Gå til innhold

kviser på ryggen.

Fremhevede innlegg

Gjest mann 30 år
Skrevet

Hei.

Jeg er en mann på 30 år og har i ca to år hatt problemer med kviser (både store og små) på ryggen og nakke. Jeg har ikke kviser andre steder på kroppen. Jeg trener jevlig, spiser sunt og drikker mye vann (og dusjer hver dag).

Jeg lurer på om noen kan hjelpe/komme med tips på hva jeg kan gjøre for å bli kvitt problemet mitt for godt.

Jeg har brukt Brevoxyl salve kjøpt på apoteket og smurt dette på nakken. Dette hjelper litt men huden blir etterhvert sår og kvisene kommer tilbake etter hvert.

Håper på svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Æsj...

Gå til en hudspesialist etter å ha fått en henvisning fra din fastlege.

Spesialisten kan gi deg salver og kremer, samt foreslå laserstråling som kan fjerne problemet for godt (tror jeg).

Lykke til :)

Skrevet

Fastlegen din kan også gi deg en del før du går til hudlegen. Kviser på ryggen er ofte hormonelt betinget og jeg skjønner godt at du vil de til livs. I første omgang tror jeg at jeg ville bedt om tetracykliner og evt. Differin i tillegg om du har en del komedoner (hudormer/sorteprikker/hvite prikker). Hjelper ikke tetracyklinene ville jeg bedt om henvisning til hudlegen.

Jeg vet selv godt hvordan det er å plages med kviser på ryggen. Jeg er selv under behandling for dette.

Skrevet

Du sier jo at du dusjer hver dag.. Det kan jo ha noe med at shampooen på en måte sitter igjen litt på ryggen, da er det lett å få kviser.. Særlig om man har langt hår. Så skyll godt!

Skrevet

Er kvisene av den dype sorten, skyldes det nok hormoner, men om man ikke skyller ryggen etter man har vasket håret, kan porene tettes og man får komedoner og/eller pustler.

Skrevet

Jeg tror ikke shampoo er problemet, men har ikke tenkt på at det kanskje er hormoner som er problemet. Saeria: jeg har tenkt å ta steget og gå til legen for dette. Takk for råd.

Skrevet

Lykke til!

Hvis du har disse "underjordiske", så be om tetracykliner med en gang. Du kan smøre deg grønn på disse, uten at det hjelper. Kremer og geleer er mest for å løse opp talgpropper, altså komedonene.

Gi tablettene 3-6 måneder for å virke. Hjelper ikke disse, så be om henvisning til hudlege. Ikke gjør som meg og stå på tetracykliner i 2 år, fordi legen mente vi kunne se det an og så bytte merke, før han til slutt mente at jeg var jo fremdeles ung og kunne jo vente og se til jeg ble 40! :frustrert: Jeg byttet lege, fikk henvisning og hadde to besøk hos hudlege før jeg fikk Roaccutan.

Roaccutan er siste trinn på behandlingsstigen og ikke tabletter en spøker med, men jeg har vært max uheldig som ikke har fått hjelp av tetracyklinene. Etter å ha brukt over fem år på å få adekvat hjelp, takket jeg ja til disse og håper at jeg nå blir kvitt problemet.

Skrevet

Saeria, de tingene du snakker om, er de reseptbelagt?

Skrevet

Ja. Basiron og Basiron wash fåes reseptfritt på apoteket. Det kan funke om du har pustler og sorte/hvite prikker.

Skrevet
Ja. Basiron og Basiron wash fåes reseptfritt på apoteket. Det kan funke om du har pustler og sorte/hvite prikker.

Er ikke så flink med kviser med hva er pustler? Kvisene som det gjelder ser ut som vanlige kviser (som i ansiktet), de blir som regel store og røde. Noen ganger øme om de klemmes/kløs mye på.. Er ikke på meg, derfor vet jeg ikke helt :tunge1:

Gjest Kvisete gjest
Skrevet

Det meste er reseptbelagt. Man kan få en krem reseptfritt, som heter Basiron. Den kan være effektiv for mange, men man blir temmelig tørr og sår i huden av den. På ryggen tåles den nok ganske bra.

Tetracycliner er piller - antibiotika - som tar knekken på bakteriene som lager kvisene. De er effektive for svært mange. Men de tar bare bort symptomene, de kurerer deg ikke.

Forøvrig er kviser en hudsykdom som ofte går over av seg selv, men det kan vare i 2 år, 10 år, 20 år.... helt umulig å forutsi.

Det finnes også andre reseptbelagte kremer som har ulik effekt på huden - noen "sliper bort" litt av det øverste hudlaget slik at porene tømmes lettere, andre har en lett antibiotisk effekt. Disse heter Differin, Skinoren, Dalacin.

Felles for alle er at de bare fjerner symptomene. Det finnes foreløpig kun en kur - Roaccutane. Den fås kun hos hudlege og kun etter at andre ting er prøvd uten hell.

Skrevet

Pustler er sånne kviser som er synlig gule og lette og klemme ut. Det er ofte hudormer som blir infiserte som blir til pustler, eller pustules.

De som er røde og ømme er hva en normalt kaller akne/akner. Det er ulike typer av disse, men det er ikke så viktig. Disse bør en ikke klemme på, selv om jeg vet det kan være veldig vanskelig. :sjenert: Ofte får en bare fukt ut av de, kanskje litt blod. De sitter gjerne dypt til og varer og rekker. Når hevelsen er borte, kan en fremdeles ha en rød eller blålig flekk i ukesvis etterpå. Irriterende.

Som gjest over meg sa, så er kviser en hudsykdom og ikke relatert til urenslighet eller snopspising, som mange fremdeles tror.

Hvis ikke Basiron virker, jeg brukte wash til fjeset, så gå til legen.

Ellers vil jeg anbefale deg ordentlig hudpleieprodukter. Invester i en GOD dagkrem og nattkrem tilpasset din hudtype. Jeg vet ikke hvilken hudtype du har, men jeg har selv en fet hudtype. Fet hud trenger mye fukt, ikke fett. Bruk gjerne jojobaolje under nattkremen. Denne fås på apoteket til et par hundrelapper. Den er drøy.

Legg i litt ekstra for god make up. Mineral make up kan anbefales. På velværeforumet er det masse tips om merker. Har du fet hud og vil ha en matt look, anbefaler jeg Glo minerals. Vil du ha litt skimmer kan du prøve eks. ID.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...