Gå til innhold

Hvor stor skjerm har du

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Ebano_*
Skrevet

Skal kjøpe ny bærbar. Vil ha en som er så liten som mulig fordi jeg reiser og flytter mye.

Men på grunn avwide screen formatet så blir skjermene veldig små/lave noe som er litt slitsomt da jeg kun bruker PC'n til store dokumenter, power point presantasjoner og bilder.

Synes det er lett å miste oversikten i dokumentene på en lav skjerm. Og på de minste så blir jo ikke bildene mye større enn ved vanlig utskrift.

PC'n jeg har i dag har 14 tommer og er ikke wide screen. Den er liten og nett og jeg har i allefall ikke lyst på noe større.

Men for å få en like høy skjerm så må jeg opp på 17 tommers wide screen og de er noen store monster det er uaktuellt å dra på.

Selv en 15 tommers er 5-6 cm bredere enn den jeg har i dag.

Derfor lurer jeg på hvor stor skjerm du har og hvordan du synes det er å jobbe med dokumenter/bilder på den + hvor grei den er å reise med?

Tusen takk for innspill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

(og som dere sikkert ser så virker ikke alltid space på min gamle lengre....beklager)

Gjest lillagubban
Skrevet

Jeg har ny 14tommers widescreen. Syntes den funker bra, man kan jo sette innstillingene slik at alt blir litt "smått" (hvis du forstår), og da blir det fint og oversiktlig.

På presentasjoner bruker du vel prosjektor, og det går fivel ann å koble til pcen til en tv så du kan se bilder i større format.

Skrevet

Jeg har en 12" synes det fungerer greit å jobbe på den og den er helt super å reise med.

Skrevet

Velg høy oppløsning hvis du vil ha plass til mye på skjermen. 14' og 15' viser akkurat like mye dersom oppløsningen er lik. Standard for billigere maskiner er 1280x800 for 15.4 widescreen, så du vil oppover derfra. 1600x1000 er vanligvis neste hakk.

Gjest lillagubban
Skrevet
Velg høy oppløsning hvis du vil ha plass til mye på skjermen. 14' og 15' viser akkurat like mye dersom oppløsningen er lik. Standard for billigere maskiner er 1280x800 for 15.4 widescreen, så du vil oppover derfra. 1600x1000 er vanligvis neste hakk.

Ja, det var det jeg mente! :)

Hehe, ikke så flink me utrykk.

Skrevet

Jeg har 15" skjerm og er storfornøyd med det! :)

Skrevet (endret)

17''. Den er kanskje litt lang, men den er altså like bred som min gamle 14''. Jeg synes den var ENORM da jeg fikk den, men nå er jeg godt vant.

Fordelen er at den er genial når man skal ha opp flere dokument samtidig, den har numerisk tastatur på siden og er kjempefin å se video på, jeg får vondt i øya av små skjermer.

Og den veier like mye/ lite som min gamle 14''.

Jeg reiser litt hvertfall, 1-2-3 ganger i måneden, ofte med tog. Den passer fint på toget, er ikke for stor, passer akkurat på de bordene man tar ned på komfortavdelingen når man sitter på to-og-to-seter. Og jeg har en sekk som den går akkurat ned i, slik at jeg trenger ikke en kjempesekk for å få den med meg.

I og med at den bare er "litt" bredere, og ikke heller særlig tyngre, enn mindre pcer, så tror jeg ikke det gjør noe kjempeforskjell. Det blir vel mer en smakssak.

Min er kanskje ikke helt "feminin", men veldig fin og fancy, og litt av en råtass når det gjelder å prestere :D Og kjempebra oppløsning, har hddvd-diskstasjon og alt. Oppløsninga er 1440x900.

Ikke la størrelsen skremme deg dersom det er det eneste som står i veien. Jeg syntes min var diger i starten, som sagt, men nå er jeg veldig fornøyd, synes alle som er mindre er _kjempesmå_. Jeg var godt fornøyd med min gamle 14'' også, men nå som jeg har en større merker jeg hvor mye mer komfortabelt det er med stor skjerm.

Endret av Annikken
Skrevet

Min har 15,4" widescreen, og det er perfekt størrelse for meg. Stor nok til å se video, jobbe med dokumenter o.l. og liten nok til at den er enkel å bære med seg. Kommer til å gå for samme skjermstørrelse neste gang jeg kjøper laptop også.

Skrevet

Jeg har 12" på min, og jeg har den med en del på reiser. Perfekt å pakke ned i vesken, og jeg liker å jobbe med den også.

Skrevet

Har 13,2" på min hjemlige (MacBook) og den er akkurat passe. Den er lett å ta med og jeg får sett det jeg vil se på skjermen. Hadde jeg skulle jobbet med større grafikkoppgaver ville den muligens blitt litt snau.

På jobb har jeg en vanlig PC med 15" skjerm (tror jeg i allfall). Den er også helt grei å jobbe med og OK å ta med, men ville ikke hatt den større hvis den skulle være med på reise ofte.

Skrevet

Jeg har 15,4" wide screen og dette passer bra til meg. Jeg jobber en del med 3d-modelleringsprogrammer osv igjennom studiene, og tror derfor jeg ikke kunne hatt en mindre skjerm. Sambo har en 12" og det funker bra for hans del siden han bruker den mest til surfing og skriving osv. Sambo sin er mye lettere og mer praktisk å reise med enn min synes jeg.

Skrevet

Jeg har 17 tommers. Den er alt for tung å ta med seg. Jeg har gjort det noen ganger, men fant ut at den med vesken veide nesten 7 kilo. Så når du skal reise mye anbefaler jeg en mye mindre.

Batterikapasiteten er også veldig dårlig siden den trekker mye strøm. Så du kan ikke sitte å jobbe i timesvis på batteriet. Du blir avhengig av strøm.

Når det er sagt er den veldig bra å jobbe med hjemmefra. Stor skjerm som gir plass til de dokumentene jeg trenger, sånn at jeg ser dem.

Skrevet

Siden jeg reiser mye valgte jeg en 12", og er meget fornøyd med min "lille" pc. Den er liten nok til å putte i vesken og stor nok til mine oppgaver.

Med andre ord perfekt til mitt bruk!

Gjest Gjest_ebano_*
Skrevet

Tusen takk for alle svar folkens.

Endte opp med en 12" widescreen. Den er like lang som min 14", men den er litt grunnere og skjermen er en god del lavere.

Litt uvant enda, men blir sikkert vant til det.

Glad for at jeg valgte en så liten PC, kjedelig å dra på noe større og alle de 14" jeg så lå langt opp i pris.

Skrevet

17 tommer, og den er ikke et monster, men ganske pen. ;)

Er ikke noe problem å reise med, man har da vesker som gjør det enkelt og ikke er den spesielt tung heller.

Gjest morthal
Skrevet

Min er 17", den jeg hadde før va 15".

Jeg synes den var litt stor da jeg kjøpte den, men nå synes jeg ikke det mer.

Jeg reiser heller ikke så mye så jeg trenger ikke å ha en liten som er lett å få med seg. Jeg er ganske fornøyd med min.

Skrevet

Har litt av samme problemstillingen som deg. Vil gjerne ha en pc som er grei å frakte rundt på, samtidig som jeg trenger en stor skjerm til arbeid med store dokumenter.

Jeg har valgt følgende løsning: Nåværende PC har fjorten tommers skjerm, den neste blir nok 12 eller 13. Det er ikke ideelt for oversikten, men utmerket fordi pc'n blir liten og lett.

Når jeg jobber hjemme, som jeg jo gjør mye av tiden, kobler jeg til en 22 tommers ekstern skjerm.

Det gir den beste løsningen for meg - men dette er jo individuelt. Det kommer an på hvor mye du er på farten. Jobber du BARE på farten (eller nesten bare) tror jeg at jeg ville gått for et kompromiss - for eksempel en 15 tommers skjerm. Maskiner med 17 tommer egner seg stort sett bare for frakt i bil, de er for tunge å bære rundt på, og tar for mye plass i fly - med mindre du reiser på businessklasse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...