Gjest GossipGirl Skrevet 4. januar 2008 #21 Skrevet 4. januar 2008 Nå er det jo ikke tv-kanalene som setter aldersgrensene heller, men medietilsynet. Og her finner man faktisk begrunnelser for aldersgrensene hvis du titter på http://film.medietilsynet.no/Filmdatabase. Jeg er fullt klar over at det ikke er TV-kanalene som setter aldersgrensene. For øvrig tusen takk for fin link, visste ikke at det fantes en slik side. Nå er ikke dette et problem for meg, og det vil antakeligvis ikke bli det på noen år, men det er alltid interessant å se hva andre mener.
Bomull Skrevet 4. januar 2008 #22 Skrevet 4. januar 2008 Aldersgrenser er satt av en grunn, og bør derfor tas med i betraktning. Senest i går var jeg på kino og så Det gylne kompasset med aldersgrense 11 år. Det satt det et søskenpar bak meg: en jente i 14-årsalderen og en jente som kanskje var rundt 9-12 år. Begge jentene satt og holdt rundt hverandre, og var tydelig redde under store deler av filmen. Den yngste gråt også et par ganger. De hadde ingen voksen med seg. I dette tilfellet mener jeg at den yngste burde hatt en voksen sammen med seg. Det er mulig hun var gammel nok til å se filmen, men hun var tydeligvis ikke voksen nok til å se den likevel. Det er ikke sjelden jeg har sett livredde barn på filmer med aldersgrenser fra 11-18 år. Som barn så jeg mange skrekkfilmer uten at mine foreldre visste om det og jeg har blitt veldig mørkeredd med tiden, og hadde i mange år problemer med å se på mørke vinduer etc. Små barn burde derfor ikke se ting de kan ta skade av, og dette burde foreldrene forsøke å hindre så langt det er mulig.
Susan Sto Helit Skrevet 4. januar 2008 #23 Skrevet 4. januar 2008 Jeg kommer til å bruke aldersgrensene som veiledende, og så tillate etter egen kunnskap. At noe høyere aldersgrense enn barnets alder er tillatt når vi ser den sammen og kan snakke om det, f.eks. Eller at jeg synes det er greit å se en film basert på en bok, selv om den er skummel, dersom man har lest boka og vet hva som skjer. Utganspunktet vil nok være at aldersgrensene skal følges så fremt jeg ikke vet at det er greit for en som er yngre. Jeg ser at nevøene mine nå som 10-14 åringer ser 15 års aldersgrense. (Og nesten ikke vil se ting som ikke er ment for voksne. ) Jeg syntes de begynte litt vel tidlig, men foreldrene var da tilstede og så filmer sammen med dem.
Gjest Stjernedryss Skrevet 4. januar 2008 #24 Skrevet 4. januar 2008 Greit nok at barn blir redde av filmer noen ganger, men skal man unngå alt de blir redd for. Jeg synes man bør sa ann barnet og alderen, men om en 13 åring ser film med 15 årsgrense og blir redd kan vel neppe være spesiellt farlig. Jeg tror nesten det er sunt å være litt redd av og til jeg. Jeg ville heller sett på hva slags holdninger og informasjon filmer viser og sett på filmene sammen med barna hvis jeg var i tvil og de tåle det eller ikke. Så kan man heller bare skru av midt i hvis man merker at det ble for skummelt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå