Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Flyttegjest
Skrevet

Mine stalltips er å samle inn kopipapir-esker (sånne i A4-størrelse) fra jobb eller skole i noen uker/måneder før flyttingen. De er perfekte til bøker, fordi man kan stappe dem optimalt fulle av bøker, man klarer å bære dem etterpå (kanskje to oppå hverandre også :)), og de er fine å stable og putte innimellom ting.

Bananesker er et MUST, til resten av utstyret. Begynn innsamlingen lang tid i forveien, spør på ulike butikker, be dem "holde av" bananesker til deg. Mange butikker gjør det av rutine, fordi de er etterspurte.

Jeg annonserte mine bananesker på finn.no (gis bort) etter forrige flytting. De ble raskt hentet av takknemlige mottakere! Sjekk på finn.no, altså :)

Ellers bruker jeg vanlig tørkerull til å legge mellom tallerkner og glass og sånt. Billig og renslig :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg lurer på om vi har samme venner? ;) Opplevde akkurat det samme, UTROLIG irriterende...

Jeg har et par ganger feilberegnet selv når jeg flyttet. Ikke noe morro i det hele tatt. Heldigvis var det bare et skap som skulle tømmes samt at flyttebilen ble forsinket.

Så uhell kan skje ...

Skrevet

Kopipapiresker er geniale, ja. Og søppelsekker til klær og alt annet av tekstiler. (Med unntak av håndklær som ligger mellom delene til middagsserviset og glassene ;) )

Støtter Blondies forslag om å ta i mot alle gode hjelpere som måtte melde seg. Og tenk smart når det gjelder transportveier. Kanskje er ikke ytterdøra det som er smartest alle steder. Da jeg skulle flytte ting fra mine foreldres hus inn i linjegodcontainer så var enkleste vei for bøker gjennom et soveromsvindu. Det sparte vi mange meter på, slik containeren sto.

En annen ting som kan være lurt er tralle, hvis du skal flytte inn i blokk med heis f.eks. Jeg fikk laget en litt solid treplate med 4 svingbare hjul under. Du verden som det lettet transport av hvitevarer og store kasser. Vi lempet ting ut av container, på tralle og trillet det nesten inn i leiligheta.

Ved en annen flyttesjau så bodde jeg i 2. etasje i et hus med svalgang utafor døra. Tilfeldigvis var det en bedrift som disponerte gaffeltrucker i nærheten, så vi fikk låne en truck og en palle og dermed var det bare å kjøre pallen opp på truckgaflene og lempe ting oppå så ble pallen kjørt inn i varebilen som skulle kjøre lasset og et par stykker sto der inne og lesset av.

Skrevet
Jeg har et par ganger feilberegnet selv når jeg flyttet. Ikke noe morro i det hele tatt. Heldigvis var det bare et skap som skulle tømmes samt at flyttebilen ble forsinket.

Så uhell kan skje ...

For å si det sånn, de jeg skulle hjelpe hadde ikke pakket ned så mye som en undikk og vi skulle da tømme en leilighet på en dag. Jeg er ikke firkantet, men det får nå være måte på ;)

Gjest Blondie65
Skrevet
For å si det sånn, de jeg skulle hjelpe hadde ikke pakket ned så mye som en undikk og vi skulle da tømme en leilighet på en dag. Jeg er ikke firkantet, men det får nå være måte på ;)

Det der er ikke holdbart selvsagt. :P

Skrevet

Vi droppet rett og slett banankasser (det får være måte på hvor mange butikker man skal gå og spørre i når man har en hel leilighet full av ting som skal flyttes). Vi kjøpte eskene, rett og slett, og en del av dem har vi i bruk fremdeles til lagring så det var greit å ha noe skikkelig. Vi kjøpte esker flere forskjellige steder, bl.a. Ikea, Clas Ohlson, City Self Storage og Binders. Ikea og Clas Ohlson hadde de klart beste eskene, i tillegg var de billigst (Clas Ohlson ørlite billigere enn Ikea). Både Binders og CSS var uforholdsmessig dyre og eskene til Binders var i tillegg altfor lette å ødelegge og CSS sine var vonde å bære (skarpe kanter rundt "håndtakene".

Istedet for å kjøpe små esker til bøker valgte vi å fordele bøkene utover i store esker. Altså et lag med bøker nederst, og så alt mulig annet oppå. Dermed unngikk vi esker som ble for tunge til å løftes.

Skaff mange esker. Du har garantert flere ting enn du tror og det er kjedelig å til stadighet måtte gå tilbake for å få tak i flere esker.

Som andre har skrevet over her, merk eskene godt. Ikke merk bare med rommet de skal i, skriv gjerne detaljert. Når du står der med 50 fulle esker og flere av dem har samme rom merket på, er det ikke så greit å vite hvilken som har akkurat DEN tingen du trenger. Dette med "første natten"-eske har jeg aldri hatt behov for å tenke over. Den blir til helt naturlig i og med at en flytteprosess tar en stund så de siste tingene man pakker ned er gjerne de første tingene man trenger i den nye boligen, så "første natten"-esken kommer av seg selv. Men greit å ha i hodet hvis du mot formodning både skal pakke alt du har OG flytte alt på samme dag.

Skrevet

kjør selv ut alle ekser,poser, sekker osv.. selv, og la en flyttebil ta seg av alle møbler... dette blir billigere

• 3 uker senere...
Skrevet

Ja, da sitter jeg her i en nesten tom leilighet og har kommet på noen flere lure flyttetips:

For de av oss som ikke orker eller har tid til å hamstre gratiskasser, så selger IKEA nå fine, små kasser til 5,-. Disse er på størrelse med kopi-papir-kassene som er nevnt tideligere, og er en genial størrelse til det meste. Selv meg som nesten ikke kan løfte noen ting orker å bære dem, og det er lett å sortere alle tingene.

Det trengs veldig mange flere kasser enn du tror! Vi kjøpte 25 av disse småkassene, og to timer senere var de fulle alle sammen. Dro tilbake etter 100 nye, og det ser ut til å holde.

Jeg har vært veldig nøye med å merke alle kasser med akkurat det som er i dem; vinglass, bakeutstyr, yttertøy osv. Dette håper jeg virkelig kommer til å lette utpakkingen, istedenfor å ha 20 kasser merket kjøkken. Jeg har også skrevet spesielt på ting vi kommer til å ville ha raskt, f.eks kaffekanen.

Vi skulle ikke flytte så langt, så det vi gjorde var at jeg sto hjemme og pakket, mens mannen og en til kjørte frem og tilbake. På den tiden det tok dem å kjøre avsted og lesse ut og kjøre tilbake, hadde jeg akkurat rukket å pakke et nytt billass fult. Slik ble det oversikt, og kassene forsvant etterhvert som de ble ferdigpakket.

Ikke alle møbler trengs å tas helt fra hverandre. Noen går fint inn i bilen selv om man bare tar av noen deler. Legg skruene til hvert møbel i hver sin pose. Merk posene, og ha enten alle på et sted, eller teip hver pose direkte på møbelet det hører til.

Et forkle med flere lommer var også kjekt å ha. Her hadde jeg saks, tusj, vaskeklut og andre småting som jeg ellers bare legger fra meg, men trenger hele tiden.

Vi betalte noen for å komme og vaske leiligheten, og er veldig fornøyd med å ha gjort det. Men husk å ringe rundt og forhøre om pris. Det var veldig store forskjeller her.

Nedpakkingen har gått greit. Nå gjenstår det bare å se hvordan oppakkingen går!

Gjest Blondie65
Skrevet
Vi betalte noen for å komme og vaske leiligheten, og er veldig fornøyd med å ha gjort det. Men husk å ringe rundt og forhøre om pris. Det var veldig store forskjeller her.

Dette er et godt tips. Det å spørre om priser OG forsikre seg om at de som skal vaske forstår hva ordet "rent" betyr er en god ide. Noen jeg kjenner måtte be vaskebyrået komme igjen tre ganger før de var fornøyd. Spør etter referanser hos andre du kjenner/på jobben.

Nedpakkingen har gått greit. Nå gjenstår det bare å se hvordan oppakkingen går!

Opp pakkingen er langt mer lystbetont - synes jeg da. Er lettere å pakke ut og sette på plass og bli ferdig for det er lett å se en ende på det.

Skrevet
Dette er et godt tips. Det å spørre om priser OG forsikre seg om at de som skal vaske forstår hva ordet "rent" betyr er en god ide. Noen jeg kjenner måtte be vaskebyrået komme igjen tre ganger før de var fornøyd. Spør etter referanser hos andre du kjenner/på jobben.

Sant det, men det koster deg ikke noe ekstra for at de skal komme tilbake. Da vi valgte firma til å ta flyttevasken vår valgte vi bevisst de billigste. De måtte riktignok komme tilbake en gang, men det hadde jo ingen verdens ting å si for oss. Det kostet ingenting ekstra, vi hadde jo allerede flyttet ut. De eneste som måtte "svi" for den dårlige rengjøringen var de som flyttet inn etter oss som måtte tåle et besøk av rengjøringsbyrået. Det er likevel ikke tvil om at jeg ikke ville betalt 4000 kroner ekstra (som var differansen mellom billigst og dyrest) for noe som ikke kostet meg et sekunds bekymring eller styr. For meg som selger er faktisk prisen så godt som det eneste kriteriet.

Skrevet

Hvis du ikke har hjulpet vennenen dine å flytte tidligere kan det være utrolig kosli å invitere de som hjelper deg på middag el. når du er kommet på plass. Det blir satt stor pris på og er da lettere å be om hjelp til andre ting:)

Gjest Blondie65
Skrevet
Sant det, men det koster deg ikke noe ekstra for at de skal komme tilbake. Da vi valgte firma til å ta flyttevasken vår valgte vi bevisst de billigste. De måtte riktignok komme tilbake en gang, men det hadde jo ingen verdens ting å si for oss. Det kostet ingenting ekstra, vi hadde jo allerede flyttet ut. De eneste som måtte "svi" for den dårlige rengjøringen var de som flyttet inn etter oss som måtte tåle et besøk av rengjøringsbyrået. Det er likevel ikke tvil om at jeg ikke ville betalt 4000 kroner ekstra (som var differansen mellom billigst og dyrest) for noe som ikke kostet meg et sekunds bekymring eller styr. For meg som selger er faktisk prisen så godt som det eneste kriteriet.

Nå kan jeg selvsagt være enig i dette resonnementet - men det kommer jo faktisk helt an på hvor langt man flytter vekk selv og andre forhold. Hvis du må bruke arbeidstid og reisetid for å sjekke hvordan ting som kunne vært vasket ordentlig første gangen 2 ekstra ganger så blir de 4.000 fort spist opp. I min bekjentes tilfelle var det altså ikke rent nok før etter 3. gangs gjennomgang - og det er ikke fordi de har støv på hjernen.

Skrevet
Nå kan jeg selvsagt være enig i dette resonnementet - men det kommer jo faktisk helt an på hvor langt man flytter vekk selv og andre forhold. Hvis du må bruke arbeidstid og reisetid for å sjekke hvordan ting som kunne vært vasket ordentlig første gangen 2 ekstra ganger så blir de 4.000 fort spist opp. I min bekjentes tilfelle var det altså ikke rent nok før etter 3. gangs gjennomgang - og det er ikke fordi de har støv på hjernen.

Men det var ikke vi som sjekket andre gangen. Vi hadde bestilt flyttevask dagen før overtagelse av leiligheten. Mannen min hadde bare tatt en kjapp kikk fordi vaskerne hadde det travelt, men så i ettertid at det var enkelte ting som ikke var helt i orden. Ved overtagelsen dagen etter ble vi enige med de nye eierne om å ringe byrået og klage og så skulle byrået ringe dem og avtale ny tid. Vi hadde altså ingenting med det å gjøre. Byrået avtalte selv med de nye eierne og det var de nye eierne som så til at den andre vaskingen ble gjort ordentlig. Det kostet meg med andre ord ikke annet enn 2 minutter på telefonen.

Gjest Gjest_Madammen_*
Skrevet

Pakk en koffert med klær for et par dager + toalettsaker og håndkler (lat som du skal på ferie). Da har du all righte klær til du skal på jobb og ungene skal på skolen/i barnehagen og du slipper og stresse med å pakke ut alle klærne med en gang. Når du kommer i hus, så gjør i stand soverommene først sånn at du slipper å stå der dødssliten og gjøre i stand senger og sengetøy.

Skrevet

Vi måtte pakke ned en god del bokhyller ++ i forbindelse med visning av leilighet. Kjøpte mange, mange kasser på IKEA. De er fine fordi man ikke trenger å bruke tape for å forsterke bunnen, og de har lokk som heller ikke trenger å bli tapet. Kjøpte både små og store kasser, og kommer nok til å kjøpe fem ganger så mange når vi skal flytte...

Hvis man får venner og familie til å hjelpe seg, må man planlegge mat. Like greit å sørge for god og næringsrik mat som alle kan spise (sjekk allergier etc) enten der man flytter ut eller inn, slik at moralen er høy. Dessuten forhindrer man at noen forsvinner på en 2 timers lunsjpause. Vi fikk en haug med venner til å hjelpe oss med å male, og sørget for div. pizzaer som ble levert mellom 1. og 2. malingsstrøk. Og så tok vi med alle sammen på restaurant etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...