Loevinna Skrevet 6. januar 2008 #1 Skrevet 6. januar 2008 Jeg har da klart å søle stearin på bordplata på en sjenk.. Noen som har tips om hvordan jeg kan få fjernet dette...? Jeg tør igrunnen ikke å skrape det bort med en kniv o.l, for da er jeg redd jeg skraper bort hele overflaten.. Så nå vet jeg ikke helt hva jeg gjør..
Leo Skrevet 6. januar 2008 #2 Skrevet 6. januar 2008 Legg på noe kaldt, f.eks. isbiter eller et kjøleelement pakket i en platpose evt. en pakke frosne fiskepinner eller hva som helst annet som er frossent. Bare pass på at det er godt innpakket. Når stearinen er helt nedkjølt, er det sannsynligvis ikke noe problem å skrape den bort med neglen.
Gjest lillagubban Skrevet 6. januar 2008 #3 Skrevet 6. januar 2008 Skulle akkurat til å lage en sånn tråd selv. Hva meg å fjerne gammel stearin fra tv skjerm (vanlig "gammel" type tv)? Funker det å kjøle ned da også? Har hatt lys oppå tven som har rent nedover tven og utover hele tvbordet Flere ganger.
Loevinna Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 6. januar 2008 Takk for kjapt svar Leo! Skal prøve rådet ditt
Bomull Skrevet 6. januar 2008 #5 Skrevet 6. januar 2008 Jeg har brukt isskraper av plast på parketten ved flere anledninger så det bør fungere! Men jeg har fått stearin på soffaen som er av stoff
Leo Skrevet 6. januar 2008 #6 Skrevet 6. januar 2008 Skulle akkurat til å lage en sånn tråd selv. Hva meg å fjerne gammel stearin fra tv skjerm (vanlig "gammel" type tv)? Funker det å kjøle ned da også? Har hatt lys oppå tven som har rent nedover tven og utover hele tvbordet Flere ganger. Underlaget har ingenting å si. Det viktige er at stearinen blir kald. Imdilertid håper jeg du har sluttet å stearinlys oppå TV'n! Det er svært brannfarlig bl.a. fordi den ekstra varmen fra en påslått TV kan få lysene til å renne ekstra mye.
Gjest lillagubban Skrevet 6. januar 2008 #7 Skrevet 6. januar 2008 Underlaget har ingenting å si. Det viktige er at stearinen blir kald. Imdilertid håper jeg du har sluttet å stearinlys oppå TV'n! Det er svært brannfarlig bl.a. fordi den ekstra varmen fra en påslått TV kan få lysene til å renne ekstra mye. Ja, vi har merket det Selv tenner jeg aldri lys for jeg glemmer å slukke de, men bor med to venninner som er storfan av levende lys så de er overalt.
Loevinna Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 6. januar 2008 Jeg har brukt isskraper av plast på parketten ved flere anledninger så det bør fungere! Men jeg har fått stearin på soffaen som er av stoff Kan du ta av stoffet? Da må man vel kunne gjøre det på samme måte som med duker.. Avkjøl stearinen slik at du får skrapt bort det meste.. Så bruke avispapir på(under?) stoffet og så stryke det.. For då trekker avispapiret ut fettflekken som stearinen legger igjen... Til slutt vaske stoffet.. det har brukt å hjelpe på mine duker iallefall...
Leo Skrevet 6. januar 2008 #9 Skrevet 6. januar 2008 Men jeg har fått stearin på soffaen som er av stoff På duker o.l. har jeg først brukt trikset med å kjøle ned stearinen og skrape bort så mye som mulig. Deretter har jeg brukt strykejern og et absorberende stoff eller tørkepapir mellom stoffet og strykejernet. Dette trekker da til seg stearinen når den smelter. Det samme burde fungere på en sofa, men er sofaen lys og stearinen farget, kan det hende at du blir sittende igjen med en flekk etter fargestoffet i stearinen. I disse dager gjerne rød eller lilla...
Bomull Skrevet 6. januar 2008 #10 Skrevet 6. januar 2008 Jeg tror ikke jeg kan ta det av, for det er på kanten bakpå ryggen. Jeg forsøkte å stryke der en gang tidligere men det ble ikke bra, så nå vurderer jeg bare å la det være sånn
Bomull Skrevet 6. januar 2008 #11 Skrevet 6. januar 2008 Ja, det er igjen farge fra første gang dette skjedde. Nå er det fra et blankt telys så da er det kanskje håp!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå