Gå til innhold

Soltørkede tomater i salat - Haster!

Anbefalte innlegg

Gjest hjelp!
Skrevet

Holder på å lage salat med soltørkede tomater for første gang. Tenkte å skjære i småbiter og blande i resten av salaten.

La dem i vann og trodde de skulle bli myke, men harde og seige etter 1 time.

Skal de være sånn?

Skrevet

Jeg bruker alltid soltørkede tomater i olje, på glass, men de er ikke helt myke disse heller. Ganske seige, og tykke.

Skrevet

Du kan koke dem litt, jeg er usikker på hvor lenge.

Skrevet

Ikke kok dem, men legg dem i varmt vann i 15 - 20 minutter - det burde gjøre susen. TØRRE soltørkede tomater er ikke godt!! Lykke til!

Skrevet
Ikke kok dem, men legg dem i varmt vann i 15 - 20 minutter - det burde gjøre susen. TØRRE soltørkede tomater er ikke godt!! Lykke til!

Det var sikkert et bedre råd, ja, jeg har ikke prøvd selv, men antar at de kan miste litt smak og fasong om de blir kokt i filler :sjenert: Lurer på om man kan legge dem i olje/marinade etter å ha blitt bløtt opp, eller skal man bruke tørre tomater da?

Skrevet

Dette visste jeg ikke. Kanskje derfor jeg aldri har likt soltørkede tomater, jeg har alltid servert de tørre.... :rødme:

Skrevet

Kjøp de som er ferdig opphakket som ligger klar i oljemarinade på glass da vel...

Skrevet
Dette visste jeg ikke. Kanskje derfor jeg aldri har likt soltørkede tomater, jeg har alltid servert de tørre.... :rødme:

:fnise: Kan se for meg at det ikke smakte så godt, ja. :)

Skrevet

Jeg pleier å lage mine egne soltørkede tomater i olje. Kjøper de tørre på butikken, heller varmt vann med litt eddik over dem og lar dem stå og trekke en stund. Så siler jeg av vannet og har dem over i et gammelt syltetøyglass. Fyller opp med tørkede chilli (eller annet krydder) og olivenolje. De holder seg ganske lenge, og oljen i seg selv blir også veldig god.

Skrevet

hehe, blir vel omtrent som å servere ukokte gule harde erter.

Skrevet

Jeg synes det er kjempegode harde og har aldri brukt noe annet! (kutter de bare opp i små biter)

Skrevet

Takk for svar!

Ble ganske harde i salaten igår, men skal forsøke å bløtlegge i varmt vann neste gang. Og så må jeg teste dem med olje også:-)

De ferske smaker jo bare vann på denne tiden av året!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...