Gjest Elize Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 (endret) Jeg har i en periode nå slit med dårlig matlyst og kvalme. Merket at jeg har mindre energi og bare vil sove. Det er tungt å gå på jobb. Jeg har lyst å prøve å gjøre noe med dette. Hvordan få opp matlysten? Trenger konkrete tips. Endret 7. januar 2008 av Elize
dagdrømmeren Skrevet 7. januar 2008 #2 Skrevet 7. januar 2008 (endret) Spis mange små måltider utover dagen. Prøv å gjøre det appetittvekkende med farge, smak og lukt. Velg det du har lyst på og det du synes er lettest å få i seg. Veldig viktig å drikke nok, ellers blir du slapp. Ren juice, smoothies (anbefales), drikkeyoghurt.... Hvis du ikke orker å spise mye av gangen er yoghurt med nøtter (og evt tørket frukt) et fint alternativ, lettvint og næringsrikt. Andre små måltider kan f eks bestå av avocado og reker, ost/peanøttsmør og kjeks, banan+nøtter og surmelk, fruktsalat m vaniljekesam, pannekaker, kremet suppe m krutonger, bakt potet m rømme, fet fisk osv.... Vær i litt aktivitet og få frisk luft, ettersom det skjerper appetitten. Husk at du må få i deg mat selv om du ikke føler for det, ellers vil du bare miste enda mer energi. Ellers skal visstnok peppermynte og ingefær hjelpe mot kvalme, men har ikke prøvd dette selv. Et glass vin eller øl ca 30 min før maten skal også øke appetitten........ Endret 7. januar 2008 av dagdrømmeren
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå