Gå til innhold

Nå kommer Samenes dag


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Nysgjerrig_*

Visste ikke at samene hadde egen nasjonaldag! Kult om de går i tog og vifter med samiske flagg til slottsbalkongen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

desuten, hva er vitsen med en nasjonaldag uten en nasjon?

Endret av lillebøll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

desuten, hva er vitsen med en nasjonaldag uten en nasjon?

Oversatt fra samisk, så heter det "Samefolkets dag", ikke nasjonaldag..

Endret av lillebøll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Motstand

Oversatt fra samisk, så heter det "Samefolkets dag", ikke nasjonaldag..

Nå forveksler dere nasjon med land. En nasjon utgjøres av et folk. Ikke landegrenser. Slik at samene er en nasjon selv om de ikke har et eget land. På samme måte blir det også feil å inkludere samer og innvandrere i begrepet den norske nasjon. For den norske nasjonen består av det norske folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samene er nordmenn men de har sitt eget land, nasjonalsang og mat. Dessuten deler vi samme konge med samene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Motstand
Samene er nordmenn men de har sitt eget land, nasjonalsang og mat. Dessuten deler vi samme konge med samene.

Hadde samene vært nordmenn hadde de ikke vært samer. Det er bare så enkelt som det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oversatt fra samisk, så heter det "Samefolkets dag", ikke nasjonaldag..

Nå forveksler dere nasjon med land. En nasjon utgjøres av et folk. Ikke landegrenser. Slik at samene er en nasjon selv om de ikke har et eget land. På samme måte blir det også feil å inkludere samer og innvandrere i begrepet den norske nasjon. For den norske nasjonen består av det norske folk.

Jada, Norge for nordmenn. Den kan vi.

Ellers så kan jeg fortsatt si at samene selv ikke sier nasjonaldag, uansett hvordan en velger å definere nasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Motstand
Jada, Norge for nordmenn. Den kan vi.

På meg virker det som om "Norge for alle" er betydelig mer utbredt enn "Norge for nordmenn".

Uansett er det også feil å erklære at det ikke finnes noen samisk nasjon bare fordi samene ikke har et eget land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samene er et eget folk, så jeg har full forståelse for at de også har en egen dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Motstand
Samene er et eget folk, så jeg har full forståelse for at de også har en egen dag.

Hvilket folk tilhører du, Tabris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg virker det som om "Norge for alle" er betydelig mer utbredt enn "Norge for nordmenn".

Uansett er det også feil å erklære at det ikke finnes noen samisk nasjon bare fordi samene ikke har et eget land.

Jeg skulle ønske du kunne lese hva jeg faktisk skriver :)

Uansett hva du måtte mene om nasjoner og samer, så kalles ikke 6. februar for nasjonaldag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

Det er samenes dag, ikke nasjonal dag. Ganske enkelt.

Syns bare det er koslig at samene har en egen dag å feire sitt opphav på, vet at familien min hvertfall koser seg masse på den dagen.

edit: Familien er samisk forresten...i tilfellet noen skulle lure på hvorfor de koser seg =p

Endret av StockDama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Motstand
Uansett hva du måtte mene om nasjoner og samer, så kalles ikke 6. februar for nasjonaldag...

Det kan så være. Men rent teknisk er en dag for det samiske folk, eller samefolkets dag, det samme som en samisk nasjonaldag. Noe du sikkert har forstått at jeg synes er et poeng å presisere. Jeg synes også det er meget utidig at man bevisst unngår å bruke ordet nasjonaldag for å distansere innholdet i denne dagen fra den norske nasjonaldagen.

Ellers vil jeg benytte anledningen til å takke samene for sin etnosentrisme. De gjør det betydelig vanskeligere å forsvare ideen om at det å være norsk bare dreier seg om å være utstyrt med et rødt pass. Lenge leve samene og det samiske folk! Den 6. februar skal jeg gratulere dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør det betydelig vanskeligere å forsvare ideen om at det å være norsk bare dreier seg om å være utstyrt med et rødt pass.

Vi har da kjøttkaker, lutefisk, fjorder og elger!?

og Moods of Norway :fnise:

Men ja.

Nei

vent

Var det ikke masse demonstrasjoner om at samene skulle få lov til å veive rundt med sameflagget på 17. mai? Skal de ha to dager og oss andre bare en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter opp om samefolkets rett til en egen dag. Alle raser har rett til en egen dag. Det er helt i orden for meg at vi har samme kongen i ett land, selv om vi egentlig er to land og to raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...