Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte at jeg skulle slenge inn en brannfakkel her:

Hva med den samfunnsøkonomiske belastningen? Flere og flere kvinner velger å vente med å få barn til de kommer i risikoalder for komplikasjoner, blant annet Downs Syndrom. Hvis alle skulle bære dem frem ville andelen utviklingshemmede barn øke betraktelig i årene fremover. I tillegg ser vi en utvikling i samfunnet der flere og flere blir uføretrygdede og psykiske problemer øker eksplosivt.

Hvem skal forsørge alle disse menneskene?

Vi trenger friske arbeidsdyktige mennesker som kan holde samfunnet gående. Om bare få år har vi blant annet en stor overvekt av eldre mennesker (vi lever som kjent lenger og lenger). Derfor trenger vi at det fødes flere friske barn.

Personlig aner jeg ikke hva jeg hadde gjort dersom jeg hadde blitt stilt overfor et slikt valg. Jeg har jobbet med psykisk utviklingshemmede og vet at fungeringsnivået til mennesker med Downs er enormt variabelt. Og de er nydelige. Det må være opp til den enkelte mor å velge. Stakkars mødre.

Videoannonse
Annonse
Gjest Louisa, 38
Skrevet

Jeg får mitt første barn innen jeg blir 39. Hvis jeg fikk vite at fosteret hadde en slik diagnose ville jeg ikke ha ønsket det og fått utført abort.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Tenkte at jeg skulle slenge inn en brannfakkel her:

Hva med den samfunnsøkonomiske belastningen? Flere og flere kvinner velger å vente med å få barn til de kommer i risikoalder for komplikasjoner, blant annet Downs Syndrom. Hvis alle skulle bære dem frem ville andelen utviklingshemmede barn øke betraktelig i årene fremover. I tillegg ser vi en utvikling i samfunnet der flere og flere blir uføretrygdede og psykiske problemer øker eksplosivt.

Hvem skal forsørge alle disse menneskene?

Vi trenger friske arbeidsdyktige mennesker som kan holde samfunnet gående. Om bare få år har vi blant annet en stor overvekt av eldre mennesker (vi lever som kjent lenger og lenger). Derfor trenger vi at det fødes flere friske barn.

Personlig aner jeg ikke hva jeg hadde gjort dersom jeg hadde blitt stilt overfor et slikt valg. Jeg har jobbet med psykisk utviklingshemmede og vet at fungeringsnivået til mennesker med Downs er enormt variabelt. Og de er nydelige. Det må være opp til den enkelte mor å velge. Stakkars mødre.

Du har jobbet med psykisk utviklingshemmede og mener at vi ikke skal føde dem fordi verdens rikeste land skal spare penger? Et slikt perspektiv pålegger den enkelte gravide å ta bort barnet sitt for å ikke for å ikke belaste samfunnet, og er noe helt annet enn et at et par ikke ønsker å være foreldre til et funksjonshemmet barn.

Skrevet (endret)
Det er da en grunnleggende forskjell på Down syndrom og diabetes, psykose og Alzheimers. De siste påvirker bl.a. ikke hele personen og absolutt alle aspekter i livet. Jeg forstår din bekymring, og jeg tenker noe av det samme selv - hvor skal det ende. Men jeg mener likevel at disse tingene ikke kan sammenlignes.

[/i[u]]Tja, Down er det som diskuterers i dag, hva kommer i morgen? Alvorlige psykiske vansker er vel ikke noen ønskesituasjon for noen, og ønsker foreldre det som sine barn? Det er ikke noen prinsipiell forskjell i det, mener jeg.

For å være helt ærlig, så tror jeg også at folk er såpass opptatt av egne behov og ønsker, at det at de vil belaste samfunnet økonomisk ikke er det avgjørende i en beslutning om å ta abort. Men det er mulig det er greit å ha det som argument. Men når man i andre sammenhenger ser hvor lite mange enkeltpersoner bryr seg om samfunnsøkonomi, så er jeg ikke særlig bekymret for dette. Men om dette aspektet virkelig er avgjøende for noens beslutning, er det forferdelig. Det skal ikke ligge bak en slik abort.

