Gå til innhold

Vask av bh, ull og diverse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har alltid før vasket alt etter anvisning, dvs. bh'er som kun står håndvask har blitt vasket for hånd i Bio-tex osv. Ull som står håndvask på for hånd i Milo.

Nå er saken den at vi har veldig mye skittentøy og jeg er ikke noe glad i å vaske for hånd, så jeg har i dag tenkt på om det er mer jeg kan ta i maskinen enn det jeg har pleid til nå.

Hvordan vaske bh'er best mulig i maskin? Vanlig vaskemiddel eller Milo og hvilket program? Tåler bh'er å bli sentrifugert?

HVor mange grader vasker dere på?

Jeg har ikke så mange finesser på maskinen, men har jo finvask og ullprogram (ullprogrammet er egentlig bare for klær som er godkjent for vask i maskin).

Hva skjer om jeg tar en ullgenser og kjører på ullprogram, selv om den skal vaskes for hånd i følge anvisningen?

Og så er det jo så mange tekstiler som står at de kun skal vaskes på 30 grader og alt skal nesten vaskes separat i tilegg. Dette tar jo mye tid og er jo ikke særlig miljøvennlig/økonomisk heller hvis en skal vaske alt en og en om gangen alltid.

Vil gjerne ha noen råd til den beste vaskingen og lurer også på om hvite bh'er blir hvitest når de vaskes i maskin eller for hånd (eller om det går ut på det samme). Prøvde å vaske bh'er i maskin i dag og da tok jeg 3 stk i hver sin vaskepose pluss et dynetrekk knyttet utenpå. Dynetrekket løsnet imidlertid, men vaskeposene holdt heldigvis. Jeg er redd for å ødelegge både klær og vaskemaskin, så jeg er sikkert litt pysete.Valgte finvask-program og 40 grader og vanlig vaskemiddel (bare litt) og tok ikke sentrifugering. Dette var hvite bh'er men jeg er ikke sikker på hva jeg syns om resultatet enda. Kanskje jeg kan få noen god tips fra noen her? Jeg vet jo ikke om jeg gjorde det på den riktige måten akkurat.

Håper på svar. Hilsen en med masse å vaske og som alltid prøver å kjøpe klær som kan vaskes så enkelt som bare det i maskin.( Likevel blir det en del slike klær utenom).

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Her vaskes alt i maskin. Den har håndvaskprogram for de mest delikate tingene som silke, og jeg tror den vasken det får i maskinen er mer skånsom en jeg gidder for hånd. Samme med ullvask - i maskinen på ullsvaskeprogrammet.

Bher puttes i vaskepose og vaskes på vanlig 40 graders vask for syntetiske plagg, sammen med andre klær i samme kategori. Har aldri opplevd at vaskeposene ikke holder. Bruker poser til andre ting som strømper og finere truser også.

Gjest Vaskegjest
Skrevet

Jeg vasker det meste i maskin. Håndvask-merkede BHer også. På 40 grader, sammen med andre klær. Jeg tar alltid sjansen, men kjøper aldri grisedyre BHer heller. Noen BHer har fått en smule ujevn cup etterpå, fordi "fyllet" flytter seg litt i forhold til foret, hvis du skjønner. Men alle har sett mer enn OK ut, og jeg har vel bare hatt en BH som ble skikkelig stygg etter maskinvask.

Ting som skal vaskes på 30 grader går som regel på 40 her i huset.

Jeg vasker bare separat dersom det er noe jeg er veldig redd for, og det er ikke så mye ;).

Men jeg har noen t-skjorter i litt skarpe pastellfarger. De vasker jeg ikke sammen med de vanlige svarte/grå/brune/mørke klærne (og der blandes virkelig ALT), fordi da vil de få styggere (mer blass) farge etterhvert.

Hvis du vil bevare fargene på spesielle plagg, lønner det seg å vaske dem separat.

Noen typer pentøy vasker jeg separat. Så hvis du er veldig velkledt :), så er det mulig du må innfinne deg med å vaske mange små maskiner.

Skrevet

Her går det aller aller meste i maskina...

BH'er puttes i vaskepose og vaskes på vanlig 40 graders vask sammen med annet tøy. Har aldri hatt problemer med det.

Sorterer ut ull og finvask, og kjører det for seg selv. Men blir da gjerne liggende så lenge at maskina blir full likevel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...