusselig ut. Synes det er veldig flott med slike hekker som kan klippes og bli rette og fine på toppen, men da må vi kanskje finne oss i at det tar lang tid før den vokser og blir ordentlig fin? Hvor lang tid vil det ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en hekk uten torner!!!

Rundt hagen min er det en gammel hekk med vanvittige PIGGER som stikker meg opp når jeg klipper den. Og etterpå må kvistene behandles som spesialavfall så man ikke stikker seg en gang til. Au, au, og atter au! :cry:

Høres ut som hagtorn. En fantastisk flott og allsidig hekk som burde plantes mye mer ... Den var veldig populær på 50-tallet, men dessverre skremmer piggene folk og den er blitt mer uvanlig. Tett, vokser bra, sunn, oppholdssted for fugler og marihøner; gir bedre beskyttelse en rosehekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som hagtorn. En fantastisk flott og allsidig hekk som burde plantes mye mer ... Den var veldig populær på 50-tallet' date=' men dessverre skremmer piggene folk og den er blitt mer uvanlig. Tett, vokser bra, sunn, oppholdssted for fugler og marihøner; gir bedre beskyttelse en rosehekk.[/quote']

Tror du det er hagtorn, altså? Tipper den er plantet sent på 50-tallet, så det kan stemme. Selv om den er gammel, så er den veldig fin!! Og så får den røde bær om høsten. Ganske dekorativt.

Men problemet er altså at jeg stikker meg! Noen av tornene er flere centimeter lange. Så dette er noe annet enn stikkelsbær, altså! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert hos oss, vi skal ikke ha tornehekk. Naboen har de, og nå som de har lyst til å sette opp noe annet der, lurer de veldig på hvordan de skal få den vekk på en grei måte.

Ellers kan jo tornehekk være kjekt rundt huset for å skjerme huset litt fra inbruddstyver. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...