Gå til innhold

Permisjon og tida etterpå

Gjest imli

Anbefalte innlegg

Nå er det jo ikke lenge før vi går ut i permisjon i tur og orden her. Lurer på hva dere tenker ift. det? Skal dere ta 80% eller 100% lønn? Skal far ta mer permisjon enn sine 6 uker? Skal dere ta ferien deres "innimellom" permisjonen?

Hva gjør dere når permisjonstida er over? Tar mer (ulønna) permisjon, begynner å jobbe og har ungen hos dagmamma eller barnehage, eller blir hjemmeværende?

Hadde vært fint å høre hva dere andre har tenkt å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv kommer jeg nok til å ta ut 80%. Min kjære tar sine 6 uker, og får heldigvis de 2 ukene fri i forb. med fødselen betalt av jobben. Vet ikke helt hvordan jeg gjør det med ferien. Tror jeg får feriepenger av jobben selv om jeg er i permisjon, men er ikke sikker på hvordan de gjør det.

Etter permisjonen planlegger jeg faktisk å være hjemmeværende. Mulig jeg tar ulønna permisjon fra jobben, sånn for å holde alle muligheter åpne. Har i alle fall lyst til å ta meg av lille baby selv så lenge som mulig :) Min kjære tjener vel ikke akkurat kjempebra (290.000) men vi har kommet til at vi kan klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp kjøpt hus i en by, så vi har gjeld til langt oppover ørene. Ikke har vi ekstremt godt betalte jobber heller, dessuten har vi billån og studielån. Dermed må vi nesten prioritere økonomi, og jeg tar ut 100% lønn i permisjonstida. Jeg vil begynne å jobbe igjen i desember, og mannen tar resten av permisjonen. Selvsagt vil jeg ikke jobbe fullt, jeg tror jeg begynner i 50% og jobber meg opp - og så har jeg krav på 20% redusert stilling med 100% lønn så lenge jeg ammer.

Jeg tror vi satser på dagmamma fra januar-februar 2009, jeg kjenner flere dagmammaer gjennom jobben og håper en av dem kan ha plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Vi må nok ordne en time på NAV for å få litt veiledning til skjemaene. Vi har jobbsituasjoner som ikke helt passer inn i de firkantede skjemaspørsmålene, så det er greit å få litt hjelp. Men i hovedtrekk tar vi sikte på 80 % i 54 uker og at far tar sine 6 uker.

Litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med oppspart ferie, her må jeg snakke med sjefen min.

Nå har jeg en jobb jeg ikke trives i må det sies og kommer til å bruke permisjonen til å se meg om etter noe som er mer kompatibelt med det livet jeg ønsker å ha som familie. Har et ønske om å finne en jobb som ikke ligger 50 minutters kjøring unna. Slik det har vært det siste året orker jeg ikke mer av- jeg har blitt ”stresse mamma” som er sur og grinete i kaosløpet som oppstår på morgenen for å rekke alt.

Tror ikke jeg vil jobbe 100 % etter endt permisjon igjen. Småbarnstida er så kort...

Forøvrig har vi en flott barnehage til frøkna som hun stortrives i, så veslegutt skal søkes inn i samme barnehage. Jeg må jobbe, men tror vi skal klare oss fint om jeg går ned til 80 % , evnt 75 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha 80% dekning - mannen min får 100% uansett siden han er kommunalt ansatt. Så skal jeg ha permisjon fram til og med 10. august (31 årsdagen min ;) ), etter det deler vi 50/50 fram til 31. desember og er hjemme annenhver uke med lille trollet. Fra 1. januar tar gubben min all permisjonen fram til permisjonsslutt.

Ferien min tar jeg i juni (3 uker) og da overtar mannen min permisjon. Så tar han 3 uker ferie etterpå så han sammenhengende får 6 uker fri i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får man 100% uansett hvis man er kommunalt ansatt?

Her er vi det begge to...

Har ikke hørt om det jeg...

Aner ikke, men sist vi hadde permisjonsdeling hadde han iallefall full dekning. Mulig det varierer fra kommune til kommune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke, men sist vi hadde permisjonsdeling hadde han iallefall full dekning. Mulig det varierer fra kommune til kommune?

Kan hende... Men fikk dere full dekning selv om dere egentlig tok 80%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i en kommune. Her får mannen 80 % dekning hvis konen har det, men mange glemmer å si fra og da blir det 100 % dekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende... Men fikk dere full dekning selv om dere egentlig tok 80%?

Ja, han meldte inn at vi hadde 80% dekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Vi har ikke planlagt så veldig mye enda. Men jeg vil være hjemme med Junior så lenge som mulig, og vi kommer derfor til å velge 80 % lønn. Mannen skal ha sine seks uker, pluss de to ukene etter fødsel. Heldigivis med lønn, da han har fått forhandlet seg frem til det med sjefen.

Når mannen skal ha sin permisjon har vi ikke avklart enda. Tror han ønsker å kunne ta litt etter litt; det vil si ikke seks uker sammenhengende men etter som det passer. Han har en del ansvar på jobben som han ikke bare kan reise fra så lenge om gangen. Jeg vet ikke helt hvordan dette blir i forhold til NAV enda, men vi har fortsatt god til til å finne ut av det.

Jeg gleder meg iallfall veldig til å være hjemme et år. Kan nesten ikke vente! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Vi har nettopp kjøpt hus i en by, så vi har gjeld til langt oppover ørene. Ikke har vi ekstremt godt betalte jobber heller, dessuten har vi billån og studielån. Dermed må vi nesten prioritere økonomi, og jeg tar ut 100% lønn i permisjonstida. Jeg vil begynne å jobbe igjen i desember, og mannen tar resten av permisjonen. Selvsagt vil jeg ikke jobbe fullt, jeg tror jeg begynner i 50% og jobber meg opp - og så har jeg krav på 20% redusert stilling med 100% lønn så lenge jeg ammer.

Er det jobben din som gjør at du har krav på det, eller er det generelt sett for alle?

Hos oss tar vi 100% permisjon i 44 uker, og sper på med feriuker midt i og på slutten slik at det blir 52 uker til sammen. Jeg har utsatt noen ferieuker fra i fjor, så jeg har rett på 7 uker ferie i år.

Mannen skal ha halvparten av permisjonen, altså 22 uker etter at jeg har hatt min permisjon + 6 uker ferie. Vi overlapper hverandre en uke for å få mest mulig smidig overgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi bestemt oss også!

Det jeg er mest lettet over er at man ikke må bestemme seg helt ennå ang hvordan man skal fordele ukene, det eneste man må ha bestemt er om man tar 100 eller 80 %. Ferier kan man legge inn hvor som helst, bare man sier i fra 30 dager før. Pappa perminjonen kan man også vente med å fastsette til 30 dager før hvis jeg har forstått det riktig :lete:

Vel, det blir 100 % på oss + en mnd ferie for meg så jeg begynner å jobb fra 2. januar 09. Da kommer pappa'n inn og har knøttet hjemme en dag i uken frem til sommeren. Knøtte begynner i barnehagen fra 5. jan på 80 %. Det fine er at jeg skal ha han på avdelingen min, så jeg ser han jo hele dagen! Veier litt for og i mot rundt dette, men det er den beste løsningen tror jeg. Vi må jo ikke bestemme oss enda...............

Endret av -Ea-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er det jobben din som gjør at du har krav på det, eller er det generelt sett for alle?

I utgangspunktet er ammefri ubetalt, men noen arb.givere ( som regel offentlig) gir fri med lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er som kan gjøre det slik, -Ea- :)

Jeg føler meg ekstremt heldig altså, og med den bakgrunnen jeg har er jeg ikke det minste redd for å putte han i barnehagen.

Er ikke sikker på hva som er best ang pappa permen, blir rådet i bauer og kanter med at han burde være hjemme hele tiden i ukene sine, men han er selvstendig... uten forsikring............

Vel, han er enormt engasjert allerede nå, så jeg føler ikke at han ikke skal få knyttet båndene til Knøtte. Må tenke litt mer på dette kjenner jeg............

Noen råd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg faktisk ikke. Jeg jobber i kommunen, så vi får det automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...