Jalp Skrevet 7. januar 2008 #41 Skrevet 7. januar 2008 Men hva er riktig alder? Vi har 18 år for øl og bilkjøring. Ikke alle 18 åringer er modne nok til dette, men likevel får de lov. Men mange ville nok ha vært modne nok som 17 åringer. Likevel synes vi vel alle at 18 år egentlig er en riktig og grei alder, selv om den kanskje fratar noen tidlig modne en frihet. Frihet til å kunne få lov å drikke øl når de selv føler seg modne for det.... Jeg tror uansett at mange menn hadde benyttet seg av smårips på 14 år, dersom den sexuelle lavalderen hadde blitt 14 år. Og jeg vil tro at flertallet av disse mennene kun er ute etter sex og noe å tømme seg i. Ikke alle 14-årige sinn er modne for slikt, da følelser ofte popper opp i en slik alder... Så jeg tror det er til samfunnets beste at alderen er som den er, selv om noen 14 og 15 åringer vil få fratatt sin frihet gjennom en lavalder på 16 år. Jeg tror ikke det er flere menn som er tilbøyelig til å utnytte 14 åringer enn det er kvinner som gjør det. Jeg kjenner mange jevnaldrende menn som debuterte da de var 14-15 år, med kvinner som var over den seksuelle lavalderen. Og det skjer da virkelig i dag også. Men nå har rettsapparatet og samfunnet for øvrig har fått øynene opp for at også noen kvinner er overgripere i forhold til loven her. men det er langt fra alle guttene som oppfatter seg som ofre for det. På lik linje med mange jenter på den alderen. Men det er jo egentlig ikke det vi diskuterer, men i og med at du var så bastant i uttalelsen din på dette, fortjente du å bli motsagt akkurat her. Det vi egentlig diskuterer er vel hvordan vi best mulig kan ivareta ungdoms seksualitet på en positiv måte. Trådens innledende link viser at lovverket faktisk kan ødelegge mye, da samfunnet gjør denne jenta til et offer som mot sin vilje må motta erstatning. Hun får da et kraftig signal om at sex er noe skammelig og hun vil åpenbart ha samvittighetsproblemer overfor en hun hadde sex med, som nå ble dømt. Det som i utgangspunktet var noe positivt for henne, har blitt noe svært negativt. Hvis man er 16 år og èn dag og har sex med en på 15 år og 364 dager, blir man altså straffet etter straffeloven. Ikke nok med det, man har objektivt ansvar. Det betyr at hvis den under 16 år lyver og viser falsk legitimasjon på alder over 16, så straffes man likevel. Det er åpenbart at loven har uheldige virkninger, og det synes jeg alle bør innrømme som et utgangspunkt for debatten. Først da kan man få fokus på hvilke forbedringer som vil kunne fungere etter intensjonen.
verano Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #42 Skrevet 7. januar 2008 Jeg kan se problemstillingen rundt dette her. Å sette en lavalder bidrar dermed med å begrense en ungdom under 16 år, sin frihet. Friheten til å velge selv, når man vil ha sex, og med hvem. Likevel synes jeg personlig at lavalderen er passelig og riktig slik den er i dag. Dette begrunner jeg med at dersom den hadde vært lavere, så tror jeg det hadde endt verre. Jeg tror personlig at dersom lavalderen var 14 år, så hadde skaden blitt større gjennom at overgrepssaker hadde blitt forhøyet. I motsetning til de som endelig kunne ha fått velge fritt. Jeg vil tro, at det er ferre 14 åringer som er i den situasjonen at de føler seg begrenset av loven, enn de som hadde endt opp som " missbrukte" av loven. Når det gjelder hva som er den riktige alder, så tror jeg at man aldri vil kunne finne en riktig alder for alle. Men jeg tror at 16års grensen vil være det beste for flertallet. Dessuten er jo gjennomsnittsalderen for debut for jenter over 16 år...Det burde vel tilsi at de fleste modnes rundt den alderen der, selvsagt finnes det unntak. Men hva er riktig alder? Vi har 18 år for øl og bilkjøring. Ikke alle 18 åringer er modne nok til dette, men likevel får de lov. Men mange ville nok ha vært modne nok som 17 åringer. Likevel synes vi vel alle at 18 år egentlig er en riktig og grei alder, selv om den kanskje fratar noen tidlig modne en frihet. Frihet til å kunne få lov å drikke øl når de selv føler seg modne for det.... Jeg tror uansett at mange menn hadde benyttet seg av smårips på 14 år, dersom den sexuelle lavalderen hadde blitt 14 år. Og jeg vil tro at flertallet av disse mennene kun er ute etter sex og noe å tømme seg i. Ikke alle 14-årige sinn er modne for slikt, da følelser ofte popper opp i en slik alder... Så jeg tror det er til samfunnets beste at alderen er som den er, selv om noen 14 og 15 åringer vil få fratatt sin frihet gjennom en lavalder på 16 år. Det er ingen her som foreslår å senke den skarpe aldersgrensen til 14 år. Hvis du leser åpningsinnlegget mitt nøye, begrunner jeg utførlig hvordan en ny type lavaldermodell kunne sett ut, en modell som bringer noe helt nytt: Ungdom gis bedre rom og mulighet til å utforske sin seksualitet på sine premisser, samtidig som vi verner ungdom helt opp til 18 år mot nøyaktig det vi alle frykter skal skje med våre barn: Utnytting, press, manipulering og annen utilbørlig atferd. For at mange menn skal «benytte seg av smårips på 14 år,» som du skriver, må de i de fleste tilfeller benytte seg av slike taktikker. Og da bør de bli dømt.
verano Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #43 Skrevet 7. januar 2008 Hvis man er 16 år og èn dag og har sex med en på 15 år og 364 dager, blir man altså straffet etter straffeloven. Ikke nok med det, man har objektivt ansvar. Det betyr at hvis den under 16 år lyver og viser falsk legitimasjon på alder over 16, så straffes man likevel. Det er åpenbart at loven har uheldige virkninger, og det synes jeg alle bør innrømme som et utgangspunkt for debatten. Først da kan man få fokus på hvilke forbedringer som vil kunne fungere etter intensjonen. Jeg liker holdningen din og tilnærmingen din til temaet, men jeg må faktisk rette litt. Det er ikke objektivt straffbarhetsvilkår. Det var det i § 195, sex med barn under 14, men det stred mot internasjonale konvensjoner, så det ble omgjort av høyesterett. Når det gjelder § 196, står det at: «Villfarelse om alder utelukker ikke straffeskyld, med mindre ingen uaktsomhet foreligger i så måte.» Men det er ganske strengt vilkår. Det holder ikke å støtte seg til den yngstes eget utsagn. Men det er nok av hårreisende paradokser å ta tak i. Hvis en pike på 15 år sier til gutten på 20 at hun er over seksten, og de har sex, kan han dømmes. Samtidig er hun over den kriminelle lavalder og må på alle andre områder i samfunnet ta ansvar for sine egne handlinger og hun kan selv bli straffeforfulgt. Men når det gjelder sex, behandles altså alle som ofre så lenge de er under 16. http://www.lovdata.no/all/hl-19020522-010.html#196
verano Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #44 Skrevet 7. januar 2008 Men det er vel sånn i dag at de fleste 14-15 åringer som har sex med hverandre ikke blir straffedømt for det - og da fungerer det vel som det skal.. ? Kanskje det finnes 14-15-åringer, i særdeleshet jenter, som synes at jevnaldrende gutter er barnslige. Disse jentene trekker mot eldre gutter, og slik er naturen skapt. Det synes urimelig å kriminalisere dette uten videre.
verano Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #45 Skrevet 7. januar 2008 Jeg synes dette forslaget var helt glimrende! For selv om endel anser 14-åringer som helt ute av stand til å ha sex med andre enn andre 14-åringer så er det ikke slik at det er hele sannheten. Jeg ( kvinne) debuterte tidlig, var vel såvidt fylt 14. Partneren var min kjæreste, en veldig snill og søt gutt, for all del, men han var en overkåt jypling på en overdose hormoner. Og jeg møtte truslene om at "Om vi ikke hadde mere sex ville han gjøre det slutt". Enden på visa var at jeg avsluttet forholdet, følte meg brukt.Og dette gjaldt ikke bare meg, jeg husker mange jenter i min klasse følte seg presset til å ha sex med sine jevnaldrende kjærester.Litt senere samme år ble jeg sammen med en 19-åring. I utgangspunktet trodde han at jeg var langt eldre, og det ble mye fram og tilbake når han ble klar over at jeg var bare 14. Allikevel ble det sex ( etter sterkt påtrykk fra meg!) og det var en opplevelse som jeg enda ser tilbake på med stor glede. Han var litt erfaren, forsiktig og tålmodig, klar over konsekvenser og nøye med prevensjon. En kjempegod opplevelse på alle måter! Men da altså straffbart. At klasse"kamerater" truet og styrte verre enn verst for å få seg et nummer og i endel tilfeller lyktes var ikke straffbart. Ikke alle 14-åringer har sex. Og ikke alle 14-åringer bør ha sex. Men de bør beskyttes fra trusler, manipulering og utnytting. Lik alder er ikke automatisk et vern mot dette! Her kommer du med et klokt personlig vitnesbyrd om akkurat det som er kjernen i mitt forslag. Jevnbyrdighet borger ikke for respektfull eller trygg sex. Vi må i mindre grad legge vekt på alder, og i større grad legge vekt på handlingens art. I fengsel etter frivillig sex Selv om den 15 år gamle jenta ønsket sex, må vennen (23) sone like lang straff for samleiene som hvis han hadde banket henne opp. http://www.nettavisen.no/ioslo/article961888.ece Selv når ungdom (sterkt) ønsker sex, holder fast ved at de ønsker sex og at de ikke har lidd overlast, tillegges ikke meningene deres vekt. De blir systematisk undertrykket og rett og slett objektivisert av et samlet og velmenende voksenkorps, som setter prinsipper og generelle lover høyere enn den unges integritet og behov for å bli trodd og respektert. Slik blir ungdom skjøvet inn i offerrollen og stemplet som overgrepsOFFER mot sin vilje, med de traumene dette kan påføre dem. Veien til helvete er som kjent brolagt med gode intensjoner. I tillegg kommer straffen av vennen eller kjæresten, som ikke bare blir dømt og må sone, men som resten av sitt liv vil få besudlet sin politiattest slik at han ikke kan jobbe i barnehage, skole, helsevesenet og mange andre steder. Det er uhyrlig hvordan staten kan traumatisere unge mennesker som i utgangspunktet ikke har gjort noe verre enn å elske sammen.
Gjest Mysticgirl Skrevet 7. januar 2008 #46 Skrevet 7. januar 2008 (endret) Jeg ber om begrunnelse! Du trenger ikke gjenta at du synes det er galt, jeg vet at du synes det er galt. Men du har på fire forsøk ennå ikke klart å begrunne det fnugg hvorfor det er galt. Jeg har argumentert utførlig imot deg, både ved å gi eksempler og å vise det urimelige i påstandene dine. Du svarer ikke. Da spør jeg deg igjen: 1. Hvorfor diskvalifiserer du enhver seksuell relasjon mellom ung og voksen også selv om det ikke har forekommet maktmisbruk? Hvorfor er det noe galt i relasjonen i seg selv akkurat i denne typen relasjon, når du i andre barn-voksen-relasjoner ikke finner noe klanderverdig med mindre den voksne de facto misbruker sin makt? Jeg hakker ikke på deg for dine meninger, jeg repeterer mine spørsmål fordi du ikke svarer! Du mener bare at det er «helt galt». Hvorfor er det helt galt? Vi snakker ikke nå om voldtekt eller tvang, vi snakker om frivillige relasjoner eller situasjoner som i mange siviliserte land er fullt lovlige. 2. Hvorfor er det helt galt? 3. Hvordan kan du påstå at sex mellom en voksen og en ungdom ikke kan ha gode intensjoner fra den eldstes side. Hva annet enn fordommer baserer du dette på? 4. Hvordan kan det være utnyttelse hvis den yngste ønsker sex og har det bra? Det finnes områder i livet der vi deltar i ting vi ikke fullt og helt aner konsekvensene av. Det betyr ikke at vi nødvendigvis er utnyttet. Utnyttelse handler om intensjon. 5. Dersom den voksne ikke har intensjon om å misbruke eller manipulere, men bryr seg om den andre personen og er varsom og omsorgsfull – hvordan kan det da være snakk om utnyttelse? 6. Hva er det med min lavaldermodell som ikke er bra nok? Hudfarge, religion, vekt, sosial bakgrunn, etnisitet og alder er alle ulike egenskaper eller kjennetegn. Når du sier at det er galt at to personer har sex bare fordi de har ulik alder, da er det diskriminering. 7. Hvorfor er det legitimt å diskriminere på alder, men ikke på hudfarge, religion, vekt, sosial bakgrunn eller etnisitet? Du sier jo ikke at to sexpartnere bør være like på disse kjennetegnene. Du sier ikke at det er utnyttelse eller galt dersom hvit ligger med svart eller tykk ligger med tynn. Hvorfor er det galt om voksen ligger med ung, såfremt begge er modne og det er f-r-i-v-i-l-l-i-g? At jeg mener at man ikke nødvendigvis bør straffes for å ha sex med en 13-åring utelukkende på grunn av alderen alene når det ikke finnes klanderverdige omstendigheter, betyr ikke at jeg også vil godta andre aldre eller hvilke som helst aldre. 13-åringer kan være kjønnsmodne og ha en seksuell bevissthet, ha lyst på sex og fra naturens side bli kåte og ønske å ta i bruk denne medfødte egenskapen. 11-åringer kan ikke sies å være på dette stadiet. 11-åringer er sjelden eller aldri kjønnsmodne, det har ingen seksuell bevissthet og de synes sex fremdeles er æsj. Dessuten har jeg aldri sagt at 13-åringer bør ha sex eller at de fleste er modne for det. Jeg sier at alder alene ikke nødvendigvis bør kvalifisere til STRAFF for slike handlinger. Hvorfor? Du har ennå ikke begrunnet det! Du påstår at det er galt, men du sier ikke hvorfor det er galt. Hvis du godtar at 14-åringen har sex med jevnaldrende, altså er seksuelt aktiv, hvorfor skal du detaljstyre hvem partneren er? Jeg finner ikke meningene dine verdiløse fordi du er uenig med meg. Jeg finner dem verdiløse fordi de ikke er begrunnet. Jeg har i det minste grundig begrunnet hvorfor jeg mener vi bør ha en annen type lavaldermodell. Som faktisk går helt opp til 18 år, hvis du gidder sette deg inn i forslaget mitt. Er du bare tett i pappen eller virker det bare slik for å provosere. Jeg har begrunnet den hver gang med modning men du bare spør og spør om det samme hver gang!!!Om du mener at begge kan være like modne når den ene er 24 og den andre er 14, da er det vitterlig noe feil med 24 åringen! Skjerp deg din gjøk !!Sorry kunne ikke dy meg, men jeg blir provosert så derfor bør jeg ikke være her, når jeg som du sier. ikke kommer med noe konstruktivt. Mitt siste ord i denne saken, for å diskutere med en slik en som du er jo helt umulig når du kun ser dine egne påstander og avviser andres meninger som søppel!! Takk for meg! Endret 7. januar 2008 av Mysticgirl
verano Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #47 Skrevet 7. januar 2008 Er du bare tett i pappen eller virker det bare slik for å provosere. Jeg har begrunnet den hver gang med modning men du bare spør og spør om det samme hver gang!!!Om du mener at begge kan være like modne når den ene er 24 og den andre er 14, da er det vitterlig noe feil med 24 åringen! Skjerp deg din gjøk !!Sorry kunne ikke dy meg, men jeg blir provosert så derfor bør jeg ikke være her, når jeg som du sier. ikke kommer med noe konstruktivt. Mitt siste ord i denne saken, for å diskutere med en slik en som du er jo helt umulig når du kun ser dine egne påstander og avviser andres meninger som søppel!! Takk for meg! Nei, jeg mener ikke at en 24-åring og en 14-åring er like modne, men så ser jeg heller ikke jevnbyrdig modenhet som et kriterium for sex! Jeg spør igjen, helt til du forstår spørsmålet: Hvorfor må to sexpartnere være like modne? ALLE relasjoner mellom barn og voksne er maktskjeve, men vi diskvalifiserer dem ikke i seg selv med mindre makten misbrukes. Hvorfor vil du da nødvendigvis diskvalifisere en seksuell relasjon mellom en 14-åring og en 24-åring når det er frivillig og uten press? Kom til kjernen, hvorfor krever du lik modning? Det finnes tallrike eksempler på at to mennesker med ulikt ståsted, bakgrunn eller modenhet utmerket godt kan ha det fint og trygt sammen.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #48 Skrevet 8. januar 2008 Ser her mitt snitt til å presentere et seks-minutter langt klipp fra favoritt-komiker David Chapelle. Jeg mener det er litt relevant, men for de av dere som måtte være uenig i det, kan klippet ihverfall tilby dere noen originale perspektiver og en god latter. Anbefaler å se igjennom hele. "How old is 15 really"? http://youtube.com/watch?v=NGb3GPXi0gw&feature=related
Gjest koosejenta Skrevet 8. januar 2008 #49 Skrevet 8. januar 2008 Jeg tror ikke det er flere menn som er tilbøyelig til å utnytte 14 åringer enn det er kvinner som gjør det. Jeg kjenner mange jevnaldrende menn som debuterte da de var 14-15 år, med kvinner som var over den seksuelle lavalderen. Og det skjer da virkelig i dag også. Men nå har rettsapparatet og samfunnet for øvrig har fått øynene opp for at også noen kvinner er overgripere i forhold til loven her. men det er langt fra alle guttene som oppfatter seg som ofre for det. På lik linje med mange jenter på den alderen. Men det er jo egentlig ikke det vi diskuterer, men i og med at du var så bastant i uttalelsen din på dette, fortjente du å bli motsagt akkurat her. Det vi egentlig diskuterer er vel hvordan vi best mulig kan ivareta ungdoms seksualitet på en positiv måte. Trådens innledende link viser at lovverket faktisk kan ødelegge mye, da samfunnet gjør denne jenta til et offer som mot sin vilje må motta erstatning. Hun får da et kraftig signal om at sex er noe skammelig og hun vil åpenbart ha samvittighetsproblemer overfor en hun hadde sex med, som nå ble dømt. Det som i utgangspunktet var noe positivt for henne, har blitt noe svært negativt. Hvis man er 16 år og èn dag og har sex med en på 15 år og 364 dager, blir man altså straffet etter straffeloven. Ikke nok med det, man har objektivt ansvar. Det betyr at hvis den under 16 år lyver og viser falsk legitimasjon på alder over 16, så straffes man likevel. Det er åpenbart at loven har uheldige virkninger, og det synes jeg alle bør innrømme som et utgangspunkt for debatten. Først da kan man få fokus på hvilke forbedringer som vil kunne fungere etter intensjonen. Hvordan kan du skrive at man blir straffet hvis en 16 åring har sex med en 15 åring? Har du lest paragrafene kanskje? Kanskje du skulle lese paragrafene før du begynner å uttale deg...hvis du spesiellt leser paragraf 204a så vil du kansje forstå bedre.... Som 16 år kan du ha sex...hvis den person du har sex med er relatert i alder med deg selv så blir du mest sannsynnligvis ikke straffet hvis dette er frivillig... Den seksuelle lavalder er 16 år..det betyr at man anses som moden nok til å ha sex...men det betyr IKKE at alle kan ha sex med deg......... Allle under 18 år regnes som barn ... Du kan ha sex men da helst med en som er relatert til deg i alder....man kan feks ikke sende nakenbilder av seg selv eller motta fra en som er under 18,da disse regnes som barn.... Les paragrafen så ser du....Det er faktisk en grunn til at det er satt en aldersgrense her,og det er nettopp for å beskytte barn som de enda er selv om de kan ha sex..
Gjest koosejenta Skrevet 8. januar 2008 #50 Skrevet 8. januar 2008 her er linken til seksualforbryterloven:) http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-023.html
Suzy Skrevet 8. januar 2008 #51 Skrevet 8. januar 2008 Kanskje det finnes 14-15-åringer, i særdeleshet jenter, som synes at jevnaldrende gutter er barnslige. Disse jentene trekker mot eldre gutter, og slik er naturen skapt. Det synes urimelig å kriminalisere dette uten videre. Klart det finnes jenter på 14-15 som mener de er modne og dermed tror de trenger en gutt som er endel eldre - faktisk tror jeg det gjelder de fleste. Men hvorfor er det galt å sette en absolutt grense? Ser du ikke at konsekvensen av sex fort kan være barn - eller evt abort? Er man ikke gammel nok til å oppdra et barn så er det litt rart at man skal kunne utøve det man gjør for å lage dem (satt litt på spissen).. Jeg mener i allefall at å få barn som 15 åring er leit og en belastning, samme hvor moden man måtte være. Det er vel heller ikke likegyldig at aldersforskjell er en maktfaktor i seg selv?
Jalp Skrevet 8. januar 2008 #52 Skrevet 8. januar 2008 Hvordan kan du skrive at man blir straffet hvis en 16 åring har sex med en 15 åring? Har du lest paragrafene kanskje? Kanskje du skulle lese paragrafene før du begynner å uttale deg...hvis du spesiellt leser paragraf 204a så vil du kansje forstå bedre.... Som 16 år kan du ha sex...hvis den person du har sex med er relatert i alder med deg selv så blir du mest sannsynnligvis ikke straffet hvis dette er frivillig... Den seksuelle lavalder er 16 år..det betyr at man anses som moden nok til å ha sex...men det betyr IKKE at alle kan ha sex med deg......... Allle under 18 år regnes som barn ... Du kan ha sex men da helst med en som er relatert til deg i alder....man kan feks ikke sende nakenbilder av seg selv eller motta fra en som er under 18,da disse regnes som barn.... Les paragrafen så ser du....Det er faktisk en grunn til at det er satt en aldersgrense her,og det er nettopp for å beskytte barn som de enda er selv om de kan ha sex.. Jeg takker for at du har gjort meg oppmerksom på siste lovendring, men skjønner ikke hvorfor du reagerer så sterkt? Det virker som om du tror jeg mener at sex med mindreårige er greit. Jeg synes du går langt i å antyde det, og det er både usaklig og svært umodent. Jeg gjør for øvrig oppmerksom på at den bestemmelsen du viser til, er en "kan" bestemmelse, og det betyr at jeg i teorien har mine ord i behold. Og det kommer svært mye an på foresattes føringer og rettens skjønn. Hovedregelen og utgangspunktet er slik jeg sier. Neste gang du mener jeg tar feil, så går det faktisk an å skrive: "Her mener jeg du tar feil, og i den forbindelse viser jeg til...o.s.v." Hvis du gjør det, vil jeg begynne å ta deg seriøst.
Gjest koosejenta Skrevet 9. januar 2008 #53 Skrevet 9. januar 2008 Jeg takker for at du har gjort meg oppmerksom på siste lovendring, men skjønner ikke hvorfor du reagerer så sterkt? Det virker som om du tror jeg mener at sex med mindreårige er greit. Jeg synes du går langt i å antyde det, og det er både usaklig og svært umodent. Jeg gjør for øvrig oppmerksom på at den bestemmelsen du viser til, er en "kan" bestemmelse, og det betyr at jeg i teorien har mine ord i behold. Og det kommer svært mye an på foresattes føringer og rettens skjønn. Hovedregelen og utgangspunktet er slik jeg sier. Neste gang du mener jeg tar feil, så går det faktisk an å skrive: "Her mener jeg du tar feil, og i den forbindelse viser jeg til...o.s.v." Hvis du gjør det, vil jeg begynne å ta deg seriøst. tror at det er du som er umoden her...du skriver: Hvis man er 16 år og èn dag og har sex med en på 15 år og 364 dager, blir man altså straffet etter straffeloven. Ikke nok med det, man har objektivt ansvar. Det betyr at hvis den under 16 år lyver og viser falsk legitimasjon på alder over 16, så straffes man likevel. Det er åpenbart at loven har uheldige virkninger, og det synes jeg alle bør innrømme som et utgangspunkt for debatten. Først da kan man få fokus på hvilke forbedringer som vil kunne fungere etter intensjonen. altså kommer du med en påstand om at man blir straffet men det er ikke sikkert man blir det pga at man er relatert i alderen og jeg hatr ingen plasser antydet at du vil ha sex med mindreårige...jeg sa at du burde lese seksualparagrafloven så kunne du kansje forstå bedre hva jeg siketet til.
Gjest koosejenta Skrevet 9. januar 2008 #54 Skrevet 9. januar 2008 Jeg takker for at du har gjort meg oppmerksom på siste lovendring, men skjønner ikke hvorfor du reagerer så sterkt? Det virker som om du tror jeg mener at sex med mindreårige er greit. Jeg synes du går langt i å antyde det, og det er både usaklig og svært umodent. Jeg gjør for øvrig oppmerksom på at den bestemmelsen du viser til, er en "kan" bestemmelse, og det betyr at jeg i teorien har mine ord i behold. Og det kommer svært mye an på foresattes føringer og rettens skjønn. Hovedregelen og utgangspunktet er slik jeg sier. Neste gang du mener jeg tar feil, så går det faktisk an å skrive: "Her mener jeg du tar feil, og i den forbindelse viser jeg til...o.s.v." Hvis du gjør det, vil jeg begynne å ta deg seriøst. jeg beklager at du tar allt innpå deg og at du tror alt dreier seg om deg men det gjør det dog altså ikke.jeg mente ikke å bruke deg som et eksempel noe jeg tror du har fått for deg..Ser jo at du er aktive i alle debatter her og da burde du også sjønne at vi alle ordlegger oss forskjelige,det betyr ikke at det er rettet mot deg selv om du anser det for å være det .
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #55 Skrevet 9. januar 2008 Det er ingen her som foreslår å senke den skarpe aldersgrensen til 14 år. Hvis du leser åpningsinnlegget mitt nøye, begrunner jeg utførlig hvordan en ny type lavaldermodell kunne sett ut, en modell som bringer noe helt nytt: Ungdom gis bedre rom og mulighet til å utforske sin seksualitet på sine premisser, samtidig som vi verner ungdom helt opp til 18 år mot nøyaktig det vi alle frykter skal skje med våre barn: Utnytting, press, manipulering og annen utilbørlig atferd. For at mange menn skal «benytte seg av smårips på 14 år,» som du skriver, må de i de fleste tilfeller benytte seg av slike taktikker. Og da bør de bli dømt. Men hvordan skal man klare å avdekke at mannen har manipulert jenta? Jenta kan selv tro at hun vil ha sex med mannen, mens mannen fra sin side kun har manipulert henne til å tro at hun har lyst på sex med han. Manipulering handler ofte om at man selv ikke skjønner at man er blitt manipulert. Hvordan skal da denne modellen fungere?? Når det er vanskelig å skille frivillig sex fra manipulert sex?
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #56 Skrevet 10. januar 2008 Hei Jeg leste innlegget ditt som reasearch til en skoleoppgave, og selvom jeg er veldig uenig med deg, (lavalderen er til for å BESKYTTE ungdom) så har du mange gode poenger, og jeg er kanskje litt mindre uenig enn jeg var før jeg leste dette. I tillegg reagerte jeg på den ene kommentaren under, hvor det praktisk talt stod at du hadde pedofile tanker pga dette innlegget; usaklig! Det er bare fornærmende å besvare et så godt begrunnet innlegg med et så kort, og dårlig argumentert synspunkt.
Lykkelille Skrevet 10. januar 2008 #57 Skrevet 10. januar 2008 Jeg var 14 år da jeg hadde sex for første gang. Jeg trodde nok jeg var moden for det da, men har innsett i ettertid at jeg var bare barnet, og ikke klar for et slikt steg i det hele tatt. I flere år etterpå følte jeg skam hver gang jeg hadde hatt sex, fordi jeg så på det som skittent. Jeg var moden for alderen, allikevel var dette for tidlig. Skammen gav seg ikke før jeg møtte min nåværende samboer. For all del, jeg bærer IKKE nag til han som tok jomfrudommen fra meg, dette var noe jeg gikk frivillig med på. (litt press kjente jeg nok, da han var eldre enn meg og erfaren, men det torte jeg aldri si noe om -igjen, ikke hans feil). Men bare husk det, menn; 14-15åringer er i grenseland -litt barn og litt prøvende voksne.
Lykkelille Skrevet 10. januar 2008 #58 Skrevet 10. januar 2008 Nei, jeg mener ikke at en 24-åring og en 14-åring er like modne, men så ser jeg heller ikke jevnbyrdig modenhet som et kriterium for sex! Jeg spør igjen, helt til du forstår spørsmålet: Hvorfor må to sexpartnere være like modne? ALLE relasjoner mellom barn og voksne er maktskjeve, men vi diskvalifiserer dem ikke i seg selv med mindre makten misbrukes. Hvorfor vil du da nødvendigvis diskvalifisere en seksuell relasjon mellom en 14-åring og en 24-åring når det er frivillig og uten press? Kom til kjernen, hvorfor krever du lik modning? Det finnes tallrike eksempler på at to mennesker med ulikt ståsted, bakgrunn eller modenhet utmerket godt kan ha det fint og trygt sammen. Sexpartnere trenger ikke være like modne. Om en på 44 har sex med ei på 20 -so let it be! Men 14-åringer er nesten barn!
Vici Skrevet 11. januar 2008 #59 Skrevet 11. januar 2008 Jeg ventet med sex til jeg var klar. Dvs. til jeg var 17 år. Ble sammen med en gutt da jeg var 16 som vill ha sex, og da jeg sa nei, var jeg plutselig uinteressant. Alle i venneflokken min hadde sex flere år før meg. 3 av mine barndoms-/skolevenninner ble tidlig gravide...12 år, 15 år og 16 år. Ingen kan si at de var klare for dette. Barnefarene ble heller ikke ved deres side.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå