Gjest Klima Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Hallo! Er det noen av dere her inne som er i/har vært gjennom klimakteriet? Jeg tror jeg er på vei inn i det nå, men er litt usikker. Legen min sa at det ville gå lengre og lengre mellom hver mens, men de to siste gangene har den kommer tidligere enn den skulle og den siste gangen varte den mye lengre enn den gjør til vanlig også. Har i tillegg hatt et par hetetokter. Jeg er 46 år. Hvordan opplever dere klimakteriet og hvor lange varer det? Takk på forhånd for svar!
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #2 Skrevet 7. januar 2008 Jeg har som deg noen hetetokter. Da kun om natta. Det kommer i perioder. Mensen min kommer med litt kortere intervaller enn før. En gang hoppet den over. Den varer nå 4-5 dager mot tidligere 7, men jeg har heldigvis mindre blødninger enn for 3 år siden. Smertene er de samme. Er like gammel som deg.
Gjest Ulva35 Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 Hei Jeg er på din alder og har hatt overgangsplager siden jeg var 40. Ikke store plager da, jeg er heldig sånn, men de er der. Begynte med kortere intervaller mellom mensen, og kraftigere og lengere blødninger. Sånn holdt det på en stund. Nå går det 2-3 måneder mellom hver gang og det er ikke snakk om mens, men noen småblødninger som varer fra 5-7 dager. Hetetokter begynte jeg med for 2 år siden. Fikk tips om å kjøpe soya extra i helstekosten og de demper de verste heteriene. Kommer mest om natten.
Quinden Skrevet 7. januar 2008 #4 Skrevet 7. januar 2008 Hei Jeg er nettopp blitt 44 år og tror jeg er på god vei til å komme inn i den. Menstruasjonen er ganske normal enda, sist ble det lenger enn normalt før jeg fikk den. Men psyken er laber, er veldig opp og ned i humør, er utrolig ilter og irritert, må ta meg kraftig isammen for jeg har et fryktelig sinne, slipper lite ut, man har av og til bare lyst til å knuse ting og hyle ut hehe, på jobb irriterer mange meg, men jeg vet det er jeg som er "gal!" Får også hetetokter, men ikke om natten, kan være at jeg våkner svett rundt brystpartiet og i nakken, men dette kommer som regel om dagen når jeg gjør noe anstrengende, da svetter jeg plutselig noe voldsomt, trenger ikke å anstrenge meg så voldsomt heller. Plagsomt er det ihvertfall.
Gjest Klima Skrevet 7. januar 2008 #5 Skrevet 7. januar 2008 Begynte med kortere intervaller mellom mensen, og kraftigere og lengere blødninger. Sånn holdt det på en stund. Ja, det er vel der jeg er nå. hvor lenge varte dette for deg? Merker ikke noe på psyken ennå, er det vanlig at dette kommer mer etter hvert? Og hvor lenge varer hele klimakteriet total?
Gjest Klima Skrevet 7. januar 2008 #6 Skrevet 7. januar 2008 Og en ting til : når er det trygt å slutte med prevensjon? Gleder meg til å kunne det!
Gjest Ulva35 Skrevet 7. januar 2008 #7 Skrevet 7. januar 2008 Ja, det er vel der jeg er nå. hvor lenge varte dette for deg? Merker ikke noe på psyken ennå, er det vanlig at dette kommer mer etter hvert? Og hvor lenge varer hele klimakteriet total? Altså, du er lenger og lenger mellom mensen? Jeg begynte med lange intervaller for et par år siden omtrent. Mensen kommer ca hver 3. måned. Og da bare småblødninger. Siste skikkelig mens hadde jeg i begynnelsen av juni. Jeg har overhodet ikke hatt noe problemer med pskyken, og håper jeg slipper det. Dette varierer fra kvinne til kvinne og det gjør blødninger og varighet også. Har litt hjerteklapp av og til og det er vissnok helt vanlig. Prøver å legge ut en link. Denne siden er ganske bra og opplysende menopause
Gjest Ulva35 Skrevet 7. januar 2008 #8 Skrevet 7. januar 2008 Misforstod deg nok litt jeg. Sånn går det når man bare leser halvveis Du var der hvor det var korte intervaller og sterke blødninger. Hos meg varte det et par-tre år, men litt opphold, men som sagt det varierer. Har ikke noe godt svar på det med prevansjon. Har ikke giddet og sette meg sånn inn i det, ettersom min mann steriliserte seg for flere år siden. Men linken jeg la ut er som sagt ganske opplysende og du kan selv sende inn spørsmål der også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå