Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #21 Skrevet 6. januar 2008 Hun burde betale dobbelskatt i Frankrike og i Norge! Øk skattene dobbelt! Enig, også femdobler vi trygdeutbetalingene og gjør dem skattefrie sånn at du får litt igjen for engasjementet ditt.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #22 Skrevet 6. januar 2008 Tidligere statsminister Harlem Brundtland har unnlatt å skatte av sin pensjon. Burde det få konsekvenser? http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/...WT.svl=sistlest [/quote Gjør din plikt, krev din rett......et kjent utsagn fra den gruppen. Nå er det så mange episoder med politikere igjennom årene...... Norge er Europas mest korrupte land...vi bruker bare ikke dette ordet her på bjerget. Så til saken. reglene er slik, og hva så. Om du bor i et hvilke som helst land, så betaler du reygdeavgift til Norge. Så lenge du er Norsk statsborger. Slik kan brundtland og andre nyte godt av velferdstilbudet vi har. Trydeavgiften dekker omtrent ingenting om du blir nødt til å innlegges eks på sykehus. Nå er det avdekket at eks en hel masse pakistanere tar med seg trygden til hjemlandet. De er Norske statsborgere,men bor i Pakistan(og andre land) Men de bruker det Norske helsevesen. Ingen har snakket mer om grådighetskulturen enn Arbeiderpartiet. Gro tar 350.000 i timen...... Ingen på Stortingen kommer til å gjøre noe med denne saken. Statlige ansatte, spes regjering, Storting har vist egene regler for seg selv. Det ser man når de slutter, blir syk, pensjon og andre goder. jeg kaller det korrupsjon,men dette blir jo avvist. Tør ikke tenke på hva som står i bøkene om 100 år hvilke styre det var i Norge. Det er vanlige arb.folk som skal stå nederst, betale,få liten pensjon osv....Dt gjelder ikke denne gruppen.
Leo Skrevet 6. januar 2008 #23 Skrevet 6. januar 2008 Nå er det avdekket at eks en hel masse pakistanere tar med seg trygden til hjemlandet. De er Norske statsborgere,men bor i Pakistan(og andre land). Hva mener du med "blitt avdekket"? Det er de da i sin fulle rett til akkurat som alle andre som har opptjent rettigheter i.h.t. Folketrygdloven. Det er akkurat det samme regelverket som trer i kraft når nordmenn bor i f.eks. Spania mens de, på helt lovlig vis, mottar pensjon og uføretrygd. Jeg ser i hvert fall på dette som et enormt gode! Ikke spiller det noen rolle for størrelsen på utbetalingene heller. Ut over det serverer du så mye dumt at jeg gidder ikke forsøke å svare på det en gang... Ikke kan jeg forstå hvordan noen kan finne på å kritisere Gro Harlem Brundtland for å ha fulgt regelverket heller. Misliker man regelverket, ja så får man kritisere det. Regelverket er for øvrig likt for alle med samme type opptjening som Gro har. Gro har vel for øvrig godt og vel gjort sin plikt for landet, så jeg finner det ikke det minste merkelig at hun også krever sin rett .
onyx Skrevet 6. januar 2008 #24 Skrevet 6. januar 2008 Om du bor i et hvilke som helst land, så betaler du reygdeavgift til Norge. Så lenge du er Norsk statsborger. Regner med du snakker om norske pensjonister som mottar pensjon fra Norge bosatt i et annet europeisk land eller land Norge har avtale med?
Trillrund Skrevet 6. januar 2008 #25 Skrevet 6. januar 2008 Det er vel ikke Gro som har sørget for at regelen er innført i Frankrike, så hvis noen har noe å klage på, er det vel bare å skrive til den franske regjeringen....
mysan Skrevet 6. januar 2008 #26 Skrevet 6. januar 2008 Jeg synes ikke det er riktig å se det på denne måten. Norsk presse skriver ikke om forhold som utelukkende er knyttet til privatsfæren. Slik som utroskap og sånne ting. Når norsk presse skriver om Gros skattefritak så er det en del av den politiske diskursen i Norge. Gro ledet et politisk parti hvor et generelt høyt skattenivå er i deres kjernevelgeres egeninteresse. Dermed er det både politisk og journalistisk interessant å rapportere at Gro er nullskatteyter. Men kjære deg. Skal det være egne regler for Gro kontra andre norske pensjonister bosatt i utlandet da? Hun lever under nøyaktig de samme reglene som alle andre pensjonister som ikke bor i gamlelandet. Mener du at fordi hun har vært statsminister så må man finne opp et ekstra sett skatteregler som bare fungerer for henne? Himmel og hav
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #27 Skrevet 6. januar 2008 Det er typisk norsk og være dobbeltmoralsk. Pepsi-Gro nullskatteyter og "sosialdemokrat". Hun formet i sin tid Ap til å bli slik at ektefelle og høyremann Arne Olav kunne stemme på partiet. Jeg misliker igrunn veldig få mennesker, men denne Gro misliker jeg intenst, også så mange som hun har klart å manipulere....Nei takk.
Mann 42 Skrevet 7. januar 2008 #28 Skrevet 7. januar 2008 Det er typisk norsk og være dobbeltmoralsk. Pepsi-Gro nullskatteyter og "sosialdemokrat". Hun formet i sin tid Ap til å bli slik at ektefelle og høyremann Arne Olav kunne stemme på partiet. Jeg misliker igrunn veldig få mennesker, men denne Gro misliker jeg intenst, også så mange som hun har klart å manipulere....Nei takk. Jeg liker ikke Pepsi-linken jeg heller. Men denne skattesaken er ikke en sak i det hele tatt, bortsett fra at den peker på et skattehull som bør tettes. Men dere: I og med at avtalen mellom Norge og Frankrike faktisk eksisterer, så har hun jo bare forholdt seg til regelverket, og skattet det hun skal skatte. Hva skulle hun gjort? Det er ikke noe galt i å følge loven, sist jeg sjekket. Men dersom man ikke liker de resultatene man får når folk gjør akkurat det, så bør man endre lovene uten å slenge dritt om folk som bare etterlever dem. Det er ikke en kjeft noe sted som har kunnet si at hun har gjort noe galt. Men folk som Siv Jensen, av alle, har vridd ut av seg at det var uetisk. Hun som hadde privat trener betalt av tilskuddet til FrP`s stortingsgruppe.
Gjest Pato Skrevet 7. januar 2008 #29 Skrevet 7. januar 2008 Hun har da ikke gjort noe ulovlig. Uasett så flytter hun nå tilbake til Norge på skattemessig grunnlag. http://www.abcnyheter.no/node/58561
Eve Luna Skrevet 7. januar 2008 #30 Skrevet 7. januar 2008 Jeg syns det er synd at Gro bøyer for media og flytter tilbake til Norge av skattemessige grunner, når hun faktisk ikke har gjort noe galt.
Gjest Lilleulv Skrevet 7. januar 2008 #31 Skrevet 7. januar 2008 (endret) Liker ikke at dem sverter ryktet til gro jeg. vi har liksom alltid sett litt opp til gro vi da, og så kommer dette her :icon_neutral: Kjenner jeg nok en gang blir forbanna på media! vi burde vise gro at vi støtter henne.... Endret 7. januar 2008 av Lilleulv
mysan Skrevet 7. januar 2008 #32 Skrevet 7. januar 2008 Ja, måten journalisten i denne avisen har vinklet hele dette "problemet" sier atskillig mer om ham/henne enn om Gro, som bare følger det norske regelverket, slik som alle andre utenlandspensjonister gjør. Jeg spurte deg litt lenger opp, trådstarter, om du synes det burde være egne skatteregler for Gro, men det har du ikke svart på.
mysan Skrevet 7. januar 2008 #33 Skrevet 7. januar 2008 http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/...l=article_title Relatert artikkel. Litt mer vettugt skrevet, selv om den kommer fra samme avis.
mysan Skrevet 7. januar 2008 #34 Skrevet 7. januar 2008 Det har ingenting med misunnelse å gjøre. Det har å gjøre med at en sosialist finner seg smutthull i loven for å slippe å betale skatt av sin statspensjon. Står virkelig respekt av det når den som har kritisert som verst og manet til moderasjon selv vrir seg unna norsk beskatning .. Nei, jeg har aldri hatt sansen for Gro ... Slike skattefritak kommer neppe automatisk. Dette er såpass spesielt at jeg betviler at den jevne ligningsfunksjonær i Frankrike er kjent med denne regelen. Sannsynligvis har Gro selv henvist til denne reglen overfor franske skattemyndigheter, med den bevisste hensikt å slippe å betale skatt. Noe som styrkes av at Gro tidligere har vært kreativ med skatteregler for å unndra seg beskatning. Jeg minnes en viss bok som Gro hevdet ble skrevet innenfor et tidsrom som er oppsiktsvekkende kort. Jamen er dere gode på å tillegge folk en agenda dere vet nada om.
Gjest kenneth Skrevet 7. januar 2008 #35 Skrevet 7. januar 2008 Jeg syns det er synd at Gro bøyer for media og flytter tilbake til Norge av skattemessige grunner, når hun faktisk ikke har gjort noe galt.Jeg skjønner hva du mener, men jus og politikk er to vidt forskjellige ting. Jeg synes det har kommet en del gode innspill på hvorfor Gros (lovlige) skatterutiner er uheldige, og støtter meg til de. Samtidig skjønner jeg godt at folk ikke oppsøker det offentlige og ber om å få betale skatt, så lenge de tross alt ikke er forpliktet til det. At Gro nå gjør som hun gjør - når det har blitt en mediesak av det - tilsier jo at denne saken har politisk sprengkraft og kan skade partiet. Det er således ryddig av henne å flytte hjem.
Gjest Tulipa Skrevet 7. januar 2008 #36 Skrevet 7. januar 2008 Men kjære deg. Skal det være egne regler for Gro kontra andre norske pensjonister bosatt i utlandet da? Hun lever under nøyaktig de samme reglene som alle andre pensjonister som ikke bor i gamlelandet. Mener du at fordi hun har vært statsminister så må man finne opp et ekstra sett skatteregler som bare fungerer for henne? Himmel og hav Det er det slett ikke. Det gjelder kun folk som mottar norsk statspensjon mens de er bosatt i Frankrike. Så det er slett ikke noe som er alle pensjonister forunt. Skatteregelen ble innført for å hindre dobbeltbeskatning .. og var ikke ment at norske statspensjonister skulle utnytte det på denne måten. Skal kanskje minne deg om den gang fru Bruntland gikk veldig langt for å ta rotta på Syse for en filleting - noe som også Gro visste var en filleting. Jamen er dere gode på å tillegge folk en agenda dere vet nada om. Men det vet du ?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #37 Skrevet 7. januar 2008 Tidligere statsminister Harlem Brundtland har unnlatt å skatte av sin pensjon. Burde det få konsekvenser? http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/...WT.svl=sistlest Korsfest, korsfest.....Denne debatten tar jo helt av. Det siste er at Gro flytter hjem.....Er det virkelig noen som tror at Gro flytter hjem bare for å få lov og betale skatt??? Da er dere naive.... Det jeg reagerer på er at en statsansatt kan ha nærmere 700.000 i pensjon. For vanlige folk så er dt tak på alt. Uansett hvor mye du har obba og høy inntekt...det er et tak.. Politikere har alltid ordnet seg, derfor de aldri har skjønt hvordan andre pensjonister har det... jeg blir rett og slett kvalm.
mysan Skrevet 7. januar 2008 #38 Skrevet 7. januar 2008 Men det vet du ? Nei, men jeg tror ikke automatisk det verste om folk
Gjest kenneth Skrevet 7. januar 2008 #39 Skrevet 7. januar 2008 (...)Men det vet du ?Mysan viser her til to utsagn hvor Gro tillegges en aktiv unnasluntrerrolle. Er ikke det en viktig distinksjon i denne sammenhengen? Og Sosialists teori om "hendelsesforløpet" blir bare et eksempel på at personer ikke bør delta i debatter rett etter de har lagt bort krimboka med de heftige konspirasjonsteoriene. Hvis man slenger ut såpass heftige påstander uten å ha nevneverdig belegg får det, må man nesten regne med å bli konfrontert med dette i ettertid.
Gjest GossipGirl Skrevet 7. januar 2008 #40 Skrevet 7. januar 2008 Ja, måten journalisten i denne avisen har vinklet hele dette "problemet" sier atskillig mer om ham/henne enn om Gro, som bare følger det norske regelverket, slik som alle andre utenlandspensjonister gjør. Jeg spurte deg litt lenger opp, trådstarter, om du synes det burde være egne skatteregler for Gro, men det har du ikke svart på. Jeg mener journalisten gjorde rett i å ta fatt i denne saken, fordi Gro som sosialpolitisk leder tidligere har stått frem med svært sterke synspunkter. At hun nå tar nytte av ordninger som strider imot hennes tidligere politiske syn, og samtidig er til hennes fordel, er en problemstilling som bør belyses. Jeg mener (som nevnt) at Gro ikke bør straffes, juridisk sett gjør hun ingenting galt. Samtidig er Gro en person som selv har valgt å leve i offentligheten. Hun krever 350 000 kroner (om jeg ikke husker feil) for 45-minutters foredrag, og har profilert seg en god del etter at hun sluttet som statsminister. Hun er en offentlig person, og at hun nå handler i strid med sine tidligere prinsipper, fortjener folk å bli informert om. Hvis Gro gjør dette med god samvittighet, har hun vel ingenting å bekymre seg for heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå