Gå til innhold

Noen tanker og uroligheter....

Anbefalte innlegg

Gjest snazaroo
Skrevet

Gifter meg med drømmemannen min i august.

Vi har kun bestemt dato, kirke og lokale.

Jeg har vært i kontakt med en kokk som har gjort endel brylluper for folk jeg kjenner fra før, men jeg kjenner ham ikke personlig. Dog har jeg fått en veldig god følelse for at han gjør jobben sin godt. Han har et godt rykte og er veldig hyggelig og vennlig.

Vi har satt opp en midlertidig meny (vi skal ikke ha trad 3 retters, men tapas, fingermat osv) og han har gitt oss en pris på det, per pers. han er i tillegg kjent i lokalet, har laget mat der mange ganger før. Han vil være der og lage maten og passe på at alt er ferdig og varmt til den tiden det skal, osv.

Jeg har sagt til svigermor at jeg har kontakt med denne andre kokken, men hun har igrunn ikke spurt meg noe mer om han da....

Svigermor på sin side, kjenner en annen kokk. Han er flink som hun sier, det tviler jeg ikke på at han er. Hun kjenner ham godt, mannen min og jeg har ikke møtt ham. Hun har ikke fått noen meny eller forslag til meny av kokken, hun bare sier at han "lager veldig god mat". Jeg får altså ikke vite hva jeg serverer i bryllupet mitt, før på bryllupsdagen, satt på spissen.... Vi vil gjerne ha et ord med i laget her liksom...

Maten lager han et annent sted, og vi må sørge for transport av det til lokalet. Det er ca 40 min med bil fra kjøkkenet hans til lokalet vårt. I tillegg er det verdt å tenke på hva slags bil man må kjøre for å ta med seg mat til 45 personer :sjenert:

Denne kokken har gitt en pris på 50 kr pr pers billigere enn den kokken jeg har snakket med...

Her er punch-line;

SVIGERMOR SKAL BETALE MATEN.

Så nå sitter jeg med en snill svigermor, som ikke avfeier meg, men "later" som hun ikke "husker/vet" at jeg jo da har kontaktet denne andre kokken da.... Vi har samlet foreldrene ved en anledning for å diskutere litt frem og tilbake, da kom det aldri opp noe annet enn hennes forslag til kokk. Hun VET jeg har en annen kokk, men hun inisterer, UTEN å si det liksom, at hennes kokk gjelder...

Herregud dette ble langt og skikkelig teit. Jeg ser jo det. Jeg MÅ jo bare snakke med henne da. Men mannen min er, som kanskje de fleste menn?, litt tafatt når det gjelder å snakke med moren sin og sånne ting.

For han er det revnende likegyldig om vi må servere mat vi ikke aner hva er, eller om vi må bestille budlastebil for å hente maten, som kanskje er kald når den endelig kommer frem :skratte:

Han er veldig imot diskusjoner og orker ikke ta dette med moren sin.

Jeg føler meg som en 13 år gammel jente som ikke klarer stå opp for meg selv :tristbla:

What to do?

Gi meg inn, så jeg slutter være så ryggradsløs!!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest smotti
Skrevet

Kan bare si at jeg føler med deg. Har selv en svigermor som later som om hun ikke husker ting.... :sjenert:

Skrevet

Nettopp for å slippe slike problemer så har vi insistert på at vi betaler alt selv.

Gjest snazaroo
Skrevet

Hehe. Nå trodde jeg at jeg hadde fått et skikkelig strengt svar;

TA DEG SAMMEN! for eksempel :hoho:

Da gjelder det ikke bare meg da.

Det er jo skikkelig kjipt å vite at flere har det sånn egentlig.

Skrevet

Tror det er veldig vanlig. Regner med at jeg kunne ha skrevet lignende innlegg selv om vi ikke hadde insistert på at vi skulle ta kostnadene helt selv. De ble sikkert litt fornærmet for det, men da har i allefall vi vetorett :)

Gjest snazaroo
Skrevet

Igrunnen hadde vi booket vielse hos byfogden, og planlagt å ta med forlovere ut på middag. En liten og intim feiring. Vi hadde ikke spesielle ønsker om lite eller stort bryllup, men pga økonomi hadde vi tenkt å gjøre det lite da.

Men når familien fant ut dette, ble det et haraball. Mamma og hans familie ble skuffa. Da sa de at de skulle betale noe av gildet for oss.

Slik ble til et størrre selskap da.

Men, vi får abtsolutt ikke dekket ALT!

Vi skal spare masse selv også.

Gjest smotti
Skrevet

Planen vår vare å gifte oss i 2009, men pga noen alvorlige og triste omstendigheter ble vi overtalt til å fremskynde det ett år, prøvde å forklare at det hadde vi ikke råd til men mamma sa at det skulle vi ikke tenke på.... :sjenert: Vi har jo bestemt alt selv egentlig, det er bare det at svigermor "glemmer" våres planer og fremmer sine egne... :fnise:

Skrevet

Mente ikke å kritisere deg altså :)

Jeg prøver egentlig bare å si at jeg nok ikke hadde turt å si noe dersom noen andre skulle betale. Men skjønner godt frustrasjonen og håper at dere sier i fra for er enig i at det slettes ikke er sikkert at maten er varm når den kommer frem etter en 40 min biltur.

Og kald mat er ikke noe særlig.

Du kunne jo si i fra om denne bekymringen samt si at dere gjerne betaler mellom legget på 50kr pr prs selv?

Gjest snazaroo
Skrevet

Greia er jo at jeg vet jeg må snakke med henne, ikke sant.

Jeg bare synes det er så kjipt siden hun insiterer på å betale dette da, det blir jo masse penger ikke sant. Så da får jeg dårlig samvittighet.

I tillegg så "overkjørte" vi henne ved valg av lokale. Hun ringte og holdt av et for oss, som vi overhodet ikke likte. Vi valgte et annet.

Dette betaler vi som sagt helt selv. Allikevel ble det litt "gnissing" mellom henne og mannen min da, siden det lokale vi tilslutt valgte kostet et par tusen mer.

Vi har et lite bryllup, med ikke mange gjester, det blir ikke det dyreste bryllupet i gata, men forhåpentligvis det fineste, hehe.

Vi er ikke ute etter det dyreste og beste i alt vi, men noen ting vil man jo liksom bestemme selv da.

Som jeg sa til mannen min; jeg betaler gjerne de 2-3 tusen eller hva det blir i mellomlegg, hvis det er det det står på på maten liksom.

Det er egentlig bare denne følelesen av å bli "oversett" jeg reagerer på da... Er redd for at dette blir "vanlig" i resten av bryllupsplanleggingen fremover....

Mamma kommer sikkert til å synes og mene hun og da. Det er ikke det. Men mamma pleier ikke overkjøre sånn, på en sånn "stille" - "jeg later som om jeg har glemt hva du sa måte"....

Skrevet

Høres nesten ut som min svigermor...

Min svoger skal gifte seg i sommer, og svigermor vil gjerne bidra økonomisk, men da skal hun jammen meg ha noe å si i dette bryllupet, også - som når vielsen skal være (hun syns de skal ha den altfor tidlig på dagen), hvem som skal inviteres (de har planlagt kun 40-50 middagsgjester, og svigermor mener at alt som kan krype og gå av den siden av slekta må inviteres, noe annet vil være hårreisende) og allerhelst hva bruden skal ha på seg (gifte seg i hvit brudekjole når man har to små barn og er over 30. Nei, bunad hadde passet så mye bedre. Makan!) :fnise:

Er selv ikke gift, og etter å ha sett hennes tendenser, tror jeg sannelig at vi heller ikke kommer til å gjøre det. Ellers er jeg redd for at vi kommer til å bli gjort arveløse i prosessen. :ler:

Lykke til!

Gjest snazaroo
Skrevet

:danse:

Du sier noe, arveløs ja. Det har jeg ikke tenkt på, hehe.

Det er ikke vordende brud som blir helt bridezillas, men derimot svigermødrene.

Det er nok ikke bare bare å gifte bort "lillegutten" sin. Hehe.

(Gjett om jeg går på en smell når det er min tur til å gifte bort lillegutten min og maaaaange maaaange år)

Skrevet

Hvorfor kan ikke foreldre/svigerforeldre bare bidra med det beløpet de har tenkt å bidra med, og så la resten være opp til de som faktisk skal gifte seg?

I stedet for å betale for bestemte ting, sånn som mat, lokale osv, kan de vel heller bare gi summen?

Jeg har aldri helt skjønt hvorfor det å bidra økonomisk skal gi rettigheter ang hvordan ting skal ordnes.

Gjest Blondie65
Skrevet

Her er hva du gjør?

Er han kjekk og talefør han her kokken "din"? Hvorfor iniviterer du ikke svigermor på en liten smakebit av hva han kan by på? Her må man sjarmeres vet du ...

Det er DERES bryllup uansett hvem det er som betaler.

Men hvis svigermor frykter at det blir sånne nymotens greier som ingen liker (tapas ... lissom ... hva er galt med svinesteik og surkål ...) så må du kanskje ty til smaksløkene hennes og en presentasjon av kokken.

Det var den ene måten. Den andre måten er å sette foten ned. NEI det er uaktuelt - akkurat som du har gjort med lokalet. La meg bare gjenta at det er DERES bryllup uansett hvem det er som betaler.

Gjest Fëawen
Skrevet

Synes det er nesten litt frekt å forvente at man får det som man vil, om man betaler litt/noe/alt. Nå mener jeg f.eks foreldre/ svigerforeldre. Om de ønsker å betale, er jo det deres valg, og Kjempe hyggelig gjort. Men veldig viktig at man er enige om utgiften(e). Men det viktigste er vel at de som gifter seg får det slik de vil. Jeg har også et lite "svigermonster" og gruer meg litt til den dagen selv..

Vi har hatt våre diskusjoner, og det er ikke "alle kamper" jeg velger å ta. Men de viktigste sier jeg fra om. Og det tror jeg er viktig, om man skal omgås i evig tid. :)

Gjest Gjest_Mithamea_*
Skrevet
Mente ikke å kritisere deg altså :)

Jeg prøver egentlig bare å si at jeg nok ikke hadde turt å si noe dersom noen andre skulle betale. Men skjønner godt frustrasjonen og håper at dere sier i fra for er enig i at det slettes ikke er sikkert at maten er varm når den kommer frem etter en 40 min biltur.

Og kald mat er ikke noe særlig.

Du kunne jo si i fra om denne bekymringen samt si at dere gjerne betaler mellom legget på 50kr pr prs selv?

Helt enig her!! Da har hun nemlig ingenting hun skulle si. Da legger dere hele vekten over på henne igjen. Handler egentlig bare om gode argumenter, som jo dere har på deres side :) Når jeg sier at dere legger vekten over på henne, (mener jeg i tilfelle hun skulle si noe) så da blir det hun som må avgjøre om hun virkelig vil risikere at maten faktisk blir kald før den rekker frem på bordet under bryllupet. "Snill" blir til snill hvis hun innser at hun får gjort denne gode gjerninger sin ved at hun betaler samme pris, bare annen kokk - samt at dere har fortalt at dere betaler mellomlegget som da vil komme på 2250,- hvis det var 45 stk under middagen..that is ;)

Lykke til!

Klem fra "Mithamea" :)

Gjest snazaroo
Skrevet

Tusen takk for svar og innspill :bukke:

Dere har helt rett, og jeg vet jo det. Jeg skal jammen meg høre med "min" kokk om han kunne tenkt seg å komme en tur å lage litt mat for oss. Det var lurt. :spise:

jeg synes også det er litt kjipt dersom et økonomisk bidrag, automatisk skal gi "bestemmelsesrett". Særlig i dette tilfellet, hvor foreldre insiterte på å bidra. Vi hadde igrunn ikke regnet med det.

Nå må jeg manne meg opp. For alt jeg vet, er hun jo enig med meg da. Er jo lov å håpe :sjarmor:

Skrevet

Jeg synes også det var en lur ide å prøve å tylle litt av denne kokkens mat i svigermor. ;)

Er forøvrig enig i at selv om foreldre/svigerforeldre bidrar med en sum i bryllupet fordi de har lyst, så gir ikke det dem noen rett til å bestemme. De har vel hatt eget bryllup? Hvis ikke, så er det uansett parets dag og ikke deres.

Jeg synes dere har føyd dere nok når dere gav dere etter at det ble ståhei da de fant ut at dere ønsket et lite bryllup.

Lykke til med opptøingen av svigermor! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...