[/i]Det samfunnsøkonomiske aspektet er drivkraft bak mye av den teknologiske utviklingen og politikken som føres. Det setter foreldre i en vanskelig valgsituasjon når tilbudet fins der.

Det er også viktig å tenke på alle hjelpemidlene man har i dag. De som får DS-barn er selvsagt glade i dem, syns at de sprer glede i hverdagen, får et nytt syn på livet og hva som er viktig osv. Men man kommer ikke unna den enorme belastningen på en selv, og ikke minst søsken (selv om det har alt å si hvordan man som foreldre takler situasjonen).

Kan ikke forstår hvorfor det skal være et sånt spesielt fokus på barn med Down og deres familier i forhold til belastet familiesituasjon. Det er andre tilstander i en familie som kan være like belastende over tid. Hvorfor har det blitt slik at de med Down skal være spesielt i faresonen for å bli fratatt livets rett? Jeg kjenner flere med barn/ungdom/etterhvert voksne med Down, og noen andre foreldre med alvorlige tilstander hos barna sine. Har ikke oppfattet det slik at de med Down-barn opplever hverdagen og livet mer trasig og slitsomt enn de med barn med alvorlig grad av ADHD, Aspberger, ungdom som ruser seg, ungdom som er suicidale osv.

Kan ikke se at noen argumenter forsvarer ordningen med at barn med Down blir diskriminert i forhold til livsrett. Syns hele ordningen med de ekstra undersøkelsene og tilbud om abort etter 12 uke for denne gruppen er hjerterå og kald. Selvsagt kjekt for foreldrene som ikke vil/orker/kan ta seg av barnet, men dog.

(Jenta mi på 10 kom og kikket litt på diskusjonen i sted og jeg måtte forklare henne litt om det (på så skånsom måte som det går an) Hun syns det var helt merkverdig og fælt at det er slik. )

Endret av Tiit
Skrevet
Tror ikke jeg har så mye å si til folk som mener at mødre som ikke tar abort ved Downs hos fosteret er onde.

Jeg på min side tror jeg ikke har så mye å si til mennesker som mener mødre med som ikke tar abort ved DS er moralsk høyverdige.

Skrevet
Det synes jeg ville vært helt fantastisk! Og de som mener vi bør hegne om funksjonshemming og andre lyter, selv om vi kan kvitte oss med det, synes jeg er noen regelrette drittsekker. Eller shitbags, som vår eminente tidligere minister Torbjørn Berntsen formulerte det.

Jeg tror du nok har misforstått begrepet sosialist...

Mer fascist slik du fremstår.

Gjest Sosialist
Skrevet
Jeg tror du nok har misforstått begrepet sosialist...

Mer fascist slik du fremstår.

Å bidra til et samfunn, uten de lidelsene som følger med funksjonshemming og lyte, finner jeg i aller høyeste grad i tråd med den sosialistiske grunntanken. Det er det motsatte, omfavnelse av funksjonshemming og lyte, jeg finner fascistisk. Eller kanskje enda mer presist reaksjonær kristenfundamentalisme.

Skrevet
Å bidra til et samfunn, uten de lidelsene som følger med funksjonshemming og lyte, finner jeg i aller høyeste grad i tråd med den sosialistiske grunntanken. Det er det motsatte, omfavnelse av funksjonshemming og lyte, jeg finner fascistisk. Eller kanskje enda mer presist reaksjonær kristenfundamentalisme.

Sist jeg sjekket så baserer en sosialistisk tankegang seg på at alle mennesker har lik verdi!

Gjest Sosialist
Skrevet
Sist jeg sjekket så baserer en sosialistisk tankegang seg på at alle mennesker har lik verdi!

Nettopp, og ved å eliminere funksjonshemming og lyter gjør man menneskene likere.

Skrevet

Det er så personlig hva den enkelte velger å gjør så inge her eller andre steder kan bestemme hva en forelder står ovenfor i et slikt valg som å ta abort!

Selv de som tidligere har født et barn med Downs får tilbud om en slik test, ikke bare vordende mødre over 38 år!

Down syndrom skyldes alltid at barnet har ekstra kromosommateriell av kromosom 21. Vanligvis har barnet fått et helt kromosom nr .21 ekstra og har 47 kromosomer istedenfor 46 i alle kroppens celler. Denne typen kalles også trisomi 21(par nr 21 har 3 kromosomer istedenfor 2) og finnes hos 95% av alle mennesker med Down syndrom. To andre sjeldne former er translokasjon(4%) og mosaikk(1%).

Kromosom nr 21 er vårt minste og sannsynligvis det mest studerte av alle kromosomer. Til tross for størrelsen har det mange vitale funksjoner. Ved Down syndrom finnes det altså 3 kromosomer nr. 21 istedenfor 2. Det er egenskapene på ekstra kromosomet som fører til Down syndrom.

Mennesker med Down syndrom må respekteres og verdsettes for sine individuelle egenskaper. Selv om syndrombetegnelsen beskriver deres felles trekk, er det få andre kjente funksjonshemninger som fra individ til individ viser så store forskjeller og variasjon i ferdighet, evnenivå og atferd. De er mer lik andre barn enn forskjellig fra dem

Utviklingstester viser fra seks måneders alder fallende intelligenskvotient (IQ) gjennom hele livet, selv om personen viser jevn utvikling og lærer nye ferdigheter. Med andre ord "avstanden" til jevnaldrende øker med økende alder.

Downs er en psykisk utviklingshemning!

Noen utvikler seg bedre enn andre men de må ha tillsyn også i voksen alder.

At noen foreldre velger bort dette presset er opp til hver enkelt å avgjøre, ingen utenfra!

Skrevet
(Jenta mi på 10 kom og kikket litt på diskusjonen i sted og jeg måtte forklare henne litt om det (på så skånsom måte som det går an) Hun syns det var helt merkverdig og fælt at det er slik. )

Selvsagt synes hun det er fælt, hun er ti år og blir selvsagt farget av det DU mener og forteller henne. Prøv heller å opplys om begge sider av saken, så kan det hende hun sier: Men mamma, selv om disse menneskene er kjempesøte så er det jo veldig krevende da. Og hvis ikke alle har lyst til å føde slike barn så må de vel få lov å bestemme dette selv?

Eller hva sier mor da? Det er sunt å la barn få gjøre seg opp egne meninger, men da må foreldrene ha sunn fornuft nok til å opplyse barna om begge sider, ikke bare en ;-)

Skrevet (endret)
Du har jobbet med psykisk utviklingshemmede og mener at vi ikke skal føde dem fordi verdens rikeste land skal spare penger? Et slikt perspektiv pålegger den enkelte gravide å ta bort barnet sitt for å ikke for å ikke belaste samfunnet, og er noe helt annet enn et at et par ikke ønsker å være foreldre til et funksjonshemmet barn.

Jeg sa ikke at JEG mener det, men at det er ett av mange perspektiv. Noen mener det helt sikkert. Bare for å illustrere at det finnes mer enn en personlig "kostnad" ved å bære frem barn som aldri vil klare seg selv.

Hvis du leste hele innlegget mitt så du sikkert også at MIN mening er at dette er et valg enhver kvinne må ta selv.

Edit: Og i følge dette perspektivet er det ikke for å spare penger, men for å sørge for at samfunnet går rundt. Det er et enkelt regnestykke å finne ut at man er avhengig av et stort overtall positive bidragsytere for å opprettholde de velferdsordningene vi har i dag, og det vil vi vel?

Endret av Dalila
Skrevet
Hvorfor har det blitt slik at de med Down skal være spesielt i faresonen for å bli fratatt livets rett? Jeg kjenner flere med barn/ungdom/etterhvert voksne med Down, og noen andre foreldre med alvorlige tilstander hos barna sine. Har ikke oppfattet det slik at de med Down-barn opplever hverdagen og livet mer trasig og slitsomt enn de med barn med alvorlig grad av ADHD, Aspberger, ungdom som ruser seg, ungdom som er suicidale osv

Grunnen til at diskusjonen dreier seg rundt Downs er at det kan påvises tidlig i svangerskapet, og at man derfor har et valg. Det er ikke tvil om at det finnes tilstander og sykdommer som kan være større påkjenninger enn Downs. Det er ikke det debatten dreier seg om. Debatten dreier seg om å med vitende og vilje føde barn som man vet har Downs.

Jo mer jeg tenker på det, jo mer sikker blir jeg på at jeg ikke hadde klart å ta abort (da heller...). Men jeg mener at man må ha full forståelse for dem som gjør det. Folk tar jo abort av alle mulige andre grunner, og da bør faktisk hensynet til fremtiden for en selv og resten av familien være grunn god nok.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg synes det er merkelig at folk fordømmer de som er i en slik situasjon og tar abort, uten å se at folk er forskjellige. Det de selv personlig hadde klart med glans, hadde kanskje blitt nærmest uoverkommelig for andre. Hvis man allerede i svangerskapet tenker seg dette barnet som en belastning i stedet for en glede, hvordan blir man da som foreldre? Det synes jeg faktisk er et viktig poeng her.

Jeg kan trekke dette til mitt syn på barn. Jeg ønsker ikke barn, hvis jeg likevel skulle blir gravid (tiltross for prevansjon for de som skulle få lyst til å angripe meg) ville jeg tatt abort. Når jeg overhodet ikke ønsker meg barn, ville jeg heller ikke blitt en god mor for dette barnet. Å være uønsket tror jeg er noe av det mest usunne som finnes for et barn, med eller uten downs.

Når det er sagt, så må selvfølgelig foreldre som får påvist downs hos sitt barn få all den informasjon og hjelp de trenger til å ta dette valget. Jeg mener det er viktig at de ikke bare får høre om belastningene, men også gledene fra noen som selv har barn med downs. Jeg mener å huske at downs foreningen (foreldre foreningen? husker ikke akkurat hva den heter) hadde laget informasjon som kunne deles ut til de som fikk påvist downs under svangerskapet. Disse ble imidlertid ikke delt ut fra sykehusets side. Dette mener jeg er helt feil, man bør ha krav på informasjon fra flere sider i en sånn situasjon.

Ellers tror jeg det er viktig å skille mellom en person med downs og et ufødt barn, noe jeg mener er aktuelt også i andre abort spørsmål. Ja, man kan helt sikkert bli glad i barnet uansett, dette mener ikke jeg er et godt nok argument for å gjennomføre et svangerskap hvis man ikke ønsker barnet (uansett årsak).

Skrevet

Jeg blir veldig provosert av den glorifiseringen media kjører frem rundt det å ha et barn med Downs. Og det bør da ikke forundre noen at flertallet av de som ønsker å teste fosteret for dette tar abort dersom testen er positiv?? Hva er ellers hensikten med testen? Jeg antar at de som tester gjør det fordi de vil vite - og ha mulighet til å velge bort et foster med Downs.

Det som etter min mening er en mye større skandale er de nye testformene (blodprøve) som kun gir en indikasjon/prognose for sansynligheten for at fosteret har Downs. Dersom sansynligheten ut fra testen og div. andre faktorer (alder, genetikk etc.) er stor går man evt videre til en fostervannsprøve som er den eneste sikre metode for å påvise kromosonfeil. Disse testene er svært usikre og har stor feilmargin!! Jeg kjenner personlig til en kvinne som fikk vite at sansynligheten var svært liten (etter blodprøve), hun slo seg til ro med det - og fødte et svært prematurt Downsbarn med hjertefeil og diverse andre handikap. Hun elsker den lille jenta - men legger ikke skjul på at hadde hun hatt et reelt valg ville hun ikke fullført svangerskapet.. Disse kvinnene blir regelrett lurt, hviket også bekreftes av genetiske veiledere.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Jeg blir veldig provosert av den glorifiseringen media kjører frem rundt det å ha et barn med Downs. Og det bør da ikke forundre noen at flertallet av de som ønsker å teste fosteret for dette tar abort dersom testen er positiv?? Hva er ellers hensikten med testen? Jeg antar at de som tester gjør det fordi de vil vite - og ha mulighet til å velge bort et foster med Downs.

Det som etter min mening er en mye større skandale er de nye testformene (blodprøve) som kun gir en indikasjon/prognose for sansynligheten for at fosteret har Downs. Dersom sansynligheten ut fra testen og div. andre faktorer (alder, genetikk etc.) er stor går man evt videre til en fostervannsprøve som er den eneste sikre metode for å påvise kromosonfeil. Disse testene er svært usikre og har stor feilmargin!! Jeg kjenner personlig til en kvinne som fikk vite at sansynligheten var svært liten (etter blodprøve), hun slo seg til ro med det - og fødte et svært prematurt Downsbarn med hjertefeil og diverse andre handikap. Hun elsker den lille jenta - men legger ikke skjul på at hadde hun hatt et reelt valg ville hun ikke fullført svangerskapet.. Disse kvinnene blir regelrett lurt, hviket også bekreftes av genetiske veiledere.

Hun kunne også vært i gruppen som aborterer ufrivillig på grunn av fostervannsprøven, og mistet et friskt foster. For kvinner over 38 er det ikke alltid at det bare er å bli gravid igjen.

Skrevet

Det er for mye slit med barn som har slike lidelser, så ville nok garantert ha tatt abort. Forstår jo at de som har valgt å føde disse barna blir gald i dem, men det blir jo ikke helt det samme.

Skrevet

Vi har 2 barn, og dette er noe vi har diskutert flere ganger. Jeg tror vi ville ha valgt abort om jeg hadde blitt gravid med et barn med Downs. Vi har 2 andre barn som fortjener sin del av oppmerksomheten vår, og det er ikke til å stikke under en stol at et barn som hadde vært avhenging av hjelp og pass på en helt annen måte ville ført til at det gikk utover de vi har. Det høres kanskje voldsomt ut, men de barna jeg har er viktigere for meg enn det ufødte embryoet/fosteret.

Jeg ønsker i utgangspunktet sterkt å få ned aborttallene, jeg mener å ha lest at 50% av jenter under 25 i Oslo har tatt en abort, noe jeg finner så hårreisende at jeg ikke har ord.

Jeg synes dog ikke at å ta abort pga Downs syndrom er en dårligere grunn enn andre grunner.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Vi har 2 barn, og dette er noe vi har diskutert flere ganger. Jeg tror vi ville ha valgt abort om jeg hadde blitt gravid med et barn med Downs. Vi har 2 andre barn som fortjener sin del av oppmerksomheten vår, og det er ikke til å stikke under en stol at et barn som hadde vært avhenging av hjelp og pass på en helt annen måte ville ført til at det gikk utover de vi har. Det høres kanskje voldsomt ut, men de barna jeg har er viktigere for meg enn det ufødte embryoet/fosteret.

Jeg ønsker i utgangspunktet sterkt å få ned aborttallene, jeg mener å ha lest at 50% av jenter under 25 i Oslo har tatt en abort, noe jeg finner så hårreisende at jeg ikke har ord.

Jeg synes dog ikke at å ta abort pga Downs syndrom er en dårligere grunn enn andre grunner.

Hvorfor er det hårreisende? De har vel vurdert at det livet og mulighetene de hadde var viktigere for dem enn det ufødte embryoet/fosteret?

Gjest StoreSky
Skrevet

Alle ønsker seg et frist barn med like muligheter til liv, utvkling etc som alle andres barn. Da er det IKKE til oss for fordømme de som ønsker abort!

JEG ville nok tatt abort hvir jeg fikk vite at mitt barn har Downs.

Man skal være svart oppegående og sterk og ha mange ressurser for å synes at det å ha et downs barn er ren glede.

Så sier noen; hva med de som ikke er så alvorlig rammet, med få/ingen ytterligere helseplager?

Det vet man ikke om barnet har, før det vokser til.

Og et oppegående downs barn skal bli tenåring. Kan tro mine komplekser for bilringer, overvekt, nese etc blir bagateller i forhold! For det er REALITETEN.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...