Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest StoreSky
Skrevet
.............

Jeg ønsker i utgangspunktet sterkt å få ned aborttallene, jeg mener å ha lest at 50% av jenter under 25 i Oslo har tatt en abort, noe jeg finner så hårreisende at jeg ikke har ord.

Jeg synes dog ikke at å ta abort pga Downs syndrom er en dårligere grunn enn andre grunner.

Nå får du rulle inn! 17,etteller, annet per 1000 kvinne i Oslo.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=23...:1:5647:1:::0:0

Ikke for at det spiller noen rolle for meg om hvor mange som ta abort. (merk at tallet er litt høyere for den yngste aldersgruppen.) Jeg tror at de aller aller fleste som tar abort, gjør det fordi de av ulike grunner ikke kan/bør får barn. (noe overlegen på kvinneklinikken ved Ullevål Sykehus sa i et radio intervju)

Videoannonse
Annonse
Gjest =tentacle=
Skrevet
Nå får du rulle inn! 17,etteller, annet per 1000 kvinne i Oslo.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=23...:1:5647:1:::0:0

Ikke for at det spiller noen rolle for meg om hvor mange som ta abort. (merk at tallet er litt høyere for den yngste aldersgruppen.) Jeg tror at de aller aller fleste som tar abort, gjør det fordi de av ulike grunner ikke kan/bør får barn. (noe overlegen på kvinneklinikken ved Ullevål Sykehus sa i et radio intervju)

Tall fra linken din, Oslo:

For kvinner i alderen 15-19 er tallet 19,5 per 1000 per år.

For kvinner i alderen 20-24 er tallet 39,1 per 1000 per år.

Samlet blir det noen hundre aborter per 1000 kvinner i perioden fra de er 15 til de fyller 25.

Skrevet

For meg er det uvirkelig at det er så viktig at man dreper det ufødte barnet sitt, det betyr ikke at jeg er i mot selvbestemt abort. Jeg mener det sier noe om hvilken lettvint holdning mange har til abort, og mangel på prevansjon. Selvfølgelig er det de som blir gravide selv om de bruker prevansjon, men det gjelder ikke alle. Har man sex kan man bli gravid, det er nå engang realitetene for de fleste kvinner i fruktbar alder. Å da bruke abort som prevansjonsmetode synes jeg (ja jeg personlig) er forkastelig.

Hvorfor er det hårreisende? De har vel vurdert at det livet og mulighetene de hadde var viktigere for dem enn det ufødte embryoet/fosteret?
Gjest StoreSky
Skrevet
Tall fra linken din, Oslo:

For kvinner i alderen 15-19 er tallet 19,5 per 1000 per år.

For kvinner i alderen 20-24 er tallet 39,1 per 1000 per år.

Samlet blir det noen hundre aborter per 1000 kvinner i perioden fra de er 15 til de fyller 25.

Nå er ikke jeg en kløpper på statestikk: men 19,5 + 39,1= 58,6 per 1000. ( det er antall personer, ikke prosent)

ps. mulig jeg ikke kan lese statestikk. Hvor fant jeg 17,noe da?? :klø:

Skrevet

Når det gjelder det jeg skrev om 50% har tatt abort: det skulle stått : 50% av de som blir gravide under 25 år i Oslo.

Gjest StoreSky
Skrevet

Tabell 2: Antall per 1000 kvinner 2006

Hele landet 13,2

Østfold 13,9

Akershus 14,0

Oslo 17,5

Hedmark 15,1

Oppland 12,4

Buskerud 12,2

Vestfold 13,5

Telemark 12,9

Aust-Agder 11,1

Vest-Agder 10,2

Rogaland 10,1

Hordaland 11,1

Sogn og Fjordane 9,2

Møre og Romsdal 9,6

Sør-Trøndelag 12,8

Nord-Trøndelag 14,1

Nordland 13,1

Troms 16,7

Finnmark 17,0

Kilde: Avd for medisinsk fødselsregister

Skrevet (endret)
Vi har 2 barn, og dette er noe vi har diskutert flere ganger. Jeg tror vi ville ha valgt abort om jeg hadde blitt gravid med et barn med Downs. Vi har 2 andre barn som fortjener sin del av oppmerksomheten vår, og det er ikke til å stikke under en stol at et barn som hadde vært avhenging av hjelp og pass på en helt annen måte ville ført til at det gikk utover de vi har. Det høres kanskje voldsomt ut, men de barna jeg har er viktigere for meg enn det ufødte embryoet/fosteret.

Dette høres ikke voldsomt ut i det hele tatt! Du/dere er i deres fulle rett til å bestemme dette selv!

Det ér mere slit med et psykisk sykt barn og ferdig med det enn med et friskt barn. Selvom det er forskjell på de som blir født med denne kromosomfeilen, er det ganske likt for dem alle er at de har hjertefeil og at de som oftest ikke blir eldre enn ca. 55 år!

Mer utdypende om dette har jeg skrevet om før.

Jeg ønsker i utgangspunktet sterkt å få ned aborttallene, jeg mener å ha lest at 50% av jenter under 25 i Oslo har tatt en abort, noe jeg finner så hårreisende at jeg ikke har ord.

Det er ikke hårreisende det! Hvorfor er det så hårreisende? Nå har ikke jeg sjekket dine tall men!

HUSK! Det finns flere årsaker enn bare én årsak til at noen velger abort!

Endret av Pato
Skrevet
Det er ikke hårreisende det! Hvorfor er det så hårreisende? Nå har ikke jeg sjekket dine tall men!

HUSK! Det finns flere årsaker enn bare én årsak til at noen velger abort!

Fordi som jeg skrev litt lenger opp: når årsaken er at man bruker abort som prevansjon fordi man ikke gidder å bruke p-piller, kondom e.l så mener jeg man har et alfor lettvint forhold til abort. At det er mange årsaker til abort er jeg derimot helt enig i.

Gjest =tentacle=
Skrevet (endret)
Nå er ikke jeg en kløpper på statestikk: men 19,5 + 39,1= 58,6 per 1000. ( det er antall personer, ikke prosent)

ps. mulig jeg ikke kan lese statestikk. Hvor fant jeg 17,noe da?? :klø:

Jeg er også fryktelig dårlig på statistikk, men jeg har ikke plusset prosenter. Det jeg gjorde var at jeg fant tabell for de ulike aldersgruppene, der kommer mine tall fra. 17 og noe gjelder gruppen 15-49 totalt, men få 49-åringer blir noensinne gravide. Man befinner seg i hver 5-årsgruppe i 5 år. Husk at tallet er ikke for hvor mange som har utført en eller flere aborter en eller annen gang, men hvor mange aborter 1000 kvinner i hver aldersgruppe gjennomsnittlig gjorde akkurat det året. Du må plusse på alle abortene den samme gruppen har gjort tidligere hvis du vil vite hvor mange aborter som er gjort på 1000 kvinner fra de er 15 til de fyller 25.

Rettet: veldig upresis.

Endret av =tentacle=
Skrevet
Fordi som jeg skrev litt lenger opp: når årsaken er at man bruker abort som prevansjon fordi man ikke gidder å bruke p-piller, kondom e.l så mener jeg man har et alfor lettvint forhold til abort. At det er mange årsaker til abort er jeg derimot helt enig i.

Begynte å skrive før det siste innlegget ditt!skal se på det nå:)

Gjest StoreSky
Skrevet
Jeg fant den artikkelen jeg leste hvor det stod at over 50% av norske kvinner under 25 som blir gravide i Oslo tar abort, det presiseres dog at at det gjelder etnisk norske kvinner:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1593799.ece

Vel, artikkelen var litt mer utfyllende ja. Lav utdanning, svært unge, etc.

Veldig få tror jeg bruker abort bevisst som prevansjon. Som en overlege sa: de som bruker abort som prevasjon, har som regel andre store problemer som gjør at de nok er uegnet som forelder i utgangspunktet.

Skrevet
Jeg fant den artikkelen jeg leste hvor det stod at over 50% av norske kvinner under 25 som blir gravide i Oslo tar abort, det presiseres dog at at det gjelder etnisk norske kvinner:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1593799.ece

Denne artikelen viser ikke at jenter under 25 år bruker abort som prevansjon?

Det er for de fleste en vanskelig avgjørelse dette med abort, så å hevde at disse bruker abort som prevansjon blir litt malplassert!

Gjest =tentacle=
Skrevet

Det er for de fleste en vanskelig avgjørelse dette med abort, så å hevde at disse bruker abort som prevansjon blir litt malplassert!

Hva legger du i å bruke abort som prevensjon? Å bevisst satse på å abortere hver graviditet, eller å ha ubeskyttet sex uten å tenke på konsekvensene noen få ganger/noen måneder, og så ta abort?

Skrevet
Hvorfor er det hårreisende? De har vel vurdert at det livet og mulighetene de hadde var viktigere for dem enn det ufødte embryoet/fosteret?

Du skjønner jo ikke hva hun sier! Hun sier ikke at det er hårreisende å ta abort, hun sier at det er hårreisende at hele 50% av alle under 25 år i Oslo allerede har tatt abort. Det kan du umulig være uenig i...

Skrevet

Nei, men grunnen til at jeg skrev det om å bruke abort som prevansjon er fordi jeg vet det forekommer (dvs jeg kjenner til mennesker med en slik holdning). Det kunne kanskje vært interessant om de som tok abort ble bedt om å være med i en anonym undersøkelse hvor de krysser av for eller kort skriver noe om hvorfor de tar abort, for å vite litt mer om bakgrunnen. For de som har det veldig tøft og ser abort som eneste utvei kan noe slikt være en ekstra påkjenning dog, så jeg aner ikke om det ville vært gjennomførbart.

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Du skjønner jo ikke hva hun sier! Hun sier ikke at det er hårreisende å ta abort, hun sier at det er hårreisende at hele 50% av alle under 25 år i Oslo allerede har tatt abort. Det kan du umulig være uenig i...

Var det ikke 50% av alle under 25 år som faktisk har blitt gravide? Det gir jo et litt annet bilde enn at 50% av alle kvinner under 25 år har tatt abort!

Skrevet
Var det ikke 50% av alle under 25 år som faktisk har blitt gravide? Det gir jo et litt annet bilde enn at 50% av alle kvinner under 25 år har tatt abort!

Jo det gjør det: men jeg mener tallet fremdeles er skremmende høyt.

Gjest Madre Mia
Skrevet

Det må bli opp til enhver om man vil ta abort eller ikke, uansett hva årsaken er. Har feks voldtekstbarn ikke livets rett? Eller utenomekteskapelige barn? Hvem kan gjøre seg til dommer over hva som er rett eller galt i en slik sammenheng?

Forøvrig er jeg litt enig med mamman til en DS-jente, i et program som ble vist på TV for etpar år siden. Hun mente at samfunnet er mere handikappet av DS enn hennes barn er.

Skrevet
Det må bli opp til enhver om man vil ta abort eller ikke, uansett hva årsaken er. Har feks voldtekstbarn ikke livets rett? Eller utenomekteskapelige barn? Hvem kan gjøre seg til dommer over hva som er rett eller galt i en slik sammenheng?

Forøvrig er jeg litt enig med mamman til en DS-jente, i et program som ble vist på TV for etpar år siden. Hun mente at samfunnet er mere handikappet av DS enn hennes barn er.

Jeg er enig i at samfunnet er veldig hemmet med tanke på at den er mest tilrettelagt de "perfekte", dette vet jeg som hørselshemmet en god del om.

Allikevel så mener jeg at folk som er sikre på at de ikke klarer å ta av seg et barn med såpass spesielle behov som downs barn har, så skal de få bestemme selv om de vil ta abort. For hvilket menneskesyn har egentlig de som mener at de som er gravide bør gå gjennom et svangerskap ufrivillig? Eller det verste som jeg leste i tråden her: at de bør tvangsteriliseres?

La merke til noe som en eller annen gjest skrev tidligere, at hun ville ta abort uansett hvilken funksjonshemming barnet hadde. Jeg vil bare spørre om du ville tatt abort om du visste at barnet var blind på det ene øyet? Ikke kom til å høre forskjell på d b og e? Eller har add? Spør ikke for å dømme, men spør fordi at jeg har opplevd før at ikke alle vet at ordet funksjonshemming er veldig vidt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...