Gå til innhold

Aldersgrenser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bryr du deg om aldergrenser på film og spill og andre ting?

Når mener du at man bør kunne se en film med 15 år grense? Hva med 11 og 18 år grense?

Mener du man heller burde se an ungen og filmen eller er det helt uaktuelt å gjøre noe før er like gammel som aldergrensen?

Hvor gamle er dine barn og hva er reglene for aldergrenser i ditt hus?

Begrunn helst svarene dine.

Videoannonse
Annonse
Gjest Stjernedryss
Skrevet

Når mener du at man bør kunne se en film med 15 år grense? Hva med 11 og 18 år grense?

Mener du man heller burde se an ungen og filmen eller er det helt uaktuelt å gjøre noe før er like gammel som aldergrensen?

Jeg ville vurdert det selv helt uavhengig av aldersgrensen. Aldersgrensen sjekker jeg ikke en gang.

Skrevet

Jeg bryr meg faktisk om aldersgrenser, det er vel en grunn til at de er der. Man bruker selvfølgelig fornuften, en 14-åring kan godt se en film med 15-årsgrense, men jeg ville ikke latt en 10-åring se den feks. Man burde respektere aldersgrenser, selv om man ikke trenger følge dem slavisk.

Skrevet

Jeg ser for det meste bort fra aldersgrensene fordi jeg tar meg selv i å være uenig i dem svært ofte. I tillegg ser jeg tilbake på min egen barndom og husker hva jeg så på uten å ta skade av det. Det betyr ikke at det er helt fritt frem, men jeg er betydelig mer liberal enn de standardiserte aldersgrensene.

Jeg er mer restriktiv med små barn, men i ungdomsalderen føler jeg at mine barn (ut fra deres personligheter osv) kan se det aller meste.

Skrevet

Jeg så nok mer på aldersgrensene da ungene var mindre. Å f.eks. la en 4-åring se på en film med 15 års grense kan komme til å bli en skremmende opplevelse for barnet. Nå er min yngste 11 år og det er ikke lenger noe problem hos oss. Filmer med 18-årsgrense er fremdeles helt uaktuelt, men ellers kan kan ungene se det meste sammen med oss voksne. Jeg fikk selv lov til å se på filmer som f.eks. haisommer fra jeg var 9-10 år. Siden jeg allerede slukte alt jeg kom over av ungdomsbøker om krim og spenning, storkoste jeg meg med slike filmer. Jeg merker at ungene er akkurat slik som jeg var

Aldersgrensene er en grei pekepinn på hvilken aldersgruppe filmen er for. En del filmer kan fint bli sett av yngre barn uten at det blir noen traumatisk opplevelse ut av det. Spørsmålet blir i mange tilfeller heller om barnet er gammelt nok til å klare å få med seg handlingen.

Gjest GossipGirl
Skrevet

Jeg mener det er en grunn til at det settes en anbefalt aldersgrense. Når det er sagt, mener jeg også at foreldre kjenner barna sine bedre enn de som vurderer filmer, og er flinkere til å vurdere om barnet/ungdommen bør se filmen eller ikke. Jeg mener også at sjanger bør spille inn her; jeg hadde brukt lenger tid på å vurdere om en ungdom på 13-14 skulle få se en grøsserfilm med 15-årsaldersgrense enn at han/hun fikk se en dramafilm med samme aldersgrense.

Jeg synes også en bør se an alderen på barna. Personlig vil jeg nok vise at jeg som forelder stort sett holder aldersgrensene (i alle fall ganske rimelig). Å gi en 10-åring tillatelse til å se flere 15-årsfilmer sier litt om foreldrenes forhold til aldersgrenser og kan påvirke barna på andre områder i livet.

Med andre ord; alder på barnet, sjanger, og skjønn spiller derfor inn for min del. Jeg hadde uansett vært forsiktig med å la barn/ungdom bryte aldersgrensen med mer enn to år. Jeg er selv ung, og vet at mange tenåringer har vokst opp med å bryte aldersgrenser. Jeg ønsker derfor å gi uttrykk for at jeg, som forelder, mener at aldersgrenser er satt av en spesiell grunn. Og det hadde ikke blitt rutine å la 14-åringen se mange 15-årsfilmer.

Det er en grunn til at det finnes aldersgrenser. Jeg er enig i at en ikke skal være så firkantet at en nekter en 14-åring å se en helt grei dramafilm som alle venninnene får lov til å se, men jeg hadde ikke gått inn for å bevisst la ungene mine se filmer de ikke var gamle nok til å se.

Skrevet

Vel, det kommer an på alderen. Et lite barn må man se litt mer an med.

Uansett synes jeg 18 årsgrense er i meste laget for selv de råeste filmene. 15 årsgrense synes jeg passer bedre som den høyeste aldersgrensen. Hvis man ikke er gammel nok til å tåle inntrykkene fra filmer og dataspill da, blir man det aldri.

Det praktiseres jo også sånn i ganske mange land.

Skrevet

Jeg respekterer stort sett aldersgrensene, fordi jeg synes de er fornuftige. Skjønner ikke hvorfor så mange vil pushe grensene for hva barnet skal se. Hvorfor skal de tåle alt mulig?

Skrevet
Jeg respekterer stort sett aldersgrensene, fordi jeg synes de er fornuftige. Skjønner ikke hvorfor så mange vil pushe grensene for hva barnet skal se. Hvorfor skal de tåle alt mulig?

Fordi det er ikke noe vits i å være kjip bare for å være kjip. Jeg sparer det til det virkelig er nødvendig.

Når man er ung er det mye man vil utforske og oppleve, og hvis barnet/ungdommen ikke kommer til å ta skade av filmen, hvorfor skal jeg nekte ham den opplevelsen? Jeg så utallige filmer med 18 årsgrense da jeg i følge statens filmtilsyn var for ung, uten å få noe i nærheten av en traumatisk opplevelse. Så da føler jeg det blir uærlig, for ikke å si unødvendig, å automatisk tre aldersgrensene nedover hodet på barna mine.

Skrevet
Fordi det er ikke noe vits i å være kjip bare for å være kjip. Jeg sparer det til det virkelig er nødvendig.

Jeg opplever ikke at jeg er så kjip, men så er ikke ungene mine så hissige på å se filmer de er for små til å se.

Jeg har hatt noen motsatt opplevelser av deg, har hatt mye mareritt og vært redd pga. filmer. Pyse, jeg? :sjenert:

Skrevet
Jeg opplever ikke at jeg er så kjip, men så er ikke ungene mine så hissige på å se filmer de er for små til å se.

Jeg har hatt noen motsatt opplevelser av deg, har hatt mye mareritt og vært redd pga. filmer. Pyse, jeg? :sjenert:

Ikke pyse, men kanskje en av dem som med fordel kunne ventet litt? Det er jo slike ting man kan se an på sitt eget barn for å hindre åpenbar uforholdsmessighet i forhold til barnets utvikling.

Jeg sier jo ikke at foreldrene skal tvinge barna til å se filmer med høy aldersgrense ;) Men hvis man har sett noen filmer sammen med dem som de åpenbart ikke ble redde av synes jeg ikke det er noe i veien for å la dem se en lignende en med vennene sine, selv om de i teorien ikke er gamle nok.

Skrevet

Jeg hadde nok heller sett an innholdet enn aldersgrensen.

Det er ikke alle filmer jeg ville latt de se selv om de var gamle nok - og omvendt.

Skrevet

Jeg har aldri vært veldig opphengt i aldersgrense når det gjelder eget barn, men jeg har vært nøye hvis vi har hatt gjester.

"At man burde respektere aldersgrenser" er en sannghet med visse modifikasjoner. Jeg syns det er viktig å se hvorfor filmen/spillet har fått den aldersgrensen det har, og så vurdere det derfra.

Skrevet

kan ikke si at jeg er så nøye med aldersgrenser nei, men yngstemann får selvsagt ikke se alt. Men det stor forskjell på hva unger blir redde for. Da eldstemann min var liten kunne han godt se actionfilmer (spesielt med mye bilkjøring) uten problem, men gjett hvem som sprang og gjemte seg da Hufsa fra Mummitrollene dukket opp på TV...

Gjest GossipGirl
Skrevet
Jeg har aldri vært veldig opphengt i aldersgrense når det gjelder eget barn, men jeg har vært nøye hvis vi har hatt gjester.

"At man burde respektere aldersgrenser" er en sannghet med visse modifikasjoner. Jeg syns det er viktig å se hvorfor filmen/spillet har fått den aldersgrensen det har, og så vurdere det derfra.

Det er greit, men jeg har inntrykk av at aldersgrenser ikke begrunnes. Jeg har ennå til gode å oppleve at diverse TV-kanaler ikke sier noe om hvorfor aldersgrensen er for eksempel 15 år.

Hvis ei jente på 13 år setter seg ned for å se en film som begynner akkurat da, er det kanskje litt vanskelig å få konkret innblikk i hva filmen handler om? Ikke alle aviser omtaler filmene som sendes på TV.

Har en selv tilgang på informasjon om filmen er ikke dette et problem, men hvis barnet setter seg til for å se en film på stående fot blir situasjonen lett vanskeligere?

Skrevet

Jeg har aldri helt sett problemet, spesielt ikke når det gjelder film på TV. Noe annet er film i stort format, det er ofte mye mer skremmende da.

Ellers har jeg (men det er mitt veldig personlige inntrykk) en følelse av at filmer med mye vold får aldersgrense 15 år, mens filmer med mye sex får aldersgrense 18 år. Det er merkelig at sex oppleves som mer støtende og farlig enn vold, er det ikke?

Om jenta på 13 år ser en film med aldersgrense 15 år, så tror jeg at det vil gå greit, spesielt om noen ser filmen sammen med henne.

Jeg syns ofte det er en vanskeligere vurdering når det i en kinoannonse står "tillatt for alle, anbefalt voksne". Dessuten er aldersgrensene på kino noe flytende, når du er sammen med en voksen kan du vel se filmer du egentlig er flere år for ung til å se alene? Den eneste aldersgrensen på kino som er absolutt er 18-årsgrensen.

Skrevet

Jeg mener at aldersgrensene er satt av en grunn, og forholder meg til det.

Skrevet
Det er greit, men jeg har inntrykk av at aldersgrenser ikke begrunnes. Jeg har ennå til gode å oppleve at diverse TV-kanaler ikke sier noe om hvorfor aldersgrensen er for eksempel 15 år.

Nå er det jo ikke tv-kanalene som setter aldersgrensene heller, men medietilsynet. Og her finner man faktisk begrunnelser for aldersgrensene hvis du titter på http://film.medietilsynet.no/Filmdatabase.

Skrevet
Jeg mener at aldersgrensene er satt av en grunn, og forholder meg til det.

Og det står det deg helt fritt å gjøre, akkurat som det står meg helt fritt å vurdere ut fra mitt barns modenhet. ;)

Gjest GossipGirl
Skrevet
Jeg har aldri helt sett problemet, spesielt ikke når det gjelder film på TV. Noe annet er film i stort format, det er ofte mye mer skremmende da.

Ellers har jeg (men det er mitt veldig personlige inntrykk) en følelse av at filmer med mye vold får aldersgrense 15 år, mens filmer med mye sex får aldersgrense 18 år. Det er merkelig at sex oppleves som mer støtende og farlig enn vold, er det ikke?

Om jenta på 13 år ser en film med aldersgrense 15 år, så tror jeg at det vil gå greit, spesielt om noen ser filmen sammen med henne.

Jeg syns ofte det er en vanskeligere vurdering når det i en kinoannonse står "tillatt for alle, anbefalt voksne". Dessuten er aldersgrensene på kino noe flytende, når du er sammen med en voksen kan du vel se filmer du egentlig er flere år for ung til å se alene? Den eneste aldersgrensen på kino som er absolutt er 18-årsgrensen.

Ja, det er ganske utrolig at filmer som inneholder sexscener automatisk får 18-årsaldersgrense. Den seksuelle lavalderen i Norge er tross alt 16, ikke 15. Jeg er dessuten enig i at vold er verre enn sex.

Dessverre hører jeg flere påpeke at vold ikke er så ille lenger, en får det jo servert på nyhetene omtrent hver dag...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...