Gå til innhold

Hvorfor godtar vi hele tiden

Fremhevede innlegg

Gjest undrepia
Skrevet

Jeg snakket med en fyr fra et annet land for en stud siden. Vi kom inn på politikk osv.Han skønte ikke mentaliteten til oss Nordmenn Uansett hva politikere trer nedover hodet på oss, så blir det godtatt av folket. Det kan bli en debatt i hjemmet, hissige debatter på spiserommet på jobb og noen avisinnlegg, så er det noen som får ut frustrasjonen her inne på KG :sukk:

De lesser ned avgifter ned over hodet på oss, økte avgifter, kutt her og kutt der.Ikke får folk hjelpen de trenger, det er sykehuskø osv....

ja, det kan komme en debatt på tv 2 i kølvannet,men da lyset er slukket, så er det vedtatt og over.....

hadde det vert i andre land så hadde det vert store demostrasjoner. Vi kan se på Frankrike hvor store demostrasoner det ble ang. fisken deres.

Det var en gang en politiker som sa: utrolig hva folk godtar av skatter og avgifter....bare de venner segtil det.

Hvorfor manner vi oss ikke opp og virkelig tar i bruk eks demostrasjoner???

nei da...her stemmer vi bare annerledes ved neste valg,men vi får samme leksen om igen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi vi har det for godt, tror jeg.

Skrevet

Trolig fordi mesteparten av oss faktisk har det ganske bra til tross for skatter og avgifter. Dermed er det ingen som "tar bryet" med demonstrasjon. Hadde det vært større skjevheter som hadde rammet flere, så hadde nok også engasjementet vært større.

Gjest lillebøll
Skrevet

Fordi staten har sydd puter under armene på oss?

Klart vi ikke vil betale skatt, men hvem tørr rope det høyt når det er staten som passer på hele slekta de?

Gamla selv er på sykehjem, kjerringa får hjelp til befruktning, ungene i statstøttet barnehage.

Klart det er deilig å klage, men skal vi fjerne skattene må vi jo begynne å passe på oss selv.

Gjest rikkerikke
Skrevet

Fordi vi ikke helt vet hva alternativet til dagens situasjon skulle være. Vi har det rimelig godt, og vet at en demonstrasjon sjelden fører til de store omveltningene.

Skrevet

I Norge er det jantelov samt "stå med lua i hånda"-mentalitet. I tillegg sier alle "næææh" og måper når noen skriver et leserinnlegg eller stikker seg frem. Da skal de som hevder sin mening presses ned.

Derfor er det vanskelig for nordmenn å protestere og stå for sterke meninger.

For det første fordi det ikke eksisterer sterke meninger i Norge (de er adoptert fra utlandet), og fordi de som sier i fra blir sett på som bråkebøtter, vanskelige personer og kverulanter.

Derfro er det også hardt å bo i Norge.

Skrevet

Fordi folk flest har det veldig godt og skatte- og avgiftnivået ikke er høyere her enn i andre land med tilsvarende offentlig tilbud?

Skrevet

Jeg tror det skyldes at veldig mange ser at de er tjent med avgifter + at de ser seg tjent med mye skatt fordi det finansierer jobben de har i offentlig sektor.

Skrevet

Fordi vi har det veldig bra tross alt..?

Skrevet

Ja det har gått bra i landet for oss fleste en tid,men er det blitt slik at om jeg/du har det veldig bra, så skal vi ikke gjøre noe?

Så lenge det går bra med oss selv, så er vi enig at skatter /avgifter skal opp, det skal kuttes her og der?

Det er mange rike i Norge, veldig mange som har det bra.....men så er det en stor gruppe som ikke har det bra. Listen er lang....Skulle ikke vi som har det så bra, reise opp og si at nok er nok?

Det sitter gamle/syke hjemme som ikke får plass på instutisjonsplass.

De som er på instutisjon som ikke har fam kommer seg ikke ut.

De som er hjemme får hjemmehjelp en time i uken.

Syke/kronikere blir belastet med egenandeler så det holder....

Alvorlige syke må vente i ukesvis på plass

Ventelisten på sykehus er lange for arbtakere som er sykmeldt og trenger operasjon

Det mangler tusenvis av barnehageplasser

Skolene forfaller, elever/lærere blir syke av miløet

De som er trygdet har ikke nok til en verdig hverdag

Barnevernet overser meldinger, det er ikke nok folk.

Narkomane får ikke plass, behplasser legges ned.

Det er blitt så dyrt i Norge at det er folk som aldri kommer seg inn på boligarkedet.

Veiene i Norge er blitt en risikosport å kjøre på.Enkelte tunneller er livsfarlige,men staten bevilger ikke penger til utbedring.

Enda er listen lengre enn langt.

Samtidig fosser pengene inn i Statskassen Kunne de ikke brukt litt mere, så de andre kan få det bedre. Nå sender de milliarder ut av landet. greit med u-help,men de sender så mye annet.

Hvor mange milliarder har de sendte de da Arafat satt? Ingen som vet hvor pengene har tatt veien. Sist var det en skole i Pakisten som de ikke vet hva de underviser.

Denne listen er like lang.

Det har vel noe med at vi skal være best i verden?

har det noe med at politikere har mistet gangsynet? Eller at de er så godt sikret selv at det vedkommer dem ikke.

man kan eks. se på pensonsordninger de har laget for seg selv....vanlige folk tjener 40 år for full pensjon...har man noen andre pensjoner, så skal det samordnes med folketrygden. Du skal ikke ha noe ekstra.

Ang oljepengene....da olen beg i Norge, så sa de til min foreldregenerasjo: pengene skal brukes på neste generasjon, nå sier de til mingenerasjon: de skal brukes til neste generasjon...dette kommer de til å si til mine barnebarn også.

Skal ikke alle nyte godt av olepengene? a mener jeg at det skal bli noe mere enn noe maling på en nedslitt skole.

Større pensjon til de som ikke hadde barnehageplass å ty til da ungene var små....

Skrevet

Jeg er veldig glad for at jeg bor i en velferdsstat og trenger ikke mer enn hva jeg har. Om bensinen kostar 15 kr literen, så ville jeg ikke bråkt for det. Om jeg måtte betale 40% skatt så ville jeg ikke merket det til daglig.

Om en pakke tobakk eller en flaske vin kostet 300 kr så hadde det ikke gjort noe. Det ville ikke gjort noen noe, egentlig..

Skrevet
Jeg er veldig glad for at jeg bor i en velferdsstat og trenger ikke mer enn hva jeg har. Om bensinen kostar 15 kr literen, så ville jeg ikke bråkt for det. Om jeg måtte betale 40% skatt så ville jeg ikke merket det til daglig.

Om en pakke tobakk eller en flaske vin kostet 300 kr så hadde det ikke gjort noe. Det ville ikke gjort noen noe, egentlig..

Det er vel litt av kjernen...vi har det så bra enkelte av oss at vi ikke bryr oss.

Noen av oss er blitt noen egoister.

Tenk på hva 15 kr literen betyr for de som bor i utkantstrøk og er totalt avhengi av bil.

Tenk også på de som har vanlig inntekt, de har de eldtse bilene, bensinslukere og miljøbomber hva dette betyr for de.

"En skal ikke tåle den urett som ikke rammer en selv"

Norge har i dag råd til å sette ned avgiftene på bilene. Slik fikk de med mindre råd mulighet til nyere bil, fått ned bensinforbruket, spart miljøet,men der sier de nei. Det er for gullkantet disse avgiftene. Da betyr ikke miljøet noe heller. De driver rett og slett dobbelmoral.

Skrevet

Folk finner seg ikke i mye bare fordi de er vandt til det.

Folk finner seg i mye fordi de får mye igjen.

Vi har så godt som null arbeidsledighet, fri skole og gratis sykehus (alt med en klype salt).

Og det er jeg faktisk villig til å betale for, om det så er i form av 15kr literen på bensinen eller høye skattenivå.

Selvfølgelig ville vi også tatt til gatene om vi hadde Frankrike tilstander her hjemme og.

Da sikter jeg til arbeidsledigheten som jeg hørte var 20% landsbasis og 40% i de områdene nær Paris som det var masse opptøyer i for litt siden.

Gjest lillebøll
Skrevet

Men hvorfor sette ned skattene når vi har det så bra som vi har det? Tror du virkelig noen her i landet virkelig er villig til å betale tjeneste de bruker? Nåja.. Bare se på hvor mye det klages over tannlegeregningen. Tenk når man må begynne å betale for å ha besta på gamlehjem. Og da snakker jeg ikke om hennes lille minstepensjon, men om onkel Richart som må åpne opp lommeboken og dra fram de store lappene.

Skrevet
Men hvorfor sette ned skattene når vi har det så bra som vi har det? Tror du virkelig noen her i landet virkelig er villig til å betale tjeneste de bruker? Nåja.. Bare se på hvor mye det klages over tannlegeregningen. Tenk når man må begynne å betale for å ha besta på gamlehjem. Og da snakker jeg ikke om hennes lille minstepensjon, men om onkel Richart som må åpne opp lommeboken og dra fram de store lappene.

nei, man behøver ikke sette ned skattene da... kanse begynne i andre enden?

Eks. kutte unyttige bidrag til utlandet? beuke de pengene hjemme?

Nå er det en stor gruppe som har nok penger som velger private sykehus for å komme seg ut av køen. De som har råd til det. Da skulle man tro at det ble enklere for de som ike har råd? til å komme lengre frem i køen?

nei, det har ikke kjedd. Det som har skedd er at spesialistene vil ikke være ved småsykehus lengre. De mangler folk og køene blir enda lengre.

Når du nevner tannleger, a de som har råd til tannlege er det ikke farlig for,men det er så utrolig mnge som har en tannstaus som tilsier tannlege for mange år siden,men det er ikke penger igjen til det.

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Nå var vel ikke skatt hovedpoenget her,egentlig. Avgifter som mange ser på som unødvendige i utgangspunktet, øker ofte uten at noen setter i gang demonstrasjoner.

Ta f.eks NRK-lisensen. Den er det utrolig mange som er i mot. Ganske mange husstander i Norge får ikke inn alle kanalene som NRK tilbyr, men må likevel betale full lisens. Så fort du anskaffer deg en dvd-spiller, får du krav fra statskanalen i postkassa. Det er da en selvfølge at du eier en tv.

Vegavgiften er det også mange som er kritiske til. Vi betaler tross alt skatt som skal bl.a gå til samferdsel. Dessuten betaler vi ganske mye avgift på bensin.

Moms på 25% på alle varer og tjenester betaler vi også, uten de store ramaskrikene.

Tror det er viktig å huske på at ikke alle i vårt land har det like godt, og har like god økonomi. For dem kan en liten avgiftsøkning velte et allerede stramt budsjett.

Aleneboere må f.eks betale like mye som par for det meste, og det er ikke alltid like enkelt, da økonomien ofte er strammere for en aleneboer.

Skrevet

Åja, så gjest trekker den slutningen at jeg er så peise rik siden jeg ikke klager og gnager over at det er så dyrt?

Jeg forvalter den lille lønninga mi fornuftig og klarer meg uten ganske masse fjas og har slått meg til ro med at jeg ikke trenger nytt av alt og dyr vin for at livet mitt skal være bra. Jeg bor i utkantstrøk.

Jeg er fornøyd, hva er så galt med det?

Så hvis man ikke klager over høye skatter, uhjelp og alkoholavgifter så er jeg en egoist?

Hva ville det ikke gjort for helsenorge i sparte kroner dersom alkohol ble forbudt? Alkoholrelaterte skader ugjør en stooooor utgiftspost.

Skrevet
Åja, så gjest trekker den slutningen at jeg er så peise rik siden jeg ikke klager og gnager over at det er så dyrt?

Jeg forvalter den lille lønninga mi fornuftig og klarer meg uten ganske masse fjas og har slått meg til ro med at jeg ikke trenger nytt av alt og dyr vin for at livet mitt skal være bra. Jeg bor i utkantstrøk.

Jeg er fornøyd, hva er så galt med det?

Så hvis man ikke klager over høye skatter, uhjelp og alkoholavgifter så er jeg en egoist?

Hva ville det ikke gjort for helsenorge i sparte kroner dersom alkohol ble forbudt? Alkoholrelaterte skader ugjør en stooooor utgiftspost.

jeg er så enig med deg i dette innlegget, og ditt forrige..

jeg har det supert..

jeg har en liten lønn, i tillegg betaler jeg mye skatt av den, bensin er dyrt, mat er dyrt og i tillegg skal man betale mereverdiavgift på den! og i tillegg så er det toll på varer, osvosv..

men vi får jo så mye igjenn..

en legetime i norge koster rundt 100-lappen, de fleste steder.

er du syk, blir du lagt inn på sykehus. du trenger ikke å vifte med penger oppi trynet på legene for å få lov å sette foten innenfor.

er man arbeidsledig så "får" man penger..

og man får stipend, hvis man søker om det..

jeg har det bra i norge jeg.

Gjest Anti-Liberalist
Skrevet
Klart det er deilig å klage, men skal vi fjerne skattene må vi jo begynne å passe på oss selv.

Vi passer også på oss selv når vi organiserer kollektive løsninger på bestemte oppgaver. Dette med at man i større grad passer på selv i et liberalistisk samfunn er bare vrøvl.

Skrevet
Ja det har gått bra i landet for oss fleste en tid,men er det blitt slik at om jeg/du har det veldig bra, så skal vi ikke gjøre noe?

Så lenge det går bra med oss selv, så er vi enig at skatter /avgifter skal opp, det skal kuttes her og der?

Det er mange rike i Norge, veldig mange som har det bra.....men så er det en stor gruppe som ikke har det bra. Listen er lang....Skulle ikke vi som har det så bra, reise opp og si at nok er nok?

Det sitter gamle/syke hjemme som ikke får plass på instutisjonsplass.

De som er på instutisjon som ikke har fam kommer seg ikke ut.

De som er hjemme får hjemmehjelp en time i uken.

Syke/kronikere blir belastet med egenandeler så det holder....

Alvorlige syke må vente i ukesvis på plass

Ventelisten på sykehus er lange for arbtakere som er sykmeldt og trenger operasjon

Det mangler tusenvis av barnehageplasser

Skolene forfaller, elever/lærere blir syke av miløet

De som er trygdet har ikke nok til en verdig hverdag

Barnevernet overser meldinger, det er ikke nok folk.

Narkomane får ikke plass, behplasser legges ned.

Det er blitt så dyrt i Norge at det er folk som aldri kommer seg inn på boligarkedet.

Veiene i Norge er blitt en risikosport å kjøre på.Enkelte tunneller er livsfarlige,men staten bevilger ikke penger til utbedring.

Enda er listen lengre enn langt.

Samtidig fosser pengene inn i Statskassen Kunne de ikke brukt litt mere, så de andre kan få det bedre. Nå sender de milliarder ut av landet. greit med u-help,men de sender så mye annet.

Hvor mange milliarder har de sendte de da Arafat satt? Ingen som vet hvor pengene har tatt veien. Sist var det en skole i Pakisten som de ikke vet hva de underviser.

Denne listen er like lang.

Det har vel noe med at vi skal være best i verden?

har det noe med at politikere har mistet gangsynet? Eller at de er så godt sikret selv at det vedkommer dem ikke.

man kan eks. se på pensonsordninger de har laget for seg selv....vanlige folk tjener 40 år for full pensjon...har man noen andre pensjoner, så skal det samordnes med folketrygden. Du skal ikke ha noe ekstra.

Ang oljepengene....da oljen beg i Norge, så sa de til min foreldregenerasjo: pengene skal brukes på neste generasjon, nå sier de til mingenerasjon: de skal brukes til neste generasjon...dette kommer de til å si til mine barnebarn også.

Skal ikke alle nyte godt av olepengene?

Her peker du egentlig på en del gode poeng og kjerneproblemer.

Jeg synes det er noe snevert å alltid trekke fra standarden "barnehager, skoler og eldrehjem". Samtidig er det flaue her: blir dette et mantra? Skal aldri noen kloke hoder i dette landet klare å løse dette en gang for alle, slike at det mantraet er og blir valgkampsakene? Det blir for dumt. Donald Duck er en tegneserie - den er ikke ment å kopieres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...