Gå til innhold

Ikke innta sukralose!


Kitsune

Anbefalte innlegg

Jeg tror du tar feil, gjest. Produkter som inneholder aspartam skal merkes på følgende måte:

Dersom produktet inneholder søtstoffet aspartam skal det også merkes med ”inneholder en fenylalaninkilde”. Mennesker med den sjeldne sykdommen, Føllings sykdom (PKU) tåler ikke dette. Produkter som inneholder mer enn 10 prosent sukkeralkoholer skal i tillegg merkes ”Kan virke avførende ved stor inntak”.

(Kilde: Matporalen)

Sukralose merkses som Søtstoff: sukralose, eller søtstoff: E955.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Skeptisk til, og prøver generelt å unngå, alle kunstige søtningsstoffer. Altfor syntetiske og dessuten smaker de jo helt grusomt! Drikker ikke mye brus, men når jeg gjør det er det definitivt ikke light!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Gjest

Sukralose og Aspartam er ren gift Sukralose er uansett verst for miljøet da det ikke kan brytes ned i renseanleggene og går rett ut i naturen.

DET ER NÅ PÅ TIDE AT EU OG NORSKE MYNDIGHETER SETTER EN STOPPER FOR DETTE OG TILLATER STEVIA SOM ER ET RENT NATURPRODUKT, NATURLIG SØTT UTEN KALORIER. TIL OG MED SUKKER (RAFFINERT) ER IKKE BRA FOR KROPPEN.

PROBLEMET MED DET HELE ER AT SUKKERINDUSTRI OG DE SOM STÅR BAK ASPARTAM OG SUKRALOSE HAR ALTFOR MYE MAKT. SUKRALOSE ER FORØVRIG GODKJENT UTEN NOEN SOM HELST DOKUMENTASJON PÅ HVORDAN DETTE PÅVIRKER HELSEN ELLER MILJØET.

TENKT DERE GODT OM PÅ NEDENSTÅENDE:

ER TING SOM DU PUTTER I KROPPEN SOM ER "KJEMIISK" FREMSTILT GODT FOR DEG? DET BØR IHVERTFALL SETTE ET TANKEKORS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har vært ille plaget med hodepine siden jeg var tenåring. Er nå over 30, så jeg har slitt i mange år. Jeg har gått til legen "ørten" ganger, har prøvd akupunktur, fysioterapi, kiropraktor osv. Ingenting hjalp. Hodepinen ble verre og verre med årene. Til slutt hadde jeg hodepine daglig, og livet mitt var veldig påvirket av dette. Jeg orket ikke være sosial og møte venner. Jeg klarte nesten ikke å jobbe, og fryktet at jeg skulle ende opp som ufør dersom hodepinen ble enda verre. Jeg var kjempefortvilet.

Så hørte jeg at aspartam kunne forårsake hodepine. Jeg har i alle år drukket mye lightbrus, fordi jeg sliter med vekta og ikke ville ha i meg for mye sukker. Men etter å ha hørt om aspartam og hodepine høsten 2008 så sluttet jeg tvert med lightbrus. Et par uker etterpå var hodepinen borte, og siden da har jeg bare hatt hodepine 1-2 ganger pr mnd. Livet mitt har forandret seg radikalt!

Jeg har prøvd å drikke lightbrus igjen etterpå for å sjekke om det bare var tilfeldig at jeg ble kvitt hodepinen. Men da hadde jeg vondt i hodet igjen i to dager, så jeg droppet det fort.

Aldri mer lightbrus på meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest

Jeg har hørt at kunstige søtstoffer påvirker blodsukker og insulinproduksjon fordi kroppen tror den får sukker (pga smaken regner jeg med). Det kan umulig være spesielt gunstig. Noen søtstoffer gir også mageproblemer særlig for de som har fruktosemalabsorpsjon.

