Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #121 Skrevet 8. januar 2008 (endret) Jeg er så lei av sykdomsdyrking og misforstått omfavnelse av alvorlige lidelser. Hvis man kan sikre at flest mulig kvinner føder velskapte barn så ser jeg på det som utelukkende positivt. Det finnes ingen grunn til at en kvinne skal sette et barn med alvorlig funksjonshemming til verden hvis hun ikke ønsker det. Denne trenden med at man hevder at mennesker med Downs syndrom er så blide og glade og alt er bare fryd og gammen er egentlig ganske suspekt. Det minner meg om enkelte miljøer av døve der foreldrene nekter å operere barna slik at de kan få tilbake hørselen, fordi de ønsker at de fremdeles skal være en del av dette miljøet. Å være døv blir sett på som bedre enn å være hørende, og som en verdi i seg selv. Beklager, men det er ingenting positivt med sykdom. Man kan gjøre det beste ut av situasjonen og man skal selvsagt legge til rette for dem som er syke. Men man bør ikke dyrke sykdom som en positiv ting. Down syndrom er verken en sykdom eller lidelse. Å være ignorant og uvitende er for meg en mye mer alvorlig "lidelse" enn Down. Endret 8. januar 2008 av lillebøll
Gjest Frk Åberg Skrevet 8. januar 2008 #122 Skrevet 8. januar 2008 (endret) Down syndrom er verken en sykdom eller lidelse. Å være ignorant og uvitende er for meg en mye mer alvorlig "lidelse" enn Down. Men kan du da fortelle oss andre uvitende hva du mener DS er? Endret 8. januar 2008 av lillebøll
jannamor Skrevet 8. januar 2008 #123 Skrevet 8. januar 2008 Til alle dere som mener det er forferdelig å få et barn med Down syndrom, til alle dere som tror livet blir ødelagt og som tror at de stakkars søsknene som må lide så fælt: Jeg og mellomstegutten min på ni år hadde en dagligdags samtale hvor vi kom innpå hvor lenge man lever. Jeg sa til han at hvis man var glad og lo masse så levde man lenger. "åh, flaks at vi har xxxxxxx da" (som er storebroren som har Downs), og konkluderte med at hele familien vår kom til å bli steingamle Hva synes du om en totalt utryddelse av DS og andre funksjonshemminger? Jeg blir helt oppgitt av trangsyntheten til folk...
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #124 Skrevet 8. januar 2008 Hva synes du om en totalt utryddelse av DS og andre funksjonshemminger? Det må da være helt i orden? Hva med total utryddelse av svartedauen?
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #126 Skrevet 8. januar 2008 Down syndrom er ingen sykdom, ei heller er det en alvorlig utviklingshemning! Downs syndrom er et SYNDROM, det betyr en samling av symptomer som ofte opptrer sammen, uten at aarsaken er kjent. Er det virkelig vits aa trekke semantikk inn i denne debatten? Og hvor mener du grense skal gå, hvilke sykdommer er akseptabelt å aborterte? Tja. I Irland mener de ikke at det er akseptabelt aa abortere selv om ungen allikevel kommer til aa dö kort tid etter födselen. I Norge syns mange det er OK aa abortere fordi de ikke har lyst til aa bruke gummi. Du har hele spekteret av meninger her.
Tiit Skrevet 8. januar 2008 #127 Skrevet 8. januar 2008 Man går ikke glipp av noe man ikke er bevisst at man går glipp av. Abortmotstandere fremstår alltid som om de mener at det henger en lang rekke ufødte individer "der ute" som bare venter på å bli født, og hvis noen velger å ta abort som "dreper" de et av disse ufødte individene, som da går glipp av livet... :klø: Dette er føleri med null feste i realiteten. Ehhh... det er vel forholdsvis realistisk å hevde at å fjerne et foster er å ta et liv. Det er et liv som ikke blir født grunnet inngrepet. Det er vel nettopp det som er poenget?!? Dersom det etterhvert finnes tester som kan påvise med noen grad av sannsynlighet at barnet har anlegg for diabetes, psykose, alzheimer e.l. Hvor går grensen? Når skal man si stopp for sorteringssamfunnet? Er kjønnssortering greit? For å strekke det ennå lengre: For å hindre at barn/voksne blir til stor belastning for sin familie og for samfunnet er det ut fra menneskelige og økonomiske hensyn viktig å hindre alvorlig rusmisbruk. Det er ei enorm belastning for familie og samfunnsøkonomisk dyrt. Alle foreldre med risiko for å få barn som utvikler dette bør hindres i å få barn, eller barna må tas fra dem før de får gjort skade på barna sine. Både av hensyn til belastningen på dem selv som foreldre og søsken, og for misbrukeren med det meningsløse livet han/hun har. Gjennom forskning settes kriterier for hvem som har de dårligste prognosene, og de forebyggende og regulerende tiltakene kan settes inn.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #128 Skrevet 8. januar 2008 Alle foreldre med risiko for å få barn som utvikler dette bør hindres i å få barn, Det er like ille som å si at de som ønsker å føde barn med Downs bør hindres. Trist at du mener andre enn mor selv skal få bestemme hva hun skal bære fram og ikke...
Gjest Sosialist Skrevet 8. januar 2008 #129 Skrevet 8. januar 2008 Hva synes du om en totalt utryddelse av DS og andre funksjonshemminger? Det synes jeg ville vært helt fantastisk! Og de som mener vi bør hegne om funksjonshemming og andre lyter, selv om vi kan kvitte oss med det, synes jeg er noen regelrette drittsekker. Eller shitbags, som vår eminente tidligere minister Torbjørn Berntsen formulerte det.
Tiit Skrevet 8. januar 2008 #130 Skrevet 8. januar 2008 Det er like ille som å si at de som ønsker å føde barn med Downs bør hindres. Trist at du mener andre enn mor selv skal få bestemme hva hun skal bære fram og ikke... Jeg ser at jeg ikke har klart si alt jeg mener. Jeg drar en parallell til mange innlegg i tråden, og setter det litt på spissen. Jeg er i prinsippet i mot abort, og er veldig skeptisk til sorteringssamfunnet som jeg tror den teknologiske utviklinga vil føre enda lengre enn aktuelt er i dag. Mitt på-spissen innlegg ang. å hindre folk i å føde "samfunnsøkonomisk belastende barn" var for å poengtere at dersom man drar det langt nok, vil argumentet mange bruker i tråden om å være til belastning for samfunn og familie som en viktig faktor, er dette en måte for å spare samfunn og enkeltmennesker for belastninger. Og dersom verdien om at alle mennesker er like mye verd ikke betyr noe, og må vike for andre mer viktige hensyn som økonomi og valgfrihet for den enkelte, så hvorfor stoppe med at det må være mor selv som bestemmer??
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #131 Skrevet 8. januar 2008 Jeg ser at jeg ikke har klart si alt jeg mener. Jeg drar en parallell til mange innlegg i tråden, og setter det litt på spissen. Jeg er i prinsippet i mot abort, og er veldig skeptisk til sorteringssamfunnet som jeg tror den teknologiske utviklinga vil føre enda lengre enn aktuelt er i dag. Mitt på-spissen innlegg ang. å hindre folk i å føde "samfunnsøkonomisk belastende barn" var for å poengtere at dersom man drar det langt nok, vil argumentet mange bruker i tråden om å være til belastning for samfunn og familie som en viktig faktor, er dette en måte for å spare samfunn og enkeltmennesker for belastninger. Og dersom verdien om at alle mennesker er like mye verd ikke betyr noe, og må vike for andre mer viktige hensyn som økonomi og valgfrihet for den enkelte, så hvorfor stoppe med at det må være mor selv som bestemmer?? Jeg tror ikke kvinner vil finne seg i aa bli tvunget til aa abortere DS barn, men en kunne innfört indirekte tvang, ved aa straffe foreldrene med null ökonomisk hjelp. Det kan kanskje skje? Angaaende verdi, saa har ikke alle unger lik verdi. Du verdsetter dine egne unger höyere enn andres, og det faktum at de fleste vil ha sunne unger gjör at syke unger er mindre verdt. Annen bruk av ordet verdi, er bare politisk pisspreik og rosemaling
Gjest =tentacle= Skrevet 8. januar 2008 #132 Skrevet 8. januar 2008 Det synes jeg ville vært helt fantastisk! Og de som mener vi bør hegne om funksjonshemming og andre lyter, selv om vi kan kvitte oss med det, synes jeg er noen regelrette drittsekker. Eller shitbags, som vår eminente tidligere minister Torbjørn Berntsen formulerte det. Det er ikke snakk om å hegne om funksjonshemminger og lyter. Det er snakk om å ikke avslutte liv fordi vedkommende ikke har perfekt helse. Det er liv vi må kvitte oss med for å ikke ha funksjonshemmede iblant oss.
