Gå til innhold

Dine mest eksellente flyttetips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, har du noen? Jeg trenger tips til å få det gjort effektivt og oversiktlig.

:lete:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn med det værste. Loft/kjeller/boder. Merk kassene med hva de inneholder.

Skrevet

Merk kassene med hvilket rom det skal i, så går det fortere når du pakker ut. :)

Gjest barelillemeg
Skrevet

Vær ekstremt nøye når du pakker ned - legg det av kjøkkenutstyr som du trenger umiddelbart i egen eske, og merk den godt. Det samme med de andre rommene - kjedelig å lete igjennom 14 kasser med duker og juleting (dvs saker som ikke haster å pakke opp) for å finne den ene tingen du trengte med en gang.

Ellers merker du alle eskene med hvilket rom det skal inn på i den nye leiligheten/huset - da slipper du veldig sortering og rot når kassene kommer frem.

Kast det du ikke trenger FØR du flytter... Burde være unødvendig å minne på , men jeg flyttet engang i et kollektiv - alle hjalp alle, og en var ekstremt dårlig til dette med å systematisere, så vi flyttet alt hun satt frem. Da vi endelig kom på plass i nytt kollektiv begynte hun å sortere og kaste det hun ikke trengte...

Gjest Madre Mia
Skrevet

Pakk tunge ting, som feks bøker i små kasser. Store tunge kasser er vanskelige å bære alene og buksere opp og ned trapper. Merk alt innehold på kassene. Ikke regn med at du husker hva de inneholder. Banankasser er supre til tungt kjøkkenutstyr.

Da jeg ryddet kjelleren før flyttinga, hadde jeg mange kasser stående åpne og kastet ting nedi. Da ble de sortert og kategorisert med en gang.

Klær, dyner og tøy som tåler å krølles kan man sette nedi en søppelsekk og suge ut lufta med en støvsuger og knyte for. Sett en ny sekk eller kasse utenpå og tape godt igjen så eser den ikke ut igjen. Du sparer mye plass på denne måten når flyttegodsprisen regnes etter volum og ikke vekt.

Pakk kopper og kjøkkenutstyr i rene handklær istedet for avispapir, så slår du to fluer i ett smekk. Du slipper trykksverte på tingene, de kan settes rene rett i skapet igjen og du får fraktet med deg handklærne samtidig.

Flyttegods fraktes rimeligere med båtfrakt enn med bil. :-)

Skrevet

er vel enig med de fleste her at det å merke ting godt er det viktigste... det er dessuten greit å ha en plan for hvor ting skal når man pakker ned. dvs jeg skal ha glass pluss talerkner i det skapet... da kan man pakke disse tingene sammen, og merke det godt dvs skap nr 1 feks... og passe på å sette eskene i riktig rekkefølge.... Jeg har flyttet en del ganger og når jeg gjorde det "riktig" gikk det kjempefort, mens de gangene jeg ikke var fullt så organisert gikk det veldig tregt. Feks. av de riktige gangen flyttet jeg på fredag og hadde gjester på søndag, og alt var på plass i skap og skuffer.... Det kan dessuten være lurt å fordele de som skal hjelpe til, dvs de som er sterke flytter og lemper, men de som ikke er fullt så sterke setter på plass, hvis alt da er riktig merket kan faktisk andre sette på plass kjøkkenglassene uten at man blir gal etterpå..... Det er letter å ha oversikten hvis man kan rydde på plass ettersom man får de i hus, da ender man ikke opp med et berg av pappesker som man må lete igjennom for å finne akkurat den riktige esken som som må på plass før man kan sette på plass det som er i esken på toppen...

Skrevet

Mitt beste flyttetips er å bruke flyttebyrå! :fnise:

Skrevet

Hehe, g@brielle, jeg har ikke så mye å flytte at det vil lønne seg (nesten dessverre ;)).

Takk for tips, alle! Jeg skal merke det viktige, og legge like ting i like kasser.

Skrevet

Banankasser fra matbutikker er i genial størrelse og er lette å bære pga håndtakene. Brukte eller sorte søppelsekker til klær o.l. Ellers helt enig i at god merking er viktig.

Lykke til!

Skrevet

Sekkehjul er genialt hvis du skal frakte store/uhåndterlige ting som vaskemaskiner og lignende som både er tunge og vanskelig å få grep på, spesielt i trapper er det veldig deilig å bare kunne dra sekkehjulet opp. De selger på biltema til en tohundrings eller deromkring, ihvertfall gjorde de det for en måneds tid siden. Du kan også stable flere kartonger oppå hverandre på sekkehjulet og dermed frakte flere ting enn du normalt ville klart å bære. Her kan trillebår også gjøre susen.

En venninne av meg puttet alle bøkene sine i én stor kasse, så hadde hun alt på ett sted. Kjempelurt, helt til det viste seg at ingen klarte å lette på den.

Skrevet (endret)

Og du, pakk alt sammen ferdig før flyttehjelpen kommer! Ingenting er mer irriterende enn å gå på kassejakt eller pakke ned ting når man egentlig bare hadde planer om å flytte. Ikke pakk i småesker og poser. Bruk banankasser, de får du gratis og blir passe tunge og har håndtak. Dessuten har de god kvalitet. (bare husk å tette hullet i bunn med en flat ting, pappplate, bok etc )

Endret av Sunshine
Skrevet
Ja, har du noen? Jeg trenger tips til å få det gjort effektivt og oversiktlig.

:lete:

enig med andre tipsene som er gitt her. Har et råd og det er å begynne i god tid. Nå vet jeg ikke hvor lenge du har vert etablert og hvor stort du flytter fra,men det er utrolig hva man har når man begynner å tømme skuffer og skap.

begynte selv 2 mnd før flytting. Vil si jeg trengte det.

begymte med å tømme skuffer for papirer og annet rask. Det ble mange sekker på fyllinga. Tømte skaper og pakket ned. jeg beholdt et skift med sengetøy og dobbelt med håndkle. pakket vekk alt det tøyet +duker/gardiner....

Så gikk jeg løs på klesskapene. Flytter en på sommeren så har man lite bruk for vintertøy osv...beholdt få skift av klær.

siste 14 dager pakket vi ned alt av kjøkkentøy. Gikk over til papp og plastbestikk. vel ble det mye lettvintmat som vi kokte i en kjele+pizza,men det tåler på en slik strevsom tid.

da flyttedagen kom var jeg endelig glad jeg brukte den tiden.

Skrevet

Merk eskene på alle sider og vær eksakt når du skriver. Noen esker havner alltid nederst og etter noen uker sier "Julepynt", "Bøker" eller "Klær" deg ingen verdens ting.

Innholdet i de rotete eskene du pakker på slutten og som egentig ikke inneholder noe som helst av verdi, kan du for øvrig like gjerne kaste først som sist.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Skru fra hverandre mest mulig, hvertfall hvis du ikke har stor bil eller vil spare deg for mange turer frem og tilbake, eller hvis du skal flytte ut og inn av noe trangt.

Jeg skulle hjelpe noen å flytte som egentlig ikke hadde demontert noen ting. Den nye leiligheten lå en time unna, og bilen var ikke veldig stor, så vi fant fort ut at alt måtte flatpakkes. Det var litt kjedelig på holde på med dette når jeg var innstilt på å være bærehjelp.

De hadde forøvrig ikke pakkes ned alt da vi kom, og vi måtte hjelpe til med det, samt å skru ned hyller og lamper fra veggene. Det var dårlig panlegging.

Skrevet

Er enig i alt det folk har skrevet over. Husker første gangen jeg skulle flytte. Kjøpte de største flyttekassene jeg fant, og fylte to av dem helt fulle med bøker :fnise:

Det er bedre med mange mindre og håndterlige bokser enn få store. En annen feil jeg gjorde første gangen var å kjøpe fine oppbevaringsbokser til flyttingen. Veldig fint mens jeg flyttet, men etterpå gikk det ikke ann å demontere dem eller bare kaste dem (de var jo fine og dyre), så hadde loftet fult av tomme esker en stund.

Ha en eske merket "første natten" eller tilsvarende. Her finnes sengetøy, håndkler, tandbørste, et rent skift og andre ting man trenger første natten. Dette er særlig viktig hvis dere kommer frem sent på dagen.

Da vi flyttet hjem fra utlandet var alt i et stort rot, og vi var fremme realtivt sent. På flyplassen sto mødre våre, og med seg hadde de:

- rent sengetøy og håndkler

- tandbørste og tandpasta

- grandiosa, solo, kneipbrød og melkesjokolade

Dette var den beste velkommenhjem-pakken jeg noen gang har fått! Vi kunne slenge en pizza i ovnen, mens vi hentet frem madrassene fra lagring, og sovne på rene laken uten å åpne en eneste kasse. Det er mye verdt etter en lang, slitsom dag.

Skrevet

Et annet tips hvis du må vaske er å spørre om noen kan hjelpe deg med det. Da vi flyttet sist var vi en stor gjeng som flyttet alt inn i flyttebilen. De fleste av oss reiste til den nye leiligheten og flyttet alt inn dit, mens mødrene våre ble igjen og vasket ut leiligheten. Genialt for da ble hele flytteprosessen ferdig på en dag. Men ikke alle har den muligheten så det er jeg veldig takknemlig for! Men ikke glem at du burde spandere mat og drikke på flyttehjelpen din :)

Den velkomstpakken Kara W fikk hørtes genial ut! :jepp:

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har alltid fått det tipset om banankasser, og jeg har aldri brukt det. De gangene jeg har spurt på butikker har de sagt at de flatpakker og kaster i pappressen med en gang de har pakket ut og det var uaktuelt å samle opp. Det har endt med at jeg har fått en kasse eller noe slikt.

Sist gang jeg flyttet fikk jeg låne kasser av flyttebyrået (Petter Dahl) gratis. Deres tips var: Kjøp eller bruk forholdsvis like kasser. Pakk bøker i bunnen og kjørler på toppen, dermed blir det ikke for tungt.

Mitt eget tips er: Hvis du pakker over tid er det lurt med en sånn første natten kasse. La den inneholde en gaffel, kniv, skje, vannkoker og panne, tallerken og krus også. Da kan du få laget deg mat med en gang.

Jeg anbefaler silkepapir og håndkler til å pakke glass og knusbart i. Dermed slipper du oppvask. Det er også enklere å pakke inn og ut av en avispapir for du blir ikke tilgriset på hendene.

Ved de siste flyttingene har jeg kun nummerert kartongene samt skrevet på rom. Innhold har jeg skrevet på liste. Dette har jeg gjort fordi jeg visste at det var listen jeg brukte når jeg skulle pakke ut igjen uansett.

Det er lurt å ha mange til å hjelpe seg den store dagen. Hvis du har mulighet for det - lag kjeder fra leiligheten og ut i bilen slik at folk slipper å gå så veldig. Dermed "spaserer" kassene ut i bilen av seg selv. Hvis du har mulighet til å ha to fulle team (spesielt hvis du flytter med små biler) er det lurt å fylle to biler om gangen. Dvs. at du har en bil som du pakker ut av og en du pakker inn i hele tiden. Dette varierer jo altså med hvor mye du har og hvor langt du skal.

De to siste gangene jeg har flyttet har jeg brukt byrå. Det er ikke så himla dyrt i forhold til hva du får (spesielt hvis du må leie bil) men det har vært mye mer effektivt.

Etterhvert som du pakker ned, kan det være en ide å få noen til å "tømme" leiligheten? Jeg flyttet sist fra en veldig liten leilighet til en mye større en. En ting er at ting tar plass, men ting i kartonger tar MYE MER plass enn ting i hyller, skuffer og skap. Så den siste uken før jeg flyttet (jeg hadde 14 dagers overlapp på de to leilighetene i leietid) hadde jeg venner med bil som kom og fylte den med slike ting som ferdigpakkede kartonger, sekker med klær og annet som gikk i en bil og som ville ta oss to kort tid å bære inn og ut. Dette gjentok vi 3 kvelder. Dermed var det akkurat nok plass i den gamle leiligheten til at jeg kunne fortsette å pakke.

Skrevet
Jeg har alltid fått det tipset om banankasser, og jeg har aldri brukt det. De gangene jeg har spurt på butikker har de sagt at de flatpakker og kaster i pappressen med en gang de har pakket ut og det var uaktuelt å samle opp. Det har endt med at jeg har fått en kasse eller noe slikt.

Etterhvert som du pakker ned, kan det være en ide å få noen til å "tømme" leiligheten? Jeg flyttet sist fra en veldig liten leilighet til en mye større en. En ting er at ting tar plass, men ting i kartonger tar MYE MER plass enn ting i hyller, skuffer og skap. Så den siste uken før jeg flyttet (jeg hadde 14 dagers overlapp på de to leilighetene i leietid) hadde jeg venner med bil som kom og fylte den med slike ting som ferdigpakkede kartonger, sekker med klær og annet som gikk i en bil og som ville ta oss to kort tid å bære inn og ut. Dette gjentok vi 3 kvelder. Dermed var det akkurat nok plass i den gamle leiligheten til at jeg kunne fortsette å pakke.

Vi har aldri hatt noen problemer med å få tak i banankasser? Kanskje det har noe med tidspunktene man spør på?

Siste tipset ditt er kjempelurt om man har muligheten! Iallefall med uhåndterlige ting som lamper, store pynteting, osv.

Skrevet
En venninne av meg puttet alle bøkene sine i én stor kasse, så hadde hun alt på ett sted. Kjempelurt, helt til det viste seg at ingen klarte å lette på den.

:ler:

Ha en eske merket "første natten" eller tilsvarende. Her finnes sengetøy, håndkler, tandbørste, et rent skift og andre ting man trenger første natten.

Kjempelurt!

Tusen takk til alle dere andre også. :-D Jeg deler leilighet nå, så jeg må ikke tømme alt og vaske ut, bare få med meg mine egne ting, som heldigvis ikke består av særlig mange møbler. Men det er mye tingtang, klær, sko etc.

Nå øver jeg meg på å hive tingene som er så "kjekt å ha" ...

Skrevet
De hadde forøvrig ikke pakkes ned alt da vi kom, og vi måtte hjelpe til med det, samt å skru ned hyller og lamper fra veggene. Det var dårlig panlegging.

Jeg lurer på om vi har samme venner? ;) Opplevde akkurat det samme, UTROLIG irriterende...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...