Ellers tror jeg det er mye forvirring rundt de ulike søtstoffene. På diverse alternativsider advares det i lange artikler om aspartam som gjør havet søtt - men faktum såvidt jeg kan forstå er at asp. brytes ned til to vanlige aminosyrer, noe man ville funnet ut ved å søke littegrann rundt etter informasjon. Det påståes også stadig at det kan føre til autisme, kreft osv - men kildehenvisningene er gjerne ensidige og dårlige. At det er så mye unøyaktighet blant de kritiske røstene, særlig i forhold til å sjekke enkel kjemi, synes jeg er synd, for det svekker troverdigheten deres. Når det er sagt er jeg skeptisk til kunstige søtstoffer selv, og for min egen del har jeg heller et kritisk blikk på hva og hvor mye sukker jeg bruker i stedet for å fylle på med kunstige etterlikninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som en av de få jeg vet om, holder jeg meg langt unna søtningsstoffet sukralose.

Inntar du sukralose? Er det første gang du hører om dette? Vil du vurdere å avstå fra sukralose?

Jeg holder meg unna alt som finnes av kunstige søtningsstoffer, og det har jeg alltid gjort. For det første er det skadelig for naturen, for det andre er det usunt for meg, og for det tredje smaker det helt motbydelig. Har aldri vært borti at jeg ikke har kunne smake det når noe inneholder kunstige søtningsstoffer, og synes det ødelegger 100% av smaksopplevelsen hver eneste gang.

Så takk for ennå mer info om disse grufulle greiene som jeg ville avskaffet hvis jeg var verdensdiktator for en dag!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Professoren
Hvis man skal informere er det vel et mål i seg selv å ikke feilinformere?

Jeg drikker Coke Zero, og sjekket innholdsfortegnelsen nå, og hva ser jeg? Ikke noe sukralose...

Coca Cola Zero inneholder et verre stoff som heter Aspartam, et kunstig søtningsstoff du virkelig bør holde deg unna! Bare "Google" Aspartam så ser du bivirkningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Sukralose og Aspartam er ren gift Sukralose er uansett verst for miljøet da det ikke kan brytes ned i renseanleggene og går rett ut i naturen.

DET ER NÅ PÅ TIDE AT EU OG NORSKE MYNDIGHETER SETTER EN STOPPER FOR DETTE OG TILLATER STEVIA SOM ER ET RENT NATURPRODUKT, NATURLIG SØTT UTEN KALORIER. TIL OG MED SUKKER (RAFFINERT) ER IKKE BRA FOR KROPPEN.

PROBLEMET MED DET HELE ER AT SUKKERINDUSTRI OG DE SOM STÅR BAK ASPARTAM OG SUKRALOSE HAR ALTFOR MYE MAKT. SUKRALOSE ER FORØVRIG GODKJENT UTEN NOEN SOM HELST DOKUMENTASJON PÅ HVORDAN DETTE PÅVIRKER HELSEN ELLER MILJØET.

TENKT DERE GODT OM PÅ NEDENSTÅENDE:

ER TING SOM DU PUTTER I KROPPEN SOM ER "KJEMIISK" FREMSTILT GODT FOR DEG? DET BØR IHVERTFALL SETTE ET TANKEKORS.

Alt med måte. Stevia er heller ikke helt uten problemer, slik mange tror eller ønsker å tro. I paraguay blir faktisk planten brukt som prevensjon, så om man ønsker barn, bør man holde seg langt unna stevia.

Synes det er skummelt at man skal prise opp i himmelen at alt som er naturlig er sunt og ikke farlig. Bare fordi noe er naturlig, trenger ikke bety at det ikke har bivirkninger. At aspartam er så "farlig" er faktisk ikke bevist. Man ANTAR at enkelte kan få bivirkninger av det, men under "normale" mengder så skal det etter all forskning altså meget store mengder til før aspartam er farlig, altså det snakkes om over 3 l daglig med f.eks. sukkerfri brus. De som ikke har bedre å bedrive tiden med enn å sitte å fylle kroppen sin med 3 l brus, har seg selv å takke. Selv har jeg lav glukosetoleranse og klarer å holde blodsukkeret i sjakk ved å bruke diverse søtningsstoffer i stedetfor. Stevia er for meg utelukket, ettersom jeg fremdeles ikke er ferdig med å få de barna jeg ønsker og det er forsket for lite på stevia. Det er en grunn til at det ikke er lov i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

For meg holder det å merke på kroppen at jeg får rennaræv av sukkerfrie tabletter og annet emd kunstig søtning. Hva det er, er jeg ikke så opptatt av, men at jeg ikke får det i meg.

Barna mine får heller aldri lightprodukter der jeg har kontrollen. Aldri.

Er det brus får det heller være skikkelig sukkerbrus, og i mindre mengder. Men det er ikke lett å holde seg unna.

Dere skal også bare begynne å lese innholdsfortegnelsen på is, butikkboller, suppeposer og sånn også, for ikke snakke om det plæstikk-godteriet direkte rettet mot barn, så kommer det ganske tydelig frem hvor mye drit vi stapper i ungene våre og oss selv. Kanskje en kjapp grønnsaksuppe (ja, det går kjapt!) eller et brød ikke er så vanskelig og tidkrevende og mekke selv når det kommer til stykket?

Og for å slenge ut noe helt annet når vi nå snakker om skadelige tilsetningsstoffer - jeg undrer meg over endel babybarneprodukter som kremer og såpe, som fortsatt er markedsledende enda det er gang på gang vist at det er farlig og kreftfremkallende og hormonforstyrrende stoffer i dem.

http://www.gronnhverdag.no/Nettsider/Groen...i-babyprodukter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest rørtanga
Sukralose brytes ikke ned i kroppen, men reiser rett igjennom og ut i miljøet. Dette gjør havene søtere og man vet ikke hvilken effekt dette vil ha på naturen om noen år.

du inntar ikke sukralose fordi havene blir søtere faktisk...dette er jo helt villt..Sukralose er jo et kjemebra tilbud for de som ikke kan innts sukker..

og dessuten så er det kalorifritt.

da slipper DU å bli FEIT!

Innlegget er endret iht. KGs regler.

Helen, mod.

Endret av Helen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Ser det er sådd tvil om risikoen ved å bruke Aspartam i denne tråden. Her er en forskningsrapport om stoffet: http://www.ramazzini.it/fondazione/newsDetail.asp?id=17

Les også denne: http://www.nyhetsspeilet.no/2009/08/stevia...n-20-august-09/

Den første linken er interessant, men Nyhetsspeilet har lite troverdighet generelt i mine øyne selv om det alltids er moro/bra/spennende med andre perspektiver på virkeligheten. Det står forøvrig på første side i forskningsrapporten at komponentene i aspartam brytes ned til to alminnelig forekommende aminosyrer og metanol i kroppen, og enten skilles ut som disse eller inngår videre i metabolismen på helt naturlig vis. Så der glipper påstanden om at aspartam søter verdenshavene :)

Men en ting jeg lurer på, fordi jeg ikke har tid til å lese hele forskningsrapporten nå, og det er hvor store konsentrasjoner av aspartam er det i næringsmidler sammenliknet med i forsøkene? Det er jo alltids slik at noen ting er farlige i større doser, men ufarlige eller nesten ufarlige i små. Personlig synes jeg aspartam og kunstig søtning generelt smaker vondt, og tror også det kan ha negative helseeffekter, men jeg vil ha alle fakta på bordet selv om jeg ikke bruker disse stoffene selv :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid reagert på sukkerfrie produkter, men etter at sukralose ble så pop, har jeg virkelig måttet styre unna. Får kløende røde prikker overalt. Herlig. Har en venninne som sliter med det samme.

Jeg drikker kun saft med sukker. Nesten umulig å få tak i. Blir gjerne solbærsirup. Det er snart den eneste jeg finner hvor det ikke står "NÅ med 30% mindre sukker." Nå har jo Nora kommet med en bringebærsaft med sukker og, så det er jo bra. Bare så synd at det skal koste ekstra å velge bort sukkerfrie/reduserte produkter.

Pastiller og alt annet også leter jeg etter de sukkerholdige alternativene. Pløyer igjennom en jungel av sukkerfri drit for å finne frem til de.

Jeg unner meg litt Pepsi Max en gang i blant, men det er ikke med god samvittighet.. Tenker at nå tilfører jeg kroppen bare usunn guffe. Det er bare så godt at jeg klarer ikke holde meg helt unna og jeg reagerer faktisk ikke på akkurat den brusen i små mengder.

Nå skal det sies at jeg er skeptisk til en del andre ting også f.eks. mat med veldig lang holdbarhet. Helst skulle jeg lagd all mat fra scratch, men desverre blir det vanskelig når jeg pendler og jobber fulltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen 100% klare forskningsrapporter på at de kunstige søtningsstoffene er skadelige i normalt bruk -det er derfor de er i salg.

Man har merket en markant bedring i folkehelse (særlig når det gjelder tannhelse) etter at de ekstreme mengdene sukker ble fjernet. Husk at sukker også tilfører kroppen mye mer energi enn den vanligvis trenger, noe som fører til fedme.

At søtningsstoff skal gjøre havene søtere virker helt tullete, er dere klare over hvor mye vann det dreier seg om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spørsmålet i saken er hvorfor Aspartam og Sukralose er tillatt, mens Stevia er forbudt. Det er all grunn til å anta at kapitalinteressene her går foran hensynet til folks helse.

Denne "Som et eksempel kan det nevnes at i Japan ble det i 1987 konsumert 170 tonn stevia, uten at det ble rapportert om noen form for bivirkninger." er klippet fra denne: http://www.nyhetsspeilet.no/2009/06/de-ska...ightproduktene/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker kun saft med sukker. Nesten umulig å få tak i. Blir gjerne solbærsirup. Det er snart den eneste jeg finner hvor det ikke står "NÅ med 30% mindre sukker." Nå har jo Nora kommet med en bringebærsaft med sukker og, så det er jo bra. Bare så synd at det skal koste ekstra å velge bort sukkerfrie/reduserte produkter.

Pastiller og alt annet også leter jeg etter de sukkerholdige alternativene. Pløyer igjennom en jungel av sukkerfri drit for å finne frem til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Skriver dette med store bokstaver, så folk skal legge merke til det!

.... Det eneste som er dumt, er at hvis du ringer til f.eks produsenten av denne "kilden", så vil du ikke alltid få svar der en gang... De eneste som faktisk har kontroll over dette, er de som manuellt står og blander essensene, og kan bruke elimineringsmetoden utifra hva det har og ikke har i blandingen.

Skrekk og gru :sukk: Jeg håper da virkelig at disse produsentene har et kvalitetssystem slik at de produserer etter oppskrifter og kan finne tilbake til hva de har puttet oppi produktet :sjenert: Ikke bra hvis det er operatøren på linja som er den eneste som kan svare :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid reagert på sukkerfrie produkter, men etter at sukralose ble så pop, har jeg virkelig måttet styre unna. Får kløende røde prikker overalt. Herlig. Har en venninne som sliter med det samme.

Jeg drikker kun saft med sukker. Nesten umulig å få tak i. Blir gjerne solbærsirup. Det er snart den eneste jeg finner hvor det ikke står "NÅ med 30% mindre sukker." Nå har jo Nora kommet med en bringebærsaft med sukker og, så det er jo bra. Bare så synd at det skal koste ekstra å velge bort sukkerfrie/reduserte produkter.

Pastiller og alt annet også leter jeg etter de sukkerholdige alternativene. Pløyer igjennom en jungel av sukkerfri drit for å finne frem til de.

Jeg unner meg litt Pepsi Max en gang i blant, men det er ikke med god samvittighet.. Tenker at nå tilfører jeg kroppen bare usunn guffe. Det er bare så godt at jeg klarer ikke holde meg helt unna og jeg reagerer faktisk ikke på akkurat den brusen i små mengder.

Nå skal det sies at jeg er skeptisk til en del andre ting også f.eks. mat med veldig lang holdbarhet. Helst skulle jeg lagd all mat fra scratch, men desverre blir det vanskelig når jeg pendler og jobber fulltid.

Hvis du vil ha saft med sukker og uten annet tull, så finnes det både i Coop-butikker, Coop sin egen merkevare, og hos hervik. (Hervik har egen nettbutikk hvis det ikke er noen nær deg som selger det.)

Så alternativene finnes. (Så lenge du ikke handler på Rema 1000, der har jeg kun funnet saft med kunstig søting.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...