Gjest =tentacle= Skrevet 8. januar 2008 #133 Skrevet 8. januar 2008 Du verdsetter dine egne unger höyere enn andres, og det faktum at de fleste vil ha sunne unger gjör at syke unger er mindre verdt. Det er tull, det spiller ingen rolle om du ikke verdsetter andres Downsbarn, de trenger ikke rettferdiggjøre sin eksistens overfor deg. Akkurat som folk kan mislike dine barn.
Gjest Frk Åberg Skrevet 8. januar 2008 #134 Skrevet 8. januar 2008 Dersom det etterhvert finnes tester som kan påvise med noen grad av sannsynlighet at barnet har anlegg for diabetes, psykose, alzheimer e.l. Hvor går grensen? Når skal man si stopp for sorteringssamfunnet? Er kjønnssortering greit? For å strekke det ennå lengre: For å hindre at barn/voksne blir til stor belastning for sin familie og for samfunnet er det ut fra menneskelige og økonomiske hensyn viktig å hindre alvorlig rusmisbruk. Det er ei enorm belastning for familie og samfunnsøkonomisk dyrt. Alle foreldre med risiko for å få barn som utvikler dette bør hindres i å få barn, eller barna må tas fra dem før de får gjort skade på barna sine. Både av hensyn til belastningen på dem selv som foreldre og søsken, og for misbrukeren med det meningsløse livet han/hun har. Gjennom forskning settes kriterier for hvem som har de dårligste prognosene, og de forebyggende og regulerende tiltakene kan settes inn. Det er da en grunnleggende forskjell på Down syndrom og diabetes, psykose og Alzheimers. De siste påvirker bl.a. ikke hele personen og absolutt alle aspekter i livet. Jeg forstår din bekymring, og jeg tenker noe av det samme selv - hvor skal det ende. Men jeg mener likevel at disse tingene ikke kan sammenlignes. For å være helt ærlig, så tror jeg også at folk er såpass opptatt av egne behov og ønsker, at det at de vil belaste samfunnet økonomisk ikke er det avgjørende i en beslutning om å ta abort. Men det er mulig det er greit å ha det som argument. Men når man i andre sammenhenger ser hvor lite mange enkeltpersoner bryr seg om samfunnsøkonomi, så er jeg ikke særlig bekymret for dette. Men om dette aspektet virkelig er avgjøende for noens beslutning, er det forferdelig. Det skal ikke ligge bak en slik abort. Det er også viktig å tenke på alle hjelpemidlene man har i dag. De som får DS-barn er selvsagt glade i dem, syns at de sprer glede i hverdagen, får et nytt syn på livet og hva som er viktig osv. Men man kommer ikke unna den enorme belastningen på en selv, og ikke minst søsken (selv om det har alt å si hvordan man som foreldre takler situasjonen).
Gjest =tentacle= Skrevet 8. januar 2008 #135 Skrevet 8. januar 2008 Men om dette aspektet virkelig er avgjøende for noens beslutning, er det forferdelig. Det skal ikke ligge bak en slik abort. Mange foreldre med sykt foster/foster med syndrom opplever direkte press for abort, med svartmaling av barnets muligheter og holdninger om at barnet ikke er verdig å bli født. Av blant annet helsepersonell som stiller diagnosene.
jannamor Skrevet 8. januar 2008 #136 Skrevet 8. januar 2008 Det må da være helt i orden? Hva med total utryddelse av svartedauen? Det går ikke ant og sammenligne svartedauen og DS. herregud så trangsynt og patetisk.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #137 Skrevet 8. januar 2008 Det går ikke ant og sammenligne svartedauen og DS. herregud så trangsynt og patetisk. Joda, verden trenger ingen av delene, og med "riktig behandling" av utfordringen, så forsvinner begge faktorene. Den ene er allerede borte, det vil den andre også snart være. Det fins ikke et eneste menneske i denne verden (bprtsett fra mødre som allerede har et downs-barn) som er villige til å sette slike barn til verden dersom de heller kan få et funksjonsfriskt barn.
Gjest =tentacle= Skrevet 8. januar 2008 #138 Skrevet 8. januar 2008 Joda, verden trenger ingen av delene, og med "riktig behandling" av utfordringen, så forsvinner begge faktorene. Den ene er allerede borte, det vil den andre også snart være. Det fins ikke et eneste menneske i denne verden (bprtsett fra mødre som allerede har et downs-barn) som er villige til å sette slike barn til verden dersom de heller kan få et funksjonsfriskt barn. Jo, det finnes mødre som ikke aborterer sine fostre med Downs. Svartedauden var en smittsom sykdom som drepte mange av sine ofre. Downs er en kromosomfeil som oppstår tilfeldig ved noen befruktninger, og hos noen en feil ved delingen av eggceller. Den smitter ikke, sprer seg ikke, er ikke en trussel mot noen.
Gjest Sosialist Skrevet 8. januar 2008 #139 Skrevet 8. januar 2008 Det er ikke snakk om å hegne om funksjonshemminger og lyter. Det er snakk om å ikke avslutte liv fordi vedkommende ikke har perfekt helse. Det er liv vi må kvitte oss med for å ikke ha funksjonshemmede iblant oss. Det er ingen som snakker om drap på mennesker her. Er du helt kristenfundamentalist, eller? Abort er ikke det samme som å drepe mennesker. Dessuten føler jeg at vi også diskuterer den medisinteknologiske utviklingen, hvor det ved kunstig befruktning vil være mulig å luke ut dårlig arvemateriale, og på den måten utrydde funksjonshemming og andre lyter for å skape så friske og velskapte barn som mulig. Dette synes jeg er så utrolig positivt at jeg synes de som er i mot dette, ved å trekke inn begreper som sorteringssamfunn og lignende, er regelrett onde. Det er bare ondskap å ville bevare funksjonshemming og lyter for fremtidige generasjoner.
Gjest =tentacle= Skrevet 8. januar 2008 #140 Skrevet 8. januar 2008 Det er ingen som snakker om drap på mennesker her. Er du helt kristenfundamentalist, eller? Abort er ikke det samme som å drepe mennesker. Dessuten føler jeg at vi også diskuterer den medisinteknologiske utviklingen, hvor det ved kunstig befruktning vil være mulig å luke ut dårlig arvemateriale, og på den måten utrydde funksjonshemming og andre lyter for å skape så friske og velskapte barn som mulig. Dette synes jeg er så utrolig positivt at jeg synes de som er i mot dette, ved å trekke inn begreper som sorteringssamfunn og lignende, er regelrett onde. Det er bare ondskap å ville bevare funksjonshemming og lyter for fremtidige generasjoner. Det er per idag ikke mulig å fjerne ekstrakromosomet og la fosteret leve friskt videre. Det eneste man kan gjøre for å hindre at det fødes et barn med Downs, er å fjerne fosteret. Tror ikke jeg har så mye å si til folk som mener at mødre som ikke tar abort ved Downs hos fosteret er onde. Du mener at fødte med Downs ikke er mennesker heller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå