Gjest imli Skrevet 4. januar 2008 #21 Skrevet 4. januar 2008 Forhåpentligvis er ungdommene fornuftige og tenker sikkerhet. Men er vel noen som bare kjører på også... Synes 15 er vel tidlig å begynne voksenlivet, jeg men...
Trampe Skrevet 4. januar 2008 #22 Skrevet 4. januar 2008 Jeg var nesten 15 år da jeg begynte på pillen, og mamma fikk ikke vite om det før jeg var 17 eller noe i den duren. Jeg gikk bare på pillen noen måneder før jeg slutta, og begynte igjen rett før jeg fylte 16.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #23 Skrevet 4. januar 2008 Synes 15 er vel tidlig å begynne voksenlivet, jeg men... Hvorfor det? Hvis man er klar da så er vel det bare fint? Og hvis man ikke er klar kan man vente så lenge man måtte ønske.
Gjest lillagubban Skrevet 4. januar 2008 #24 Skrevet 4. januar 2008 Hvorfor det? Hvis man er klar da så er vel det bare fint? Og hvis man ikke er klar kan man vente så lenge man måtte ønske. Når man er 15 er man ennå et barn og under den seksuelle lavalderen, så jeg syntes det er helt naturlig av imli å syntes at det er for tidlig å begynne å ha sex. Syntes det samme selv. Om man går på p-piller pga av andre grunner enn som prevensjon er det noe annet såklart Uansett er jeg enig med de som mener at kondomer burde også være gratis, eller ihvertfall mye billigere. Det erviktigere at unge lærer seg til å bruke kondom, istedetfor å ta lett på det fordi "man går jo på pillen uansett". Det med å proppe i seg hormoner når man allerede er hormonell nok som det er i forbindelse med pubertet virker også ganske uheldig. Men for all der, heller sex med enn uten.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #25 Skrevet 4. januar 2008 Når man er 15 er man ennå et barn og under den seksuelle lavalderen, så jeg syntes det er helt naturlig av imli å syntes at det er for tidlig å begynne å ha sex. Syntes det samme selv. Sukk, sukk og atter sukk. Når skal folk lære seg at den seksuelle lavalderen ikke har noe å gjøre med når det er lov å ha sex? Den seksuelle lavalder eksisterer for å beskytte barn under 16 mot overgrep fra voksne mennesker. Den regulerer ikke sex mellom barn og unge som er like gamle, så det er helt irrelevant å trekke den frem i denne sammenhengen. Uansett så er det sånn at noen er klare for sex når de er 15 og det er greit. Noen er ikke klare når de er 15 og det er også greit.
Gjest lillagubban Skrevet 4. januar 2008 #26 Skrevet 4. januar 2008 Uansett så er det sånn at noen er klare for sex når de er 15 og det er greit. Noen er ikke klare når de er 15 og det er også greit. Jojo, men de som mener de er klare for å ha sex når de er 15, må også være klare for å bli foreldre, for det er faktisk en ganske utbredt konsekvens Og jeg syntes ikke at tenåringer burde behøve å tenke på det ansvaret som å få barn innebærer på noen år ennå.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #27 Skrevet 4. januar 2008 Jojo, men de som mener de er klare for å ha sex når de er 15, må også være klare for å bli foreldre, for det er faktisk en ganske utbredt konsekvens Og jeg syntes ikke at tenåringer burde behøve å tenke på det ansvaret som å få barn innebærer på noen år ennå. Det er ikke en utbredt konsekvens hvis man går på p-piller, som vel var det denne tråden handlet om.
Gjest lillagubban Skrevet 4. januar 2008 #28 Skrevet 4. januar 2008 Det er ikke en utbredt konsekvens hvis man går på p-piller, som vel var det denne tråden handlet om. For all del. Men jeg bare presiserer at det ikke bare handler om å være klar for å ha sex, men også være moden nok til å kunne ta ansvar for mulige konsekvenser av det. Javisst hjelper pillen på akkurat graviditet, hvis den blir tatt rett, men poenget var at man ikke burde ha holdningen at det bare er å kjøpe p-piller til tenåringen også er det greit. Dessuten er jeg bare litt generelt skeptisk til at 14-15åring har så frykelig behov for et sexliv. De har nok med å bli voksne først. Men meg om det, jeg får vel lov til å være litt prippen, vel?
Gjest Mirina Skrevet 4. januar 2008 #29 Skrevet 4. januar 2008 Jeg er blandt dem som startet på p-piller tidlig som prevensjon. Jeg og kjæresten min hadde hatt sex uansett om mamma kjøpte p-piller til meg eller ikke. Vi brukte jo allerede kondomer. 14 er nok tidlig for mange, men for meg var det helt riktig. Og det mener jeg den dag i dag. Jeg hadde selvsagt ikke tatt noen skade av å vente, men jeg har på ingen måte tatt skade av at jeg debuterte da jeg gjorde heller.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #30 Skrevet 4. januar 2008 Dessuten er jeg bare litt generelt skeptisk til at 14-15åring har så frykelig behov for et sexliv. De har nok med å bli voksne først. Men meg om det, jeg får vel lov til å være litt prippen, vel? Det handler ikke så mye om at du er prippen som at du ikke forstår hvordan verden fungerer. Den eneste grunnen til at mennesker (og alt annet liv) eksisterer er for å føre arten videre, og man kan ikke skru av denne paringstrangen bare fordi vi er blitt "siviliserte". Det at 14-15-åringer "har så frykelig behov for et sexliv" er en naturlig konsekvens av at de er kjønnsmodne individer som, uten at de er det bevisst, forsøker å sikre artens overlevelse. Det blir for dumt å avfeie unge menneskers iboende lyst med at "man må da kunne vente", når det slett ikke er det som er det naturlige. Det hele koker ned til at unge mennesker kommer til å ha sex enten man liker det eller ikke, og da er det viktig med prevensjon.
estrella Skrevet 5. januar 2008 #31 Skrevet 5. januar 2008 Jeg er 17, men blir 18 straks. Akkuratt startet. Det er ikke naturlig for meg å si det til foreldrene mine, men de er vel ikke så dumme at de ikke forventer at det skulle skje en gang.. ?
Gjest imli Skrevet 5. januar 2008 #32 Skrevet 5. januar 2008 Det hele koker ned til at unge mennesker kommer til å ha sex enten man liker det eller ikke, og da er det viktig med prevensjon. Det er jeg helt enig i, men det er da lov å mene at det er for tidlig å ha sex når man er 15, sånn rent personlig? Tror det svært få som er modne for sex så tidlig.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #33 Skrevet 5. januar 2008 Det er jeg helt enig i, men det er da lov å mene at det er for tidlig å ha sex når man er 15, sånn rent personlig? Tror det svært få som er modne for sex så tidlig. Det er lov å mene at det er for tidlig for noen mennesker, men jeg synes ikke man har rett til å anta at det er sånn for alle. Bare i denne tråden er det jo flere som har sagt at de debuterte tidlig og er fornøyd med det valget også i voksen alder.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #34 Skrevet 5. januar 2008 Med tanke på hvor mye jeg selv ble skadd av p-pille, så håper jeg at hun finner andre alternativer. Kommer iverfall til å være obs på å informere om andre alternativer, og hvordan sikkerheten på de ulike er.
snexi Skrevet 5. januar 2008 #35 Skrevet 5. januar 2008 Var 16 år og hadde fått min første kjæreste som jeg faktisk er gift med i dag. Mamma og pappa visste ingenting.
Aurela Skrevet 6. januar 2008 #36 Skrevet 6. januar 2008 Man får kondomer gratis på helsestasjonen, og hos noen helsesøstre hvertfall.. Jeg begynte som seksten. Husker jeg og en veninne dro sammen, og på kvelden da jeg var hjemme ville mamma absolutt snakke (om løs og fast vel og merke). Jeg hadde ingenting å snakke med henne om, så brast ut at jeg ville begynne på pillene (ganske sjokert over meg selv da ). Etter noen settninger frem og tilbake snudde mamma seg tilbake til tv'en. Tror ikke hun "orket" å snakke mer da (Det beste var faktisk at mamam sa til søsteren min at hun måtte være med meg til legen for å skaffe resept, "jente89 syntes sikkert det er litt skummelt". Bare lo til søsteren min, respepten lå jo klar i lommeboka)
RedFox81 Skrevet 6. januar 2008 #37 Skrevet 6. januar 2008 Jeg var 16 og mamma som foreslo det, pga at jeg hadde veldig uregelmessig mens.
DDuck Skrevet 7. januar 2008 #38 Skrevet 7. januar 2008 Jeg var 14år når jeg begynte. Men syns ikke det var noe problem at mamma viste om det. Jeg og min mor har hatt et veldig åpent forhold om alt sånt fra jeg kom i puberteten.
Kodax Skrevet 8. januar 2008 #39 Skrevet 8. januar 2008 Selvsagt, men hvor mange 15 år gamle jenter tør å "tvinge" de bråkjekke gutta til å "spise sjokolade med papiret på"? Er det ikke da i det minste bedre at de ikke blir gravide?? Med mindre man blir voldtatt, kan man vel bestemme selv om det blir kondom, eller p-pille? Hvis kjærsten din bare kjører på uten kondom uten at du har lyst, er det ikke en skikkelig kjæreste.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå